The Great Raid (2005)

Verenigde Staten / Australië
Actie / Oorlog

geregisseerd door John Dahl
met Benjamin Bratt, Joseph Fiennes en James Franco

Filipijnen, 1945. Het zesde Ranger Bataljon onder leiding van Kolonel Henry Mucci onderneemt een gewaagde missie om 500 Amerikaanse krijgsgevangenen te bevrijden uit een Japans kamp. Hiervoor zullen ze kilometers achter de vijandelijke linies moeten opereren.

avatar van RickZ
oorlogsfilm die je rustig kan overslaan, er zijn veel betere oorlogsfilms

confucius
Volgens mijn visie is dit een kleinschalig langdradig nietszeggend (oorlog!) filmpje, gelardeerd met oversentimentele nietzeggende lagdradige dialogen die meer over hen zelf gaan dan over het groepsgevoel dat hier totaal afwezig was.
Iedere Amerikaanse oorlogsfilm is een stukje propaganda over henzelf. ´t Zij hun vergeven. Er bestaat een volk dat, terwijl zij een oorlog voorkomen, er eentje aan het voorbereiden zijn.
Deze movie plakt niet, drijft op geleuter, ontroerd allerminst, au contraire, het stoot mij af. Resumé:
'Een film die ik reeds ben vergeten nog voor ik hem heb gezien.'
Confucius sliep gewoon verder. 1 beschadigde ster.

avatar van Kr!kke
Lad schreef:
Heel goede oorlogsfilm.

4 sterren.

daar sluit ik mij bij aan

Film was boven mijn verwachtingen. Heb me erg vermaakt. Mooi verhaal, vooral omdat het een waargebeurt verhaal is.

Hoe bedoel je er zijn nog steeds Amerikaanse regisseurs die willen laten zien dat er een rechtvaardiging bestond Japan te bestoken met atoombommen.

Alles in de film maken de Japanners bijna monsters, morele leeghoofden, dit is echt ver gezocht. Ik heb hem uitgezet toen zo expliciet in beeld moest komen dat 10 mannen in het kamp in het hoofd geschoten werden. Hoe bedoel je, ik wil sentimenten opruien tegen de Japanners. Heel tactisch gedaan....

Kortom drama, een regisseur die nog steeds kampt met een enorm schuldgevoel tegenover de verwoestingen die het Amerikaanse leger hebben begaan in Japan, en dit is zijn manier te laten zien dat Japanners 'got what they deserved!' SNEU

Wat een bagger film, alleen maar amerikaanse propaganda, onrealistisch en een slecht verhaal... niet eens 1 ster waard.

Werd in de Troskompas als een zeer knappe oorlogsfilm betiteld. Na hem gezien te hebben kan ik niet anders zeggen dat het een bagger film was. Het verhaal kan dan wel waargebeurd zijn maar de verfilming ervan was gewoon beroerd. De film is totaal niet spannend, weet nauwelijks te boeien en de eerste 60 minuten zijn zeer saai. De hoofdrol spelers vond ik ook niet echt overtuigen.

avatar van Lurtz
Alle Japanners zijn slecht en alle Amerikanen zijn goed. Dat is zo'n beetje de samenvatting van deze film.

Bart Simpson
Lurtz schreef:

Dat is bij 99,9% van alle films waarin het Amerikanen tegen Jappanners is. Behalve bij ''Letters from Iwo Jima''.

En deze film is inderdaad behoorlijk slecht.

Voor alle heren die hier dus nogal wat commentaar op het beeld dat neergezet wordt van de Japanners: ik zou eens een oorlogsboek er op na slaan en bijvoorbeeld het boek Spooksoldaten zelf waar deze film op gebasseerd is want dat de Japanners gruwelijk te werk gingen met gevangen zowel tijdens het vervoer als in de kampen is volledig waar. De Japanners zijn zonder twijfel een van de meest sadistische volken uit de WO2, daar konden zelfs de Duitsers nog een puntje aanzuigen. Sterker nog, in deze film is maar een fractie te zien van hoe de Japnners omgingen met gevangenen.

