Le Roman d'un Tricheur (1936)

Alternatieve titels: The Cheat | The Story of a Cheat

Frankrijk
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Sacha Guitry
met Sacha Guitry, Marguerite Moreno en Jacqueline Delubac

Het levensverhaal van een charmante oplichter. Als kleine jongen wordt hij gestraft door zijn ouders omdat hij gestolen heeft. Hij mag niet mee eten, maar de betreffende paddenstoelen blijken vergiftigd, zodat alleen hij overleeft. Misdaad loont derhalve en terwijl hij opgroeit leert hij zich allerhande criminele trucjes aan en beleeft misdadige avonturen. Tevens ontmoet hij twee vrouwen waar hij voor valt: een prachtige blonde dievegge en een mooie donkere gokster.

Totaal vergeten klassieker van de ook al totaal vergeten Guitry,ooit de God van het Parijse boulevardtoneel.
Deze film had net zo goed roman d'un loseur kunnen heten:in feite komt de inderdaad onbetrouwbare anti-held alleen figuren tegen die nog ploertiger,onbetrouwbaarder of weerzinwekkender zijn dan hijzelf.De picareske verhaallijn haalde Guitry waarschijnlijk uit de 17e-eeuwse literatuur,evenals de opvatting dat eerlijkheid net zo wordt beloond als oneerlijkheid,alleen is het laatste amusanter.
Overigens is de megalomane Guitry die behalve regisseur,scenarist en hoofdrolspeler is,98% van de tijd als enige aan het woord,en dat is nog een lage schatting.Maar je moet de man nageven dat hij een uiterst geestige causeur was.Behalve vanwege de ratelende voice-off is de film ook opmerkekijk vanwege de later door Welles nagevolgde manier van crediting en aardige footage van Monaco in de jaren '30.
De nouvelle vague is zeker door deze fim beinvloed zoals ook b.v. Truffaut toegaf.Zie bijvoorbeeld de talloze beeld-en taalgrapjes en de fragmentarische opbouw,evenals de reeds gememoreerde continu kakelende commentator.
Ook Welles schijn t dit 1 van zijn favoriete films genoemd te hebben,misschien ook omdat hij veel van het grenzeloze egoisme van Guitry in zichzelf herkende.
Amusante film,maar gedateerd.Wat trouwens niet geldt voor het aangename voorkomen van de blonde juwelendievegge

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aangenaam filmpje, lekker cynisch van toon, over een notoire oplichter. De vorm waarin het verhaal wordt verteld is behoorlijk origineel; eigenlijk is het een lange monoloog, op de passages in het heden na. Het stoorde me niet, maar kan me voorstellen dat het wel op de zenuwen kan werken. De film lijkt overigens een stuk jonger dan hij is, onder andere dankzij de originele editing. Aantal scenes waren droog-komisch, zoals de introductie van zijn enorme familie, die een scene later allemaal het loodje leggen, en de volstrekt toevallige ontmoeting met de barones op leeftijd. Einde was wel een beetje flauw.