Dressed to Kill (1946)

Alternatieve titels: Sherlock Holmes and the Secret Code | Prelude to Murder

Misdaad / Mystery

geregisseerd door Roy William Neill
met Basil Rathbone, Nigel Bruce en Patricia Morison

Veertiende en laatste film uit Sherlock-Holmesserie met Basil Rathbone. Als de kopers van drie muziekdoosjes vermoord worden, gaat Sherlock Holmes op onderzoek uit.

neo (crew)
Laatste maal Rathbone en Bruce samen als Holmes en Watson. Rathbone werd het werkelijk spuugzat om deze rol te spelen, wat gelukkig niet aan hem is te zien in de film. Of iemand heeft ergens iets triviaals gezien in acteurs gedrag en wil deze bewijzen met mij delen? Het viel mij ook maar weer eens op hoe ingenieus stock music zo precies her en der in de film werd geplaatst. 3 sterren

avatar van Poisonthewell
Aardige afsluiter van de serie lijkt me (hoewel ik er pas 3 gezien heb en dus niet over de gehele serie kan oordelen). Ik zag niets aan Rathbone af dat mij het idee gaf dat ie de rol spuugzat zou zijn; hij speelt Holmes precies zoals ie dat in de andere films die ik gezien heb ook deed. Patricia Morison als bad ...uhm girl was (vooral voor het oog) een welkome afwisseling van een Moriarty of een Stapleton (hoewel we met Ida Lupino in Adventures ook niets te klagen hadden ). Jammer vond ik wel dat de vindingen van Holmes in deze film nog meer dan anders te veel en te vaak uit toevalligheden voortkomen. En ook Watson hangt ook deze keer weer in dergelijke mate de clown uit dat je je afvraagt wat een brilliant man als Holmes toch met hem moet Maar de film voldoet aan de eisen die ik eraan stelde: kwaliteitsentertainment. Ruime 3*

neo (crew)
Poisonthewell schreef:
En ook Watson hangt ook deze keer weer in dergelijke mate de clown uit

kwek kwek

Deze film (Dressed to Kill) opgenomen in mijn dvd-theek. Vreemd keek ik op toen ik zag dat niet Roy William Neill als regisseur vermeld stond op de hoes dan wel Eugene J. Forde. Ik wijs er wel op dat dit fout is en dat het wel degelijk Neill moet zijn. (Classic Movies - The Sherlock Holmes Box - 3 dvd's - 5 films)

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Laatste deel.

De beroemde detectiveserie kwam tot een einde met dit laatste deel. Niet knallend, maar wel sfeervol zoals gebruikelijk. Holmes krijgt opnieuw een ‘Spiderwoman’ op zijn pad, al wordt de klasse van dat deel nergens gehaald. Vermakelijk is het wel wanneer de meesterspeurder een raadsel omtrent muziekdoosjes ontrafelt, maar een echt waardige afsluiter is het geenszins geworden.

Redelijk.

avatar van Metalfist
One of the first principles in solving crime is to never disregard anything no matter how trivial

Ik ben even aan het twijfelen geweest om te wachten met deze Dressed to Kill totdat ik de rest van de 14-delige reeks van de Sherlock Holmes films met Basil Rathbone en Nigel Bruce had gezien. Dit deed ik omdat ik wist dat Dressed to Kill de laatste in die cyclus was en ik niet wist of je enige voorkennis van de andere films moest hebben. Mijn boxset bevat eigenlijk maar wat willekeurige delen die ik dan ook nog eens in willekeurige volgorde heb bekeken.

Dan gisteren toch maar mijn kans gewaagd en gelukkig is dit gewoon vergelijkbaar met eender welk deel. Naar goede gewoonte is dit Sherlock Holmes avontuur enkel maar gebaseerd op de creatie van Arthur Conan Doyle en wordt er een nieuw plot verteld dat bijeengesprokkeld wordt uit verschillende verhalen. Zo bevat Dressed to Kill elementen uit A Scandal in Bohemia en The Adventure of the Six Napoleons. Het plot rond de muziekdoosjes is op zich wel leuk gevonden, maar ik had het iets ingenieuzer verwacht. Jammer ook dat Watson hier wel erg clownesk uit de hoek komt, er komt werkelijk amper iets zinnigs uit zijn mond en de duck scène slaagt nergens op. Gelukkig bevat Dressed to Kill nog altijd wel een aantal vermakelijke elementen. De confrontatie met Courtney (ik kon zweren dat het nog ging uitdraaien dat het om Irene Adler ging draaien) bevat in ieder geval genoeg spanning voor de climax.

De laatste keer dat Basil Rathbone de rol van Sherlock Holmes op zich nam, maar er is werkelijk niets slechts aan zijn performance te merken. Het valt op hoe goed Benedict Cumberbatch is in de BBC reeks van Sherlock nu die weer bezig is, maar Rathbone is zowaar nog net iets beter. Grote fan van zijn invulling in ieder geval. Zoals gezegd iets minder te spreken over Nigel Bruce als Watson maar de chemie tussen beide blijft overeind en het zou eeuwig zonde zijn geweest mocht Watson nu ineens door iemand anders worden gespeeld. Nieuwkomer Patricia Morison doet het behoorlijk als Courtney en ook Frederick Worlock en Harry Cording zijn geslaagde side-kicks.

Jammer dat dit het laatste deel is, maar ik heb er nog zo'n 10 te gaan dus mijn Sherlock Holmes avontuur zit er nog niet op. Al moet ik die wel eens eerst op DVD zien te vinden. Dressed to Kill is in ieder geval een waardige afsluiter.

avatar van Roger Thornhill
“By now Mr Holmes has no doubt exchanged his violin for a harp.” Eerst gezien in een belazerde Weton-Wesgram-kopie waarbij de ondertitelaar "Dartmoor" ook nog eens als "Darkmore" vertaalde, nu gelukkig in een betere "officiële" versie. Geen topper, maar zeker ook niet een slechte manier om een geweldig leuke reeks te beëindigen. Het mysterie is aardig en het spel zoals gebruikelijk prima, maar helaas is geen der drie schurken echt indrukwekkend. Nou ja, het beste komt Patricia Morison als Hilda Courtney er nog vanaf; de IMDb-trivia-pagina vermeldt in ieder geval een anekdote waaruit niets dan lof voor haar rol spreekt: "Visiting the Universal commissary for her lunch whilst still wearing Hilda Courtney's cockney disguise, Patricia Morison was sternly ordered by the maitre d' to eat with the rest of the extras at the counter, rather than at the actors' tables."
        Jammer dat het voorbij is, het bekijken van deze 14 ideale Holmes-films. Gelukkig heb ik nog een paar modernere verfilmingen liggen om het af te leren…