• 15.814 nieuwsartikelen
  • 178.382 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.103 gebruikers
  • 9.377.892 stemmen
Avatar
 
banner banner

Scream (1996)

Horror | 111 minuten
3,35 3.022 stemmen

Genre: Horror

Speelduur: 111 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Wes Craven

Met onder meer: Neve Campbell, David Arquette en Courteney Cox

IMDb beoordeling: 7,4 (437.181)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 26 juni 1997

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • SkyShowtime Bekijk via SkyShowtime
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Scream

"Someone has taken their love of scary movies one step too far. Solving this mystery is going to be murder."

Sidney Prescott wordt het doelwit van een moordenaar die al één van haar klasgenotes heeft vermoord. Een journalist en presentatrice van een tv-programma is vastberaden om de waarheid te achterhalen, en denkt dat de man die de moeder van Sidney heeft vermoord dezelfde is als degene die haar nu achterna zit. De vriend van Sidney wordt echter de voornaamste verdachte.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Sidney Prescott

Gale Weathers

Tatum Riley

Billy Loomis

Randy Meeks

Kenny Brown

Sheriff Burke

Cotton Weary

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Yphygenia

Yphygenia

  • 89 berichten
  • 86 stemmen

Misschien was mij 'fout' dat ik Scary Movie eerder zag dan Scream. Inmiddels heb ik Scream al 2 of 3 keer gezien, en elke keer zie ik dan toch beelden van Scary Movie voor me en schiet zodanig in de lach dat ik de rest van de film niet meer bijkom.

3,5


avatar van Cupido

Cupido

  • 523 berichten
  • 1911 stemmen

Haaf schreef:

Commerciële schoolbank horror. Hapklare brok voor de massa die de echte horrorfilms klaarblijkelijk niet kent.

Leer van de Italiaanse grootmeesters!

Zijn jou die leuke knipoogjes en de zelfbewustheid van het genre niet opgevallen? Scream is zowel parodie als horror en nog altijd vele malen beter dan die zogenaamde commerciële schoolbank horror waar we tegenwoordig mee doodgegooid worden.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Haaf schreef:

Commerciële schoolbank horror. Hapklare brok voor de massa die de echte horrorfilms klaarblijkelijk niet kent.

Leer van de Italiaanse grootmeesters!

Beetje elitaire opmerking. Alsof je beide soorten horrorfilms niet goed kan vinden...


avatar van Moviestar1979

Moviestar1979

  • 1671 berichten
  • 975 stemmen

Yphygenia schreef:

Misschien was mij 'fout' dat ik Scary Movie eerder zag dan Scream. Inmiddels heb ik Scream al 2 of 3 keer gezien, en elke keer zie ik dan toch beelden van Scary Movie voor me en schiet zodanig in de lach dat ik de rest van de film niet meer bijkom.

3,5

Inderdaad een zéér grote fout om eerst naar "Scary Movie" te hebben gekeken.

Niet alleen m.b.t. "Scream", maar ook andere speelfilms die in de "Scary Movie-speelfilms" op de hak worden genomen.

Wees hier dus extra voorzichtig mee, want een goede horror/thriller moet dit ook blijven.

Zorg dus eerst dat je alle originele speelfilms hebt gezien.

Ongetwijfeld de beste "Scream-speelfilm" wat ik heb gezien.

Een fantastisch script.

Acteerprestaties zijn ook OK.

Hij heeft me continu in een flinke spanning laten zitten.

4 *


avatar van Haaf

Haaf

  • 76 berichten
  • 41 stemmen

Moviestar1979 schreef:

(quote)

Inderdaad een zéér grote fout om eerst naar "Scary Movie" te hebben gekeken.

Niet alleen m.b.t. "Scream", maar ook andere speelfilms die in de "Scary Movie-speelfilms" op de hak worden genomen.

Wees hier dus extra voorzichtig mee, want een goede horror/thriller moet dit ook blijven.

Zorg dus eerst dat je alle originele speelfilms hebt gezien.

