Disturbia (2007)

Thriller / Drama

geregisseerd door D.J. Caruso
met Shia LaBeouf, Sarah Roemer en David Morse

Na de dood van zijn vader wordt middelbare scholier Kale Brecht (Shia LaBeouf) nukkig, teruggetrokken en gedeprimeerd. Nadat hij op school een leraar heeft aangevallen, wordt hij veroordeeld tot drie maanden huisarrest. Zijn moeder Julie (Carrie-Anne Moss) werkt dag en nacht om rond te komen maar oogst van hem slechts onverschilligheid en lethargie. Terwijl hij thuis verblijft begint hij argwaan te krijgen ten opzichte van zijn buurman: het begint er steeds meer op te lijken dat deze een seriemoordenaar is. Maar zijn deze verdenkingen slechts het product van een opkomende claustrofobie?

avatar van Jaarme
Goede film die geen moment saai word
Spanning blijft erin.
4.0

avatar van zxstyle
Na een eerste kijkbeurt, kan ik zeggen dat ik deze film heel erg goed vind.
Alles klopt in deze film naar mijn mening.

Het enige wat ik minder vind is de ontknoping op het einde, die was wel heel erg verwacht.
Maar dat geeft niet want alles daarvoor is leuk verzonnen en mooi uitgevoerd.

voor nu 4****

avatar van DragQueen
Geslaagde, en vermakelijke Thriller. Die over de gehele lengte boeiend en spannend weet te blijven. Het verhaal is overduidelijk al eens eerder gebruikt, maar de uitvoering hier mag er zijn. Verder wordt er prima geacteerd door de cast. 4 Sterren.

avatar van SnakeDoc
Prima film hoor. Voldoende spanning. Film doet inderdaad wat aan Hitchcock's Rear Window denken.

Vind Shia LaBeouf een prima acteur, en deze rol speelt hij ook geweldig. Sarah Roemer ziet er prachtig uit en David Morse is perfect als Bad-Guy.

Zeer aardig thrillertje.

Gisteren weer eens herzien, blijft toch een geweldige film.
Einde is inderdaad wel een beetje onrealistisch maar daar erger ik me niet aan.
En die scène met dat konijn in Turner's hof vind ik gewoon heerlijk.

avatar van peterjames777
Teleurstellend.
Hoorde goeie dingen over deze prent maar ik vond het niks. De film kleurde netjes binnen de lijntjes. Staat bol van de clichés en was erg voorspelbaar en ongenuanceerd.
Aan het eind werd het nog even voor een paar minuutjes lichtelijk spannend maar het mocht niet baten.

Dominootje
Jammer van het einde! Verder spannende film!

avatar van Jozz
Aardig...

Met name onder de indruk van Shia LeBeouf, die ik eigenlijk alleen nog maar kende van Transformers. Hij is zeer geschikt voor deze rol.

Ik zal 'm waarschijnlijk snel weer vergeten, maar toch... 3*

Aardige film waarin een jongen huisarrest krijgt opgelegd met behulp van een enkelband. Een goed opgebouwd plot, waarbij het vooral leuk is om te zien hoe hij zijn tijd thuis probeert te doden. Niet altijd even geloofwaardig, maar de film kijkt wel lekker weg. Tegen het einde slaat het allemaal wel wat te ver door. Shia LeBeouf weet een leuke rol neer te zetten.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Onleesbaar bericht en reacties verwijderd.

