Anatahan (1953)

Japan
Drama / Oorlog

geregisseerd door Josef von Sternberg
met Akemi Negishi, Tadashi Suganuma en Kisaburo Sawamura

Twaalf Japanse zeelui stranden in 1944 op het verlaten en vergeten eiland Antahan, nadat hun boot gebombardeerd is. Het eiland was ooit een plantage, maar wordt nu slechts bewoond door twee mensen; de oude opzichter van de plantage en een vrouw. Na enige maanden realiseren de zeelui zich dat ze niet meer gevonden zullen worden en er ontstaat een heftige machtsstrijd.

Dacht je alle vreemde films gezien te hebben,krijg je deze:Sternberg die een film gebaseerd op een Japans boek in Japan regisseert,produceert en van een voice-over in het Engels voorziet,terwijl de Japanse cast gewoon in het Japans doorpraat
Dus 50 jaar voordat Clint zogenaamd baanbrekend was met LFIJ,vertelt JVS hier al een verhaal vanuit Japans perspectief over WO2.
Dit is het soort film waarvoor je of na 5 minuten gillend wegrent,of die je gefascineerd uitkijkt.Ik behoor dus tot de laatste categorie.Je zou de inhoud kunnen omschrijven als een darwinistische parabel over sex,geweld en de aap in de mens,verwant aan Lord of the flies ook in dit opzicht dat het gaat over survivors op een eiland in de jungle die elkaar nare dingen aandoen,met dien verstande dat deze film er dus eerst was. Gelukkig loopt er ook nog een wijfje,de charmante Keiko(originele naam ) in rond die je zonder meer het belangrijkste personage in deze film over the survival of the fittest en sexuele selectie kunt noemen.Overigens doet Anatahan(klemtoon op de 2e lettergreep)geen enkele poging om realistisch te zijn,in de 1e plaats door de voice- over die werkt als een flash forward en ons steeds voorhoudt dat wat hij zegt vaak onmogelijk te controleren valt en die zijn eigen onbetrouwbaarheid benadrukt,waarbij hij voortdurend overgaat tot filosofische bespiegelingen.Ook is de locatie symbolisch:aan de rand van de Marianentrog,dieptepunt vd oceaan.
Veel gebeurtenissen die we te zien krijgen zijn logisch gesproken trouwens onmogelijk of minstens onwaarschijnlijk.
Wat de cinematische aspecten betreft is deze film ook zeer gekunsteld:opgenomem in een studio in Tokio komt allles opzettelijk artificieel over,en de belichting draagt zeer bij aan het scheppen van een vervreemdende atmosfeer.Veel van de belangrijkste gebeurtenissen blijven off-screen,terwijl het acteerwerk grotendeels verzorgd wordt door amateurs.
Dat Anatahan in de USA geen groot commercieel succes was spreekt voor zich en dit is absoluut geen film voor de massa.
Hij staat overigens wel keurig in de TSPDT top 1000 ,dus praat mij maar na en geef toe dat dit een, hoewel bizar,zeer goede film is

avatar van beavis
een curiosum is het in ieder geval, maar misschien is het in dit geval geen film voor de massa omdat ie ook echt niet zo goed is. De bombastische voice-over die ons de hele film door het simpele, platte, foute, oninteressante verhaaltje vertelt, moet zelfs in de vroege jaren '50 al oubollig hebben geklonken en ook op visueel vlak is het weinig interessant.

avatar van Prinz
Dit heeft dus nooit een release gehad?

avatar van Mochizuki Rokuro
Wat bedoel je precies?

In Frankrijk (waar anders?) is er een DVD: Amazon.fr - Fièvre sur Anatahan, Josef von Sternberg : DVD & Blu-ray. Verder circuleert er een soort uitgave, waarvan het me niet duidelijk is of het een krantenbijlage was of een fan-dingetje.

En er bestaan ook prints van de film, waarvan er ooit eentje (een gerestaureerde print van Thessaloniki??) in het filmmuseum draaide (waar ik hem zag, in gezelschap van onder meer beavis en Querelle).

avatar van Prinz
Oh oke, maar gezien je lage score is dit blijkbaar ook niet echt worth the trouble.