My Big Fat Greek Wedding (2002)

Verenigde Staten / Canada
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Joel Zwick
met Nia Vardalos, John Corbett en Joey Fatone

De Grieks-Amerikaanse Toula Portakalos (Nia Vardalos) is duidelijk het zorgenkindje van de familie. Ze is 30 jaar, is niet getrouwd en heeft nog geen kinderen op de wereld gezet, terwijl dat toch het levensdoel van de Griekse vrouw is? Als alle bemoeienissen van haar familie haar teveel worden en ze de niet-Griekse Ian (John Corbett) ontmoet, besluit ze haar leven drastisch om te gooien. Ze ondergaat een totale metamorfose, verlaat het oude vertrouwde Griekse familierestaurant en besluit te trouwen met Ian. Binnen haar familie ontstaat hierdoor echter grote paniek... .

Ja was een geslaagde kerst film.
Best wel grappig ook 3 sterren

Jordy schreef:

Sympathiek filmpje, maar na alle heisa had ik het allemaal toch wel iets grappiger en iets minder cliché verwacht

2,5 *
precies. ook voor mij : **' 2,5 op 5 **'

Die grappen over Grieken zijn niet eens zo onrealistisch, hoewel sommige natuurlijk overdreven zijn; maar goed, ik ken de Amerikaanse situatie niet precies.
Voor de rest was het een beetje brave romantische komedie.

Hij draait overigens nog steeds in de Amerikaanse bios... gisteren gezien. Gewoon leuke komedie, niet meer niet minder.

Er komt overigens nu wel een serie van. My Big Fat Greek Family.....

Zij is dan ongetrouwd, want hij speelt inmiddels in een andere film (geen spoiler toch?). De cast is verder hetzelfde.

Hij draait nu nog steeds! Heb 'm gisteren gezien hier in Anchorage, Alaska.

Het bewijst maar weer eens hoe geinteresseerd Amerikanen zijn in buitenlanders

Rob

Ik had er geen verwachting van, achteraf geen spijt dat ik hem gezien heb. Wel een 'drukke' film overigens.

onderhoudend, maar erg overschat verder.

**,5

Ericinho schreef:

onderhoudend, maar erg overschat verder.

**,5

Een mager 5je voor als je zelf zegt onderhoudend vind ik te weinig.

komedie waar je kijkt in keuken van de griekse cultuur op zeer stereotype manier. goed ensemble spel van de dames. verder is de film dertien in een dozijn. hoppaaaaaa

Geen leuke film..

avatar van wackyboy
De film begint aardig, maar eindigt dan als the movie of the week op the Hallmark Channel.
Zelfs mijn vriendin zat er bij te gapen.
Dont believe the hype dus!

avatar van Sjan
Erg leuke feelgood-movie met een paar erg grappige scenes. Af en toe wel redelijk cliché en erg 'zoet'. 3*

avatar van Heracles
stinissen schreef:

Een mager 5je voor als je zelf zegt onderhoudend vind ik te weinig.

Dit was een 2,5 geloof ik (2* en dan 0,5). Daar ben ik het dan ook wel mee eens, leuke humor maar geen bijzondere film verder.
2,5* dus.

Man, wat is deze film slap zeg. Voegt echt geen ene fluit toe aan alle bestaande standaard romatische comedies met Hugh Grant

tovenaar
Hey wat leuk, dit was weer zo'n Als-je-lelijk-bent-zul-je-nooit-een-vriendje-krijgen-dus-doe-maar-
goed-je-best-om-de-mooie-meid-uit-te-hangen-want-
anders-blijf-je-alleen-tot-aan-je-dood
-film.

FisherKing
Tovenaar, zet er effen Url voor en achter

Wat wordt er hier weer op grote afstand veroordeeld.

Even vooropgesteld, deze film is geschreven door Nia Vardalos zelf: een Griekse vrouw, opgegroeid in de Amerikaans-Griekse samenleving. Ik denk dat we rustig aan mogen nemen dat de dame enigszins weet hoe het daar aan toe gaat.
Eerder in de thread wordt gemeld dat de Amerikaanse samenleving een grote 'melting pot' is, multicultureel enzo. Nou, vergeet het maar. Sinds de kolonisatie van Amerika zijn cultuurgroepen bij elkaar blijven hokken en leven, sociaal-cultureel gezien, in hun eigen wereldje: Miami (grotendeels mensen van Latijns-Amerikaanse afkomst, er wordt nauwelijks accentvrij engels gesproken), Boston (Ieren; geen stad in Amerika viert St. Patrick's day zo groots als deze), New York (Italianen). Ik noem maar een paar bekendere voorbeelden.

Dan My Big Fat Greek Wedding: het geeft een zeer amusante blik in het wereldje van één van die vele sub-maatschappijtjes die Amerika rijk is en doet daarmee eigenlijk niet veel anders dan The Godfather-trilogie. Natuurlijk wel op een heel ander niveau en met een heel andere insteek. Zeker een leuke film om te kijken.

avatar van Idol
het is jammer dat het niet echt een verhaal heeft voor de rest een grappige film niks bijzonders verder ik had er toch meer van verwacht valt tegen

avatar van MaryCorleone
viel mij erg tegen, had grote verwachtingen (ook van John Corbett) maar vielen erg tegen.
Af en toe een halve glimlach was het enige resultaat... een 2,5

De layout is hier nogal beroerd. Meer mensen last van?

avatar van Jordy
Ja, kwam door tovenaar's berichtje

tovenaar
Mijn excuses!

Hier en daar best lollig, maar over het algemeen erg 13 in een dozijn.

ik vond hem zalig ,vooral dat fragment wanneer die ouders een cake geven aan die ouders van da meisje en die die gebruiken om een bloempot in te zetten!:p

avatar van E V
E V
Kei leuke romantische komedie. Zeker wel 1 van de beste. Nia Vardalos speelt leuk.

Leuk dat ie woensdag op tv komt:D
Vond het destijds een erg leuke en komische film! Heb erg genoten en vind het nog wel een kijkje waard

3.5 *!

Ik vond hem niet zo leuk.

Tom Hanks heeft dit toch geproduceerd? :S

Echt een leuke film. Wat mij opviel was dat Het griekse Cultuur behoorlijk veel op het turkse cultuur lijkt. Iets dat ik dus echt niet wist. Dat maakt het film leuker voor mij...

Ik zou deze film niet al te serieus nemen wat dat betreft .