Ongetwijfeld de beste "Scream-speelfilm" wat ik heb gezien.

Een fantastisch script.

Acteerprestaties zijn ook OK.

Hij heeft me continu in een flinke spanning laten zitten.

4 *

Scream zit toch bijna op hetzelfde niveau als Scary movie, wat maakt het dan uit wat je als eerste ziet.


avatar van TimD

TimD

  • 1095 berichten
  • 0 stemmen

Je krijgt een gespoilerde film te zien, die alle enge stukken op een komische wijze parodieert, zodat als je deze na Scary Movie ziet, helemaal niet eng meer is.


avatar van Remi

Remi

  • 6720 berichten
  • 0 stemmen

Haaf schreef:

wat maakt het dan uit wat je als eerste ziet.

Als je eerst Scary Movie kijkt, snap je de parodie waaschijnlijk ook niet, vandaar


avatar van Moviestar1979

Moviestar1979

  • 1671 berichten
  • 975 stemmen

TimD en Remi hebben het begrepen.

"Scary Movie" maakt alle enge speelfilms op een komische manier belachelijk.

Hier mis je bij de originele speelfilms een groot deel van de spanning mee.

Het is maar een tip wat eventueel nuttig kan zijn voor de mensen die "Scream" nog niet gezien hebben.


avatar van Haaf

Haaf

  • 76 berichten
  • 41 stemmen

Moviestar1979 schreef:

TimD en Remi hebben het begrepen.

"Scary Movie" maakt alle enge speelfilms op een komische manier belachelijk.

Hier mis je bij de originele speelfilms een groot deel van de spanning mee.

Het is maar een tip wat eventueel nuttig kan zijn voor de mensen die "Scream" nog niet gezien hebben.

Welke spanning?


avatar van Haaf

Haaf

  • 76 berichten
  • 41 stemmen

Remi schreef:

(quote)

Als je eerst Scary Movie kijkt, snap je de parodie waaschijnlijk ook niet, vandaar

Klopt, ik ben dom! Ik dacht eerst dat 'Scream' een parodie op 'Scary movie'was.


avatar van Haaf

Haaf

  • 76 berichten
  • 41 stemmen

TimD schreef:

Je krijgt een gespoilerde film te zien, die alle enge stukken op een komische wijze parodieert, zodat als je deze na Scary Movie ziet, helemaal niet eng meer is.

Maakt niets uit. Gewoon twee flut films die niets met horror te maken hebben.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Haaf, jij vindt Scream een flutfilm, sommige mensen vinden het een goede film. Je kan hier eindeloos over discussiëren, maar uiteindelijk maakt het toch niks uit...


avatar van Cupido

Cupido

  • 523 berichten
  • 1911 stemmen

Haaf schreef:

Maakt niets uit. Gewoon twee flut films die niets met horror te maken hebben.

Scream heeft alles met horror te maken! De film doet echter geen poging om een ijzersterk verhaal te vertellen. Sterker nog, het speelt bewust met stereotypes en horrorclichées en maakt leuke knipoogjes naar oude horrorklassiekers. Denk daarbij ook nog eens aan het op de hak nemen van de media (die journaliste) en de invloed van gewelddadige films op jongeren. Het ligt er allemaal dik bovenop (voor jou blijkbaar niet), maar Scream heet dan ook niet voor niets een parodie! Het verwijt dat de film niet spannend is of niet bol staat van originaliteit is hier dus eigenlijk helemaal niet van toepassing, val de film dan aan op creativiteit. Cravens liefde voor het genre en het plezier van de cast spatten van het scherm af!


