Disturbia (2007)

Thriller / Drama

geregisseerd door D.J. Caruso
met Shia LaBeouf, Sarah Roemer en David Morse

Na de dood van zijn vader wordt middelbare scholier Kale Brecht (Shia LaBeouf) nukkig, teruggetrokken en gedeprimeerd. Nadat hij op school een leraar heeft aangevallen, wordt hij veroordeeld tot drie maanden huisarrest. Zijn moeder Julie (Carrie-Anne Moss) werkt dag en nacht om rond te komen maar oogst van hem slechts onverschilligheid en lethargie. Terwijl hij thuis verblijft begint hij argwaan te krijgen ten opzichte van zijn buurman: het begint er steeds meer op te lijken dat deze een seriemoordenaar is. Maar zijn deze verdenkingen slechts het product van een opkomende claustrofobie?

avatar van clockwork72
Alwéér herzien, en met 0,5* verhoogt, kan deze film blijven kijken. Hele goede film dit.

avatar van bollepeer
het is inderdaad een goede film, maar ik snap niet dat je deze meerdere keren kan kijken aangezien je een zeer belangrijk aspect in déze film al kent, de ontknoping

avatar van clockwork72
De vibe in deze film vind ik geweldig.

avatar van Pim1993
Heel erg benieuwd, nu aan het kijken !

avatar van m1chel
100% gejat van "Rear Window" van de meester Alfred Hitchcock, maar bij deze film vond ik de volgende zin opgaan: als je iets jat,doe het dan goed. En dat is ze gelukt.4* voor een geslaagd jat project.

avatar van Pim1993
clockwork72 schreef:
De vibe in deze film vind ik geweldig.

100% mee eens !

Erg goede film, misschien wel één van m'n favoriete thrillers!

Zeer goede film!

Loki87
Zeer matige film! Als je niet van teenage films houdt niet kijken. Zeer veel onwerkelijke plotwendingen ook.

herder
Gozer die denkt dat zijn buurman een moordenaar is. Hmm, wat zal het antwoord zijn....

avatar van bozzy
Absoluut een aardig Thrillertje.
Beter goed gejat dan slecht gemaakt!
Wel een beetje een puberaal filmpje.

avatar van elfredro
Loki87 schreef:

Idd deze film is mij ook bijgebleven, heb deze film een aantal jaren geleden gezien en moet zeggen ik herinner hem me nog haha wel negatief;) Een echte teenage film dat kan je wel zeggen! Deze film irriteerde mij en nu nog haha.

Langdradige film, die net zo vervelend is als het leven als de scholier die opgezadeld zit met zijn enkelband. Het verhaal is rechtlijnig, niet origineel en onlogisch en de personages zijn eenvoudig en niet geloofwaardig. Tot overmaat van ramp wordt de dader te vroeg prijsgegeven. De cast zelf speelt overtuigend. En de start van de film (het aangrijpende auto-ongeluk) was veelbelovend en de laatste 15 minuten waren het aanzien waard. En het was toch nog even anders dan Rear Window.

avatar van xMilennx
Deze film heeft voor 1 van mijn leukste filmavonden ooit gezorgd!

Ik had hem al eens gezien, en was dus benieuwd of hij dan nog wel spannend zou zijn. Antwoord is ja!
Maar ik zou hem wel niet op mijzelf nog eens bekeken hebben.
Zie hem samen met vrienden, en je kan lekker samen in spanning zitten. Hilarisch als er dan zo'n mensen bijzitten die compleet door het lint gaan

avatar van martijn011
Na herziening blijft er van de spanning niet veel over. De dader kon ook maar één iemand zijn, daarvoor waren er te weinig personages in het spel.
Ook gebeurt dat te vroeg en te snel in de film waardoor alle spanning meteen wegebt, zeker nadat je de film al een keer gezien had.

