Loenatik - De Moevie (2002)

Nederland
Familie / Komedie

geregisseerd door Bobby Eerhart
met Martin van Waardenberg, Dick van den Toorn en Karin van Holst Pellekaan

In de film moeten de Loenatiks verhuizen. De oude kliniek Zonnedael vertoont zoveel mankementen dat de patiënten weg moeten. Dr. Bomhoff heeft een goed alternatief: Binnenzorg. Dit is een gesloten inrichting, waar veel andere patiënten verblijven. In de nieuwe kliniek gelden geheel andere regels dan de vijf patiënten gewend waren in Zonnedael en dat geeft genoeg gekkigheid voor een heuse speelfilm...

Erg leuke film.
Wel vind ik de serie beter dan de film. De serie is wat subtieler. In de film volgen de gebeurtenissen elkaar heel snel op. Dat geeft de film veel vaart, maar daardoor is de humor vluchtiger en wat minder subtiel.
Toch 3,5*.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Ben niet bekend met de serie, maar de film was in ieder geval leuker dan ik in eerste instantie had verwacht. Erg geestige personages met heerlijke over the top vertolkingen (Buijsman, van Waardenberg, Crommelin; stuk voor stuk erg sterk) en een script vol ongein en hilariteit. Loenatik zat goed in elkaar en wist niet te vervelen. Mooi voorbeeld van een film voor een grote doelgroep, zowel jong als oud kan hier prima van genieten.

3,5 sterren.

Fijne, ontroerende, goedgespeelde film. 'k Vond 'm helegaar niet zo grappig. Maar dat hoeft ook niet.
Ja, het zijn wonderlijke personages, maar het is voor mij echt niet gelijk een komedie daardoor.
Vooral het personage Bep Brul vond ik mooi gespeeld. Misschien juist omdat de actrice haar zo overduidelijk 'gemaakt' liet praten, deed het me heel veel. Maar ik vond eigenlijk iedereen goed.
Jacqueline speelde precies goed de goeie, kordate, moederlijke verpleegster.
Heeft wel veel weg van One Flew Over the Cuckoo's Nest met zo'n vreselijk hoofd van de inrichting.

avatar van Montorsi
De TV-serie was best leuk, de film viel me wat betreft de humor uit de serie wat tegen.
Maar Martin van Waardenberg blijft natuurlijk

avatar van jumpstylemovie
Loenatik is opzich wel leuk maar ik ben het ook wel eens zat. Soms zit er net te weinig tempo in. Maar wel aardig vermakelijk.

avatar van chevy93
Zie net dat ik hier nog nooit een bericht bij heb geplaatst. Een lekker luchtige film die je niet al te serieus moet nemen. Bep, Fats, De Haas, Doolittle en de Majoor. Stuk voor stuk zijn het geweldige personages. De ene nog gekker dan de andere.

Voor de rest heeft het jammer genoeg weinig omhanden, maar vermakelijk is het zeker. Ik kan er maar geen genoeg van krijgen en ik heb hem inmiddels toch zeker 5x gezien (ware het niet altijd vrijwillig).

Ja, en een broodje toekan met een bordje yoghurt.
Wat er staat toch een toekan op de kaart?
Hollen maar weer!

avatar van movie acteurs
Serie niet vaak gevolgd. Maar dit was wel een erg leuke en vermakelijk komedie. Perfecte personages, vooral de man van de Gamma reclames doet het weer erg leuk en goed. 3,5 voor een lekkere leuke komedie van Nederlandse bodem.

avatar van Kippie.
"Vroeger", zo'n 8/9 jaar geleden, was ik al helemaal gek van de serie. Geweldige personages met een al even geweldige vertolking ervan. De film haalt niet het niveau van de serie, maar het blijft toch aardig overeind staan allemaal. Gewoon lekker absurd.

avatar van maxo922
Goh, heb deze al twee keer gezien en nooit iets geschreven. Zag hem een paar maanden geleden nog toevallig op 3.

Aardig kinderfilmpje toch wel. Vooral de eerste helft is geinig, bevat ook de meeste humor. De typetjes blijven nog steeds geweldig, zeker voor kinderen. Later wordt de film wat zwakker als de 'belangrijke levenslessen' en de emoties om de hoek komen kijken.