De film zelf viel mij erg tegen. Vooral Benjamin Bratt is een constante ergenis met zijn overacting, of beter gezegd, totaal geen acting. Daarnaast zit er totaal geen gang mis ik toch nog wat andere grote namen...ja, het was het allemaal gewoon niet.

avatar van riesma
De grootste ergenis zat 'm niet eens in het Japan=boe, maar meer in het vreselijk amerikaans-heroïsch geleuter. Vooral benadrukt met pretentieuze Band of Brothers-muziek (moet dat nou per sé in elke Tweede Wereldoorlogfilm?).
Japanners waren wel degelijk smerig bezig met gevangenen, helemaal de kempetai: (de SS of gestapo van Japan) die het kamp op een gegeven moment overnemen. Heel jammer dat tegenwoordig zo veel mensen alles wat maar amerikaans is, direct afkeuren zonder de feiten te kennen. Zo ook vele commentators voor mij.

Weer even on topic: de film is visueel niet eens zo slecht. Het camerawerk is prima, de montage ergert niet, maar prikkeld ook zeker niet en de special effects zijn de beroerdste niet. Helaas is er geen acteur te vinden die deze film kan dragen, zelfs niet gezamelijk. Personages blijven vreselijk oppervlakkig, waaronder ook de dialogen.
Al met al veel te weinig diepgang en te veel WO2-filmclichés.

avatar van 606
Vrij aardig maar zoals zoveel gezegt te amerikaans gezever.
verders het japanse gebeuren was aardig.

3 sterren

Viel me tegen..

Vrij weinig 'oorlog,' veel gezever om de hoofdpersonages heen. En wat het spektakelstuk van de film moet worden, namelijk de inval zelf, is enorm tegengevallen. Te weinig belicht, je ziet amper wat er gebeurt.

Een 2,5 moet hij tevreden mee zijn, ik zal hem niet nog een keer kijken

avatar van skip
Geen slechte film al had wat meer lijn in het verhaal de film waarschijnlijk wat krachtiger laten worden. Er zaten een paar sterke scenes in, alleen de actiescenes aan het einde zijn inderdaad beneden de maat. Hoewel deze film natuurlijk meer wil vertellen dan alleen dat stuk is het wel het stuk waar de film na toe werkt en de naam van draagt. Dat is dus een flink minpunt. 2.5 * voor een film met een onderwerp / verhaal waar toch meer in had gezeten.

avatar van ErikP
Als je valt over anti-japans sentiment, zou je eigenlijk een japans boek/film over WOII moeten lezen/zien. Japanners zijn slechts slachtoffers, Japanners hebben niks slechts gedaan. Deze film is misschien erg amerikaans patriotistisch, maar dat er een keer Japanse oorlogsmisdaden worden getoond is, voor mij althans, niet storend. De film Pearl Harbor was voor het Japanse publiek ook al aangepast. Dat het Japanners waren die aanvielen viel er niet meer uit op te maken.

avatar van huVILEub
Mooi verhaal. Goed camerawerk (beetje donker soms), acteurs waren niet bijzonder. De film geeft nog beetje aan hoe de oorlog er in die tijd voorstond. Maar het einde was weer erg Amerikaans.
Maar toch een mooi oorlogsverhaal-verfilming.

avatar van Semsoethot
Niet meer dan een redelijke film. Erg zwaar aangezette Japanse wreedheden tegenover de "heroïsche" Amerikanen met tussendoor een slap liefdesverhaaltje. Wel mooi in beeld gebracht zonder overdreven gezwabber met de camera. Overigens kan ik me wel vinden in het standpunt van ErikP. Opvallend: in The Patriot (van Gibson) was er ook zo'n zwart/wit beeld (gruwelijke Engelsen tegen nobele Amerikanen) maar daar kwam tenminste nog 1 "goede" Engelsman in voor. In deze film waren alle Japanners wreedaarden.

avatar van Arnhemmer
ErikP schreef:
Japanners zijn slechts slachtoffers, Japanners hebben niks slechts gedaan.

Ik heb zelf ooit, tijdens een vakantie in Thailand, diverse oorlogsmusea bezocht, die betrekking hadden op de Japanse bezetting en de Birma spoorlijn. Ik kan je vertellen dat de Japanners destijds zeker geen slachtoffers waren en dat er met hun gedrag zeer veel mis was.
Verdiep je eerst maar eens in onderstaande links, voordat je weer met zo`n kortzichtige opmerking komt.

