Genre: Mystery / Drama
Speelduur: 130 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Hugh Jackman, Christian Bale en Scarlett Johansson
IMDb beoordeling:
8,5 (1.570.556)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 8 februari 2007
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Prestige
"Are You Watching Closely?"
Robert Angier en Alfred Borden zijn al van jongs af aan, toen ze nog lerende goochelaars waren, elkaars rivalen geweest. Nu, rond 1900, zijn ze beiden volleerde illusionisten en is hun rivaliteit tot immense proporties gegroeid. Zelfs zo groot dat alles en iedereen in de buurt van de aartsrivalen gevaar loopt.
Externe links
Acteurs en actrices
Robert Angier
Alfred Borden
Cutter
Julia McCullough
Sarah
Olivia Wenscombe
Jess
Tesla
Alley
Judge
Video's en trailers
Reviews & comments
Turkeyloverz
-
- 4239 berichten
- 1459 stemmen
Excuses dan 
The Prestige is een geweldige mysterie. Het verhaal boeit de gehele speelduur. De cast is top. Het acteerwerk van Caine en de aanwezigheid van Johannsson maakten de film nog aantrekkelijker. Het acteerwerk van Jackman en Bale was niet al te perfect, maar wel overtuigend.
Ik hou nu eenmaal van mysterie films, bij de meeste zit ik op het puntje van me stoel en ook The Prestige was er zo een.Kijk nu al uit naar de volgende film van Nolan.
4,5*
AmazingPP
-
- 2524 berichten
- 1859 stemmen
Geniale film, net als Memento trouwens. Je moet echt geconcentreerd blijven kijken naar deze film, want je wordt geslingerd tussen heden, verleden en toekomst. Heel de film is 1 groot mysterie, totdat de bijna geniale ontknoping je overvalt. Ik heb erg genoten van het acteerwerk en net als bovenstaande Turkeyloverz kijk ik ook weer uit naar de volgende film van Nolan. 4 *.
StolKKJ
-
- 16 berichten
- 25 stemmen
Eh niet helemaal, Angiers kloont zichzelf juist wel op het podium: het origineel valt door het luik en verdrinkt elke keer terwijl de kloon (net als de katten en de hoeden) een eind verderop bovenin de zaal verschijnt.[/quote]
Klopt niet, want de echte Angier ontvangt het applaus.. Like he always wanted..
De machine werkt dat is een ding wat zeker is, anders zou de film pure bullshit zijn!!
Turkeyloverz
-
- 4239 berichten
- 1459 stemmen
Eh niet helemaal, Angiers kloont zichzelf juist wel op het podium: het origineel valt door het luik en verdrinkt elke keer terwijl de kloon (net als de katten en de hoeden) een eind verderop bovenin de zaal verschijnt.
Klopt niet, want de echte Angier ontvangt het applaus.. Like he always wanted..
De machine werkt dat is een ding wat zeker is, anders zou de film pure bullshit zijn!![/quote]
De echte Angier? Zijn kloon kan je evengoed echt noemen, is een precieze replicatie. Om gekloond te worden moet je eerst de machine ingaan..
Mad Man Mundt
-
- 300 berichten
- 3811 stemmen
Weer een top film van nolan, een van de weinige regisseurs die nog geen wanproduct op zijn naam heeft staan (alhoewel de casting van williams in insomnia het bijna verkaasde).
Bale blijkt wederom een acteur van giga formaat en jackman als tegenspeler/pool is casting-genius (batman vs wolverine).
Heb me ook vermaakt met de theorien die hier gevent worden en ben persoonlijk van mening dat ze allebij (machine werkt/werkt niet) beiden evengoed mogelijk zijn, dit is juist de kracht van de film ...Geloof je in magie ja of nee?
