Loenatik - De Moevie (2002)

Nederland
Familie / Komedie

geregisseerd door Bobby Eerhart
met Martin van Waardenberg, Dick van den Toorn en Karin van Holst Pellekaan

In de film moeten de Loenatiks verhuizen. De oude kliniek Zonnedael vertoont zoveel mankementen dat de patiënten weg moeten. Dr. Bomhoff heeft een goed alternatief: Binnenzorg. Dit is een gesloten inrichting, waar veel andere patiënten verblijven. In de nieuwe kliniek gelden geheel andere regels dan de vijf patiënten gewend waren in Zonnedael en dat geeft genoeg gekkigheid voor een heuse speelfilm...

Erg leuke film ! De hoofdrollen zijn volstrekt met hun rollen vergroeid, de bijrollen (van Gijs Scholten tot Tanja Jess) zijn vaak erg leuk (ouwe stomp Piet Kamerman is zelfs buitengewóon leuk), en het zag er allemaal goed uit, liep gesmeerd, geen klachten over het scenario - simpel, maar zeker okay - en met veel heel leuke grappen.

Méer van dit soort films !

Heel erg leuk, ik vond het super

Maarja, ik ben ook wel een Loenatik-fan. Mede omdat ik wel weet hoe het echt is in zo'n inrichting, dan is het heerlijk om daar een parodie op te zien..

neo (crew)
enorm humoristische film met hele scherpe dialogen en een enorme berg aan geweldige humor. de cast is gewoon ronduit indrukwekkend te noemen met prachtrollen van waardenberg, buijsman, crommelin (altijd al goed in toen was geluk heel gewoon) en nog veel meer andere. gijs scholten van aschat vond ik ook enorm goed en doet mij ook in andere films altijd een beetje aan kevin spacey denken. daarnaast was de film erg herkenbaar qua locaties in rotterdam, van het metrostation tot aan het hartje van de stad. ik maak het ook niet vaak mee dat de zaal (waarvan 20 van de 48 maar gevuld waren) zo gezellig samen naar de film zat te kijken. ook de sfeer was heel anders dan normaal gesproken (nou draaien er normaal vooral ''zwaardere film'' maar goed). ik had de serie trouwens nog nooit gezien, word ook eens tijd dat ik die eens ga kijken. 4.5 sterren

neo (crew)
van waardenberg op de ''militaire basis'' is voor mij het hoogtepunt van de film. vooral de scenes met de tank en het vliegtuig

wie dit niet grappig vond moet wel gek zijn

Erg leuke film.
Wel vind ik de serie beter dan de film. De serie is wat subtieler. In de film volgen de gebeurtenissen elkaar heel snel op. Dat geeft de film veel vaart, maar daardoor is de humor vluchtiger en wat minder subtiel.
Toch 3,5*.

neo (crew)
define subtieler kap (voorbeelden please)

neo schreef:

define subtieler kap (voorbeelden please)

De serie hoeft het niet te hebben van ontsnappingen en dergelijke en heeft denk ik wat meer dialoog.

leuke kinderfilm maar ook voor volwassenen. met een vpro sausje. indrukwekkende cast

visje1991
Ik vind toen de film afgelopen was dat hij nog niet echt afgelopen is!
Denken jullie dat er een deel II komt?

Nee, geen deel 2. De acteurs (en schrijvers, dus) zeggen het boek gesloten te hebben.

visje1991
Jos2 schreef:

:(:(

Hardstikke leuke film, ik heb zo'n beetje denk ik alle afleveringen op TV gezien, en dan is deze film nog leuker, en herkenbaarder!

avatar van Wolverine
Lekker zondagavond zitten kijken, prachtig hoe de karakters nog even een voor een werden neergezet. Bep, Majoor, Fats, mevrouw de Haas en natuurlijk de aandoenlijke mister Doolittle, we gaan jullie missen.
Ik vond jullie helemaal te "gek"

avatar van Jordy
Af en toe een glimlach, die generaal of majoor of wat dan ook was wel grappig.

De quote "niet huilen hier, dit is een plezierjacht!" kwam me erg bekend voor, maar ik kan er maar niet opkomen waarvan. Anybody?

Het dichts kom ik met: "Gentlemen! You can't fight in here, this is the War Room!" uit Dr. Strangelove.

avatar van Jordy
ja dacht ik ook al aan, maar ik weet het inmiddels: er was destijds een thread in nl.kunst.film met die titel

avatar van Ralfke
Gewoon *** voor deze onderhoudende film, al ben en blijf ik van mening dat deze rolprent gewoon een verlengde aflevering van de serie is. Ik heb me overigens prima vermaakt!

UPDATE!!! De makers hebben hoogstwaarschijnlijk met een scheef oog naar One Flew Over The Cuckoo's Nest gekeken... beetje hetzelfde script, al vallen deze twee rolprenten uiteraard niet met elkaar te vergelijken...

Vanaf 9 oktober 2003 opnieuw in de Nederlandse bioscopen.

avatar van pjotr
Waarom dat dan.....iets gewonnen of zo?

Ook, maar niet recent. Waarschijnlijk zien distributeur en exploitanten brood in een rerelease in de herfst.

MaTtIeBoY
Vond hem erg leuk maar de serie vind ik nog leuker.**** sterren

inderdaad de serie is vele malen leuker maar dat kan de pret niet bederven. Hij is gewoon lache. Zeker als je hem met je zusje kijkt. 3 sterren.

De serie heb ik nooit gezien maar de film vond ik zeer vermakelijk. Prima rollen neergezet door de diverse acteurs
3. 5 ster.

wat een stelletje idioten zeg... maar dat was geloof ik de bedoeling van deze film. 3 sterren.

avatar van Purmerend
Ik heb bijna de hele film met een glimlach gekeken. Een hele onderhoudende Nederlandse film. 3*

FisherKing
Nu de DVD voor 5 Euro inclusief extra CD met de muzieknummers. Bij de familie van Jantje Smit.

FisherKing
Erg onderhoudend en vrij subliem. Briljante beelden en vrij origineel. Mooie bijrollen idd zoals ook Victor Blijlo als predikant met een mooie knipoog naar 4 weddings and a funeral

Dit soort verrassingen mogen idd vaker langs komen.
" ik bestel de Toekan"

4 vette sterren

Dustyfan
Ik verwachtte helemaal niets van deze film en had eerlijk gezegd bar weinig zin om te gaan kijken. Ten onrechte dus want ik heb echt genóten! 4*, dik verdiend

avatar van misty
voor al de kids vonden hem enig
de volwassen ne iets minder

misty schreef:

voor al de kids vonden hem enig
de volwassen ne iets minder
Enig, jij bent zeker al stokoud neem ik aan ...