LaBeouf doet het wel goed, net als de rest van de cast dus. Dat deze film het niveau van Rear Window niet haalt is weliswaar juist, al zal dit bij meer mensen in de smaak vallen. Al met al verdiend de film wel een voldoende want als wegkijker met een paar vrienden op een saaie avond is die prima geschikt!

avatar van Insignificance
Gluren bij de buren, het is wel eens beter gedaan. Pluspunt is wel dat het niet met allerlei drama op de proppen komt, maar snel schakelt naar de enkelband, de buurman en Sarah Roemer. Ze ziet er leuk uit, maar dat is dan ook meteen haar voornaamste bijdrage. Het tienergeklungel maakt stilaan plaats voor onvervalst thrillerwerk, maar beide aspecten blijven voornamelijk platgereden paden.

disneystore
Ben het ook eens met sommige dingen van martijn alleen verdiend deze film echt geen 3. De film begint goed maar na ongeveer 3/4 van de film moet het ''enge'' stuk van de film beginnen dus opeens in 3 seconden breekt ''de hel los'' en gebeurt alles zo snel achter elkaar dat je bijna niet kunt volgen. Dan nog eens amper verhaal of informatie. Shia ontdekt dat hij echt een moordenaar is, moordenaar neemt zijn moeder gevangen, moordenaar wandelt hun huis gewoon zomaar binnen, buurmeisje saves Shia en ze vluchten samen, meisje belt de politie, Shia komt in het huis van de moordenaar, vind een hoofd verwerkt in de muur (?), vind een geheime ruimte, politie-agent komt aan en wordt vermoord, Shia vind nog een nieuwe ruimte en vind zijn moeder daar en hupsa bad guy appears en eind confrontatie volgt. Dit allemaal in zo'n uhm 15 minuten? Ook speelt het buurmeisje een te kleine rol en komt ze de helft van haar tijd op 't scherm in haar bloot bovenlijf voor. Te typisch einde, geen plotwending. Eén van de slechtste thriller films ooit gemaakt.

avatar van Illum Sphere
Ik heb het begin gemist, maar gelukkig heb ik het kunnen herbekijken op YouTube. Ookal was dat na de film en ik dus tijdens de film van mening was dat ze beter in het begin de reden waarom de hoofdrol van de film zo in de problemen zit getoond hadden. Nu is dit niet meer van toepassing. Eigenlijk moest dit een spannende thriller voorstellen, maar zo spannend was die eigenlijk niet. Voor mij althans, want sommige kijkers (lees : mijn moeder) legden bijna een ei in hun broek. Ik verwachtte eigenlijk bijna alles. Bij iedere keuze van de regisseur om het spannend te maken, had ik al een vermoeden dat het zo ging lopen. De pot met clichés werd dus iedere keer geopend. Deze film was een oppervlakkige thriller, typerend voor een Hollywoodfilm, al ben ik daar niet echt heel zeker van omdat er eigenlijk nergens werd overdreven. Eigenlijk zegt de titel al genoeg dat dit geen diepgaande film is.

avatar van Rodger
goede film, die pas na 3 kwartier echt begint.
De eerste 3 kwartier lijkt het wel op een tiener film.. maar het einde is goed.
2.5**

avatar van DjFrankie
Niet zo'n logische film, veel onlogica, spanning was ook niet altijd aanwezig en de voorspelbaarheid was ook aanwezig.

Persoonlijk had ik nog wat verwacht van het ongeluk in de begin scene, die was trouwens wel geweldig.

avatar van MatthijsGr00t
Heerlijke film!

Rear Window in een modern jasje. Van te voren had ik er zo mijn twijfels over want Rear Window van Hitchcock is een uitzonderlijk goede film en je moet wel van erg goede huize komen om daarbij in de buurt te komen met hetzelfde concept. Caruso waagde de gok met Disturbia. Vanaf de eerste seconde tot en met de aftiteling sloeg hij de spijker op zijn kop.

De film start sterk met een ingrijpende gebeurtenis in het leven van Kale (uitstekende rol van Shia LaBeouf). Dan, een jaar later gebeurt er wat op school en wordt Kale veroordeeld tot 3 maanden huisarrest (leuk alternatief). Hij ontmoet zijn nieuwe buurmeisje Ashley, gespeeld door Sarah Roemer (wow) en ziet dat zijn overbuurman Robert Turner, erg sterk gespeeld door David Morse thuiskomt met een Ford Mustang waar hij net een nieuwsbericht over heeft gezien. Vanaf dan wordt de spanning op een schitterende wijze opgebouwd. Telkens lijkt het alsof het hoogtepunt is bereikt maar dan gaat er weer een schepje bovenop. De constante spanning in combinatie met de ‘er-kan-elk-moment-wat-gebeuren- sfeer’ is een enorm sterk punt van deze film.

