The Great Raid (2005)

Verenigde Staten / Australië
Actie / Oorlog

geregisseerd door John Dahl
met Benjamin Bratt, Joseph Fiennes en James Franco

Filipijnen, 1945. Het zesde Ranger Bataljon onder leiding van Kolonel Henry Mucci onderneemt een gewaagde missie om 500 Amerikaanse krijgsgevangenen te bevrijden uit een Japans kamp. Hiervoor zullen ze kilometers achter de vijandelijke linies moeten opereren.

avatar van Materny
Ben pas op de helft en tot nu toe val ik telkens in slaap.
Maarja,,mn motto is, ik kijk elke film uit. of ie nu slecht is of niet.

Naar mijn menig hadden ze het gedeelte met zuster Margreth in Manilla en haar medicijen mogen schrappen en wat meer tijd aan de rest moeten besteden. Dit zie je in het tweede deel van de film ook gebeuren en daardoor eindigd hij beter dan ie begint.

Dankzij de daadwerkelijke ontsnapping (waar is zowaar spannig voelde) 2.5*

Heb wel redelijk mijn best moeten doen om hem af te kijken, je verwacht een oorlogsfilm maar die krijg je eigenlijk niet... jammer

Omdat dit een waargebeurd verhaal is had ik het ook zeker dramatischer verwacht en meer info verwacht van gevangenen ofzo.

Vond deze film geen 3 sterren waard haalt bij mij 2.5 ster!

Zo verschrikkelijk voorspelbaar deze film. Heb m gisteren in de Sneak gezien. Heb me 3 keer moeten bedwingen om niet weg te lopen. De acteurs weten slechts sporadisch te overtuigen, met de emoties kan ik niet meeleven, en zelfs de gruwelijke details van sommige scene's hadden weinig impact op me omdat er gewoon weinig spanning in de film zat. Ik zag dus bijvoorbeeld een scene waarin er een kuil met verbrande lijken zichtbaar was, maar het deed me niets omdat de hele film lang al duidelijk was dat de amerikaanse gevangen een dergelijk lot niet zou treffen Verder is de film wel heel erg zwart wit. Japanners zijn puur evil, amerikanen zijn geweldig goed. Daarbij wil ik niet teniet doen aan de feiten dat de Japanners hun krijgsgevangen die zich overgegeven hadden echt slecht behandelt hebben, maar de meter sloeg weer eens door in de amerikaanse richting. Bijna alles in de film was aangedikt om de spanning op te voeren zo blijft de japanse aanvoerder nog tot het allerlaatste moment vechten als een soort bezetene en word hij toevallig pas als laatste uitgeschakeld .
Wil ik nog wat kwijt over de muziek. Het deuntje kwam halverwege al mn oren ut, ik kon het niet meer aanhoren. Verder wil ik echt niet zeiken over Amerikaans nationalisme, maar deze film laat toch maar weer even zien hoe suprieur de amerikanen deze actie wel vonden.
Verder vind ik een opening in het zwart-wit met oude oorlogsbeelden gewoon irriterend voor een film die verder helemaal in kleur is. De eerste 10 minuten zaten we gewoon naar een documentaire te kijken. En waarom? Om te bewijzen dat het allemaal gebasseerd is op een WAARGEBEURT verhaal. Dat mag van mij wel wat subtieler in plaats van dat dat door mn strot gedouwd word. Groeten van Gandalf, 1*

avatar van queenie
Mooie film. Het moest even op gang komen, maar daarna mooi gefilmd. Zaten een paar leuke scenes in maar qua actie viel het tegen. 3½* Hij eindigt beter dan hij begint zoals hierboven al vermeld is.

Ik vond de film juist extra aangrijpend door het beginstukje in het zwart-wit. Het geeft gewoon puur de nodige achtergrondinformatie dat ervoor zorgt dat je de film zelf beter begrijpt en aanvoelt.
Tuurlijk was het af en toe allemaal een beetje nep met die legerleider aan het eind, dat ben ik met gandalf eens. Verder een prima cijfer van mij: 4*

avatar van Uier
Ik ben het volledig eens met Gandalf, al krijgt de film van mij een hoger punt, omdat er veel slechtere films zijn.

2,5*.

Boeiend en meeslepend verhaal over amerikaanse gevangenen in een kamp op de fillipijnen.
Deed me een beetje denken aan "Merry Chrismas Mr Lawrence"de klassieker met David Bowie.

Aan het eind van de film wordt inderdaad het amerikaanse militaire heldendom nogal overdreven geromantiseerd en verheerlijkt maar dat is een klein smetje op deze film.

interessant verhaal,
aan het begin voor mij wel een beetje aan de langdradige kant, maar uiteindelijk... een aanradertje !
tog ook weer een stukje geschiedenis, s'werelds meer succesvolste reddings operatie allertijde, gingen uit me bloote hoofd gezecht 3 amirikanen dood, en die worden aan het einden van de film netjes herdacht.

obuma
Gewoon een goede film. Op feiten gebaseerd. Tuurlijk kan je vinden dat de Amerikanen wel erg als als de "good guys" worden neergezet en de Japanners als de "bad guys". Ik zelf stoorde me er niet aan. Als filmliefhebber en oorlogsbelangstellende kwam ik behoorlijk aan mijn trekken. 1 van de beste oorlogsfilm van de laatste jaren.

