La Poison (1951)

Alternatieve titel: Poison

Frankrijk

geregisseerd door Sacha Guitry
met Michel Simon, Jean Debucourt en Jacques Varennes

Het huwelijksleven van Paul Braconnier en zijn vrouw Blandine kan niet bepaald gelukkig genoemd worden. Eigenlijk zouden ze elkaar het liefst vermoorden. Als Braconnier te horen krijgt dat Meester Aubanel een advocaat is die reeds meer dan 100 zaken gewonnen heeft, gaat hij bij hem ten rade. Hij wil weten hoe hij zijn vrouw kan vermoorden en er niet voor in de gevangenis belanden.

avatar van boerenpummel
Ook met een kleine rol van een nog jonge Louis de Funes.

Wat zie ik, nog maar 1 stem voor deze briljante klassieker van Guitry met Michel Simon en Louis de Funes in een bijrol?
Typisch na-oorlogs Guitry materiaal weer, maar geen verfilming van een stuk en niet met hemzelf in de hoofdrol, Simon was daar uiteraard geknipt voor. Wat niet wegneemt dat de film puur dialooggericht is en liefhebbers van briljante fotografie eldrs hun heil moeten zoeken. Maar de dialogen van Guitry behoren dan ook tot de geestigste uit de cinemageschiedenis, bv:
meneer pastoor: wat heeft u precies tegen uw vrouw ?
Simon: dat ze bestaat.
Typisch Guitry materiaal zei ik, de man was na de oorlog nogal verbitterd geraakt en gaat hier los in een satire op zowel het juridisch systeem als op het provinciale kleinburgerdom, speelt ergens in Normandie en De Funes is hier een kwaadaardige niet-komische roddelaar. Het slot is niet conform de gangbare moraal, zoals te verwachten en wij kijkers zijn er blij om.
Ook typisch Guitry is het tonen van cast en crew ipv gewone credits, wat zoals gekend werd overgenomen door Welles.