Ik heb twee uur geboeid en in volle spanning zitten kijken. Ik ga deze film zeker nogmaals zien want daar leent het zich wel voor.

Voor nu 4,5+*! Aanrader!

Leuke tienerfilm met af en toe een schrikmoment. 3*

avatar van bjerik76
tienerfilmpje kijkt leuk weg.
aangegeven als thriller, drama, maar kan ook aangevuld worden met ook beetje komedie

maar filmkeuring 16 jaar ?

Redelijke film maar zeker geen 4 sterren waard ,er zaten zelf momentjes in die behoorlijk ergerde en dom overkwamen.
Soms zat er wel goede spanning opbouw in.maar er had echt wel meer in kunnen zitten kwa acteet prestaties was ik erg tevreden ,iedereen zat goed in zijn rol als het beter was uitgewerkt en het verloop van de film iets slimmer was het 3,5 tot 4 sterren .nu komt hij net tot de 3 sterren voor mij.

Ik heb de film gisteren maar weer eens gezien naar 3 a 4 jaar geleden. Ik kon me vrij weinig eigenlijk nog van deze film herinneren (en dit zegt denk ik genoeg) behalve dat er wel een lekker wijf in speelde (Sarah Roemer).

Naar deze film weer eens gezien te hebben kan ik niets anders concluderen dat het een tiener film is met wat spannende momenten die het voor mijn gevoel moest hebben van de klunzigheid van LaBeouf. Hij werd nergens echt spannend en een beetje standaard/cliché het girl next door element.

Leuk voor wat jongere kijkers en als je half versuft op de bank ligt en je niet te veel naar hoeft te denken.

avatar van Bad Kitty
Heerlijke film voor een avondje spannend vermaak.

Leuke muziek en ook humor op z’n tijd. Een film over een jongen die door zijn huisarrest en met behulp van een verrekijker (en filmcamera) alle bezigheden van alle buren inmiddels kan dromen. Vooral het buurmeisje is uiteraard interressant voor de jongen, maar ook een geheimzinnige buurman wordt extra scherp in de gaten gehouden.

Ongeloofwaardigheid van het verhaal is een punt, maar dit valt voor mij weg tegen de positieve zaken.
Ik vind ook de herkenbare en goed uitgewerkte jeugdige motivaties en gedachtengangen een pluspunt.
Een film met een zorgvuldig opgebouwde spanning, vooral naar het eind toe wordt het griezelig en zelfs een tikje horrific. Vandaar misschien de 16+ aanduiding? Acteren is naturel en geloofwaardig. De vriend van de hoofdpersoon vervult de rol van grappige sidekick.

De tweede film op één avond op tv met Shia LaBeouf, we boffen maar weer

avatar van van duijn
Leuke film over een jongen die als hobby mensen spioneert. Heel interessant vooral omdat die mensen bestaan uit een buurmeisje waar je alleen maar van droomt, een zeer agressieve buurman en 3 hitsige kleine ettertjes. Het wordt pas echt gevaarlijk als de buurman de hobby van zijn bespiedertjes doorkrijgt. De film bevat enkele schrikmomenten maar is in het geheel niet '' eng ''. Het is wel vrij origineel en is als komedie/thriller misschien beter te omschrijven.

van duijn schreef:

Hoe zo origineel? Deze film is net zo als eerdere films en films die ongetwijfeld in de toekomst zullen volgen geïnspireerd op Rear Window (1954).

Kortom kwa verhaal lijn duizend in een dozijn, het is bij dit soort films daarom ook de kracht om naast een standaard cliché verhaal, de uitwerking goed te doen. En inderdaad deze film heeft de naam thriller/drama en humor/thriller/tienerfilm is hier meer op zijn plaats.

Maar ik denk dat merendeel van de bezoekers die deze film een hoog cijfer hebben gegeven te jong zijn of nog nooit hebben gehoord van Alfred Hitchcock of Rear Window.

Iedereen zijn mening over een film maar van originaliteit is dus van ver uit geen sprake.

avatar van Daan258
Heb hem nou al voor de 4e keer gezien en hij is nog steeds erg goed.
Goed geacteerd, lekkere sfeer, goeie spanningsopbouw.

Geen moment verveeld.