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

Waar scary movie een parodie is op scream is scream op zichzelf weer een parodie op halloween e.d. Maar bij scream is gepoogd er nog wél een spannende film van te maken. Deels geslaagd imo.


avatar van Cupido

Cupido

  • 523 berichten
  • 1911 stemmen

Jazeker, het angstzweet brak vaak genoeg uit bij mij en dat gevoel kunnen die clichès niet wegnemen (de openingsscène vond ik qua spanning bijvoorbeeld perfect opgebouwd). Het blijft immers een soort van oerangst, het uitgangspunt in Scream . Maar het zijn toch vooral die andere punten die ik aangaf die de film gewoon zo leuk maken en als die voor het gemak maar even over het hoofd gezien worden.


avatar van film88888

film88888

  • 869 berichten
  • 919 stemmen

leuke film vroeger vond ik hem heel leuk maar nu met hem nog eens te zien iets minder, een 3 voor deze redelijke horror film.


avatar van Haaf

Haaf

  • 76 berichten
  • 41 stemmen

Cupido schreef:

(quote)

Scream heeft alles met horror te maken! De film doet echter geen poging om een ijzersterk verhaal te vertellen. Sterker nog, het speelt bewust met stereotypes en horrorclichées en maakt leuke knipoogjes naar oude horrorklassiekers. Denk daarbij ook nog eens aan het op de hak nemen van de media (die journaliste) en de invloed van gewelddadige films op jongeren. Het ligt er allemaal dik bovenop (voor jou blijkbaar niet), maar Scream heet dan ook niet voor niets een parodie! Het verwijt dat de film niet spannend is of niet bol staat van originaliteit is hier dus eigenlijk helemaal niet van toepassing, val de film dan aan op creativiteit. Cravens liefde voor het genre en het plezier van de cast spatten van het scherm af!

Inderdaad, een parodie. Een echte Horror film doet niet aan knipoogjes en het aan de kaak stellen van misstanden in de maatschappij. Het fundament van een Horror is vermaak door walging, zonder pretenties. Craven's eerdere films spreken boekdelen...wat jij zegt vind ik dus een beetje tegenspraak.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5832 stemmen

Wat een onzin, wat Craven hier presteert is juist uiterst knap. Het wordt op de hak genomen op een manier dat ervoor zorgt dat het toch zelf ook nog een spannende film is. De knipoog zit 'em vooral in wat de karakters denken te weten over horrorfilms en dat kan zelfs hun leven redden (openingsscène). Het is geen persiflage, eigenlijk niet eens een parodie, maar een heel zelfbewuste film en eerder een ode aan eerdere horrorfilms.

Vind jouw definitie van horror errug beperkt. Wat moet je met een vage opmerking als 'vermaak door walging, zonder pretenties'. Als Scream iets niet heeft is het pretenties, trouwens. En walging? Wanneer walg je van iets? Er moeten blijkbaar perse liters bloed en meters aan darmen frontaal in beeld komen wil het beantwoorden aan jouw horrorwensen.

Waarom mag je niet kunnen lachen bij een horrorfilm (hoe kom je erbij dat een horrorfilm niet aan knipoogjes en het behandelen van misstanden in de maatschappij mag doen). Neem je het genre dan niet veel te serieus? Zitten een paar van de beste horrorfilms ooit niet vol humor en knipoogjes? (Evil Dead, Braindead), hebben een paar van de beste horrorfilms niet juist ijzersterke maatschappij kritiek (Dawn of the Dead)?


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Volledig eens met mister blonde. Haaf, jouw "fundament" van horror is veel te beperkt.


avatar van Cupido

Cupido

  • 523 berichten
  • 1911 stemmen

Haaf schreef:

Inderdaad, een parodie. Een echte Horror film doet niet aan knipoogjes en het aan de kaak stellen van misstanden in de maatschappij.

Says who?! een horrorfilm kan er op die manier alleen maar interessanter (lees niet: beter) op worden. En vergeet die knipoog niet !

Haaf schreef:

Het fundament van een Horror is vermaak door walging, zonder pretenties

Je gaat hier toch wel erg kort door de bocht hoor. De kijker angst aan jagen, en niet persé door walging, lijkt me meer het doel bij horror en misschien is dat nog te beperkt. Veel horrorfilms ervaar ik overigens helemaal niet als vermakelijk, maar juist als zeer verontrustend.


