Open Water 2: Adrift (2006)

Alternatieve titel: Adrift

Duitsland
Thriller

geregisseerd door Hans Horn
met Susan May Pratt, Richard Speight Jr. en Niklaus Lange

Zes vrienden en een baby vertrekken met een zeiljacht voor een weekend op het Mexicaanse zeewater. Ze hebben het enorm naar hun zin, trekken wat flessen wijn open en besluiten dan even een frisse duik te nemen. Amy, die een serieuze waterfobie heeft, blijft samen met kapitein Dan aan boord. Al snel onderneemt Dan een poging om Amy over haar watervrees heen te helpen en ze belanden ook in het water. Maar Dans goede bedoeling keert zich harder tegen hem dan hij ooit kon vermoeden. In zijn enthousiasme vergat hij de ladder uit te hangen en niemand ziet meer kans om aan boord te komen. De paradijselijke zee is opeens hun grootste vijand, waarin ze machteloos rond drijven.

Ik vond deze film nog best meevallen. Het is geen superfilm maar vanaf het moment dat iedereen in het water belandt wil je gewoon verder weten wat er gaat gebeuren.

Kan er wel mee door.

avatar van Ro_mien
Mweeeeeih vooral saaie en ongeloofwaardige film.
Ze hadden dit concept echt veel beter kunnen uitwerken...

Geen haaien of laat staan gewone vissen te bespeuren, het feit dat ze constant naar beneden duiken om een mes te zoeken??? : ik neem aan dat een gemiddeld mens niet in het midden van de oceaan tot de bodem kan zwemmen. Dan die eerste blonde, irritante vrouw die zonder aanleiding ineens dood naar de bodem zakte, wat is daar gebeurd. Het einde??? Leven die 2 nu nog of niet meer? Die onozele griet die probeert naar wal te zwemmen zonder maar te zien waar de kust is...

Nee, dit vond ik echt geen goede film...

movie-edje
van de boot afspringen, en vergeten dat er geen ladder uit hing!

goed bedacht kan niet, want dit is namelijk echt gebeurt met studenten uit nieuw zeeland!

en ze hebben het gewoon veranderd, maar wel vermakelijk om naar te kijken.
dobberen in de zee , en de boot ligt en drijft voor je neus en je kan er niet bij ( op )

spannend filmpie!!!

avatar van tommycool
geen goede film, maar ook geen slechte. hij is wel heel vervelend, en ik had gedacht dat het een enge film zou zijn

Beschrijf "eng".

avatar van John Lee Hooker
Ontzettend stom natuurlijk om de ladder vergeten uit te klappen waardoor je niet meer terug in je boot kan. Dat wordt improviseren en tergelijkertijd hopen op een eventuele redding. Er zat redelijke spanning in maar dit worst-case scenario bied eigenlijk alleen een ronddrijvend vriendengroepje waarvan elk individu op vreemde wijze om het leven komt. Michelle verdwijnt zonder aanleiding, James stoot per ongeluk zijn hoofd precies op de staartmotor en Zach krijgt een mes in zijn borst door een worsteling met Dan. Enige voorspelbaarheid is ook wel terug te vinden en dat ligt vooral aan de baby die (helaas) niet alleen achter mag blijven. Verder snap ik niet waarom ze zomaar dat touw weg lieten drijven samen met het lijk van James want daar hadden ze misschien nog een poging mee kunnen ondernemen.
Echter over de gehele linie is dit een leuke nonchalante thriller geworden zonder ingewikkelde structuren of rare bijbedoelingen.

avatar van zgfproduction
erg saaie film, met weinig spanning, en domme acties.

avatar van cantforgetyou
Ik vind dit dus een zeer spannende film. Ik stel me voor hoe het zou zijn, als jezelf ín zo'n situatie terecht zou komen. Lijkt me echt vreselijk. De personages zijn soms wat irritant en ze krijgen ook ruzies, die volgens mij net iets over de top zijn, maar toch goed gedaan. Deze dvd van een euro blijft in mijn collectie. Over een paar jaar weer eens kijken.

cantforgetyou schreef:
De personages zijn soms wat irritant en ze krijgen ook ruzies ...

