Home of the Brave (2006)

Verenigde Staten / Marokko
Drama / Oorlog

geregisseerd door Irwin Winkler
met Samuel L. Jackson, Jessica Biel en 50 Cent

Een oorlogsdokter keert terug naar huis na enkele maanden aan het Iraakse front te hebben gezeten. Maar zijn familie, vrienden en vooral zijn vrouw, herkennen hem niet meer. Met hem keren veel soldaten terug van de strijd, ieder met zo zijn eigen problemen om weer terug te keren in de 'normale' maatschappij.

avatar van rondh
Ik had al een voorgevoel over deze film. En dan bedoel ik dat niet positief. Ik wist wel al dat er weinig actie in voor zou komen. Het gaat meer over hoe de ex soldaten met de situatie omgaan als ze weer thuis zijn, en over 1situatie in het algemeen. Een beetje "Born on the fourth of july" idee. Maar dan slechter in beeld gebracht.

De film begint dan wel met een flinke actie scene., Dat wel aardig is om naar te kijken. Als de soldaten eenmaal thuis zijn dan gaan ze stuk voor stuk lopen malen over de oorlog. Op zich is het verhaal niet slecht, maar het duurt maar voort, waardoor de film erg saai wordt. Dus erg langdradig.

Bij de informatie van deze film staat dat het over een oorlogsdokter gaat, maar het gaat ook over 3 andere soldaten die individueel met die ene situatie in Irak omgaan. Dus 4 hoofdrolspelers.

Het acteerwerk is middelmatig. Zelfs Samuel L. Jackson speelt minder dan zijn eigen gemiddelde.

Ik geef deze film 2,5 sterren.

avatar van %%%%%%
Ik ging met een negatief gevoel deze film kijken naa de reacties hier.Maar de film pakte heel anders uit ik vind het verhaal wel prima.De acteer prestaties vind ik ook goed en 50 werd zeker niet weggespeeld de film heeft ook zo zijn wendingen.Dus ik vind het een mooie film die me soms wist te raken ****4 sterren voor deze prima film.En zo zie je wat de oorlog met zulke mensen kan doen.

Met name omdat de film zich richt op NA de gebeurtenissen in Irak
is het een boeiend verhaal geworden.
De onwetendheid van het thuis front, het onbegrip aan beide kanten in het gezin en de frustratie van de terugkomende militairen.
Getraumatiseerd door psychische en/of lichamelijke verwondingen.
"Home of the Brave" is een eerlijk portret.
Nieuw is het allemaal niet, we kennen o.a ook de "Vietnam" anti oorlog produkties als"Born on th 4th of July" maar deze film staat als een huis en is zeker waard om gezien te worden

avatar van TheRisingSun
Zeker een boeiende film!

Een échte oorlogsfilm kun je het misschien niet noemen, omdat je dan verwacht dat de gehele film zich in oorlogsgebied afspeelt. Wat hier dus grotendeels niet het geval is. Het focust zich meer op het drama gedeelte. En wat mij betreft zijn ze daar goed in geslaagd!

Het niveau van een topper als "The Deer Hunter" weet het dan wel niet te halen, maar toch weet deze film op momenten je toch zeker wel aan te grijpen. Enkele scenes zijn goed en sterk geacteerd, waar ik dan vooral denk aan scenes waar Samuel L. Jackson in betrokken is. Een voorbeeld is de scene waar hij zat thuis komt met zijn 3 'nieuwe vrienden' en een hele tirade houd en plots besluit om bij zijn zoon zijn lippiercing er werkelijk uit te rukken. Ook de scene die daar kort op volgt, waar hij bij een therapeut praat over de traumatische gebeurtenissen in Irak is aangrijpend te noemen.

De drie hoofdpersonen naast Samuel L. Jackson zijn degelijk, maar hebben (nog) niet de uitstraling (of impact) die Jackson wél heeft in een film. Ik vind wel dat een Biel zich met de jaren steeds beter manifesteerd. En waar veel mensen Curtis '50 Cent' Jackson totaal niet in de film vinden passen en ook nog eens slecht vinden acteren, vond ik hem toch zeker niet slecht. Uiteraard kan er zeker nog wel het een en ander verbeterd worden, maar slecht was het niet. Presley was bij mij nog niet bekend, maar hij viel niet buiten de boot, wat acteren betreft.

Een film die me dus absoluut niet is tegen gevallen en op momenten zeker wel heeft weten aan te grijpen, maar zoals gezegd het niveau van enkele toppers niet weet te halen. Maar daar is niks mis mee, zeker als je een degelijke film weet te maken, als deze is geworden.

4 sterren

avatar van %%%%%%
2de keer gezien en hij blijft schitterend ik kan niet begrijpen als er mensen dit een 1,5 geven De film blijft bij mij steken op een dikke 4 sterren mar kan iemand het lietje bij het begin menu en bij de aftitling zeggen hoe die heet want dat is een prachtige plaat ?