Zelf zou ik ja kiezen, want waarom als het echt een illusie was en de machine werkte niet, zou angiers op z'n sterfbed borden nog steeds willen wijs maken dat de machine wel werkte? Toegeven dat het een illusie was zou hem een nog grotere illusionist als borden maken en zou zoetere wraak zijn als toegeven "echt" magie gebruikt te hebben.
Het "getting yer hands dirty" (vogeltjes sacrificen) is wat angiers later doet met zijn klonen, in tegenstelling tot wat borden bedoelde met sacrifice. Hij heeft van zijn leven de illusie heeft gemaakt, en niet van de illusie zijn leven.
In ieder geval een film waarover zo te discussieren valt, is voor mij een garantie voor een meesterlijk stukje film (of in ieder geval script) -> 4,5*
ps: Iemand toevallig het boek gelezen en zo ja, wat voor theorie kwam daaruit voort?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Een grote tegenvaller en me zowaar best wel verveeld bij een film van Nolan. Een nogal ridicule toestand met een heel erg doorzichtig plot, wat aanleiding zou kunnen geven tot wat gediscussieer, maar wat eigenlijk de moeite niet waard is.
Want behalve over hoe de vork in de steel zit waar valt dan nog over te discussiëren???? De (gevolgen van) de keuzes die je in je leven maakt? Wat je wel en niet wilt geloven en wat dat betekent voor het vervolg van je leven? De dromen die je najaagt? 't Is zo plat als een dubbeltje! Geef mij dan nog maar een keertje After Life.
Nou zijn Jackman en Caine ook zeker niet mijn favoriete acteurs, maar aan hen heeft het dit keer niet gelegen, ze zijn behoorlijk. Eigenlijk is de subtiliteit van Nolan het enige dat mij kon bekoren: geen grote toestanden, snufjes etc (althans ze krijgen niet de overhand over de mensen waar het om gaat), maar het klein houden. Dat is toch al zijn handelsmerk sinds zijn debuut Following en hielp zefs Batman weer terug in het zadel.
gondwana
-
- 1212 berichten
- 1464 stemmen
De (gevolgen van) de keuzes die je in je leven maakt? Wat je wel en niet wilt geloven en wat dat betekent voor het vervolg van je leven? De dromen die je najaagt? 't Is zo plat als een dubbeltje! Geef mij dan nog maar een keertje After Life.
.
After Life is nergens te vergelijken met The Prestige...
After Life is een bezinning over het leven en de mens in quasi documentaire vorm met meta-cinema-aspect terwijl Prestige een spektakel is over obsessies van de mens en het gegeven verwondering van het publiek.
Die obsessie en de opofferingen die de mens bereid is ervoor te doen komen goed tot uiting in the Prestige vind ik.
Hoewel ik AfterLife als film veel meer kan apprecieren, net om het sobere eraan.
Knisper
-
- 13040 berichten
- 1279 stemmen
De machine werkt dat is een ding wat zeker is, anders zou de film pure bullshit zijn!!
Dat is nu precies de illusie van de film, waar je bent ingetrapt, StolKKJ. Denk nog maar eens aan de laatste zinnen van de film.
Slater (crew films & series)
-
- 1346 berichten
- 8991 stemmen
Ja zo zie ik het. Het gaat tenslotte om goochelaars 
BlueVelvet
-
- 1316 berichten
- 785 stemmen
Want behalve over hoe de vork in de steel zit waar valt dan nog over te discussiëren???? De (gevolgen van) de keuzes die je in je leven maakt? Wat je wel en niet wilt geloven en wat dat betekent voor het vervolg van je leven? De dromen die je najaagt? 't Is zo plat als een dubbeltje!
Film kan puur vermaak zijn en film kan een prachtige kunstvorm zijn die je raakt en die je laat nadenken over zaken.
Deze film valt onder de eerste situatie. Dat kun je bijna altijd van te voren inschatten, en The Prestige is wat mij betreft erg vermakelijk. Ook omdat je kunt discussieren over "hoe de vork in de steel zit".
