December Boys (2007)

Australië / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Familie

geregisseerd door Rod Hardy
met Teresa Palmer, Daniel Radcliffe en James Fraser

Vier weeskinderen verlaten tijdelijk het weeshuis om op vakantie te gaan naar de kust. Daar vernemen ze dat een echtpaar dat bij het strand woont er over denkt om een weeskind te adopteren. Een onderlinge spanning en strijd tussen de jongens ontstaat, omdat ze uitgekozen willen worden om deel uit te maken van het gezin.

Ik heb deze nog niet gezien, maar het valt me wel op ik de films waar de overige Harry Potter "sterretjes" in speelden (Driving Lessons, Ballet Shoes) absoluut niet begreep..

avatar van Blur
Het acteerwerk vindt ik wel overtuigend. Het punt is dat er erg weinig te acteren valt, omdat het een flinterdum verhaal is met te weinig (onderhuidse) spanning en evalutie van de mensen. Meer dan een sfeertekening uit het begin van de jaren 60 is het niet.
Door het fraaie landschap en de aardige personages is wel prettig kijken naar een rustig voortkabbeld verhaal.

avatar van anco12
mooie film de moeite waard om te kijken

avatar van Cassius
Moet zeggen dat de film me om de een of andere reden wel erg aansprak. Ik vond het gewoon een heerlijke film, vredig en onschuldig. Verder eigenlijk weinig toe te voegen, ik kon er wel van genieten, vond Daniel Radcliffe ook wel goed spelen, vind hem normaal niet echt een goede acteur, maar hier deed hij het wel oké.

avatar van eefke123
ik zou December Boys graag willen zien omdat ik fan ben van Daniel Radcliffe maar deze film kan ik nergens vinden

Hankieh
Puur om Daniel RadcliffeDaniel Radcliffe deze film gehuurd.
Ik ken hem als Harry Potter, dus denk persoonlijk dat dit een tegenvaller gaat zijn.

Net als met de Friends acteurs denk ik dat hij er moeilijk van af komt.

avatar van TomaskeX
Mooie film Daniel acteert weer HEEL goed, net als ALTIJD

avatar van ChelseaH
Erg goed film raar dat er niet veel aanspraak voor is... I love Daniel en von hem hier ook erg goed acteerenmaar dat hij op het laatst priester was geworden vond ik een beetje té Natuurlijk heeft hij het niet zelf geschreven maar toch...
wel bewoog hij heel krakemikkig dat komt waarschijnlijk door dyspraxie maar toch... In Harry Potter beweegt hij ook niet veel en fantasties (niet dat dat erg is zoals ik al zei I love Daniel)

wel was de films soms een beetje raar maar dat had wel wat
zeker een aanrader!

avatar van rep_robert
eefke123 schreef:

Ik heb hem voor 4 euro gekocht op cdwow.nl. Prima site met soms leuke aanbiedingen. Wel rekening mee houden dat de dvd's uit Engeland (soms ook dvd's uit andere regio's, dus wel even opletten)komen en dus niet altijd Nederlandse ondertiteling hebben. December Boys had wel Engelse ondertiteling.

avatar van rep_robert
Wat vooral opvalt aan December Boys is de bijzonder aangename cinematografie van David Connell. Werkelijkwaar fenomenale beelden van de Australische kust krijg je de hele film doorgeschoteld. Sommigen zijn artistiek erg mooi gedaan, denk bijvoorbeeld aan de beelden in dat schilderijkader met die nonnen of dat prachtige paard wat in het licht van de oceaan galoppeert.

Uitzonderlijk mooie beelden en dat geeft toch die speciale look aan de verder typische coming of age film. Aan het acteerwerk ligt het niet, vind Radcliffe bijzonder sympathiek overkomen en die drie kleine jochies ook. Daarbij zijn Hill en Palmer een lust voor het oog en heb je eigenlijk al een film die niet kan mislukken.

Toch vind ik het jammer dat het soms eventjes te zoet is en veel personages niet genoeg uitgediept worden. Waardoor ze uiteindelijk toch een beetje leeg overkomen en de film her en der dus die diepgang mist zodat je uiteindelijk vooral naar de mooie beelden hebt zitten kijken en niet naar een uitzonderlijk verhaal.

Ruim 3*

avatar van Baggerman
Inderdaad mooie fotografie, maar een weinig origineel verhaal en vlakke karakters. Waarom men per se Radcliffe voor deze rol wilde hebben is me ook een raadsel. Zijn er zo weinig goed acterende gasten van die leeftijd in Australië of had men gewoon geld over?