Verder was alles goed genoeg verzorgd, vooral de muziek, die echt 'loenatik' was.

Erg jammer dus dat pakweg de laatste 40 minuten nihiel humor heeft en de sentimentele kant op gaat. Als ze gewoon de pit van het eerste deel erin hadden gehouden was het ook wat kijkbaarder voor kinderen geweest. Herinner me nu ook ineens dat ik hier geen zak aan vond, met het schooluitje van groep 5.

* 2,5

avatar van 606
Ik ben toch niet gek

Nou deze film is dus zeker wel grappig en er word ook sterk geacteerd door de cast.
Leuk verhaal dat goed en soepel loopt.

3,5 ster

avatar van StevenMighty
Loenatik, dat was echt iets van mijn generatie toen jeugdprogramma's nog inhoud en dat tikkeltje meer hadden waardoor ze ook bij ouderen geliefd waren.

Verheugd was ik dus toen Ned3 de serie nog eens herhaalde tijdens de voorbije zomermaanden, en er toevallig via moviemeter achter kwam dat er ook een Loenatik de Moevie bestond.

Een heel geslaagde afsluiting van de serie vond ik het.
Waar de afleveringen zich meestal afspelen in Zonnedael, spelen de belevenissen van onze favoriete prettig gestoorden - de majoor, Beppie, de Haas, Doolittle en Fats - zich nu op allerlei andere locaties af. Heel fijn was dat, want nu komen ze elk in situaties terecht waarbij ze zich echt eens kunnen inleven in hun 'gekheid'. Prachtig!

Net als de serie leverde ook de film weer televisie op van kwaliteit en die ergens over gaat. Zulke dingen maken ze tegenwoordig niet meer voor de (grote) kinderen, heel jammer.
Daarom:

5 sterren

avatar van John Barry
Loenatik - De Moevie is een leuke en grappige film maar niet alle verhaallijnen in de film zijn even interessant.

Deze film gaat over patiënten van de kliniek Zonnedael. Maar de kliniek is niet langer bewoonbaar en de patiënten verhuizen naar een gesloten inrichting . Maar in die inrichting gelden andere regels dan op Zonnedael. De patiënten kunnen niet aan de regels wennen en ze besluiten om weg te lopen.

De verschillende patiënten hebben allemaal wel iets vreemds. Zo is er bijvoorbeeld iemand die denkt dat die nog in het leger zit. De desbetreffende persoon noemt zich zelf majoor. De majoor vind ik overigens verreweg het leukste personage van deze film. De majoor word erg goed neergezet door Martin van Waardenberg. Ook de andere patiënten in de film zijn erg grappig en worden erg sterk neergezet.

De eerste helft van de film is erg sterk. De scènes in de gesloten inrichting zijn erg leuk en soms ook hilarisch. Maar nadat de patiënten zijn weglopen uit de gesloten inrichting gaan veel personages hun eigen weg. En krijgen we verschillende verhaallijnen sommige zijn leuk , andere zijn niet leuk. Zo kon ik de verhaallijn van de majoor erg waarderen. De majoor gaat terug het leger in. de verhaallijn van Dokter Doolittle was ook leuk (onder andere door die schattige biggetjes ) . Maar de andere verhaallijnen vond ik een beetje saai en langdradig. Zo vond ik bijvoorbeeld de verhaallijn van Bep Brul verre van interessant. Een weduwnaar ziet Brul aan als zijn vroegere echtgenoot en hij vraagt Brul uiteindelijk ten huwelijk. Deze verhaallijn komt niet goed uit de verf en zorgde alleen maar voor dat de film vertraagde.

Het einde van de film op de Ooievaar brug vond ik erg geslaagd. Iedereen vind elkaar weer op die brug. het leukste van deze scene vond ik nog wel de parachute sprong van de majoor. Na deze scene krijgen we nog een korte de scene op Zonnedael en dan is de film afgelopen. Ik vond het einde een beetje abrupt. De film sluit niet netjes af.

Al met al is Loenatik - De Moevie een erg leuke en grappige film.

3 sterren voor deze film