Open Water (2003)

Drama / Horror

geregisseerd door Chris Kentis
met Blanchard Ryan, Saul Stein en Daniel Travis

Susan en Daniel zijn gelukkig getrouwd, en hopen een fijne vakantie op de Bahama's door te brengen. Het is helaas snel afgelopen met de pret als ze na hun duiktrip per ongeluk midden op de oceaan worden achtergelaten. Ze raken al snel in paniek, en beseffen niet dat er haaien op de loer liggen.

avatar van arno74
Deze ooit in de bioscoop gezien. Wat een saaie film was dat zeg, er gebeurt gewoon niets.

Films die zich op één minuscule locatie afspelen spreken mij niet bepaald aan (127 Hours, Buried), en die allergie is het enige wat ik aan Open Water overgehouden heb.

Low budgetfilm, opgenomen in een zwembad, waarbij aan het script duidelijk de voorwaarde werd meegegeven dat het filmen ervan zo min mogelijk moest kosten. Niet mijn ding.

avatar van AC1
AC1
Goh, die nood aan spektakel die sommige toch hebben! Ga toch naar de kermis! Ik ben net opgelucht dat dit een beklemmend en realisch psychologisch drama is geworden en geen zoveelste popcornfilm over haaien en andere diepzeemonsters.

avatar van arno74
Helemaal niet hoor, AC1. Maar anderhalf uur staren naar iemand in een bootje of zowat naar een zwart scherm zoals in Buried is niets voor mij. Ik vond niets beklemmends aan Open Water, kwam niet verder dan doodsaai, maar het hangt er waarschijnlijk van af of je door de film meegetrokken wordt en mee gaat leven. Dat was bij mij duidelijk niet het geval, ik bleef maar als toeschouwer naar het beeld staren, en dan duurt zo´n film wel heel lang

avatar van cantforgetyou
Ik begrijp niet dat mensen zeggen, dat er in deze film niets gebeurd. Er gebeurd juist héél veel. Kijk naar de non verbale uitdrukkingen. Kijk naar de twee personages, als er niks gezegd wordt. Zie de echte haaien. Luister naar het water, de golven, etc. Prachtig spannend verhaal. En vreselijk om in het echt mee te moeten maken. Goed gedaan voor weinig budget. Superfilm.

avatar van xxERWINxx
Ik vond het een beetje saaie film net zoals de meesten hier, zit best een goed verhaal in, maar de hele film gebeurd er bijna niets! Geen actie , ik vond het einde ook vaag, ik zag niet echt wat er precies gebeurde, dit had anders kunnen aflopen en mooier....
Hopelijk is deel 2 beter want die ga ik morgen bekijken!

avatar van john mcclane 2
ontzettend knap dat je van een koppel in het water(ja, en dus low budget) een spannend gegeven kunt maken.
de film is overtuigend omdat de hoofdrol spelers naar het schijnt ook echt bang waren. en uren in het water hebben gelegen.
dat komt over.
het is niet voor niets dat de film een vervolg heeft gekregen in de vorm van:
Open Water 2: Adrift (2006)

de film is ook waargebeurd waardoor die net iets intenser is.

Deze Film is erg ondergewaardeerd,heb zelf op de gote vaart gezeten waarbij we bedorven voedsel overboord moesten gooien,binnen een mum van tijd waren er tientallen Oceanische Haaien(Wititps en Blauwe Haaien) en geloof me als je ergens bloed ben je zwaar de lul.

Dit is een erg goed waarheidsgetrouwe Film denk maar eens aan de Indianapolis Vliegdekschip op weg naar Japan getorpedeerd,van de 900 bemanningsleden bleven er nog zo,n 300 over.

Deze Film verdiend een 4

avatar van leatherhead
Nog best effectief, danig ondergewaardeerd hier op MM.

Minimalistisch thrillertje dat je wel een beetje moet 'voelen', anders lig je waarschijnlijk al vroegtijdig te knikkebollen. Persoonlijk lijkt de situatie waar de twee tortelduifjes op ten duur in verkeren me één van de afschuwelijkste dingen om te ondergaan, en deze film slaagt er best goed in om thalassofobie op te wekken. Echt geweldig is het allemaal niet, maar kort én spannend genoeg om een boeiende kijkervaring op te leveren. Deed ook wat denken aan The Reef, al was die wel net wat beter omwille van zijn spectaculaire haaienaanvallen. 3,0*.

avatar van Phantasm
2 mensen die wat in de zee dobberen, spanning zat er al helemaal niet in en een horror kun je dit nauwelijks noemen.

Je moet ervan houden maar ik vond het een zeer goede en spannende film

avatar van Duke Nukem
Low budget film, zo low dat het tot op de bodem van de oceaan zinkt. Twee mensen die steeds op elkaar zitten te vitten en elkaar de schuld in de schoenen (die hadden ze wel niet aan) willen schuiven, het kon bijna ieder huwelijk voorstellen. Ik vond het einde wel goed gevonden en best wel moedig van die vrouw.

avatar van IH88
Open Water

Ruim een uur kijken naar twee mensen die zonder hulp in zicht ronddobberen in de oceaan. Met haaien die honger krijgen. Op papier zou Open Water best spannend kunnen zijn, maar ik vond het vooral saai. Het script ontbeert spanning, de acteurs zijn matig en de personages zielloos.

De camera zit dicht op de huid van de acteurs, maar dan moeten ze wel het acteertalent hebben om je mee te nemen in hun angstaanjagende situatie. Maar ze zijn vooral vervelend en het einde kwam als geroepen. Een einde dat je van een kilometer ver ziet aankomen, wat ook niet bevorderlijk is voor de spanning. Je begint zelfs te juichen voor de haaien en dan doe je als regisseur en acteurs toch wat verkeerd.

IH88 schreef:
Ruim een uur kijken naar twee mensen die zonder hulp in zicht rond dobberen in de oceaan.
Het kan altijd erger... Wat dacht je van in de bioscoop ruim een uur kijken naar twee mensen die ronddobberen in de oceaan.

Onvergetelijke ervaring, zelfs na alweer bijna 15 jaar... Altijd gedacht dat deze film twee uur duurde trouwens

Oerdomme dialogen maar prachtige onderwaterbeelden en ook de beangstiging zich hulpeloos alleen in de oceaan te bevinden is goed aangebracht. Alleen duurt het allemaal iets te lang.