Geen spraakmakend goede film. Wel spannend. 3*

avatar van DBTim
Ik kijk deze film minstens een keer in het jaar. Ultieme relax film voor mij. Leuk verhaal die echt in een sneltrein vaart wordt verteld, de humor is leuk en er hangt een lekker sfeertje in de gehele film. Topvermaak

aardige film. Niets meer niets minder

avatar van jumpstylemovie
Behoorlijk vette thriller. Ik zag hem laatst een keer rond middernacht (heb alleen wel het eerste halfuur gemist) en had geen zin meer om weg te zappen. Simpel idee, maar erg leuk uitgewerkt. Shia LaBeouf vind ik nooit fantastisch spelen en ook dit keer was dat niet anders maar hij doet het wel goed. David Morse vind ik een ondergewaardeerde acteur. Die man speelt zijn rol altijd erg goed. Aanrader voor thriller liefhebbers.

avatar van Mr_Mephisto
Het begon nog redelijk goed. Een tiener die huisarrest krijgt en de tijd probeert te verdrijven door zijn buurman te bespioneren. En ook nog even het buurmeisje, dat toevallig altijd zeer sensueel aan haar zwembad poseert. De High School Musical-achtige opbouw naar een veel te voorspelbare ontknoping (die overigens veel te lang uitblijft) maakt van "Disturbia" geen hoogstaande film. LaBeouf speelt aardig, maar zijn partner in crime en liefje (annex de romance) zijn ronduit irritant. David Morse doet het echter niet slecht als creep.

avatar van Geno
Wat een waardeloze film. De eerste helft kun je sowieso al doorspoelen omdat het allemaal filmische humbug is over niet terzake doende toetrachten; zoals het vermaak van gluren naar de buren door het aan huis gebonden zijn.

Daarna ging ik er weer voor zitten - gebeurt er gewoon niets spannends, alleen maar flauwe aaneengeregen kul-momentjes.... bah...

Maar het meest ergelijke is nog het allerbelabberst waren nog de acteerprestaties; iedereen was gewoon even slecht.

Gewoon een derderangs k*tfilm.

Een - 0,5 is nog teveel

op zich een leuke film. Gaat helaas aan het einde 'over de top".

avatar van kuiponok
Zeer vermakelijke thriller die geen moment verveelt. (drama vind ik deze niet onder vallen)
Van Shia LaBeouf had ik niet al te hoge verwachtingen destijds, maar hij redt zich prima in deze rol.
Ik begrijp een enkeling hier ook niet die deze film wel een hele lage score geven... Maar goed, ieder zijn mening/recensie natuurlijk.

avatar van Lana*
Verrassend...
Toevallig tegengekomen op tv vanavond, verwachte er in eerste instantie niet veel van maar uiteindelijk is hij me erg meegevallen.
Geen geweldige film maar leuk om eens gezien te hebben.
David Morse vond ik weer fijn om naar te kijken.

avatar van anne J
Redelijk idee, redelijke spanningsboog, maar over het algemeen toch te voorspelbaar en te cliché. Begin was overigens erg slecht. Echt zo'n: ''omg alles is goed en wel, kijk hoe leuk, maar o nee wacht dadelijk gaat er echt iets gebeuren hoor let maar op (auto-ongeluk dan) en dan wordt dit echt een disturbed film (NOT) wooow''-begin. Ik wilde bijna weg gaan zappen, maar ben toch maar blijven kijken omdat ik de titel ergens een keer had gehoord en dacht nouja, geef het maar een kans.
Het is ook helaas bij lange na geen mindfuck zoals het soms een beetje probeert te zijn (''is hij nou wel een moordenaar, of niet?'' ''Wie wordt er gek hier?'' We weten meteen vanaf het begin eigenlijk al steeds van wel, onrelevante vragen dus, irritant dat ze die de kijker durven voor te leggen).

Maar goed, op zich was het ook niet dodelijk slecht en vermaakte het me wel gewoon voor het merendeel. Maar nog een keer kijken? Nah..

BeanDirection
I really, really, love your neighbourhood

Als je de flaptekst zo leest is Disturbia helemaal niet zo'n film waarbij je denkt: 'Dit moet ik gezien hebben!' Maar bij deze film is het toch echt waar: dit moet je gezien hebben.

