Disturbia (2007)

Thriller / Drama

geregisseerd door D.J. Caruso
met Shia LaBeouf, Sarah Roemer en David Morse

Na de dood van zijn vader wordt middelbare scholier Kale Brecht (Shia LaBeouf) nukkig, teruggetrokken en gedeprimeerd. Nadat hij op school een leraar heeft aangevallen, wordt hij veroordeeld tot drie maanden huisarrest. Zijn moeder Julie (Carrie-Anne Moss) werkt dag en nacht om rond te komen maar oogst van hem slechts onverschilligheid en lethargie. Terwijl hij thuis verblijft begint hij argwaan te krijgen ten opzichte van zijn buurman: het begint er steeds meer op te lijken dat deze een seriemoordenaar is. Maar zijn deze verdenkingen slechts het product van een opkomende claustrofobie?

avatar van Blokland
Advies aan iedereen die deze film heeft gezien: huur "Rear Window" van Alfred Hitchcock en zie hoe het hoort!

Maar goed, om de film positief te benaderen: Shia LaBeouf stort zich vol overgave op zijn rol en Sarah Roemer is best cute (maar niet bepaald expressief).

avatar van Thijvij
Begint traag, redelijk voorspelbaar, maar hij kijkt wel lekker weg

avatar van matti
Haha schitterende filmke. Amusementswaarde ligt hoog.
De ronnie AKA de chinees AKA grapjas is hilarisch..
4* voor het eerste uur komedie
3* voor de laatste drie kwartier spanning die vrij voorspelbaar was;
Gemiddelde is dus 3,5*
Chill filmke, kijken die handel!

Reinbo
Clicherijk filmpje dat het midden houdt tussen Rear Window, The Hitcher en tal van andere 'engen mannen' films.

avatar van Ajax&Litmanen1
Eerste uur komedie? Welke humor heb jij gezien dan?

avatar van Turkeyloverz
Ajax&Litmanen1 schreef:
Eerste uur komedie? Welke humor heb jij gezien dan?

Het begin is toch echt meer een comedie.

avatar van Ajax&Litmanen1
Noem eens 2 grappen dan...de film was later wel een stuk spannender, dat klopt. Maar komedie? Ik heb het niet gezien.

avatar van Turkeyloverz
Een eigenschap van een comedie is dan ook niet dat er een grap wordt gemaakt of verteld. Ik heb het over de stijl. Vooral zijn Aziatische vriend die zijn uiterste best doet, maar daarnaast ook Shia zelf die dom doet in de klas, zijn overdreven luiheid thuis, een beetje gluren bij het sexy buurmeisje en hoe knullig hij wel niet is tegenover haar, de kleine rotkinderen die hem pesten. Dat is zo ongeveer wat ik me herinner, maar ik zag er duidelijk een milde vorm van het genre comedie in. Daarna wordt het idd serieus.

avatar van Fran
Ja, inderdaad, nu je het zegt. Ook op het einde pakken ze het comedie aspect nog een beetje op als hij wraak neemt op die jongetjes door de moeder te bellen, zodat zij erachter komt dat haar geliefde jongetjes naar porno zitten te kijken.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Erg aardige mix van een hoop genres bij elkaar; drama, tienerkomedie en thriller worden flink door elkaar geweven. Disturbia is verder bijzonder clichématig, de film is eigenlijk op alle fronten te voorspellen, niet spannend en soms nogal sentimenteel. Toch was dit voor mij niet zo storend als in eerste instantie gedacht. De film is charmant, erg toegankelijk en zit ook prima in elkaar. Het kijkt in ieder geval lekker vlot en makkelijk weg en weet goed te vermaken.

3,5 sterren.

avatar van maerk
Erg goede thriller, losjes gebaseerd op Alfred Hitchcocks Rear Window.

De film is superspannend. Er zijn momenten waarop je op het puntje van je stoel gedreven wordt, letterlijk! Ook zitten er een paar stevige schrikmomenten in.
Het camerawerk is gewoon mooi 'regular'. Mooie plaatjes en af en toe een mooi shot maar verder niets geweldigs. Gewoon goed. Jammer dat het soms een beetje te Amerikaans is. Vooral de muziek op de achtergrond doet dan zo slijmerig aan en ik vind dat Amerikaanse gezwijmel maar niets. Het idee, verhaal, is heel goed, jammer dat de geloofwaardigheid niet altijd even goed is. Maarja...
Uiteindelijk is Shia laBeouf het hoogtepunt van Disturbia. Hij kan echt heel goed zo'n sulletje spelen maar ook emoties als angst en woede zien er levensecht uit. Hollywoods nieuwe talent, heel goede acteur.

