The Great Raid (2005)

Verenigde Staten / Australië
Actie / Oorlog

geregisseerd door John Dahl
met Benjamin Bratt, Joseph Fiennes en James Franco

Filipijnen, 1945. Het zesde Ranger Bataljon onder leiding van Kolonel Henry Mucci onderneemt een gewaagde missie om 500 Amerikaanse krijgsgevangenen te bevrijden uit een Japans kamp. Hiervoor zullen ze kilometers achter de vijandelijke linies moeten opereren.

avatar van Filmfan74
Redelijke tegenvaller, ik had er meer van verwacht. In eerste instantie omdat de film vrij lang nodig heeft om te boeien.
Het acteerwerk is niet slecht, het verhaal ook niet, het laatste half uur is ook vrij spannend. Het deed me alleen helemaal niets. Hoe erg ze ook hun best doen in die prent, het wist geen greintje emotie bij me op te wekken. En dat heeft niets te maken met dat het allemaal niet in Europa plaats vindt, ik heb meer van films over WO II in Azië gezien en die wisten me wel te roeren.
Alles lijkt op de automatische piloot in deze film te gaan. Dat gaat op zich prima, maar bij een oorlogsfilm wil ik wel dat ik er iets van een gevoel aan overhoud en dat lukt me bij deze film niet. Nou ja... teleurstelling is ook een gevoel, maar niet het gevoel waar ik op had gehoopt.

avatar van RuudC
The Most Daring Rescue Mission Of Our Time Is A Story That Has Never Been Told.

De meest gewaagde reddingsoperatie… komt niet uit onze tijd. Taglines zijn een mooi middel om eens glashard te liegen over de film die je dan voor je hebt. Ook met The Great Raid zijn ze ver gegaan. Deze missie zal heus wel verteld zijn. Of er ooit eerder een film van gemaakt is, zou ik niet weten. Het is ook niet echt iets dat er toe doet, wat mij betreft. Wat ik nog wel het grappigste vond is dat deze o zo beroemde operatie blijkbaar slechts een goed uitgevoerde, doch simpele hit-and-run-actie is. En dan is het niet eens bijzonder eigenlijk. De hoofdrolspelers doen wel voorkomen dat het tot in de puntjes voorbereid is, maar de uitvoering is typisch Amerikaans: lawaaierig. Je zou bijna nog vermoeden dat het Saving Private Ryan dweilorkestje op de achtergrond meeloopt.

De eerste anderhalf uur zijn vooral bedoeld om de situatie te schetsen: een korte documentaire, een stel kwaadaardige Japanners en de immer sympathieke Amerikanen. Natuurlijk voortdurend onder begeleiding van die dramatische muziek. Er gebeurt genoeg om je aandacht vast te houden, maar tot een sterke finale komt het nergens. Ook de grote namen zorgen nergens voor een meerwaarde. Vrij teleurstellend dus.

avatar van Piratje
Prachtige oorlogsfilm met meer dan 2 uur spanning en menselijkheid. Klein minpunt misschien dat de film nogal traag vooruit gaat. Maar als waargebeurd verhaal kan dit best in werkelijkheid ook zo zijn. Bovendien door de weinige informatie was de organisatie optimaal noodzakelijk.
Voor liefhebbers van oorlogsfilmen moet deze film top zijn. Ik heb er alvast van genoten. Misschien de verheerlijking van de Amerikanen ligt er wat dik op. Maar ok zij mochten het ook hebben in dit tot bijna in detail uitgewerkt verhaal.
Voor mij een bijna 5 film.

avatar van SilenceMurderer
Arnhemmer schreef:

Ik heb zelf ooit, tijdens een vakantie in Thailand, diverse oorlogsmusea bezocht, die betrekking hadden op de Japanse bezetting en de Birma spoorlijn. Ik kan je vertellen dat de Japanners destijds zeker geen slachtoffers waren en dat er met hun gedrag zeer veel mis was.
Verdiep je eerst maar eens in onderstaande links, voordat je weer met zo`n kortzichtige opmerking komt.