The Prestige pretendeert ook niets anders te zijn dan entertainment.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Film kan puur vermaak zijn en film kan een prachtige kunstvorm zijn die je raakt en die je laat nadenken over zaken.
Deze film valt onder de eerste situatie. Dat kun je bijna altijd van te voren inschatten, en The Prestige is wat mij betreft erg vermakelijk. Ook omdat je kunt discussieren over "hoe de vork in de steel zit".
The Prestige pretendeert ook niets anders te zijn dan entertainment.
Dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Ik had gehoopt van wel, anders was ik ook niet teleurgesteld. Christopher Nolan had in zijn eerste films, naast dat ze een hoge entertainmentwaarde hadden, ook iets te melden. Althans je ging nadenken over dingen. Memento blinkt daarin echt uit.
Dat kan ook in films waarbij illusie centraal staat, net als films over tijdreizen of noem maar een willekeurig onderwerp. Vandaar dat ik nogal teleurgesteld was. Het is een beetje what-you-see-is-what-you-get, hoewel dat in dit geval juist weer niet de lading dekt 
monaldo
-
- 59 berichten
- 131 stemmen
DIt was gewoon een topfilm en als mensen hem een laag cijfer geven is het blijkbaar omdat ze er niks van snappen. Het feit dat er zo veel over gediscussieerd wordt over wat nou echt is en wat niet zegt al genoeg over de diepgang van deze film. Snap zowiezo al die discussies niet want het kan alle kanten op, het hangt er gewoon vanaf wat je zelf wil geloven en DAT is de kracht van deze film.
Van mij krijgt die een 5.0
StolKKJ
-
- 16 berichten
- 25 stemmen
Dat is nu precies de illusie van de film, waar je bent ingetrapt, StolKKJ. Denk nog maar eens aan de laatste zinnen van de film.
'
We kunnen daarover blijven discusseren. Maar we zullen het toch nooit zeker weten..
BlueVelvet
-
- 1316 berichten
- 785 stemmen
Dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Ik had gehoopt van wel, anders was ik ook niet teleurgesteld. Christopher Nolan had in zijn eerste films, naast dat ze een hoge entertainmentwaarde hadden, ook iets te melden. Althans je ging nadenken over dingen. Memento blinkt daarin echt uit.
Dat kan ook in films waarbij illusie centraal staat, net als films over tijdreizen of noem maar een willekeurig onderwerp. Vandaar dat ik nogal teleurgesteld was. Het is een beetje what-you-see-is-what-you-get, hoewel dat in dit geval juist weer niet de lading dekt 
Oké, "I see where you're coming from" 
Ten eerst hebben zijn films een hoge entertainmentswaarde. Maar ik zie niet echt in, in hoeverre Memento méér te melden heeft dan The Prestige. Bij beide kun je leuke theorieën ophangen over het plot, en eventueel nog wat filosoferen over werkelijkheid, illusies en dergelijke (Memento: geheugenverlies --> werkelijkheid vervaagt / The Prestige: illusionisten verdraaien de werkelijkheid).
Monaldo, het spijt me, maar wat een dom bericht:
DIt was gewoon een topfilm en als mensen hem een laag cijfer geven is het blijkbaar omdat ze er niks van snappen.
Zucht, wat een dooddoener.
Wanneer wil je dan discussieren??? Als alles vastligt en voor iedereen hetzelfde is? Boeiende discussie wordt dat.
Daar ben ik het wel mee eens 
Mad Man Mundt
-
- 300 berichten
- 3811 stemmen
'
We kunnen daarover blijven discusseren. Maar we zullen het toch nooit zeker weten..
stukje interview met Nolan dat mischien wat verlichting biedt:
Does that mean learning the tricks of The Prestige will disappoint his audience? “I think that depends very much on how you view it,” answered Nolan. “And people watch films very differently. Some people very much enjoy the reveals at the end of the film. Other people prefer one over the other, or understand one more than the other. There's no unifying response, which was always the intention. This kind of film, I think, is fun to make.”
