Local Hero (1983)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Bill Forsyth
met Burt Lancaster, Peter Riegert en Fulton Mackay

Een vertegenwoordiger van een oliemaatschappij (Riegert) krijgt de opdracht om een klein Schots kustdorpje op te kopen: dat ligt namelijk op de plek waar hoognodig een raffinaderij moet worden gebouwd. Maar de man raakt steeds meer gecharmeerd door het dorpje en zijn bewoners, en begint zich af te vragen of de raffinaderij hier wel gebouwd moet worden.

avatar van blurp194
In de jaren 80 werd deze film nogal gehyped - ehh, dat woord kenden we toen nog niet. Maar evengoed, er was nogal wat te doen rond deze film. Jenny Seagrove was een nogal bekende dame vanwege allerlei televisieseries, en de soundtrack van Mark Knopfler werd ook breed uitgemeten. Vanzelf indertijd gezien, in de bios zelfs denk ik.

Dus vandaar dat ik dacht: ohja, laat ik die weer eens kijken. En dat viel me toch best tegen.

Want, wat ik er in zie is een tamelijk slordig en liefdeloos gemaakte B-film, haast een televisiefilm. Bevolkt door bordkartonnen karakters. Met een dun, nauwelijks uitgewerkt verhaaltje, met een flauw contrastje tussen de natuurliefhebbende groenzoeters en de pikzwarte Texaanse olieboeren. Onvoldoende, en onbevredigend. Net als de beelden van het dorpje - idyllisch misschien, maar met een lelijk grauw licht dat me vooral doet denken aan televisiebeeld uit de tijd dat je dat nog via een sprietantenne in huis kreeg. Jammerlijk. En, dat zal ook heel persoonlijk zijn, Mark Knopfler hangt me al sinds de tweede plaat van Dire Straits de keel uit, en het local hero plingetje verveelt me echt heel erg snel.

Dus, terug in de bak deze film. Of misschien ook maar in de kliko. De eerste tien, twintig jaar hoef ik 'm zeker niet te zien.

avatar van stefan dias
blurp194 schreef:

Mark Knopfler heet mij ALTIJD de keel uitgehangen met zijn 'virtuoos' gitaarspel, maar desondanks heeft deze film toch een plaats in mijn hart weten te veroveren. Dat is ondertussen lang geleden ja en misschien zou het ook tegenvallen na al die tijd, maar toch…

Heerlijk toch die Schotten die dollars ruiken " we gonna sell the hotel… and we gonna get rich… yoohoo…" geen cliché gevecht van de lokale gemeenschap tegen de gemene multinational.

"are you sure their are two L's in dollar?" " Yes, laike their are two G's in bugger of!" heerlijke film die niet per se komisch of dramatisch wel zijn maar daar eigenzinnig ergens tussendoor zwemt.

avatar van blurp194
stefan dias schreef:
ondertussen lang geleden ja en misschien zou het ook tegenvallen na al die tijd

In m'n herinnering was het een erg goeie, leuke film - echt een warm, nostalgisch gevoel bij ook. Maar het viel me erg tegen dus. Misschien het verkeerde moment, misschien ook dat er in m'n manier van kijken wat veranderd is.

avatar van Spetie
Aan de ene kant oogt dit als een standaard film, met een niet zo bijzonder verhaal, dat inhoudelijk best voorspelbaar is. Dat klinkt allemaal erg saai en niet origineel, maar wanneer je Local Hero gaat kijken, kom je erachter dat juist de uitwerking zorgt voor een aangename kijkervaring.

Het is vooral het sfeertje, in combinatie met de licht komische ondertoon, die het aangenaam maakt. De personages zijn leuk en hebben ook een bepaalde charme over zich heen hangen, wat zowel geldt voor de Schotten alsmede de Amerikanen.

Tenslotte is er nog de aangename soundtrack, waarmee Mark Knopfler op de juiste manier aansluit bij de toon van dit verhaal. Ik ben er niet door weggeblazen, maar denk wel dat Local Hero een groeiertje kan zijn, die bij een volgende kijkbeurt het waarschijnlijk nog beter zal doen.

De muziek van Mark Knopfler is wereldberoemd. Dus had ik ook wel enige verwachtingen van deze film. Een film over een Amerikaan die naar Schotland afreist om een baai in een fantastisch natuurgebied te kopen van de lokale bevolking en die te gebruiken om er een raffinaderij te bouwen. Vanaf de eerste scene is wel duidelijk hoe de film uiteindelijk zal gaan aflopen, maar de regisseur heeft kennelijk de lange en vooral saaie omweg gekozen om naar dat einde toe te werken. Bovendien kreeg ik ook nog eens de indruk dat er iets van humor om te lachen in de film verwerkt zat. Maar waar?

avatar van 93.9
Dit zijn films met liefde gemaakt in een heerlijk jaren 80 decor.
Wat een verademing, wat een passie!

avatar van clubsport
in deze film werden de stereotyperingen die je tegenwoordig zo vaak tegenkomt niet zo overdreven neergezet .
De film kabbelt verder wat voort en er gebeurt niet zo bijster veel , soms is het bijna een beetje saai
maar hij heeft het hart op de goede plek .