Loenatik - De Moevie (2002)

Nederland
Familie / Komedie

geregisseerd door Bobby Eerhart
met Martin van Waardenberg, Dick van den Toorn en Karin van Holst Pellekaan

In de film moeten de Loenatiks verhuizen. De oude kliniek Zonnedael vertoont zoveel mankementen dat de patiënten weg moeten. Dr. Bomhoff heeft een goed alternatief: Binnenzorg. Dit is een gesloten inrichting, waar veel andere patiënten verblijven. In de nieuwe kliniek gelden geheel andere regels dan de vijf patiënten gewend waren in Zonnedael en dat geeft genoeg gekkigheid voor een heuse speelfilm...

avatar van StevenMighty
Loenatik, dat was echt iets van mijn generatie toen jeugdprogramma's nog inhoud en dat tikkeltje meer hadden waardoor ze ook bij ouderen geliefd waren.

Verheugd was ik dus toen Ned3 de serie nog eens herhaalde tijdens de voorbije zomermaanden, en er toevallig via moviemeter achter kwam dat er ook een Loenatik de Moevie bestond.

Een heel geslaagde afsluiting van de serie vond ik het.
Waar de afleveringen zich meestal afspelen in Zonnedael, spelen de belevenissen van onze favoriete prettig gestoorden - de majoor, Beppie, de Haas, Doolittle en Fats - zich nu op allerlei andere locaties af. Heel fijn was dat, want nu komen ze elk in situaties terecht waarbij ze zich echt eens kunnen inleven in hun 'gekheid'. Prachtig!

Net als de serie leverde ook de film weer televisie op van kwaliteit en die ergens over gaat. Zulke dingen maken ze tegenwoordig niet meer voor de (grote) kinderen, heel jammer.
Daarom:

5 sterren

kappeuter (moderator)
Er komt een vervolg: Loenatik, de Reünie

avatar van Spartaan1986
Ze beginnen volgende week met de opnames. Film komt in het voorjaar van 2014 in de bioscopen.

Dick2008
Dick2008 schreef:
Wat wel vaker het geval is als er na een serie een film gemaakt wordt, een beetje teveel van het goede.

In het eerste gedeelte blijft de film net als de serie behoorlijk leuk. De ene vult de ander aan, dat was eigenlijk de kracht van een aflevering, die zo'n half uur duurt. Dit maakt dat de film later veel minder leuk wordt. Dit zal dan ook wel weer door de lengte komen, wel drie keer zo lang, met gevolgd dat de film halverwege nogal afzwakt en lijkt er ook steeds meer drama dan komedie aan te pas te komen.
Behalve de bekende cast ook leuke rollen van andere acteurs in deze film, dat wel.
Als geheel echter niet helemaal geslaagd. Het is te doen, maar dus minder dan een aflevering uit de serie. 4.0/3.0

avatar van John Barry
Loenatik - De Moevie is een leuke en grappige film maar niet alle verhaallijnen in de film zijn even interessant.

Deze film gaat over patiënten van de kliniek Zonnedael. Maar de kliniek is niet langer bewoonbaar en de patiënten verhuizen naar een gesloten inrichting . Maar in die inrichting gelden andere regels dan op Zonnedael. De patiënten kunnen niet aan de regels wennen en ze besluiten om weg te lopen.

De verschillende patiënten hebben allemaal wel iets vreemds. Zo is er bijvoorbeeld iemand die denkt dat die nog in het leger zit. De desbetreffende persoon noemt zich zelf majoor. De majoor vind ik overigens verreweg het leukste personage van deze film. De majoor word erg goed neergezet door Martin van Waardenberg. Ook de andere patiënten in de film zijn erg grappig en worden erg sterk neergezet.

De eerste helft van de film is erg sterk. De scènes in de gesloten inrichting zijn erg leuk en soms ook hilarisch. Maar nadat de patiënten zijn weglopen uit de gesloten inrichting gaan veel personages hun eigen weg. En krijgen we verschillende verhaallijnen sommige zijn leuk , andere zijn niet leuk. Zo kon ik de verhaallijn van de majoor erg waarderen. De majoor gaat terug het leger in. de verhaallijn van Dokter Doolittle was ook leuk (onder andere door die schattige biggetjes ) . Maar de andere verhaallijnen vond ik een beetje saai en langdradig. Zo vond ik bijvoorbeeld de verhaallijn van Bep Brul verre van interessant. Een weduwnaar ziet Brul aan als zijn vroegere echtgenoot en hij vraagt Brul uiteindelijk ten huwelijk. Deze verhaallijn komt niet goed uit de verf en zorgde alleen maar voor dat de film vertraagde.

Het einde van de film op de Ooievaar brug vond ik erg geslaagd. Iedereen vind elkaar weer op die brug. het leukste van deze scene vond ik nog wel de parachute sprong van de majoor. Na deze scene krijgen we nog een korte de scene op Zonnedael en dan is de film afgelopen. Ik vond het einde een beetje abrupt. De film sluit niet netjes af.

Al met al is Loenatik - De Moevie een erg leuke en grappige film.

3 sterren voor deze film

avatar van Luminal
Loenatik gekeken na Mama(2013). Redelijk wat contrast maar heb me prima vermaakt, Leuke typetjes, vooral Dokter Dolittle vond ik erg vermakelijk.
Smaakt naar meer...

avatar van knusse stoel
Een leuke film die de naam van komedie mag dragen wat ons betreft. Alle kenmerken zijn hiervoor aanwezig en wij vinden hem met de opvolger van deze Moevie eenzaam aan de top van Nederlandse komedies staan.

lezertje
De film is niets meer dan een lang opgerekte tv-aflevering. Wonderbaarlijk genoeg houdt dit stand, dus leuk genoeg, hoewel de verhaalllijk rond Bedp brul (Karin van Holst pellekaan) geforceerd overkomt. Maar dat komt er van als je als medescenarioschrijver je eigen personage behoorlijk in de picture plaatst.