Filmsfilmsfilms
-
- 2 berichten
- 12 stemmen
Ik vond het een waanzinnige goeie film,heb me geen moment verveeld ,en natuurlijk werkt de machine,dat kon ja al zien aan de katten en de hoeden,dat waren de hints.
Vondt 't tot nu toe echt een van de betere films.
mavno
-
- 18 berichten
- 378 stemmen
goede film, ontspoorde wel wat aan het einde. maar over het geheel genomen veel beter dan gemiddeld met goede acteurs. ik vind het een 4
karinaah
-
- 3 berichten
- 1 stemmen
Geweldige film, boeit van begin tot eind, al is het wel opletten met alle flashbacks (er lijken drie tijdslijnen door elkaar te lopen). Christian Bale is een geweldige acteur, hij zet deze rol zeer overtuigend neer.
chucknorris=god
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
ik heb 135 minuten geboeid gekeken. Christian Bale is weer een beetje gestegen in mijn boekje. Een dikke vette verdiende 5.0. En Scarlet was weer een genot om nar te kijken.
MrEd
-
- 339 berichten
- 2913 stemmen
Verhaal op zich vond ik erg goed, gedetailleerd uitgewerkt en de puzzelstukjes vallen keurig in elkaar. Toch mis ik een bepaalde 'magie' in deze film wat ik niet goed kan verwoorden... steriel misschien. Er zijn van die films die me van het begin tot het eind blijven boeien, de Prestige had dit niet. Het is zeker geen slechte film (en aan de stemmen te zien vinden veel mensen dit) maar voor mij geen meesterwerk.
3*
B-wise
-
- 10 berichten
- 414 stemmen
Hele goede film, heb m net gekeken en ik ben onder de indruk! Het verhaal steekt goed in elkaar en de prestaties van de cast zijn indrukwekkend.
Hierboven gaat de discussie of de machine nu wel of niet werkt. Op den duur zegt iemand dat dit ruimte voor discussie laat. Volgens mij geeft de film zelf het antwoord. Aan het einde, als Angier neergeschoten is en overlijdt kijkt Borden om zich heen. Hij ziet dan veel watertanks staan en de ene waar op ingezoomd wordt daarin zie je nog een Angier. Waardoor ik aanneem dat ook in de andere tanks klonen van Angier zitten. Dus moet de machine wel werken...
B-wise
-
- 10 berichten
- 414 stemmen
Fantastische film dit! Heerlijk ook dat je na afloop nog een tijdje blijft napruttelen over hoe de vork nou precies in de steel zit. Maar na het bestuderen van een aantal theorieën heb ik voor mezelf nu een beeld kunnen vormen.
Natuurlijk werkt de kloonmachine van Tesla niet. Het is de illusie, je moet dénken dat hij werkt. Tesla overtuigde Angiers van de werking omdat hij dat ding natuurlijk graag wilde verkopen. Op het einde maakt hij gebruik van Root, de dubbelganger. Hij is het ook die in de tank terechtkomt en verdrinkt en wiens lijk je op het einde ziet in diezelfde tank. Borden heeft een tweelingbroer, dat is al vrij snel duidelijk. Samen houden zij de illusie op dat er maar één Borden is. De hele film is een grote illusie, dat wordt bevestigd door wat Cutter aan het begin en aan het einde van de film zegt. 'Look closer'.
Uitstekend acteerwerk van de altijd uitstekende Christian Bale (die Edward Norton inmiddels van de troon heeft gestoten als kroonprins van Hollywood), Michael Caine en David Bowie
. Zelfs Hugh Jackman deed het heel behoorlijk. Scarlett vond ik niet helemaal op haar plaats, maar daar zullen haar fans ongetwijfeld anders over denken. De hele film ademt een sinistere sfeer en Chris Nolan heeft samen met zijn broer weer een imponerende productie gemaakt!4,5*
Sorry, maar je hele verhaaltje kan gewoon de prullen bak in... Jij beweerd dat Root degene is die op den duur voor de ogen van Broden verdrinkt. Hoe rijm je dit met het feit dat a; er een lijk in het lijkenhuis is en b; je op het einde nog een lijk in de watertank ziet zitten (in de ruimte waar Angier dood gaat). Hier staan ook nog veel meer watertanken. Dus de enige juiste conclusie kan zijn dat de machine werkt.