Dat is toch net goed? Stel je voor dat het Tom Hanks en Morgan Freeman waren, ik moet er niet aan denken!

avatar van ibendb
Ik herinnerde mij deze film als erg slecht. Nu blijkt hij bij herziening best mee te vallen.
Het gegeven kennen we allemaal en het is eigenlijk best simpel. Toch is de film best boeiend en beklemmend. Je leeft best mee met de personages ook. Iets wat niet vaak het geval is bij dit soort films. Het einde is ook best goed. Veel beter dan dat van zijn voorganger alleszins. 3*

avatar van from7to9
Ik vond het persoonlijk geen slechte film. Alleen had ik wel verwacht dat er wat dieren aan de pas gingen komen (haaien of op zijn minst vissen ofzo). Opzich is het verhaal wel goed, de film is aanhoudend spannend. Ik heb me zeker geamuseerd met deze film.

AC1
De Open Water films zijn geen monsterfilms en gelukkig maar.

avatar van Askikker
Waar ik veel van open water 1 verwachtte, werd dat voor mij een ramp met een één sterren waardering.
Jaartje later open water 2 zonder enige verwachting gekeken, en deze vond ik dus wonder wel goed.

Weer zo'n vervelend klef gezinnetje (dit keer zelfs incluis jankbaby), maar dat pastte hier goed in het verhaal. Voor de rest ook alleen maar domme mensen en domme acties, maar daar gaat t nou net om. Je voelt ook geen enkele sympathie voor wie dan ook, en dat ze maar snel ''naar de haaien'' mogen gaan.

Dat aantal haaien vond ik dus wel verrassend in deze film, en daarmee samenhangend ook wel het hele verhaal; iets totaal anders dan ik verwacht had.

avatar van xxERWINxx
Open water deel 2 is iets beter dan deel 1, ik had wel wat haaien verwacht zoals in deel 1 maar dat zit er niet in, verder zit er wel afwisseling in ipv 2 mensen nu 5 die in het water liggen.
Ik vind wel soms erg domme acties van de mensen die in het water liggen, ze hadden nog veel meer dingen kunnen proberen om weer aan boord te komen en ook eerder kunnen bedenken zoals we op het eind zien.. , en het eind snap ik niet helemaal of ze het nou gered hebben of niet... had betere film kunnen zijn als het allemaal wat duidelijker en beter was gemaakt

Er is ook nog een deel 3: The reef (open water 3 )

AC1
Een tweede keer gezien en een halfje eraf. Open Water is toch wel een pak beter. Tijdens Adrift kan je je inderdaad afvragen waarom het zolang duurt vooraleer een oplossing wordt gevonden en niet alle reacties of handelingen zijn even geloofwaardig. In Open Water gaat het niet om het zoeken naar een oplossing maar staan thema's als ongeloof, boosheid, ontreddering en uiteindelijk de aanvaarding centraal. Qua geloofwaardigheid en zeker psychologisch gezien de superieure film.

avatar van sandero16
Ik vind dit deel stukken beter dan Open water.

Het vorige deel was een stuk saaier. Dit deel gebeurt er meer en zijn de dingen minder voorspelbaar. Je zou haaien verwachten, maar in plaats daarvan gebeurd er juist een hoop tussen de personages onderling waardoor het mis gaat.

Acteurs waren af en toe beetje ongeloofwaardig. Sommigen keuzes sloegen nergens op. Toch waren er ook veel slimme keuzes.

Einde vond ik zelf een beetje apart. Ik had het anders verwacht.

3,5 *

avatar van Geno
Nee... deze tweede film was 't niet helemaal voor mij.

Ik vond Open Water 2003 'beter' in die zin dat je 'argeloze' kijker wordt meegezogen in de argeloosheid van de opvarenden/ drenkelingen. De effecten waren gedurfder, en de film liet je als kijker ook bijna mee zwemmen.

Deze aspecten miste ik hier nu. Het was nu te gelikt. Te veel op effectbejag toegespitst. Hoewel er niets op de prestatie van de acteurs valt af te dingen, stuit het me altijd persoonlijk tegen de borst als er - voor het lekkere wegkijken - gebruik wordt gemaakt van alleen maar prachtige meiden en jongens. Allemaal getapt, stoer en bijdehand. Oh oh... wat hebben ze het lang fijn en lache lache!.... tja, dan weet je al (als contrast) dat er direct iets te gebeuren staat dat de boel radicaal doet omslaan.

Ik vond bovendien de volgorde waarin naar oplossingen gezocht wordt minder geloofwaardig... natuurlijk rijg je eerst alle zwemkleding aaneen toch? Of geven twee zwemmende mannen een van de meiden een swiepert omhoog.

