Home of the Brave (2006)

Verenigde Staten / Marokko
Drama / Oorlog

geregisseerd door Irwin Winkler
met Samuel L. Jackson, Jessica Biel en 50 Cent

Een oorlogsdokter keert terug naar huis na enkele maanden aan het Iraakse front te hebben gezeten. Maar zijn familie, vrienden en vooral zijn vrouw, herkennen hem niet meer. Met hem keren veel soldaten terug van de strijd, ieder met zo zijn eigen problemen om weer terug te keren in de 'normale' maatschappij.

wow. deze film was onverwacht zeer goed. Samen met in the valley of elah wellicht verplichte kost voor de oorlog in Irak tijdperk. Ik snap niet wat men zeurt over deze film. Prachtig weergegeven hoe sommige mensen met problemen terugkomen.

Overigens voor diegenen die twijfelen over het aantal soldaten met klachten: er zijn er meer dan je denkt die te kampen hebben met psychische problemen. Vergeet niet het meerendeel van deze jongens en meisjes (want het zijn kinderen vooral) die tekenen een contract voor het leger omdat ze goed willen doen en een land willen bevrijden. Ze komen dan terecht in een superheet klimaat, spreken de taal niet, hebben te maken met aanslagen en dan sla je wel door ja.

En hoezo was Jackson niet goed? Wow, het was niet het beste wat hij gedaan heeft, maar hij was in vorm.

Matige film.

Ik heb het gevoel dat de timing in deze film veel beter had gekund.

Als er nu twee verhalen door elkaar lopen,
Steeds nu, en de oorlog. Zoals in de serie LOST. Waarbij de personages worden uitgediept met flashbacks die gaan over de oorlog.

Zo zou je een filnale zien, zoals de film nu begint.

avatar van Wonderbra
Zeer mooie film. 50cent is hier wel de mindere maar niet echt storend slecht ofzo.

avatar van Sjoerdow
wat een boutfilm.

Heb em na een uurtje maar uitgezet. Een verhaal dat maar niet op gang komt. Slome shitfilm.

Bah dat ik hier centen voor heb neergelegd. En die cast is ook maar waardeloos, meneer Jackson mag wel wat aan zijn imago doen ipv de hele tijd maar goeie rollen afwisselen met matige tussendoortjes.

En van Jessica biel had ik ook meer verwacht gezien haar cv. 50 Cent doet het misschien zelfs beter. Maar al met al veel slechte dialogen die totaal geen gevoelens losmaken bij de kijker.

Juk....niet halen deze dvd

avatar van The_Game
Aardige goede drama film, over het leven na een tijd in Irak. Het duurt wel even voordat je er helemaal inzit, want het begin is nogal sloom. Halverwege de film word het dan allemaal een stuk boeiender. 50ct (ja ik noem hem toch even) moet toch echt niet in meerdere films spelen, want daar is het net zo slecht in als in muziek maken.
Soms kreeg ik wel het een beetje het "te Amerikaans" gevoel bij sommige personages, dit vond ik jammer.
3.0* sterren voor deze film.

avatar van Nathan013
wel goede film. idd 50 cent de mindere mja ik vond Samuel L. Jackson super. 3,5*

avatar van sinterklaas
Zeer prachtige vertelling over ziekenbroeders en zuster in de Iraakse oorlog en de gevolgen ervan als er een aanslag op hun word gepleegd. Zo begint het dat ze dan nog allevier samenwerken en vervolgens getraumatiseerd terug naar huis keren. En zo switcht de film de hele tijd van de ene personage naar de andere, die ik btw ook uitstekend konden acteren. Samuel .L. Jackson laat opnieuw weer iets sterks zien als een getraumatiseerde veteraan dat ten koste gaat van zijn gezin. Verder ook Jessica Biel die der arm kwijt is en daar kwam ik best wel laat achter. Brian Tayler en ook nog de rapper 50 cent. Had trouwens niet veel van 50 cent verwacht omdat ik hem meestal zo'n patserige rapper vond. Maar in deze film is daar zowat niks van te merken. Acteren kon hij vreemd genoeg best goed. Benieuwt wat hij ervan zal maken in Righteous Kill. Verder vond ik Home of the Brave een zeer goed verhaal en een meevoelende sfeer hebben. Dit zijn uiteraard voorbeelden uit het echte leven van ex-soldaten met een oorlogstrauma tegen de wereld. Gelukkig is dit ook geen suf soapverhaaltje waar het in de meeste films wel eens die kant uit neigt te gaan. Dit kan toch worden beschouwt als een bloedserieuze film.