Angier kan niet 100 voorstellingen lang een dubbelganger laten verdrinken als hij er maar 1 heeft.
Ook las ik ergens dat mensen zich afvragen hoe Angier wist dat Broden zou komen kijken: Het was zijn laatste show en natuurlijk wilde vakman Broden weten hoe de truc in elkaar steekt gedreven door zijn liefde voor het vak. En als Broden niet was gekomen was het zoals gewoonlijk gegaan: Zoals je ook op den duur in de film zag (net na het introduceren van de 'ilusie'), iedere avond werd de gebruikte watertank naar Angier eigen gebouw gebracht (waar hij later doodgeschoten wordt). Dit hadden ze ook kunnen doen na de laatste show als Broden niet was gekomen omdat dan het lijk, zoals gewoonlijk, niet gevonden zou zijn.
Het hulpje van Angier was immers blind...
Sorry voor de dubbele post maar ik kan echt niet begrijpen dat mensen aan de discussie voeren of de machine wel of niet werkt. Als je zegt dat deze niet werkt zou ik de film nog maar eens gaan kijken, hij geeft zelf de antwoorden....
Knisper
-
- 13040 berichten
- 1279 stemmen
Ook las ik ergens dat mensen zich afvragen hoe Angier wist dat Broden zou komen kijken: Het was zijn laatste show en natuurlijk wilde vakman Broden weten hoe de truc in elkaar steekt gedreven door zijn liefde voor het vak. En als Broden niet was gekomen was het zoals gewoonlijk gegaan: Zoals je ook op den duur in de film zag (net na het introduceren van de 'ilusie'), iedere avond werd de gebruikte watertank naar Angier eigen gebouw gebracht (waar hij later doodgeschoten wordt). Dit hadden ze ook kunnen doen na de laatste show als Broden niet was gekomen omdat dan het lijk, zoals gewoonlijk, niet gevonden zou zijn.
Weet je dat je nu mijn overtuiging van de theorie van BeniciodelToro met jouw post alleen nog maar vergroot hebt. Ik had niet opgevangen dat het de laatste show van Angier was. Dat maakt het nog logischer dat hij de dubbelganger laat verdrinken (bij de andere voorstellingen liet hij namelijk helemaal niemand verdrinken, maar zorgde hij gewoon dat de dubbelganger veilig werd opgevangen beneden), omdat zelfs als Borden niet kwam kijken, hij toch van de dubbelganger af moet.
Je moet nog maar eens bedenken welk deel van het verhaal in flashbacks wordt verteld en welk deel in het dagboek wordt gezien. Alles wat hierin wordt gelezen is namelijk onbetrouwbaar en een hoop van jouw argumenten komen daar ook uit.
Aan het einde, als Angier neergeschoten is en overlijdt kijkt Borden om zich heen. Hij ziet dan veel watertanks staan en de ene waar op ingezoomd wordt daarin zie je nog een Angier. Waardoor ik aanneem dat ook in de andere tanks klonen van Angier zitten. Dus moet de machine wel werken...
Je moet nog eens luisteren naar de tekst die wordt gezegd wordt bij dat shot. Dat is de eindmonoloog, waarin Cutter zegt dat mensen voor de gek gehouden willen worden en precies dan zie je die 'kloon' van Angier. Lijkt me duidelijk genoeg.