Massacres and Atrocities of WWII in the Pacific Region - members.iinet.net.au

De varkensmanden: Japanse oorlogsmisdaden in Nederlands-Indië - rotsbloempje - VKBlog - de Volkskrant

Nederland in de Tweede Wereldoorlog - Tekeningen van Charles Burki - tweede-wereldoorlog.org

Japanese war crimes - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

AII POW-MIA Unit 731 - aiipowmia.com

De bushido voorbij | NRC Boeken - nrcboeken.nl

avatar van maus9
Theunissen schreef:

Dank u! Ik hoef verder niets te typen.

Aangrijpende film met goed verhaal.

avatar van TragieStar.*
Wil de film graag zien vanwege Sam, ookal heeft hij niet zo'n grote rol lijkt me, en James Franco is ook wel leuk.

avatar van skullcandygirl94
zag ik nou sam worthington hierin?

avatar van TragieStar.*
Ja, die doet hier ook aan mee

avatar van Jan met de pet
Goede oorlogsfilm, kan er niet meer en zeker niet minder van maken:3,5

avatar van Minotaures
Geen geweldige oorlogsfilm, wel een redelijke.

Wat het interessant maakt is dat het nog echt gebeurd is. Hoe bijzonder de Amerikanen het niet hebben gemaakt om ruim 500 POW's te bevrijden. De uitslag: 2 Amerikaanse doden tegen wel meer dan 500 Jap's. Dit bewijst dat de Marine Raiders er flink wat van konden bakken.

Als eerst waren de beelden van de jungle en gevangenenkamp goed op beeld gebracht. De gevechten zagen er nog wel netjes uit. Alleen is het jammer dat het af en toe (te) donker was.

De acteurs die hierin spelen doen me niet zoveel, eigenlijk allemaal onbekenden tot zover ik het me kan herinneren. Geen minpunt, maar een bekende acteur is altijd leuk meegenomen.

Geen topfilm onder de oorlogsgenre, maar slecht zou ik het zeker niet noemen.

avatar van sofripa
Volstrekt in slaap gedonderd. Moet moed verzamelen voor een herstart...

tsjonge tsjonge wat een hoop onzinnig commentaar hier.Wel je grote mond opentrekken,maar feitenkennis ,hoo maar....
en vooral @yoonen123 ;
let wel (!) mede dankzij de twee atoombommen op japan en de daaropvolgende capitulatie,werden de hollanders bevrijd uit de jappenkampen. Wat misschien zonder de atoombommen jaren had kunnen duren. En wat zich in die kampen afspeelde kan een mens zich bijna niet voorstellen.

Goirle_NL_Bas
Redelijke film.
Had wel wat meer actie in gemogen, maar het verhaal zit wel goed in elkaar.
Vond het op sommige momenten wat saai worden, maar deze film is wel een voldoende waard.

avatar van blurp194
Wat tegenvallende film - geen bijster interessante uitwerking van het verhaal, het blijft allemaal wat zweven tussen een documentaire en een erg langdradig uitgelegd stukje historie. De personages worden geen van alle driedimensionaal, en qua acteren is er ook niet heel veel moois te zien. De soundtrack irriteert me dan ook nog eens.

Alleen aan te raden als je echt in dit specifieke stukje historie geinteresseerd bent - en daarmee bedoel ik dan ook heel precies de bevrijding van dit specifieke kamp.

avatar van john mcclane 2
goed rustig opgebouwde oorlogs film
heb hem toendertijd met mijn opa en allemaal veteranen gezien.
je zag duidelijk dat ze onder de indruk waren van de grove waarheid(logisch)
soms heb ik de neiging me iest aan te trekken wat de film critici van veronica magazine vinden.
de hadden de hylarische woord "grap"onder geen reet aan,haha een grap waar
zelfs albert verlinde van zou zeggen,..nou das wel erg simpel.
wat wil je dan actie zoals rambo.?
zeker de moeite waard,goed gecast,en gelukkig geeft het veel betrauwbare MovieMeter
deze film een dikke 3 sterren ,en terecht.