Matig oorlogsdrama.

Film kent een vrij matig dertien-in-een-dozijn verhaal: het behandelt de trauma's die militairen krijgen als ze terugkomen uit de oorlog. Trauma's die zo ongeveer elke soldaat wel krijgt na thuiskomst van een oorlog. Verhaal is daardoor op geen enkele wijze bijzonder.

Opbouw van elke verhaallijn is vrijwel exact hetzelfde. Na thuiskomst even aanpassen, dan erachter komen dat het niet lekker zit (maar alles blijven ontkennen) en dan op het einde een totale inzinking. Enige verschil was dat het ene personage een ander soort inzinking had, omdat elk personage een ander type probleem had.

De kijkwaardigheid van de film daalt hierdoor enorm. Maakt het ook allemaal erg voorspelbaar.

2,5*.

avatar van Steinson
Super oorlogs drama! ik vond dit echt een goeie ben normaal niet zo van dit soort films, maar dit was wel een lekker fimpie...

3 *

avatar van Rosicky
Beetje als "Crash", maar dan minder mooi gemaakt en met een ander onderwerp. Film is interessant genoeg om anderhalf uur te vullen, maar geen super drama.

avatar van Elineloves
Goede film, acteurs die het zeer geloofwaardig over weten te brengen. Leuk om een keer gezien te hebben.

Film die de plank mislaat. Het had emotioneel moeten zijn maar dat was het voor mij niet. Komt door mijn gevoel vooral door fifthy en mr. L. Jackson.
En wat een vreselijk irritante theme song.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Drolletjes-film.

Dit omdat de onderbuik, tijdens het aanschouwen van deze meuk, de darmen in het gedrang brengen. Daarvan krijg je keuteltjes, ofwel drolletjes.

Een en ander heeft te maken met de zeer matige acteerprestaties, het belachelijk uitgevoerde verhaal, en het feit dat geen enkel cliché wordt geschuwd.

Niets, maar dan ook helemaal niets is goed aan deze film. Het lijkt geschoten als een goedkope en mislukte TV-film, en het sentiment is zum kotsen.

Hoe je zo een onderwerp volledig inspiratieloos kunt verneuken. Jammer.

Slecht.

Mensen met darmklachten kunnen beter geen films kijken. Wetenschappelijk aangetoond.
Wanneer de film bekeken wordt vanuit het Amerikaans perspectief is het een klasse film. Maar de Nederlandse strijders kan dit overkomen. Als de film afdoet dat het een te sentimentele film is doe je de film tekort.
Het is een goede film.

avatar van Al DeNiro
Redelijke drama, maar verder ook niks bijzonders.

De film doet je gewoon te weinig.

Alleen Samuel L Jackson was nog wel te pruimen.

Goede fim. Het kwam misschien een beetje traag op gang maar als je er eenmaal inzit word je (ik dan in ieder geval) wel helemaal meegesleept in de tragedie van de personen... Je krijgt op deze manier ook eens een ander beeld te zien van de oorlog en de soldaten die er in vechten, deze keer eens niet de helden zoals in zoveel films maar de echte mensen die na thuiskomst gedesorienteerd zijn en hun ervaringen en gevoelens met niemand kunnen/durven delen.

avatar van @quikfit
Een drama\oorlog film en ook in die volgorde,het geeft aan dat 't niet allemaal Rambo's zijn.Dit is een probleem dat zeker in Amerika niet graag behandelt word.Vond het een goede film.

MoFeDu
Het amerikaanse druipt van deze film af. Heb em al een tijdje geleden gezien, was wel redelijk onder de indruk van het beginstukje. Maar hierna ging het eigenlijk bergafwaarts, de film werd saaier met nog een klein spanningsimpulsje op het einde. Acteerwerk top in orde, zal 50 cent echter nooit als een acteur kunnen erkennen, dat klopt gewoon niet. Wel interessant thema waar Amerika al verschillende malen mee te doen heeft gehad.