Massacres and Atrocities of WWII in the Pacific Region - members.iinet.net.au

De varkensmanden: Japanse oorlogsmisdaden in Nederlands-Indië - rotsbloempje - VKBlog - de Volkskrant

Nederland in de Tweede Wereldoorlog - Tekeningen van Charles Burki - tweede-wereldoorlog.org

Japanese war crimes - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

AII POW-MIA Unit 731 - aiipowmia.com

De bushido voorbij | NRC Boeken - nrcboeken.nl

Inderdaad, veel jappen waren gewoon gehersenspoeld en kort gezegd compleet gestoord. Bijna een soort Noord Korea. Natuurlijk was dat niet zeker niet het geval bij alle Jappaners en in een oorlog is uiteindelijk vrijwel iedereen slachtoffer.

Ik snap de pro Japanse uitingen totaal niet en zeker niet in dit geval. Ik vraag me af wat je definitie van een held is als je deze Amerikanen niet als helden beschouwt...

Prima oorlogsfilm, had net ietsje korter gekund. Zakt wel even in, maar verder prima film

Tarkus schreef:
Ik vond dit een heel goede film. Dat een film gebaseerd wordt op een waar gebeurd feit is altijd al meegenomen.
Dat er niet overdreven veel actie is in deze film is alleen maar een bewijs dat het verhaal gevolgd is zoals het gebeurt is.
De acteerprestaties zijn zeer goed van alle hoofdacteurs.
Ook de decors zijn prima. Toegegeven er zijn nog betere films in dit genre, het bevrijden van gevangenen uit kampen, maar die zijn dan wel fictief.
Net omdat deze prent is gebaseerd op de realiteit verdient hij zeker 5 sterren.

Opnieuw bekeken en nog meer onder de indruk van deze uitstekende oorlogsfilm.
Een aanrader voor de liefhebbers van dit genre.

avatar van debbietino
Volgens mij heb jij een klap van de molen gehad.
Natuurlijk zijn er miljoenen Japanners tijdens WOII geweest die niets slechts in de zin hadden, net als miljoenen Duitsers.
Maar om te zeggen dat Japanners "slechts" slachtoffers waren (met name m.b.t. deze film, die deels waar gebeurt is) dan heb je het naar mijn mening niet goed begrepen allemaal.
Heb je je wel eens verdiept in deze gebeurtenis? Wat de Japanse soldaten hebben gedaan tijdens de dodenmars etc.?
Zo niet dan vooral doen en herzie je mening. Zo ja, en blijf je bij je mening dan zou ik een bezoekje aan de dokter adviseren.

ErikP schreef:
Als je valt over anti-japans sentiment, zou je eigenlijk een japans boek/film over WOII moeten lezen/zien. Japanners zijn slechts slachtoffers, Japanners hebben niks slechts gedaan. Deze film is misschien erg amerikaans patriotistisch, maar dat er een keer Japanse oorlogsmisdaden worden getoond is, voor mij althans, niet storend. De film Pearl Harbor was voor het Japanse publiek ook al aangepast. Dat het Japanners waren die aanvielen viel er niet meer uit op te maken.

avatar van LostCauze
Dit verhaal verdiende een betere cast en regisseur, zonde.

avatar van Barry83
Enorme tegenvaller. Verhaal is traag en qua actie valt het behoorlijk tegen. Ook de acteur prestaties zijn slecht.

avatar van Timothyvdmeer
Geen beste film. Traag en ook het acteren ging niet best.

avatar van Pitakaas
Wow. Tegenvaller zeg. Onderwerp heeft alle ingrediënten om een boeiende film af te leveren, maar dat lukt allesbehalve. Je komt er gewoon niet in. De karakters zijn vlak, eendimensionaal, worden niet goed ingeleid en uitgelicht, stom romantisch plotje er in en geen aantrekkelijke plaatjes. Alleen het laatste halfuurtje is eigenlijk te behappen.

avatar van Onceuponanytime
Traag en weinig opwindend oorlogsverhaal...