Like Minds (2006)

Verenigd Koninkrijk / Australië
Drama / Misdaad

geregisseerd door Gregory Read
met Eddie Redmayne, Tom Sturridge en Toni Collette

De 17-jarige Alex Bennet (Eddy Redmayne) is verdachte in de rechtszaak over de dood van zijn schoolvriend Nigel Colby (Tom Sturridge). De detective heeft echter geen hard bewijs en wordt daarom onder druk gezet door de vader van Alex, die alles doet om zijn zoon te beschermen. Een gerechtelijke psycholoog, Sally Rowe (Toni Collette) wordt op de zaak gezet om Alex te onderzoeken. Eenmaal bezig raakt ze steeds verder verstrikt in de vreemde wereld van Nigel en Alex, vol met raadsels en geheimen. Ze merkt dat ondanks de dood van Nigel, zijn invloed op Alex enorm is.

avatar van james_cameron
Interessante thriller, mooi vormgegeven en goed gespeeld. Toni Collette heeft een wat standaard rol, maar de jonge hoofdrolspelers zijn uitstekend. Helaas is er tegen het einde een ongeloofwaardige wending en valt de zorgvuldig opgebouwde spanning grotendeels weg. Tot die tijd is het echter zeer de moeite waard.

avatar van henkula
Ik had weinig moeite met het einde, dat zag ik al snel aankomen omdat het hier over gestalt gaat.

Ik vond er niet echt veel aan, wel goed gespeeld, maar de inhoud, te eenvoudig...**2

best een leuke film, met spannende stukjes. alleen een beetje onduidelijk soms. ik snap het eind niet, en ik heb geen zin om er over te denken. ***3

Heel flauw verhaal, met een voorspelbaar einde.

2 sterren

De waarde die heden ten dage aan psychologie wordt toegekend is, naar mijn mening, zwaar overschat. In rechtzaken worden verdachten vrijgesproken omdat ze "niet toerekeningsvatbaar" zijn (iets dat goed gesimuleerd kan worden) of juist veroordeeld na een rapport van een psychiater of psycholoog. Laten we wel zijn: de psychologie tracht "bewijzen" op tafel te leggen maar kan zichzelf niet bewijzen omdat het niet gaat om concreta. Vandaar het "verzinnen" van allerlei vage begrippen door die bekende mensen (Freud, Jung, Adler, etc.), die nu op de sofa van een psychiater hoogstwaarschijnlijk zelf knettergek verklaard zouden worden. Nee, ik hecht daaraan geen enkele waarde (het Griekse ψυχή = psyche betekent o.a. levensadem of ziel - deze laatste is weer zo'n onbewezen begrip).
Buiten dat is de film heel aangenaam om te bekijken, alleen die laatste uitspraak van Toni over Gestalt slaat dus (volgens mij) nergens op maar lijkt juist zo belangrijk te zijn. Waarom zou het handelen van iemand verklaard moeten worden? Komt niet alles voort uit de natuurlijke instincten en driften (per slot van rekening zijn wij gewoon zoogdieren) en worden ons onnatuurlijke zaken als goed en kwaad aangeleerd/opgelegd.
Wel grappig (én waar) vond ik de aanval op "de kerk" door middel van de geschiedenis, te vergelijken met o.a. de Da Vinci code.

avatar van Rudeo
Onverwachts boeiende film, ik zat er helemaal in, zat een goede sfeer in, en een erg orgineel verhaal. Echt een aanrader.

De film bleef trekken en hield me aan de buis gekluistert. Toch had ik in het midden al door wat er speelde maar wilde het bewezen zien wat daadoor nog meer boeide. Toch vond ik het een beetje wazig einde maar ik was niet de enige. Het einde moeten we maar zelf invullen want het "totaalbeeld" heb ik niet gekregen. Moet misschien nog komen.

avatar van nightbreed
Belachelijke film, zeer zwak script en totaal niet boeiend.
Ik zat om de 2 minuten te kijken hoe lang ik nog moest.
Booooring.