4 *

Leuk verhaal maar weer eens overdreven Patriotisch neergezet.
Hou niet zo van dat overdreven amerikaanse heldendom geneuzel.

Ik heb betere 'Help we zitten in een Jappen-Kamp' films gezien.

Jammer

Niet echt een film waar ik blij van wordt. Sommige scene's in de film zijn wil aangrijpend maar daar blijft het ook bij. Ik stem een 3. Dat is genoeg voor deze film

avatar van Vinco
Zker wel een goeie film voor mensen die van het genre oorlog houden!
4,0 sterren

avatar van rupie
prima film! het is wel een beetje amerikaans opgehemeld, maar goed die Jappen, waren ook geen lieverdjes!!
je weet het van te voren dus kan je er rekening mee houden!

avatar van devilsarea
Niet de moeite waard om te kijken ,blijft eentonig!

Deze film geeft een realistisch beeld van de oorlog op de filipijnen.... net als bijv. jarhead dat geeft over de oorlog in irak...

ik vind deze films een beetje vergelijkbaar omdat ze op feiten zijn gebaseerd en omdat ze beiden een beeld geven dat oorlog niet zomaar wat schieten is.....

volgens mij verwachten de mensen die deze film een waardering lager dan 2.5* geven, iets anders van oorlogs films.... imo kunnen zij beter battlefield 2 gaan spelen en lekker rondlopen en schieten tot je er bij neer valt... en daarna weer respawnen...

dat documentaire achtige aan deze films is noujuist mooi, het maakt de film realistischer en meer indrukwekkend

3.5

avatar van Bone*Thugs
Als oorlogsgeschiedenis liefhebber moest ik natuurlijk ook deze film gezien hebben en in 1 woord: Geweldige film!!!

dirkh schreef:

Ik heb de film 1* gegeven, heb battlefield 2 wel een aantal keer gespeeld (bij een familielid) en had kreeg toen inderdaad een prettiger gevoel dan toen ik naar deze film keek. Misschien dat het spel wat realistischer was....
Blijf het een nutteloze productie vinden deze film om eerder aangehaalde argumenten. Het hoeft mij niet te schokken, beste dirkh, al zit er nog zoveel actie in, een film kan zo leeg blijven als een lege kogelhuls, zoals deze film dus.

avatar van Beek
Goede film, pro Amerikaans neergezet maar geeft naar mijn idee een goed beeld. Daarbij komt ook nog dat deze bevrijdingsactie de best uitgevoerde is uit de Amerikaanse militaire geschiedenis. Goed om dat te verfilmen dacht ik.

heb betere oorlogsfilms gezien

Ik als oorlogsliefhebber moest deze film gekeken hebben. Maar moet zegge me petje af hoor, heel goed gemaakt en het verhaal is ook wel heel bijzonder!
Zitten natuurlijk wel een paar stukkies in wat iets wat ongeloofwaardig overkomt, maar denk dat het wel zo gegaan zou kunnen hebben.

Goeie film! Indrukwekkend verhaal.

aardige film, maar zoals eerder gezegd...het is in het begin even doorbijten. Het begint wat slap...wat langdradig, maar de tweede helft maakt het weer goed.
Niet echt zeer spannend, maar kon mijn aandacht de tweede helft van de film, heel goed vasthouden.
Een aardige oorlogsfilm, goed voor een 3,5 (min)

avatar van Escobar
Redelijke film. inderdaad in het begin wat langzaam. Jammer dat ze niet meer uit die bevrijding van dat kamp hebben gehaald. Veel gelul en weinig schieten. Vind het wel goed dat door deze film de oorlog in de fillipijnen niet word vergeten.

sneakpreview Movie Unlimited Zevenaar op 1-5-2006:
Redelijke film, maar niet van het niveau "Merry Christmas Mr. Lawrence", of het ook aangrijpende "Empire Of The Sun" (beide over de oorlog in de pacific), want tussen de personages wordt nauwelijks een relatie opgebouwd. Eigenlijk teveel een documentaire-achtige film, met een heel klein beetje karakteropbouw in een Filippijnse stad van een Amerikaanse verzetsstrijdser. Een zeventje dus.

avatar van Carlos Olivera
Het leek me een veelbelovende titel, maar dat werd het iig voor mij niet.

Beetje een slap verhaal met sommige mis-casting. De verhaalijn is soms een beetje onduidelijk.

Maar het blijft kostbare en leerzame geschiedenis!

Een redelijke oorlogsfilm.Sommige stukken zijn aangrijpend maar ook eentonig verhaal.

avatar van Purmerend
Het geeft toch even een extra tintje aan een film doordat de gebeurtenisen waargebeurd zijn. Ook de sfeer met de weinige kleuren en af en toe zwart/wit beelden vond ik wel wat hebben.

Heb deze film al een aantal maanden geleden gezein! Vind het wel een leuke film

Kan zeggen dat ik best veel oorlogfilms gezien heb.
de eerste kwartier moeten kijken naar een documentaire,voor de mensen die dat prachtig vinden in een film dan kun je maar beter op de discovery channel kijken.
Wat een xxBeepxx film zeg, ik kijk liever de klasieker platoon. ze hadden beter een andere regisseur moeten kiezen met andere acteurs en de soundtrack nou nou ik denk dat jerry goldsmith of Hans Zimmer zeker te duur waren voor de muziek.
Ik kijk graag film maar zo niet.
ik geef hem een 0.5 voor de moeite.