My Big Fat Greek Wedding (2002)

Verenigde Staten / Canada
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Joel Zwick
met Nia Vardalos, John Corbett en Joey Fatone

De Grieks-Amerikaanse Toula Portakalos (Nia Vardalos) is duidelijk het zorgenkindje van de familie. Ze is 30 jaar, is niet getrouwd en heeft nog geen kinderen op de wereld gezet, terwijl dat toch het levensdoel van de Griekse vrouw is? Als alle bemoeienissen van haar familie haar teveel worden en ze de niet-Griekse Ian (John Corbett) ontmoet, besluit ze haar leven drastisch om te gooien. Ze ondergaat een totale metamorfose, verlaat het oude vertrouwde Griekse familierestaurant en besluit te trouwen met Ian. Binnen haar familie ontstaat hierdoor echter grote paniek... .

avatar van DVD-T
Had toch wel wat meer humor verwacht, en wat leukere situaties.

De film faalt in de humor. Een stuk of drie leuke grappen en situaties en dan houd het ook al snel op. Er komt gewoon teveel herhaling voor. Een grap werkt niet meer na een paar keer. Vertelstruktuur had ook beter gekund. Het gaat allemaal wel erg snel, en is erg van de hak op de tak. Wat rest is een zwakke film die faalt op vele punten, soms erg irritant, maar toch redelijk makkelijk wegkijkt.

in 1 woord : GEWELDIG!!!!
een keer s'avonds op tv gezien, verveelde me dood, en er was niets op tv..deze film leek me niets, toch maar aangezet...echt super gelachen!..en wat een leuke vent is die John Corbett!

avatar van Boomschors
Een film met veel te veel clichés, zowel van Griekse als niet-Griekse zijde, en veel te veel ronduit irritante personages. Toch een magere voldoende vanwege die Griekse pa met z'n windex.

avatar van timburton
Is deze film echt zo grappig, of was hij gewoon grappig omdat ik stoned was. Dat mijn vriendin (en dus ook mijn quasi-schoonfamilie) Grieks is, speelt natuurlijk ook mee, denk ik.

film die wel leuk wegkijkt met hier en daar wat leuke grappen

avatar van JohnWilliams
Naar mijn mening een lekker film waar je je verstand op 0 kan zetten.
Niet teveel op details letten maar laat je lekker meevoeren in deze romantische komedie van Joel Zwick.

Een leuke Cast die ervoor zorgt dat alles leuk blijft en het verhaal is ook leuk bedacht. Natuurlijk krijgt het geen 10 voor de originaliteit maar zoals ik al zei moet je niet teveel op details letten. Het is leuk om de veranderingen te zien in deze film, het einde vind ik ook erg leuk al had ik al zoiets gedacht. John Corbett speelt echt goed mee en verder kan ik gewoon niets minder dan een keurige 4* tegen aan My Big Fat Greek Wedding.

avatar van mer1973
Leuk voor een keer. Niks meer niks minder. In dit genre zijn er veel betere.

avatar van dave
Vrij matig, hetgeen te wijten is aan het te vluchtige verteltempo en de clichématige benadering van een oeroud verhaal. De korte speelduur is achteraf nochtans positief te noemen, want veel toegevoegde waarde zou een extra half uur niet verschaffen. De Griekse vader was wellicht de beste acteur in de wijde omtrek. Hij oogt niet alleen charmant, maar komt overtuigend en grappig over. Spijtig dat er doorgaans rond de twee verloofden werd gehangen, en vooral het vliegensvlug verloop van hun trouwpartij. Geen diepgaande gesprekken tussen de tortelduifjes, integendeel. Hun opbloeiende relatie wordt haast vanuit de ruimte gadegeslagen en verdwijnt bijna volledig in het niets achter de omnipresente familie. Uiteindelijk een kleine mislukking op twee fronten, want zowel komisch als romantisch kan je het nergens met volle overtuiging noemen. Er werd te veel gefocust op de stereotiepe, luidruchtige familie van Toula, in plaats van het op een meer subtiele wijze aan te pakken. Het contrast tussen de familie Portakalos en Miller zou bijvoorbeeld een makkelijk doelpunt geweest zijn, maar zelfs dan zou het nooit echt interessant worden. Voor wat het waard is:

2,50

avatar van Fran
Ik vind het verhaal erg vlak. Er gebeurd eigenlijk niet zo veel bijzonders. Nergens wordt er ingegaan op iets maar je gaat in vogelvlucht en heel oppervlakkig door het verhaal heen. Daarnaast vind ik dat er ook weinig chemie is te vinden tussen de twee hoofdpersonen.

avatar van Elineloves
Nee, toch niet zo heel leuk.

Vond de film vroeger al middelmatig, maar herziening heeft ook niet veel goed gedaan. Ik stoorde me aan de personages, veel te luidruchtig en het ligt er allemaal kilometers dik bovenop. Weinig oog voor detail, er wordt overal maar overheen geluld en de zogenaamd grappige scènes zijn niet eens zo heel grappig. Plus, tijdens het kijken moest ik automatisch aan 'Date Movie' denken, dat hielp ook niet echt mee.

Telkens dat gezwam over 'ga trouwen en kinderen krijgen', ik was er waarschijnlijk ook niet echt voor in the mood. Enige pluspunt was de langharige 'love interest' van Toula. Oftewel Troela.

*zucht* ik moet betere films gaan uitkiezen om te kijken, ik blijf maar lage cijfers uitdelen.

avatar van Spetie
Een vrij matige film met een niet al te originele verhaallijn. Het is een soort van kruising van Meet the Parents en Runaway Bride.

Het grote probleem van deze film is vooral dat de film nooit echt grappig wordt. Er zitten een paar momenten in de film, die mij een glimlach deden bezorgen, maar verder is het op dat gebied echt vrij schaars in deze film.

De Griekse hoofdrolspeelster vond ik vaak nogal luidruchtig en eerder irritant dan echt grappig. John Corbett speelt als de “schoonzoon” een stuk beter en hij zorgt samen zijn toekomstige schoonvader voor de leukste momenten in de film, die vooral in het eerste gedeelte van de film zitten. In het verloop van de film komen de clichés om de hoek kijken en wordt het allemaal erg voorspelbaar. Het gebrek aan leuke geslaagde humor nekt daar dan ook duidelijk deze film.

avatar van BlueJudaskiss
Hier komt een vervolg op...

avatar van Iron Maiden
Wat een belachelijk laag gemiddelde voor deze film. Gisteravond maar eens opgezet en heb me echt vermaakt. Het is niets hoogstaands, maar de film heeft het hart op de juiste plek en de familie wordt met charme vertolkt. Typisch zo’n film die ik één keer per zoveel maanden kan kijken, zonder dat het verveeld. De film is onderhoudend en leuk van begin tot eind. Een aanrader dus voor als je laagdrempelig vermaak wilt, vanavond maar eens deel 2 wagen.