My Big Fat Greek Wedding (2002)

Verenigde Staten / Canada
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Joel Zwick
met Nia Vardalos, John Corbett en Joey Fatone

De Grieks-Amerikaanse Toula Portakalos (Nia Vardalos) is duidelijk het zorgenkindje van de familie. Ze is 30 jaar, is niet getrouwd en heeft nog geen kinderen op de wereld gezet, terwijl dat toch het levensdoel van de Griekse vrouw is? Als alle bemoeienissen van haar familie haar teveel worden en ze de niet-Griekse Ian (John Corbett) ontmoet, besluit ze haar leven drastisch om te gooien. Ze ondergaat een totale metamorfose, verlaat het oude vertrouwde Griekse familierestaurant en besluit te trouwen met Ian. Binnen haar familie ontstaat hierdoor echter grote paniek... .

avatar van Goodfella
Een 8.1 op IMDb... Netjes.

avatar van Jordy
al maanden lang staat deze (tegen een erg laag bedrag gemaakte) film in de Amerikaanse bios-top 10, elke week weer ietsjes hoger, en de verwachting is dat ie volgende week dan eindelijk op #1 staat

heeft z'n geld er inmiddels al 20x uitgehaald ofzo

avatar van narva77
Budget was toch nog $5 miljoen. Maar zelfs dan is het erg leuk om te zien dat zo'n film als deze opzien baart in Hollywood. Lijkt me ook een leuke film!

hehe nou nog steeds die nummer 1 positie niet gehaald , als je naar de weekenden kijkt natuurlijk

Sterke film, leuk hoe al die griekse gebruiken op de hak genomen worden... toppertje !!

avatar van Jordy
Sympathiek filmpje, maar na alle heisa had ik het allemaal toch wel iets grappiger en iets minder cliché verwacht

2,5 *

avatar van Phooze
Was best een leuke film. Maar zo ongeveer na de helft had ik het wel ff gehad met al die griekse grappen en grollen. 3 sterren van mij.

leuke film misschien voor een HEEELLE regenachtige zondagmiddag.....
als je eenmaal de humor van de drukte en gekkenhuis van de griekse familie hebt gezien......heb je de hele film gezien......
maar ach.....wie ben ik

Ik heb zelf een half Griekse familie..ik vrees dan ook het ergste

gimli f
Lijkt me inderdaad grappig. Ik heb die chaos van Griekse families wel gezien, ziet er charmant uit in het echt...
Ben trouwens ooit ook naar Kos geweest. Connecties met kos?

nope

hmmm...

Leuke film...Echt een typische feel good movie! Goed voorbeeld van weinig geld (en middelen) en toch een goede film produceren...Geen echte topper, maar toch 3,5* waard

Leuke film voor als je je eens verveeld , maar dat ze er in Amerika dubbel van liggen is een beetje overdreven .
Voor het budget wat de film gekost heeft had het wel een ietsje meer mogen zijn

Verrek:
net een stukje in de Metro gelezen over deze film, en wat blijkt:

hier zit een acteur in, die ik al verloren had gewaand: John Corbett. Hem ken ik nog van ongeveer tien jaar geleden, toen hij in de geweldig mooie, tragikomische, bizarre, vreemde cult-serie Northern Exposure speelde (althans voor mij is het cult), als jonge, stoere radiodj van het dorp in Alaska. Na 1 of 2 seizoenen verdween deze serie helaas van de Nl. buis, en de acteurs heb ik nooit meer gezien. Nu las ik dat die Corbett in Sex and the city zat (ik herken hem nu trouwens inderdaad- als Aiden) en afgelopen week las ik een stuk in de tv-gids over een nieuwe serie op zaterdagavond, ook met Corbett.
En nu speelt hij in deze film. Het lijkt er op dat zijn carriere eindelijk op gang komt!
Welcome back.

echt een topfilm net gezien in bios toen ik heen ging had ik geen hoge verwachting maar na afloop vond ik hem steengoed echt een aanradder

sydney

Yep, ben ik het mee eens. Echt een "topfilm". Ik heb al lang niet meer zo moeten lachen om de grappen in een film. Steengoed.

