Victor Frankenstein (2015)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Canada
Drama / Horror

geregisseerd door Paul McGuigan
met James McAvoy, Daniel Radcliffe en Jessica Brown Findlay

Wanneer Dr. Victor Frankenstein (James McAvoy) en zijn trouwe assistent Igor (Daniel Radcliffe) te ver gaan in hun nobele poging om de mensheid te helpen, verandert de obsessie van Victor in waanzin. Dan laat hij zijn laatste creatie los - een monsterlijk figuur dat onvoorstelbare terreur zaait bij iedereen die zijn pad kruist.

Het verhaal van Frankenstein en zijn zucht naar waanzin, werd verteld vanuit het perspectief van zijn vertrouweling en speelde zich af in het jaar 1860. Helaas raakte de film mij geen moment door te weinig (karakter)diepgang, fantasie (volstrekt levenloos) en emotie. James McAvoy zag er gewoonweg te leuk/aardig uit om voor een waanzinnige door te gaan en het clowneske optreden van Daniel Radcliffe sprak niet bepaald tot de verbeelding.

avatar van Rodger
In het begin best een aardige film, maar op het laatst wordt het minder.
blijft toch moeilijk om Daniel Radcliffe in een andere rol te zien. .. je verwacht steeds een Harry Potter actie.
2.5 **

avatar van cor1946
Wat erg deze film, en zonde dat Radcliffe daar aan mee doet. Het verhaal is bekend maar in deze film ging het raar.

avatar van AmazingPP
Ik vond dit helemaal geen onaardige film op het begin en ik dacht: Als dit zo doorgaat volgt er een ware topper. Helaas gaat de film dan een soort "teveel" willen, waardoor hij chaotisch word en rommelig. Radcliffe in een andere rol heb ik totaal geen moeite mee. De man speelt de sterren van de hemel en is echt wel een goed acteur. Jammer dat hij in van die vreemde rollen blijft vervallen. Niet onaardig, maar er had veel en veel meer in gezeten. 3 *

avatar van Brabants
Het verhaal van het heidens schepsel en zijn bollebozen schepper werd door Paul McGuigan een verrassende interpretatie van de moderne Prometheus. Zeker was de chemie tussen Daniel Radcliffe en James McAvoy duidelijk voelbaar en zag je dat ze er veel zin in hadden. Het verhaal wordt energiek en levendig gebracht en cinematografisch is het allemaal zeer fraai.

avatar van Mac Hammer Fan
Poging om de Frankenstein-mythe nieuw leven in te blazen. Veel aandacht gaat naar Igor, de gebochelde clown uit een circus die de assistent wordt van Victor Frankenstein maar daar uiteindelijk moeite mee heeft. Decors en speciale effecten zijn in orde, maar griezelig is het toch niet echt. Op de vertolkingen van de cast is niets aan te merken. Matig, toch onderhoudend. Ik verkies echter de Hammer Frankensteins met Peter Cushing en "Frankenstein the True Story".

avatar van vampyrmaiden
film is super sfeervol en ik vind Daniel Radcliffe erg goed, hij laat zien dat er meer in hem zit dan Harry Potter, wat al eerder duidelijk was bij Woman in Black en Horns

De zetting van victoriaans Engeland werkt perfect, en James McAvoy zette ook een goed staaltje acteerwerk neer.

Ik heb genoten van deze film, de nieuwe twist aan het begin is verfrissend, het eind is bekend maar goed verfilmd. Ik heb hier echt de hele film van zitten genieten.

Mooie film naar het alom bekende verhaal, al is het hier toch een beetje anders.
Maar de film is goed gemaakt, met goede vertolkingen, Daniel Radcliffe eens in goede doen hier.
Mooie beelden ook, het heeft me allemaal kunnen boeien.

mcgraig schreef:
Het eerste uur valt niet tegen gezien de matige recensies maar dan komt ineens de klad erin. In eerste instantie heeft de film het tempo van een miniserie (dat is tegenwoordig geen belediging) en plotsklaps wordt het verhaal afgeraffeld richting een belabberde finale met het standaard gooi en smijtwerk. Een belediging voor het bronmateriaal

Hier kan ik mij wel in vinden. Vond het begin erg leuk, beetje Sherlock Holmes achtig. Paar kleine aanpassingen aan het originele verhaal en het verliep allemaal vlotjes. Maar halverwege wordt het toch een beetje té. En dat was jammer.

avatar van Boeikens
TheThirdMark schreef:
...beetje Sherlock Holmes achtig.

Dit gevoel had ik ook wel, van bij het zien van het DVD-hoesje al. Maar zeker niet storend, die Sherlock Holmes vond ik best goed.

Frankenstein vanuit een iets ander perspectief, het monster wat meer op de achtergrond, veel creatie en vooral een goede "Harry Potter"
Vlot en sfeerrijk lopend verhaal dat me best heeft onderhouden, leuke FX en wat finale actie. Toch verkies ik de wat meer monsterlijke varianten, waar de horror wat meer op de voorgrond komt.

avatar van Decec
Een goede drama/horror/SF/Thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Daniel Radcliffe en James McAvoy....
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)....
Prima camera beweging...

avatar van schenkowiets
Aardige film, had wel meer ingezeten .