Loenatik - De Moevie (2002)

Nederland
Familie / Komedie

geregisseerd door Bobby Eerhart
met Martin van Waardenberg, Dick van den Toorn en Karin van Holst Pellekaan

In de film moeten de Loenatiks verhuizen. De oude kliniek Zonnedael vertoont zoveel mankementen dat de patiënten weg moeten. Dr. Bomhoff heeft een goed alternatief: Binnenzorg. Dit is een gesloten inrichting, waar veel andere patiënten verblijven. In de nieuwe kliniek gelden geheel andere regels dan de vijf patiënten gewend waren in Zonnedael en dat geeft genoeg gekkigheid voor een heuse speelfilm...

visje1991
ik vind loenatik echt helemaal te gek!
ik lag me altijd rot!
echt super tof!
echt fantasties!

avatar van Phooze
Loenatik is wel leuk. Vooral omdat m'n overbuurvrouw de moeder is van die lange vrouw met suikerspin kapsel. Die zie ik dus regelmatig voorbij komen.:D

Lijkt me een heel erg leuke film omdat ik loenatik op TV ook heel erg leuk vind. Kga zeker kijken

avatar van Macmanus
Ik heb Loenatik 2 keer gezien en ik vond er nix aan.

Ik hoorde dat de film wel heel erg anders is dan de serie.

Xi Online is enthousiast:
"Alles aan deze film klopt. (...)van de hele lichting Nederlandse films die de komende tijd gaan draaien is het toch wel ææn van de leukste."

Hele artikel op:

God, wat is dit veel leuker dan JZNZ.

avatar van jester
De TV-serie is heel leuk, maar ik denk niet dat ik deze film in de bios ga zien.

waarom niet?

avatar van jester
Tja, goede vraag. Misschien omdat ik een TV-aflevering lang genoeg vind, en geen behoefte heb aan een film hierover (en daar geen 8 euro voor over heb ). Bij nader inzien is heel leuk ook wat sterk uitgedrukt. Leuk is een betere omschrijving.

Leuk is een betere omschrijving.

In dat geval moet je zeker naar de film, want die is behoorlijk anders en vooral heel veel leuker. Ik heb er erg van genoten. Zag hem in een zaal vol met zowel ouders en kinderen als twintigers, die hem hoorbaar allemaal leuk vonden.
Deze film heeft bovendien de Grolsch Publieksprijs gewonnen op het Nederlands Film Festival in Utrecht. Met als gemiddelde waardering een 4,8 uit 5, net iets hoger dan Minoes. Lijkt me toch echt een aanbeveling.

4 sterren in het Parool.

En Pathé vindt de film zo leuk, ook voor volwassenen, dat ze hem in alle grote theaters ook de late avondvoorstellingen hebben gegeven. Zo draait de film in Pathé Arena maar liefst 7 maal per dag!

Yak
Vanavond gezien zonder ook maar één aflevering van de tv-serie te kennen, en ik heb me ziek gelachen. Natuurlijk is het verhaal redelijk knullig en alleen in mekaar geflansd om een aflevering naar filmlengte op te rekken (vandaar ook wat puntenaftrek), maar mijn god wat zijn die karakters en die dialogen gaaf! De film zit mutjevol met geweldige vondsten. 4*

FisherKing
tack so Mycket Yak.

De film zit mutjevol met geweldige vondsten. 4*

Zat het een beetje vol in de zaal?

En Jurgen, wat vond je zo kut aan deze film?

Yak
Zat het een beetje vol in de zaal?

Absoluut niet. Misschien in totaal twintig mensen.

Zonde, Is echt een leuke film.

Yak
Men wil er niet aan, denk ik. Op een vrijdagavond in Tuschinski in A'dam met zo weinig mensen in de zaal. Iedereen zal qua 'nieuwe Nederlandstalige film' wel naar Ja Zuster, Nee Zuster gaan.

Dat stelt me enigzins gerust. De kinderen gaan uiteraard overdag.

En de vakantie is nu pas begonnen, toch?

Stom, want die is minder leuk.

Heel erg leuk. Sterke rollen die goed geacteerd worden. Veel grappen waar ik met iedereen over na kon praten. Dat betekent dat ik veel van de film onthouden heb en dat is al een goed punt.

Loopt aardig, hoorde ik.

Loopt aardig, hoorde ik.

En zwaar terecht

wat een KUTfilm

avatar van Armin
Lekker genuanceerd. Dat is nou nog eens een mening van iemand die echt verstand heeft van films.

wat een KUTfilm

Waarom?

ik heb zo hard gelachen!
tranen over m´n wangen van het lachen.
dit is echt een topfilm!
echt een tip voor de kids en de oudere.