FrankieTeflon
Deze film is beter dan Saving Private Ryan

Ik dacht dat ik een oorlogfilm te zien kreeg, de eerste 20 minuten waren dan ook naar mijn smaak. maar zodra het verhaal zich afspeelt na de oorlog was het naar mijn mening 1 pot nat, teveel drama en weinig evoluatie.
het is wel een goed onderwerp en er had dan ook meer in kunnen zitten jammer, toch nog 3* voor het mooie begin.

Film met een interessant thema. Verwacht echter niet dat ik die militairen zielig ga vinden. Wie bewust kiest voor het beroep van militair (en politieagent), moet niet gaan zeuren over de consequenties zoals: gewond raken (en daardoor blijvend letsel overhouden), vreselijke dingen zien of sneuvelen. Dat is gewoon wat in het Engels heet "occupational hazzard" oftewel beroepsrisico. Bovendien kan ik mij niet herinneren dat de Iraqi de rest van de wereld heeft uitgenodigd het land binnen te vallen. Geen wonder dat iedere buitenlander, zeker in uniform, doelwit is/wordt. Wie wind zaait zal storm oogsten (en in dit geval geen Desert Storm).
Wat lijkt die Brian Presley sprekend op een jonge James Caviezel!

FrankieTeflon schreef:
Deze film is beter dan Saving Private Ryan

Volgens mij andere film, ander thema

avatar van HiLL
Redelijk saaie en weinig omvattende film. Wel aardige stukjes hier en daar over het psychische leed van de hoofdrolspelers, maar in the end kabbelt de film maar wat door.

Met name de enorm misplaatste rol van 50cent was er een van grote treurnis.

avatar van BOBHOPE
Totaal mee eens, saaie en niets zeggende film.
Na een tijdje word hij zelfs echt vervelend en moet je serieus na gaan denken waar je nu eindelijk na zit te kijken..niet doen dus.

Goede film over een thema dat in de Amerikaanse geschiedenis al eens is gebeurt met de Vietnamveteranen, en dus eens te meer blijkt dat ze hun les niet hebben geleerd.
Maar hoe kan het ook anders met een domoor als president.
Goede acteerprestaties van alle hoofdrolspelers en vooral de rol van (de verminkte) Jessica Biel kon me bekoren.
Het is een film met een boodschap, om even bij stil te staan, maar ik vrees dat de boodschap niet zal overkomen bij wie hij zou moeten overkomen.

Het was geen spetterende film maar slecht was hij ook niet. Een middelmatige film met een interessant verhaal over oorlogsveteranen dat mij in ieder geval wist te boeien.

3.5

Lijkt meer op een documentaire waarin ze laten zien wat er met je kan gebeuren als je naar een oorlogsgebied wordt gestuurd en daarna weer thuis komt. Desalnietemin een boeiende film die erg meeslepend kan zijn. 4*

Deze film viel mij 100% mee. Verhaal was goed verteld. Beelden van de film waren heel mooi geschoten. Vooral het begin gedeelte van de film . Het geluid was ook heel erg goed en kwam bij het begin van alle kanten op je af (DTS Track op DVD). Ik vond dat de hoofdrolspelers het allemaal prima gedaan hadden. De enige minpunten vond ik dat het wel heel toevallig is dat alle vier de personen waar de film over gaat allemaal bijelkaar in de buurt wonen en dat ze elkaar allemaal toevallig tegen komen. En ik vind het ook altijd een gezeur dat er altijd wat aan de hand is als de soldaten terug komen uit de oorlog. De 1 heeft dat de andere weer wat anders terwijl ze er zelf voor tekenen. Maar voor de rest heb ik me prima vermaakt en is de film voor mij 4* waard.

Prima film met een prima cast en een knappe Jessica Biel, zelfs 50 Cent acteerde matig.

avatar van Toontje35
Op zich een prima thema. Maar in mijn opzicht een saaie film. Die ook niet echt aangreep

avatar van The Director
Ik vind dat deze film een verkeerd signiaal afgeeft aan de kijker. Begrijp best dat er zulke extreme gevallen zullen zijn, maar nu is het net of iedere militair die het een en ander mee maakt in zijn verdere leven zwaar psychische klachten heeft. Film is geproduceerd door de man achter alle Rocky films, Irwin Winkler.

Voor het acteerwerk

3 sterren

avatar van matthijs_013
Wat ongelofelijk Amerikaans. De film zal ongetwijfeld uitbundig behandeld zijn bij Oprah.

avatar van iscool
ik had echt niet verwacht dat deze film zo mooi was.
je leeft je totaal mee in deze film.

gewelig acteer werk van de spelers

5 sterren

avatar van Conspiracy
Schiedammer schreef:

Hou zo'n achterlijke opmerking in het gevolg voor jezelf.
Heb je niet gezien wat die mensen mee maken.
Lijkt misschien weinig maar weet je wat voor inpact zoiets op je maakt.
Zoiets kun jij niet van achter je computer begrijpen.
Waarom geef je eigenlijk 4 sterren aan deze film als je hem eigenlijk niet eens begrijpt.