Maar op zich doet hij het niet slecht, na zo'n vijf minuten al zag ik geen Harry Potter meer in hem, dus dan doet hij het goed.

Hoewel het acteren in orde is en de plaatjes mooi, toch een weinig memorabele film, vrees ik.

avatar van Phantasm
Aardige film met mooie plaatjes, heb er wel van genoten.

avatar van Sjoerdow
December boys is een mooi sprookje over 4 weeskinderen die een avontuur voorgeschoteld krijgen.

De film scoort bij mij een voldoende, maar is wat mij betreft soms veel te braaf. Die dagdromen waarin nonnen en de maagd maria in voorkomen zijn niet aan mij besteed, wat ontzettend smoezelig allemaal zeg.

Wel een compliment naar Radcliffe, die wat mij betreft prima acteert. De overige jongens zijn een beetje flat characters. Daarnaast werd ik soms misselijk van die blije kopjes en kwam het soms te geforceerd over.

Het verhaal is helaas erg voorspelbaar en de karakters daarin ook. De visser, wiens leven bestaat uit een obsessie; het jagen op een vis die hij eigenlijk niet wil vangen, vond ik wel heel simplistisch.

De omgeving waarin gefilmd is, is heel fraai en een meerwaarde voor de film. Dat behoeft verder geen uitleg.

De mooie beelden en het goeie acteerwerk (afgezien van de scene onder de veranda, waarbij de jongens een biertje pikken) brengen deze film op een ruime zes.

avatar van Filmkriebel
De vakantie van vier weeskinderen

Mooie jeugdfilm over de verbondenheid tussen vier weeskinderen, die door het ultra katholieke weeshuis op vakantie mogen gaan als verjaardagscadeau. Veel noemenswaardig gebeurt er niet echt. Je ziet die vier kinderen een goede tijd beleven in een klein kustplaatsje vol brave mensen. Het is de film van een onvergetelijke zomervakantie die een indruk nagelaten heeft op hun levens.

Dan komt er plots rivaliteit wanneer een jong koppel één van hen wil adopteren. December Boys heeft de nostalgische kracht niet van een film als Stand by Me, maar is op het vlak van camerawerk een plaatje. Er zitten enkele zeer sterke scènes in. Het richt zich allemaal op een wat jonger publiek maar ook voor volwassenen is dit best genietbaar.

avatar van m1701
Goeie film, goed verhaal
Alleen sommige momenten kakte het wat in en werd het wat saai.
Al met al wel mooi verhaal.
Mijn man heeft er iig van genoten

Een soort coming-of-age verhaal over weeskinderen die door hetzelfde echtpaar geadopteerd willen worden. Mooi in beeld gebracht, maar braaf en traag. Hoewel zo'n beetje ieder kind zijn eigen subplot met zich meebrengt, ontbreekt het de film aan bezieling. Ook de personages blijven te oppervlakkig. (Er is meer nodig dan gestoei op het strand en stiekem cigaretten roken). Vooral omdat Daniel Radcliffe meespeelde ben ik de film gaan zien (ik ben vast niet de enige), maar ik vond de rol niet bij hem passen. Daarnaast was hij, in vergelijking met de andere kinderen, te oud.

avatar van Decec
Een goede drama/familie film....
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Daniel Radcliffe...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Vier weesjongens in Australie krijgen een kerstvakantie aan de kust. Een typische jeugdfilm / opgroeidrama. Op zich ook helemaal niet zo bijzonder. Wat wel bijzonder is aan de film, en ook gelijk het sterkste punt aan de film, is de sfeer die de film uitstraalt. Die is heel aangenaam. Een beetje dromerig als een sprookje. Al is het ook een film die heel geschikt is voor de EO.

Aangenaam, klein filmpje. Door het bedrieglijk lage verteltempo en het wat al te bekende concept moet je goed opletten om enkele pareltjes van scènes te herkennen maar December Boys heeft ze wel degelijk. Een mooi, herkenbaar verhaal over vriendschap, vergankelijkheid, de schoonheid van het leven en afscheid nemen. Met iets meer relativerende humor had dit nog beter kunnen zijn, maar wat zeuren we? December Boys is Radcliffe's(die zelf laat zien wel degelijk een goed potje te kunnen acteren) meest toegankelijke film tot dusverre. Een recht toe recht aan portret over levensechte, opgroeiende jongeren waarbij de som der delen groter is dan het geheel. Geen meesterwerk, maar ook een film die je bijna onmogelijk slecht kunt vinden. Kan trouwens ook goed werken als de eerste echte horrorfilm over vliegen, tsjonge wat zijn die beestjes hier bovenmatig irritant aanwezig!