The Number 23 (2007)

Verenigde Staten / Duitsland
Mystery / Thriller

geregisseerd door Joel Schumacher
met Jim Carrey, Virginia Madsen en Danny Huston

Walter Sparrow krijgt voor zijn verjaardag een boek, getiteld 'The Number 23'. Wat eerst een onschuldig cadeau lijkt, verandert al snel in een regelrechte nachtmerrie. Hoe meer Walter leest, hoe meer gelijkenissen hij ontdekt met zijn eigen leven. Hij wordt als het ware achtervolgd door het cijfer 23.

avatar van RuudC
Verschrikkelijk! Ik vond het als kijker een heel ongemakkelijke zit. Er zijn heel wat momenten geweest dat ik niet wist wat ik met deze film moest. Was ik halverwege gestopt met kijken, had ik waarschijnlijk 1,5 gegeven. Het grappige is (en daar zal ik zeker niet de enige zijn) dat ik al snel in mijn eigen omgeving naar verwijzingen richting ‘23’ heb gezocht, maar niet gevonden. In mijn naam, geboortedatum, huisnummer(mers) en woonplaats(en). Ook oude gegevens dus. Ik heb er nul gevonden.Later in het verhaal wordt ook wel duidelijk dat je het niet op jezelf moet betrekken.

Toch komen uiteindelijk de kwaliteiten van Joel Schumacher wel bovendrijven. Visueel gezien hangt er over de hele film de perfecte sfeer. Die is namelijk lekker duister en (belangrijker nog) erg naargeestig. Het verhaal verandert op heel sterke wijze in een detective, waar op veel momenten nog in het midden ligt wie of wat het doel is. Gaandeweg worden natuurlijk wel steeds meer zaken duidelijk. Met hier en daar een verkeerde afslag. Achteraf kan ik met veel plezier terugkijken op het spelletje dat Schumacher met je speelt. Al met al is het niet zo verrassend dat Carrey zelf de dader is. Je moet de film natuurlijk wel uitzitten.

avatar van PsykoPumpkin
Tenenkrommend. Het acteerwerk was mijns inziens bijzonder slecht en het verhaal was totaal niet logisch. Wel vond ik de montage en sfeer aardig gedaan, maar daar is voor mij dan ook alles mee gezegd.

Meneer Bungel
Twentyfuckingthree!

Het begon nog wel leuk, zónder het 23 gedoe. De eerste boekfantasie volgende het jongetje was ook mooi gedaan. Carey als gothic P.I. was echter vreselijk, evenals de boekfantasie scènes waar die in verscheen. En verder: wat mystery met een paranormaal begaafde hond (goed voor een wat meer lichtvoetige film misschien, maar hier...), een verhaal dat bij het ontrafelen te ver doorschiet en volledig uit elkaar valt, een veel te overdadig -einde, en dan Carey, om wie ik deze toch voornamelijk een kans heb gegund: aanvankelijk prima, maar naarmate het thriller element toeneemt (buiten de genoemde 'gothic horror') mis ik de overtuiging, maar ik geef daar het script toch mede de schuld van - drama/mystery/horror/thriller/fantasy en nog een paar genres (in totaal vast 23) zijn nu eenmaal moeilijk tot een goede mix te verenigen en wat moet je dan als acteur gaan kiezen...?

1,22*...

avatar van Decec
Een redelijk mysterie/thriller film...
Redelijk verhaal (geen spannend verhaal)...
Redelijk acteerwerk...
Bekende actrice Virginia Madsen...
Prima achtergrond geluid (Dolby Digital)...
Prima HD kwaliteit...
Geen aanrader...

avatar van LostCauze
Toevallig feitje, de avond dat ik deze film keek een aantal jaren geleden, kreeg ik bericht dat mijn neefje geboren was om 23:23 op de 23ste. True story, echt bizar.

De eerste helft is het beste deel van deze film, die nooit echt mysterieus, laat staan zenuwslopend wordt. Lopende de rit verdwijnt de samenhang en blijkt alles onhandig in elkaar te zitten. Alles bijelkaar heeft de productie solide onderdelen, maar mist intelligentie en subtiliteit. Jim Carrey is ook niet direct de juiste keuze om de hoofdpersoon te spelen: hoe verward ook, hij mist hier de intensiteit en de wanhoop om te overtuigen.

avatar van jippie2010

Jammer dat we van mening verschillen, maar briljante score-notering

Als je de getallen uit mijn score bij elkaar optelt kom je op 6 terecht, deel dit door 2 en je hebt 3, zet deze getallen naast elkaar en je komt podverdomme nog an toe op 23 terecht. Echt boeien doet dit echter niet. Carrey mompelt zichzelf door de film heen en overtuigt geen moment. Visueel valt er soms wat te beleven, maar het verhaal heeft me geen moment meegesleurd. Ik zat me voornamelijk af te vragen hoe lang het nog duurde voor er in godsnaam iets zou gebeuren, iets wat helaas uitbleef.