Dat jankende kind, alleen ingebracht voor het effect van wanhoop, angst en verlatenheid, is er met de haren bijgesleept. De film zelf had dit moeten kunnen bieden.

Ik vond het leuk om te zien... maar de stukken die ik doorspoelde waren talrijk..

Toch een 2.5 *

avatar van des1
Voor als ie nog niet genoemd was.... DE oplossing is natuurlijk.... (hoor ik tromgeroffel?)... om je koppie te gebruiken. Als je bij de vlag kan, kan je er nog makkelijker bij door ff lekker plonsjes te maken (nog leuk ook), waarmee je de vlag flink nat maakt die dan lager komt te hangen. Een droog laken scheurt. Probeer datzelfde laken maar eens nat te maken en dan te scheuren. Desnoods de natte vlag nog een paar slagen geven als een dik koord. There you go. Ik zou nog geen 3 min. in het water hebben gelegen.

een behoorlijk dramatisch slechte film.
Bordkartonnen personages waarmee je geen binding krijgt en het interesseerde me totaal niet of ze het gingen redden of niet. Of het wel of niet gebaseerd is op feiten, de beslissingen die genomen werden zijn absoluut lachwekkend:
-Al na 1 poging met de telefoon gooi je die meteen weg natuurlijk
-de vrouw die besluit naar de kust te gaan zwemmen krijgt totaal geen tegengas
-het knopen van de zwemkleding wordt na 2 gooi en klimpogingen meteen opgegeven en nadat 1 van de personen overlijdt na een steekwond laten ze de knoopkleding gewoon wegzinken
-de vrouw met het zwemvest is tijdens het doodbloeden van ander personage alleen maar aan het gillen naar de babyfoon, je kan niet op de boot dus help het stelpen van het bloeden

Ook vreemd was dat tijdens de avond/nacht het erg licht was alsof er lantaarnpalen op zee stonden
En de baby kon blijkbaar zelf een speentje in haar mond doen die 2 scenes later weer totaal verdwenen was. Tevens een doodenge knoerlelijke baby

En wat ook helemaal idioot was: de 1e 10 minuten zaten vol sexuele opmerkingen en toespelingen maar er komt geen tepel of borst in beeld de rest van de film terwijl men naakt is, beetje typisch

avatar van schenkowiets
Ik vind de film erg ondergewaardeerd net als deel 1.

Krijg t al benauwd bij de gedachte,dus de film heeft me goed geraakt
Probeer t maar eens na te doen met 6 mensen continu op 1 plek zo,n spanning en wanhoop te creeeren.
Er zijn maar weinig films die dat ook hebben.

Zeer spannende film, het verhaal ook goed

pff langdradig... sommige momenten veel te lang , oplossingen duren veel te lang.. dit kon vlotter allemaal. erg geloofwaardig was t ook niet per ongeluk met zn allen in t water echt stupid..en de acteurs.. tsja..ok al met al redelijk , niet slecht.. t einde was dan wel weer aardig.maar snp de laatste paar minuten niet helemaal ? geen topper.. 2.0

avatar van Phantasm
Ik vond deze stukken beter dan zijn saaie voorganger, prima in elkaar gezet.

De film begon veelbelovend, maar nadat het 'echte drama' begint - dus iedereen in het water zit zonder dat de trap uit is - begint het steeds meer tegen te vallen. Het een na het andere personage dat om het leven komt, het irritante gegil van die vrouw, nietszeggende en slecht geacteerde dialogen. Ik raakte halverwege de film echt de concentratie kwijt en dat heb ik niet vaak. Raar einde ook. Jammer, maar dit was geen topper.

Wat klopt er trouwens van de 'Based on true events'-zin die je aan het begin van de film ziet?

avatar van filmexpert19
Wat al te vaak deed ik hoofdschuddend denken; ' Wat dom!'bij de meeste aktie's. Echt waar, nog nooit zo'n film gezien waarbij ik dacht; ' heeft de regisseur een laag IQ? Onbegrijpelijk dat hij nog vier films heeft gemaakt. Terugzwemmen om een mes te zoeken...zwemmen naar de kust terwijl dat niet te doen is....vragen om de helft van een zwemvest te delen...een man op een 'touw van badkleding 'ipv van een vrouw die lichter is..... Pff