Ik vond de film zo saai dat ik gewoon niet kon volgen waar het over ging, alleen maar saai gepraat. De actie in het begin vond ik best ok, maar dat is alles.

avatar van AardeWerk
Buck Fush , daar ben ik het helemaal mee eens. De eerste keer dat ik het probleem van post Traumatisch Stress Syndroom (PTSS) op een geloofwaardige manier in een film in beeld gebracht zie worden. Ik had de DVD al maanden geleden gekocht en kwam nooit aan kijken toe, maar ben blij dat ik de film eindelijki gezien heb. Aangrijpende film, goed acteerwerk (4").

avatar van wenna89
Matige film, de bedoeling is goed maar het wordt op een gegeven moment saai, het is eigenlijk een psychologische film maar ik vind het daarvoor toch te oppervlakkig, mssn door het acteerwerk, terwijl er toch goede acteurs in spelen.

avatar van TrickySmalls
Home of the Brave schiet raak, maar jammer genoeg niet in de roos.

Aanvankelijk dacht ik dat dit een actiefilm zou zijn in Irak, maar was aangenaam verrast dat dit meer drama betrof en dat de focus lag op het (her)integreren van thuis.

Film begint ijzersterk met het verblijf in Irak, gevolgd door de aankomst thuis. Jammer genoeg weet het niet een constant niveau te behouden. Ik wist niet van sommige scene's of ik ze gemeend of ridicuul overkwamen: die scene met Jackson dat hij zat thuis komt bijvoorbeeld.

Kritiekpunt is toch wel dat het concept erg goed is, maar erg magertjes wordt uitgewerkt. Het lijden van de personage's is dan ook niet 100% voelbaar. Toch zijn er genoeg goede scene's te ontdekken en het einde is bovendien ook erg toonaagevend.

avatar van DonOswaldo
Krachtig.

Erg sentimentele film, maar ik was ook in een oversentimentele bui. De film weet te raken met een aantal harde scènes (al mocht het net dat beetje meer, gewoon snoeihard). De cast helpt uiteraard ook mee, zelfs Curtis '50 Cent' Jackson speelt een verrassend goede rol.

Zweeft tussen 3,5* en 4* in.

avatar van erik neuteboom
Goede film die me de ruim 100 minuten speelduur bleef boeien. Het begint in Irak met een Amerikaanse konvooi dat in hinderlaag loopt. Op zeer realistische wijze wordt getoond hoe efficient een groepje Irakeze verzetslieden een groot deel van de zwaar bewapende Amerikanen te grazen nemen, bloed vloeit rijkelijk en we zien gruwelijke beelden hoe de Amerikanen omkomen. Meteen wordt ook duidelijk waarom er bijna dagelijks Amerikanen omkomen in Irak! Daarna is er ruim aandacht voor de het tonen van de ontwrichtende werking die het oorlogstrauma heeft voor de teruggekeerde militairen op het gebied van emotie, relatie, gezin en werk. De opgekropte woede is zo enorm groot en dit openbaart zich op verschillende vlakken, wat mij betreft zeer treffend in beeld gebracht. Wel jammer is dat het allemaal zo typisch Amerikaans wordt neergezet: je mag wel de gruwelen van de oorlog zien maar bij een wip na vier jaar wordt de camera weg gedraaid, de melodramatische muziek is soms gewoon irritant, de personages zijn vrij standaard neergzet en de uitwerking van de verhaallijn is bijna op het nivo van een 'feel good movie'. Daarom houd ik het op 3,5 ster want onderhoudend en inzichtgevend is het wel.

avatar van Leo1954
Ik vond het zeker geen slechte film, Het thuiskomen en de trauma's werden goed weergegeven. Dan is het heel jammer dat de film op het eind veel te zoet wordt, dat eeuwige einde maakte weer alles kapot. Ik vergeet het einde dan ook maar en laat het niet te veel meetellen.

avatar van TrickySmalls
Ik vond het einde juist beter uit de verf komen dan de hele thuiskomst en verwerking.

avatar van Leo1954
Smaken verschillen natuurlijk, open eindes, waar niet alles wordt opgelost spreken mij meer aan. Zeker bij zo'n problematiek. Typisch Amerikaans wel, eind goed al goed.

avatar van nachtschade
Het begin was sterk, maar de film kakt na een kwartiertje al in. Daarna een tempo om moedeloos van te worden. Met en wel erg onbevredigend einde. Jammer, gemiste kans.

avatar van canciser
Je werd te geforceerd de film zielig te vinden dat het niet meer zielig is. Alles oogt zo overdreven en nep, ik geloof niet dat een gemiddelde filmkijker hier niet doorheen kan kijken. Voor de rest klopt de film ongeveer wel 2,5*

avatar van TrickySmalls
De aandoening van 50 ct was wel een beetje nep eerlijk gezegd.