Turkeyloverz
-
- 4239 berichten
- 1459 stemmen
Weet je dat je nu mijn overtuiging van de theorie van BeniciodelToro met jouw post alleen nog maar vergroot hebt. Ik had niet opgevangen dat het de laatste show van Angier was. Dat maakt het nog logischer dat hij de dubbelganger laat verdrinken (bij de andere voorstellingen liet hij namelijk helemaal niemand verdrinken, maar zorgde hij gewoon dat de dubbelganger veilig werd opgevangen beneden), omdat zelfs als Borden niet kwam kijken, hij toch van de dubbelganger af moet.
Je moet nog maar eens bedenken welk deel van het verhaal in flashbacks wordt verteld en welk deel in het dagboek wordt gezien. Alles wat hierin wordt gelezen is namelijk onbetrouwbaar en een hoop van jouw argumenten komen daar ook uit.
Hoe weet je dat bij de andere shows de Angier die naar beneden valt niet verdrinkt? Kan het niet zo zijn dat Angier elke keer gekloond wordt, de Angier op de podium verdrinkt (anders heb je 2 Angiers) en dat er dus na elke show weer 1 levende Angier overblijft.
Die dubbelganger waar jullie het over hebben, die is toch al een keer onbetrouwbaar geweest en voor schut gezet? Waarom zouden ze die nog gebruiken? Angier heeft heel veel uitgegeven aan de machine, zo eenvoudig kan het niet zijn, die machine heeft íets.
Aan het einde, als Angier neergeschoten is en overlijdt kijkt Borden om zich heen. Hij ziet dan veel watertanks staan en de ene waar op ingezoomd wordt daarin zie je nog een Angier. Waardoor ik aanneem dat ook in de andere tanks klonen van Angier zitten. Dus moet de machine wel werken...
Je moet nog eens luisteren naar de tekst die wordt gezegd wordt bij dat shot. Dat is de eindmonoloog, waarin Cutter zegt dat mensen voor de gek gehouden willen worden en precies dan zie je die 'kloon' van Angier. Lijkt me duidelijk genoeg.
En als met dat tekst juist de klonen worden bedoeld? Ik bedoel, klonen is ook niet als normaal te beschouwen.
De machine werkt wel. Aan het eind zie je hoe het echt is gegaan en zie je Angier voor het eerst in de machine stappen. Zijn kloon verschijnt voor hem (zelfde kleding, alles hetzelfde) en hij schiet hem dood. Nog een voorbeeld: wanneer Angier en Cutter de manager opnieuw uitnodigen om iets groots en nieuws te laten zien, doet Angier de truc weer. Maar daar was geen dubbelganger bij..
Knisper
-
- 13040 berichten
- 1279 stemmen
En als met dat tekst juist de klonen worden bedoeld? Ik bedoel, klonen is ook niet als normaal te beschouwen.
Maar kloonmachines bestaan niet echt -----> illusie. Nergens anders in het verhaal gebeuren science fiction-dingen, die onverklaarbaar zijn. Dan zou er opeens midden in een normaal verhaal zoiets gebeuren. Dat vind ik raar.
De machine werkt wel. Aan het eind zie je hoe het echt is gegaan en zie je Angier voor het eerst in de machine stappen. Zijn kloon verschijnt voor hem (zelfde kleding, alles hetzelfde) en hij schiet hem dood. Nog een voorbeeld: wanneer Angier en Cutter de manager opnieuw uitnodigen om iets groots en nieuws te laten zien, doet Angier de truc weer. Maar daar was geen dubbelganger bij..
Beide dingen leest Borden in het dagboek van Angier, wat dus betekent dat al die dingen zo goed als verzonnen kunnen zijn. Angier wilde Borden namelijk op het verkeerde been zitten
Angier heeft heel veel uitgegeven aan de machine, zo eenvoudig kan het niet zijn, die machine heeft íets.