Disturbia is een heel spannende film, helaas doen soms de geloofwaardigheid en voor mij het te Amerikaanse gedoe een beetje afbreuk aan de film.
Al met al een heel spannende film.

avatar van serpente89
vette film ! 1 van de weinige films die ik de laatste jaren in de bios heb gezien en zeker de moeite waard ! Hij was echt spannend tot het einde kga hem binnenkort weer kijken denk ik.

avatar van centurion81
Hele aardige film...vond hem zeker spannend...Maar ook heel voorspelbaar en de acteerprestaties en diepgang van het verhaal waren niet om over naar huis te schrijven....Leuk tussendoortje voor zomaar een doordeweekse avond.

Goede verhaal, dat in deze film toch niet zo goed is uitgewerkt.
Het komt allemaal maar zeer traag op gang en het eerste uur van de film is oervervelend te noemen, daarna komt de spanning erin, en de laatste 20 minuten zijn echt zeer goed.
Spijtig dat het niet de ganse film zo is, het lijkt af en toe wel een tienersoap.
Shia LaBeouf heeft wel talent maar hier laat hij het naar mijn bescheiden mening wel afweten.
Wel perfect gecast is David Morse. En zeer mooi is de verschijning van Sarah Roemer.
Maar het had allemaal iets beter gekund. Toch de moeite waard om uit te kijken, al was het maar voor de spannende ontknoping.

avatar van missl
een saaie film met aan het einde voorspelbare spanning.
film zit vol cliches

avatar van Roodkapje
Dit is een middelmatig tot teleurstellende teenmovie over iemand die onder huisarrest word geplaatst en denkt een moordenaar ontmaskerd te hebben. Weinig verhaal, weinig acteren maar toch redelijk spannend.

avatar van dinal12000
Een middelmatige tienerfilm inderdaad. Het verhaal heeft weinig om het lijf. Dankzij Shia LaBeouf en de schoonheid van Sarah Roemer is dit een voldoende. Shia LaBeouf verraste me in Transformers ook al als anti-held en met zijn onderkoelde humor.

lekker wijf, maar verder....zucht.

Onderhoudende, vermakelijke film, met een mooie cinematografie van Rogier Stoffers en uitstekend spel van de jonge cast. Jammer van de nogal cliché schrikmomenten, die daardoor eerder komisch aanvoelden, en een weinig diepgaand scenario. Desalniettemin prima kijkvoer.

avatar van Quaest
Coole film is dit
Leuke humor in...

avatar van rolexa
Ik heb me prima vermaakt. Geen hoogvlieger, maar prima voor een doordeweekse avond.

Spannende film,.... Mag van mij in de TOP 250!

Wat een hoge waarderingen hier zeg pff!!

Ik heb in tijden niet zo'n een bellaberde film gezien/
Acteerwerk was kut, spanning was helemaal nergens te vinden, de alle cliche's werden effe herhaald, gewoon helemaal compleet bagger en alleen die chick maakte wat goed.

Slechtste moment was toch wel dat hij in dat huis gaat en van buiten een bliksemschicht het hoofd van die killer verligt, jezus zo slecht gedaan.

Mag van mij in de FLOP 10!! En dan overdrijf ik nergens.

In de bioscoop gezien, een half jaartje geleden ongeveer. En ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was. Ik verwachtte er niet veel van, omdat ik vind dat de thrillers van tegenwoordig weinig interessant zijn.

Maar ondanks dat het verhaal erg langzaam op gang kwam, eindigde de film wat mij betreft zeer redelijk. De vrouwelijke hoofdrolspeler was zeer aantrekkelijk en de grappen waren best aardig.

Geen topfilm, wel één van de betere thrillers die ik de laatste jaren in de bios heb gezien.

3.5*.

avatar van gijs (-.-)
ik wist egt niet wat ik moest verwachten van het einde

Hmm wel aardig hoor maar ook niet meer dan dat. Richting einde vliegt die dan ook redelijk uit de bocht. Toch aardig vermaak.

Renkum
Goede film. Onverwachte wendingen. Ik wist echt niet hoe de film zou gaan aflopen. Deze film krijgt van mij een 4.

avatar van crtxz10
ik vind het een leuke en spannende stoel. Deze film liet mij toch maar weer op het puntje van me stoel zitten dus dit is voor mij een 4

avatar van crtxz10
sorry voor typfout.