Het verhaal is overigens naar mijn mening verre van ingenieus, al zal ik ongetwijfeld door mijn vele gaapaanvallen iets belangrijks gemist hebben. Ik houd het er voorlopig gewoon op dat The Number 23 een pretentieuze maar hopeloos oninteressante film is.

avatar van fritsje
een mysteriefilm met ook nog enige vorm van humor.....niet slecht dus,al had er wel wat meer uit gehaald kunnen worden er was ook nog wel enig lost end.geen afrader .

avatar van K. V.
'k had deze nog in de bios gezien en nog eens her bekeken. 'k vond het wel een goeie film, waar 'k de globale lijnen nog wel van herinnerde. De film verveelde opnieuw niet en wist me weer te boeien. Een beetje een atypische rol voor Jim Carrey, maar deed dit zeker niet slecht.
Verder zag de film er wel goed uit, zeker de kindertijdscène.
Toch wel leuk om deze na x-aantal jaren nog eens terug gezien te hebben.

avatar van Corcicus
Wat een vreselijke rotfilm dit. Slecht geacteerd scharminkel met een oerlelijk verhaal en belachelijke dialogen.

avatar van Insignificance
Loze worp. Op zich best een leuk uitgangspunt, het 23 enigma, maar zodra de film in het boekje kruipt, verliest het bier z'n schuim. Met de in wit geklede zelfmoord lijkt het nog wat te gaan worden, maar Carrey als Fingerling, een soort hardboiled detective uit zo'n pulp romannetje, gaat er simpelweg niet in. Vanaf dat moment zwalkt het voor mijn gevoel tussen iets wat bedoeld is als psychologische thriller, een noir en een verpuzzeld mysterie waar je mee mag rekenen. Dat laatste is dan nog wel even leuk, maar zonder vaste focus en met nul empathie komt de uitkomst droog te staan. De nabrander is weer veel te braaf.

avatar van tommykonijn
Herziening deed The Number 23 goed.

Ik heb al bij tig van zijn films vertelt, dat Jim Carrey de uiteindelijke reden is dat ik zo veel films gezien heb. Maar dat komt vooral door zijn reputatie bij de welbekende komedies. Voor Eternal Sunshine of the Spotless Mind was ik immers nog te jong om die volledig te begrijpen. The Number 23 heb ik wel in dat vroege stadium gezien, maar echt blijven hangen is 'ie niet. Ik vond het wel leuk en aardig allemaal, maar ik prefereerde overduidelijk 'gekke' Jim.

Deze thriller komt al vrij snel op gang, waardoor enige verklaring voor wat er allemaal gaande is in eerste instantie lijkt te ontbreken. Daardoor zakt de interesse in eerste instantie weg. De film hield me echter moeiteloos aan het touwtje door intrigerende beelden, die visueel vrij overtuigend waren. Iets waar ik me helemaal niets van kon herinneren overigens. Daarnaast herstelt de film zich op opvallend goede wijze. Het lugubere sfeertje dat aanwezig is in de wereld van Fingerling voelt onaangenaam, zeker als je ziet wat voor een impact dit heeft op Sparrow. De film wist me constant op een ander dwaalspoor te brengen, waardoor ik uiteindelijk nooit had kunnen bedenken dat Walter in feite Fingerling is. Een simpel verhaaltje, maar zeer verrassend uitgewerkt.

Een film die ik zwaar onderschat had, zo bleek. De film blijkt vrij scherp in elkaar te steken. Vanaf het moment dat Walter verslaafd wordt aan het boek, neemt de spanning toe. De beklemmende sfeer, maar ook de goed verzorgde settings en het degelijke acteerwerk maken The Number 23 tot een interessant geheel.

Van 3* naar 3,5*.

avatar van MichaelMovie
The Number 23 is een spannende film waarbij het nummer 23 zeer goed uitgewerkt is.
Het is ongelooflijk welke link sommige gebeurtenissen en toevalligheden hebben met dat specifieke nummer.
De film vond ik bij momenten wel wat verwarrend of iets moeilijker te volgen, maar wanneer alles uitkomt wordt het allemaal duidelijk.
Uiteindelijk is dit toch wel een goede film met een goed verhaal.

avatar van missl
Ik vond het geen moeilijk te volgen film, de verwijzingen en het op zoek gaan om 23 te achterhalen is wel interessant maar soms ook ver, gezocht. Carrey doet het prima maar ik vond het einde niet zo leuk, daardoor vind ik eigenlijk de hele film minder. (maar dat is een tekortkoming van mezelf)

avatar van Alathir
Om eerlijk te zijn denk ik dat deze film niet veel beter had kunnen zijn. Het einde vond ik persoonlijk wat minder, de rest van de film vond ik wel vermakelijk. Tempo was goed, er zijn veel tragere films dan deze. Sommige dingen waren wat verder gezocht maar ik kan begrijpen dat een op het getal 23 gefixeerde lunatic dat niet zo ervaart Kortom een aanrader voor mensen die graag met getallen spelen en er een diepere betekenis aan willen breiden.

avatar van SmackItUp
Het eerste deel is zo goed, maar het tweede deel zo slecht. Ontzettend jammer, want het verhaal had absoluut de potentie om een geweldig stuk te worden.

Het eerste deel is mysterieus en spannend. Carry valt absoluut mee wanneer hij een serieuze rol speelt, en zijn collega's doen het niet meer. Een aantal bijzondere visuele trucjes maken het zelfs bijzonder. Maar wanneer eenmaal een beetje helder begint te worden wat er allemaal gaande is vervalt de film in clichés en Carry weer in de voor hem bekende psychopathische trekjes. Sonde..

2,5*.

Geboren op 23 augustus. Dus dit sprak mij al aan. Prachtig gegeven en mooi uitgewerkt, staat nog duidelijk in geheugen geprint!

avatar van bengeltju
Totaal vervelend en saai.. Carrey hoort in een comedy.. niet in dit soort "gedoe"