Daarom wilde Angier juist dat hij werkte! Hij had Tesla al zoveel geld gegeven. Tesla hoefde alleen een hoop hoeden neer te leggen om Angier te overtuigen. Dat is niet een hoop werk voor het vele geld dat hij Angier zo kan ontfutselen. Bovendien heeft de machine natuurlijk wel íets, maar klonen kan de machine niet.
Die dubbelganger waar jullie het over hebben, die is toch al een keer onbetrouwbaar geweest en voor schut gezet? Waarom zouden ze die nog gebruiken?.
Dan hoeft Angier zich toch ook niet schuldig te voelen wanneer hij hem laat verdrinken?
Dado
-
- 156 berichten
- 1564 stemmen
Maar kloonmachines bestaan niet echt -----> illusie. Nergens anders in het verhaal gebeuren science fiction-dingen, die onverklaarbaar zijn. Dan zou er opeens midden in een normaal verhaal zoiets gebeuren. Dat vind ik raar.
Dat jij het raar vindt betekent nog niet dat het niet zo is. Ik vind wel meer dingen raar die gewoon een feit zijn

Er zijn gewoon verschillende manieren hoe hij het gedaan kan hebben en zonder duidelijke uitleg zonder de regisseur kunnen we blijven discussiëren en daar is niks ergs aan!
Daarom wilde Angier juist dat hij werkte! Hij had Tesla al zoveel geld gegeven. Tesla hoefde alleen een hoop hoeden neer te leggen om Angier te overtuigen. Dat is niet een hoop werk voor het vele geld dat hij Angier zo kan ontfutselen. Bovendien heeft de machine natuurlijk wel íets, maar klonen kan de machine niet.
die hoeden waren allemaal dezelfde, Angier meette ze nog na en hij erkende dat ze identiek waren
Het grotere vraagstuk vind ik misschien wel met de Bordens. Welke broer was verliefd op welke vrouw en welke is er opgehangen. Welke was er nou slecht en welke goed?
Sorry dat het een beetje onduidelijk is, maar ik weet nog niet zo goed hoe ik met die quotes moet werken
Turkeyloverz
-
- 4239 berichten
- 1459 stemmen
Het grotere vraagstuk vind ik misschien wel met de Bordens. Welke broer was verliefd op welke vrouw en welke is er opgehangen. Welke was er nou slecht en welke goed?
Dat werd heel duidelijk uitgelegd aan het eind door Borden zelf:Borden was verliefd op zijn vrouw Sarah en zijn tweelingbroer op Olivia. Omdat ze steeds verwisselden, zei Borden zelf, kwam soms de broer tegenover Sarah te staan en Borden tegenover Olivia. Wanneer Sarah vraagt of de persoon die tegenover haar staat van haar houdt, zei hij soms ''today not'', die dag was de tweelingbroer dus met haar. Op het einde was Borden vermomd als Fallon. De tweelingbroer zat in de gevangenis, op een gegeven moment zei hij ook, het spijt me voor Sarah, omdat hij het had verpest zeg maar door te zeggen ''today, i dont love you''. Hij werd opgehangen, Borden zelf leeft nog.
Gerelateerd nieuws

Mysteryfilm 'The Prestige' van Christopher Nolan wordt morgenavond uitgezonden op televisie

De tien best beoordeelde films van de jarige Hugh Jackman (55)

De vijf beste films van de vandaag jarige Christian Bale (48)

Vijf goede films die met je brein spelen
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

Gladiator
Drama / Historisch, 2000
2.500 reacties

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.424 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.908 reacties

The Usual Suspects
Thriller, 1995
1.685 reacties
Gerelateerde tags
londen, engelandzelfmoordcompetitiegeheimobsessiemagiedagboeksterven en doodtwistclass societyillusiontrickshostilityclasspartnerrivaliteitsteampunkcrueltyhangingjail cell19e eeuwnikola tesla goochelaartesla coilbittersweet secretdirectmind-blowing antagonisticembarrassedpretentious
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