Geweldige film! Dit werkt echt op m'n lachspieren! Ik raad deze film aan iedereen aan die van humor houdt!

avatar van StuF
ik vond em te weinig grappig, hij wordt trouwens wel een stuk grappiger als je em vertaald naar ons nederlandje door in de hele film t woord griek te vervangen door marokkaan

Stemmingmakerij

avatar van Jordy
als deze film geen "stemmingmakerij" tegen Grieken is zou een NL-versie met Marokkanen dat ook niet zijn

sydney
Klopt, maar de opmerking op zichzelf was wel "stemmingmakerij"

avatar van Jordy
ik zie dus echt niet in waarom.. maar goed

avatar van narva77
Ik ook niet, ik neem aan dat StuF het niet verkeerd bedoeld heeft. Het is heel normaal om zoiets te zeggen. Grieken en Marokkanen zijn beiden minderheden, dus het maakt in die zin geen verschil. En als het geen Grieken maar Marokkanen waren, dan hadden wij als Nederlanders ons waarschijnlijk nog beter kunnen inleven in de film....

sydney

Als het op die manier bedoeld is, dan heb ik niets gezegd. Alleen Stuf kan dat toelichten.

Een vergelijking die totaal geen hout snijdt.
Grieken in de V.S. en Marokkanen in Nederland kun je niet met elkaar vergelijken.
Dit omdat de V.S. een melting-pot is van diverse culturen en bevolkingsgroepen die er al 100 jaar of langer leven en die tesamen de 'Amerikaanse'cultuur vormen, zoals Ieren, Joden, Italianen, Grieken, Afrikanen e.d.
In dat opzicht worden ze dus niet gezien als 'buitenlanders' zoals Marokkanen hier.
Sterker nog de Grieken daar weten zelf niet eens meer waar Griekenland ligt, zoals bijv. Dukakis of Pete Sampras. En dan heb ik het nog niet eens over het enorme geloofsverschil met bijbehorende cultuur zoals de Marokkanen en Islam in Nederland, hoewel ik verder niks tegen de beste mensen heb.
Helaas moeten in dit soort films al die cliché's weer uit de kast worden gehaald, omdat dat 'enorm grappig' is, net zoals dat altijd bij Italianen in films het geval is.
Op zich geen probleem, wel dat mensen er vervolgens ook nog eens in gaan geloven.

gimli f

Precies Kos, daar ben ik nou altijd zo bang voor...
Cliches over Fransen, Italianen, Russen.

Je zou bijna denken dat ze het er om doen, de beleidsbepalers in Hollywood... het voor gek zetten van andere culturen (soms komt het echt zo over op Gimli).

Het grappen maken over culturen is iets wat gewoon moet kunnen en zelfs erg leuk kan zijn, hoewel het vaak wordt overdreven om het 'smeuïger' te maken. Helaas kennen de meeste mensen de realiteit niet, wat het dan weer in een ander daglicht plaatst. Vooral het verschil tussen etnische minderheden in de V.S. en een land als bijv. Nederland wordt vaak vergeten.

oi, ik vond het niet veel hoor. erg standaard allemaal. kheb een paar keer gelachen dat wel, maar ik vond het niet zo goed geacteerd. Te oppervlakkig ook, maar dat is wel vaker met romantische komedies. het enige wat ik wel ok vond is dat de hoofdrolspeelster nou es niet zo'n doorsnee hollywood gratenbaal is. en ian is wel lekker, maar er kwam gewoon niet zoveel zinnigs uit. 2 sterren.

avatar van Goodfella
Ik had m'n verwachtingen inmiddels op een wat lager pitje gezet, maar dit bleek uiteindelijk toch best een vermakelijke film te zijn. Het liefdesverhaal is natuurlijk enorm standaard en cliché, maar een aantal komische situaties en erg leuke karakters maken veel goed. Toch best een aanradertje dus, voor -pak 'm beet- de zondagmiddag dan 3 *