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11917 berichten
  • 5320 stemmen

Haaf schreef:

[Inderdaad, een parodie. Een echte Horror film doet niet aan knipoogjes en het aan de kaak stellen van misstanden in de maatschappij. Het fundament van een Horror is vermaak door walging, zonder pretenties. Craven's eerdere films spreken boekdelen...wat jij zegt vind ik dus een beetje tegenspraak.

Dat is complete onzin! Een horrorfilm is juist een leuke manier om misstanden in de maatschappij aan de kaak te stellen! Wat dat betreft raad ik je vooral de film Silent Night Deadly Night aan.

En hoe bedoel je: 'vermaak door walging' in Cravens eerdere films? Ik vond People under the Stairs niet echt walgelijk. Eerder soft en komisch.

Ik vind trouwens ook zeker niet dat het fundament van horror vermaak door walging is. Honderd jaar geleden bestonden er ook al films die onder het kopje 'horror' geplaatst zouden kunnen worden, maar omdat men toen nog niet gewend was aan het medium film kon er niet ver worden gegaan: toen was een aanstormende trein al horror! En vind jij dat dan ook walging?

The Birds, Psycho, Halloween, the Silence of the Lambs, the Fog (1980), etc. etc. zo ontzettend veel horrorfilms die gewoon geen gore scenes bevatten en die dus ook niet walgelijk kunnen zijn.

Wel interessant dat je dit zegt trouwens, ben benieuwd hoe andere mensen hier over denken.


avatar van Haaf

Haaf

  • 76 berichten
  • 41 stemmen

Hoe meer woorden hoe waardelozer de film, probeer deze 'nep horror' niet goed te praten.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5832 stemmen

Zou toch eens een poging doen er meer woorden aan te spenderen. De kritiek op je bericht in de vorige 4 berichten, snoert je toch redelijk de mond, heb ik de indruk.


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11917 berichten
  • 5320 stemmen

Haaf schreef:

Hoe meer woorden hoe waardelozer de film, probeer deze 'nep horror' niet goed te praten.

Puur uit nieuwsgierigheid: zou je inhoudelijk op mijn bericht kunnen reageren?


avatar van dr channard

dr channard

  • 563 berichten
  • 319 stemmen

Ik vond hem best wel goor naar het einde toe. Die kamer in dat huis was vol bebloed


avatar van prometida

prometida

  • 299 berichten
  • 257 stemmen

veel schrikmomenten!

Maar niet mijn favoriete horror.

3,5*


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Herzien en deze film sinds 1998 niet meer gezien. Nu zag ik wat voor goed werk Craven hiermee verricht.

De knipoogjes zijn nu overduidelijke , de horrorcliche's die Craven erg luchtig aanhaald maar ook naast deze dingen weet Craven een spannende film neer te zetten en dat is erg knap. Scream heeft geen enkele pretenties, neemt het horror genre luchtig op de hak en het is ook nog eens een spannende film. Een ode aan het horrorgenre. Van 2,5* naar 4*

Toch een herziening die erg nodig was. De beleving is zoveel anders dan die van 8 jaar terug, ook wel logisch eigenlijk. Al had ik niet verwacht dat deze film me nu zo goed zou bevallen.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7113 berichten
  • 1145 stemmen

Je kunt dit niet eens een behoorlijke whodunnit noemen! Ik zag laatst ook weer een stuk; BAR SLECHT!!! Niet serieus te nemen! Oké, er zitten een aantal grappige stukken in, maar als je kijkt tot welk genre deze film zou moeten behoren, dan is deze film het absoluut niet waard. Het enige waarvoor deze film goed is, is om geparodieerd te worden.


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11917 berichten
  • 5320 stemmen

Dat is dus precies de reden dat Scary Movie op bepaalde punten zo grondig mislukte: een parodie valt niet te parodieren!

Ik zal niet zeggen dat ik Scream een van de allerbeste films ooit gemaakt vind, maar slim en grappig is de film zeker!