avatar van AmazingPP
Verrassend goede thriller, die me bij tijd en wijle deed denken aan "Heavenly Creatures" van Peter Jackson. De twee jonge hoofdrolspelers zetten hun rol overtuigend neer en Colette is zoals gewoonlijk altijd goed. Je wilt toch weten hoe de vork in de steel zit, dus blijf je kijken. Het einde is dan ook ietwat abrupt en ongeloofwaardig. Boeiende film, kan niet anders zeggen. 3,5*

avatar van matthijs_013
Ik vond het eerlijk gezegd een vrij ingewikkelde film. Ik dacht naar een simpele thriller te kijken, maar bij de climax snapte ik er vrij weinig van. Ik heb op moeten zoeken hoe het werkelijk zat. De acteerprestaties waren dik in orde (aantal herkenbare gezichten) en het kon me de volle 2 uur boeien.

avatar van Norma
matthijs_013 schreef:
Ik vond het eerlijk gezegd een vrij ingewikkelde film. Ik dacht naar een simpele thriller te kijken, maar bij de climax snapte ik er vrij weinig van. Ik heb op moeten zoeken hoe het werkelijk zat. .

Dat klinkt mij juist wel goed in de oren. Ik lees namelijk regelmatig dat het einde afbreuk zou doen aan de rest van de film?

avatar van matthijs_013
Nouja, alles bleek anders te zijn dan lang werd gedacht. Het is dus voor iedereen verschillend of dat positief of negatief is. Het einde deed overigens ergens wel herinneren aan The Hole (2001).

Hankieh
Klinkt wel interessant en orgineel

Meneer Bungel
''Do you like history?''

Het einde is best duidelijk en maakt dit voor mij tot een film met een soortgelijke twist als bv 'Primal fear'. Dat is echter in het begin al duidelijk door een paar hints, maar de regisseur meent de kijker op het verkeerde been te kunnen/moeten zetten. Een lange uiteenzetting volgt, die mij af en toe inderdaad deed twijfelen, maar uiteindelijk is men weer terug bij af. Het hele verhaal over Nigel(en the knights templar bv) is opeens weer irrelevant en Alex blijkt een boelkloedige seriemoordenaar die dan alweer een slachtoffer op het oog heeft...
Geen onaardige film, goed geacteerd en soms zeker mooi gefilms, maar ik heb er(vooral inhoudelijk) toch meer van verwacht.
Eddie Redmayne zag ik al eens eerder in 'The good sheperd' en lijkt me er wel eentje om in de gaten te houden... -edit- Ik zie dat hij ook in 'Savage grace' speelde met Julianne Moore, ook maar eens checken.

nightbreed schreef:
Belachelijke film, zeer zwak script en totaal niet boeiend.
Ik zat om de 2 minuten te kijken hoe lang ik nog moest.
Booooring.

Totaal mee eens voor mij is de film ook 2* waard.

avatar van Norma
Een flinke tegenvaller. De setting en de acteurs zijn oké, maar het verhaal liep niet lekker. In het begin werd mijn belangstelling wel gewekt, maar al vrij snel verloor ik deze ook weer. Ondanks enkele moorden wil de spanning er maar niet in komen en hoewel er een hoop duistere blikken over en weer geslingerd worden intrigeert de vraag hoe het zit gaandeweg steeds minder. De uiteindelijke afloop vond ik flauw en is al eerder en beter gedaan.

avatar van Roel-
Wat een bizarre tijd om een film te laten beginnen. Tien over twee 's nachts O.o

avatar van Leo1954
Toni Collette is altijd de moeite waard, de film vond ik toch wat langdradig.

avatar van wendyvortex
Hele prima thriller waarin Alex een nieuwe kostschool-en kamer-genoot krijgt.
Ene Nigel die zich bezighoudt met taxidermie en een vreemde obsessie heeft voor de Tempeliers.
Alex wil zo min mogelijk met hem te maken hebben, maar Nigel ziet in Alex een bondgenoot.
Uiteindelijk wordt Alex gevonden bij het lichaam van Nigel en mag psychologe Toni Collette gaan uitzoeken wat er precies gebeurt is en of Alex de moordenaar is.
Redelijk origineel uitgewerkt plot en geen vervelend rechtbank-gedoe erin.