Voor de rest een prima film. Heel herkenbaar voor mensen die zelf ook in zo'n land zijn geweest.

avatar van Fran
Ik had een 100 % pro amerikaanse film verwacht waarin allerlei argumenten voor het invallen van Irak aan het bod zou komen, maar dat is mij heel erg meegevallen.

De film bleek aardig neutraal en liet puur het verhaal van de soldaten zien zonder op te hemelen of oordelen. Mooi verhaal.

Buck Fush ! Ha, ha. Leuk stukje.

avatar van Ajax&Litmanen1
Net gekeken en ik ben er niet zo kapot van, maar dat hoeft niet eens misschien aan de film te liggen. Ik vond het gewoon een trage, soms bepaald niet interessante film.
Het is wel boeiend op zich om te zien hoe mensen oorlogservaringen verwerken, maar het werd voor mij na een tijdje wat langdradig. Ondanks Samuel L. Jackson, waar ik altijd fan van ben. Hij blonk dit keer ook niet echt uit, zoals niemand in de film.

Schetst het portret goed van militairen die terugkomen uit een oorlog, want er is enerzijds de oorlog, maar of die mensen nog vrede vinden met hun zelf......een aanrader

avatar van Spetie
Hoewel Home of the brave best mooie gevechtsbeelden toont, wordt de film eigenlijk nergens interessant. De film toont alleen de depressie van de vier hoofdrolspelers na de oorlog, maar laat niet zien wat ze bewoog om naar Irak te gaan. Doordat het acteerwerk en de dialogen ook vrij vlak zijn en 50 cent gewoon onverstaanbaar slecht acteert weten de personages niet te overtuigen en daardoor voor de kijker ook nauwelijks te boeien. Ik was blij toen de film afgelopen was en dat is helaas geen goed teken. Matige film dus!
2,5 *

avatar van tom de filmman
mooie film, ik wist niet waar de film over ging voordat ie begon, ik wist alleen dat 50 cent erin speelde. Ik dacht dus ook dat het allemaal om 50 zou draaien. dat gebeurde gellukkig niet. Ik vond het egt een mooie film.
4 sterren

Malick
Ik was op de hoogte van de reputatie van de film en vooral de uitwerking ervan. Ik moet dan ook bekennen dat deze film als een groot twijfelgeval me collectie in kwam stormen.
Het grootste probleem van de film is dat de vier hoofdrolspelers continu in zelfmedelijden vallen met daarbij vrijwel de hele tijd sentimentele muziek eronder. Ook het acteerwerk is niet van een bepaalde kwaliteit, neem nou een Curtis Jackson je merkt dat hij een groot plaatgeblek heeft. Zelfs een Samuel L. Jackson kan de film niet naar een hoger plan brengen omdat je gewoon ziet dat er weinig tot niets aan improvisatie in zijn rol zit. Trouwens in geen enkele rol. Opzeggen van teksten, sentimentele muziek, zelfmedelijden is dit nu een film over (post) traumatische gebeurtenissen van een oorlog? Nee, in alles merk je dat het nergens echt lekker loopt. De soepelheid is nergens te bekennen en de film lijkt niet echt een standpunt in te nemen of het anti Amerikaans is bedoeld of pro Amerikaans. Ook al ligt het onderwerp Irak wat gevoeliger in Amerika dan hier toch merkte ik ergens een duidelijk standpunt dat de film kon innemen.

Ik weet ook nog steeds niet wat ik met een Jessica Biel moet doen? Serieus nemen of gewoon om lachen. Wat ik wel weet is dat deze niet de nodige diepgang heeft dan een Harsh Times. Alles wat in Home of the Brave wordt uitgelegd/verklaard komt gelukkig daar niet in de orde. Dus beoordeel zelf of je kunt op zekerheid spelen en kies voor Harsh Times!

avatar van james_cameron
Goedbedoeld maar weinig effectief drama over oorlogstrauma. Bepaalde verhaalelementen werken (zoals de rollen van Samuel L. Jackson en Jessica Biel), sommige niet (50 Cent). Het voornaamste probleem is echter de weinig subtiele aanpak. Tragische muziek, dik aangezet melodrama, pretentieuze dialogen, geen middel wordt geschuwd om je te overtuigen dat je naar groots drama zit te kijken. Helaas- groots is deze film zeker niet. Verdient wel enige waardering door zijn (redelijk) kritische houding ten opzichte van de oorlog in Irak. En de openingsscenes zijn ook best oké.

avatar van helleke
Goeie film die duidelijk aantoont hoe getekend de ex-militairen zijn na zo'n opdracht.
Ik vond hem ook niet overdreven sentimenteel zoals ik dat bij een film als Flight 93 (ander thema) wel had.
Mooie actie beelden in Irak (als ge dat al moogt mooi noemen?)
De acteerprestaties waren bevredigend en daarom 3 sterren.

Lad
Sterk oorlogsdrama, en wat zie ik Samuel. L. Jackson toch graag spelen zeg!