Kale is een moeilijk opvoedbare tiener sinds hij getuige is geweest van zijn vaders dood. Na een vechtpartij, waar Kale bij betrokken is geraakt, wordt hij veroordeeld tot huisarrest. Via een enkelband kan de politie elke stap volgen die Kale zet. Maar dan ontdekt Kale, die vanuit verveling zijn buurt gaat spioneren, dat zijn achterbuurman er een geheim leven op nahoudt. Kale verdenkt hem van betrokkenheid bij de verdwijning van verschillende vrouwen in de Verenigde Staten. Maar wat kan Kale doen als hij zijn huis niet mag verlaten?

Het verhaal is erg goed! Eerst lijkt het alsof je met een soort van komedie te maken hebt, maar daarna neemt de spanning het over en zit je als kijker aan de buis vast gekluisterd. Het einde is fenomenaal, net een cliffhanger van een spannende serie.

Dat je zo in de film zit komt mede door het goede acteerwerk van de castleden. Shia LaBeouf is erg goed, maar David Morse is werkelijk geniaal als Mr. Turner. De rest acteert zoals van ze verwacht wordt en daar is voor de rest niks op aan te merken.

De spannende muziek gecomponeerd door Geoff Zanelli is erg passend en maakt sommige scènes nog spannender!

Het enige, wat mij deze film geen 5 sterren kan geven, is dat sommige aspecten wel erg afkomstig zijn van de doorsnee-thriller. Maar Disturbia is gewoon zó spannend, dat je het de makers bijna vergeeft.

avatar van Sijtsma
Een hele vette film! zeer goed verhaal!

avatar van pollyke
Een pracht van een thriller!
Het verhaal begint matig, gluren naar het buurmeisje...
dan wordt het iets spannender als de buurman plots met grote zakken naar buiten zeult ...
maar dan ... ik zat op het puntje van mijn stoel, de muziek paste perfect bij de scenes.

Ik heb nog nooit gehoord van David Morse maar de rol van creep is die vent op
het lijf geschreven! Zijn gezicht toen hij ontdekte dat hij bekeken werd door de buurjongen
It will haunt me forever!

raizeredge
Eerste thriller die me sinds tijden echt vanaf het begin tot het einde heeft weten te boeien. Meerdere keren op punt van de stoel gezeten.

avatar van Passiebloempje
Verschrikkelijk voorspelbare wanna be thriller. Ik denk dat je beneden de 23 moet zijn om hier warm voor te lopen. Brr.

avatar van popcorn en cola
Verhaal zat goed in elkaar, vermakelijk tot het einde.

Leuke film, maar al verschillende van dit soort films gezien. Niets bijzonders. Ik vond daarnaast de climax niet erg bijzonder en die hoofdrolspeler bevalt me totaal niet (Kale Brecht). De eerste helft van de film is trouwens wel erg onderhoudend!

avatar van Flat Eric
Rear window meets american psycho en the shining. Van alles een beetje maar dan gegoten in een tienerfilmjasje.
Maar best vermakelijk hoor.

avatar van JeroenFR08
David Morse speelt t leuk.

avatar van Montorsi
Misschien leuk voor als je Rear Window niet kent, maar voor de rest erg slap en nikszeggend. Een van de belangrijkste elementen van het concept zou de twijfel van het hoofdpersonage zijn, en of hij nu gewoon zelf doordraait of niet, maar dat is in deze film niet of nauwelijks uitgewerkt. Ook nogal een ongelukkige keuze binnen het concept om Laboeuf niet écht aan zijn kamertje gekluisterd te laten zijn. Hij kan lekker zijn tuintje in, en als het echt moet rent hij nog verder weg. Je krijgt nooit het idee dat hij ergens gevangen zit.

Verder trek ik Laboeuf al nooit zo, en helemaal niet nu hij een strontvervelend joch speelt. De rest van de tienercast trekt ook op weinig. Alleen Morse' rol biedt nog enige leuke scenes. Wat dan weer jammer was is dat hij zijn vakkundig opgebouwde cover-up op niet zo subtiele wijze verklapt om er nog een spannend eind aan te kunnen breien...

Vrij matige film, maar het idee is 60 jaar later nog net zo sterk. 1.5**