• 15.910 nieuwsartikelen
  • 178.680 films
  • 12.256 series
  • 34.048 seizoenen
  • 648.507 acteurs
  • 199.192 gebruikers
  • 9.383.419 stemmen
Avatar
 
banner banner

Apocalypto (2006)

Actie / Avontuur | 139 minuten
3,76 4.095 stemmen

Genre: Actie / Avontuur

Speelduur: 139 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Mexico

Geregisseerd door: Mel Gibson

Met onder meer: Rudy Youngblood, Dalia Hernández en Jonathan Brewer

IMDb beoordeling: 7,8 (354.627)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 11 januari 2007

Plot Apocalypto

"No one can outrun their destiny."

Tegen het einde van het Maya-tijdperk woont Jaguar Paw samen met zijn familie in een kleine Maya nederzetting in het bos. Op een dag wordt zijn dorp overvallen door een groep Maya uit een naburige gemeenschap. Hij weet zijn hoogzwangere vrouw en zoontje te verstoppen in een grot in de grond, maar wordt zelf gevangen genomen. Zal hij z'n vrouw en kinderen ooit nog terug zien?

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Val.Broman

Val.Broman

  • 170 berichten
  • 1266 stemmen

Ik heb deze film niet afgezien, vond de scene dat die gast was weggerent met een speer in z'n buik(rennen met een speer in je buik.............) en dat ie daarna in die boom hing en dat er een druppel bloed naar beneden viel precies op zo'n man die hem aan het zoeken was veel te belachelijk. Had daarna geen zin meer om de film af te kijken. Had er ook niet veel van verwacht na het overdreven Passion Of The Christ.


avatar van gerwinmaster

gerwinmaster

  • 160 berichten
  • 916 stemmen

Ondanks het vele (brute) geweld in de film, is het toch een topper. Ik vind het verhaal echt meesterlijk in elkaar gezet. Hier en daar wel wat foutjes (die zonsverduistering was niet echt realistisch), maar daar stoorde ik me niet aan.

Het is wel een film die je niet te vaak moet kijken.

4,5 omdat het verhaal me zeker aangreep.


avatar van latrat

latrat

  • 264 berichten
  • 580 stemmen

"boeiend verhaal"

Je bedoelt man loopt achter andere man?


avatar van Renkum

Renkum

  • 40 berichten
  • 0 stemmen

Sublieme film. Geweld daar ben ik niet vies van. Stevig verhaal. Vernieuwende (oh oh gevaarlijk word waar mensen over vallen) camera beelden. Ik leefde helemaal mee met de hoofdpersonen. Erg mooie film. 4,5


avatar van Jedi

Jedi

  • 24 berichten
  • 30 stemmen

Jorge-E schreef:

En even terzijde... bij de Azteken werd soms een balspel gedaan voor enkele offeringen. De winaars werden geofferd en dat was een grote eer.

Wat haat ik deze film toch.

Als je voetbal wilt zien moet je kijken naar Eurosport..


avatar van tarentino

tarentino

  • 313 berichten
  • 0 stemmen

Het was columbus, daarna zijn er nog allemaal anderen naartoe gegaan om goud te zoeken etc. Hierdoor zijn de maya's bijna allemaal uitgeroeid. Heel treurig allemaal, maar Mel Gibson slaagt erin om hier sensatie uit te slaan.


avatar van QuidQuoPro

QuidQuoPro

  • 154 berichten
  • 184 stemmen

Jorg-E: Wat haat ik deze film toch.

'Wat een overdreven gel*l, het is maar een film hoor,

tijd om de voorgeschreven pilletjes weer eens in te nemen ....

En die originale taal, ik vind het ook leuk dat hij het tenminste geprobeerd heeft. Maar het is eerder een mengeling van meerdere Indiaanse talen.

En dat houdt jij (mocht het waar zijn) uit elkaar ????

De beste stuurlui staan aan wal.


avatar van tarentino

tarentino

  • 313 berichten
  • 0 stemmen

waar slaat deze reactie op?


avatar van Lynda

Lynda

  • 19 berichten
  • 152 stemmen

Superfilm, vanaf begin tot eind!!


avatar van Tarkus

Tarkus

  • 6409 berichten
  • 5315 stemmen

Eigenlijk moet ik mijn commentaar bij 'Braveheart' een beetje bijsturen na het bekijken van deze prent.

Ik zei daar dat zijn 2 volgende regies niets waard waren, maar deze film heeft me zeer aangenaam verrast.

Aanvankelijk dacht ik, door het gebruik van de taal Maya, dat de film dezelfde weg zou opgaan als de " The Passion of the Christ" (waarin Hebreeuws wordt gesproken), en die ik na 20 minuten heb afgezet wegens oersaai.

Maar dat is bij deze prent dus niet het geval, integendeel, de taal is hier zeker niet hinderlijk, en voor de rest is dit wel een knap staaltje van hoe je een historische periode kan weergeven op film.

Locaties, kostuums, de decors, alles is prachtig en zo accuraat weergegeven dat het 2 uur genieten is om naar die beelden te kijken.

Het verhaal is wat simpel, maar toch is de film boeiend genoeg, net door de prachtige manier waarop alles in beeld wordt gebracht.

En ook de soundtrack is van een zeer goede kwaliteit en op de DVD is er zelf een DTS, wat alles nog iets extra geeft.

Mel Gibson heeft me dus aangenaam verrast met deze prent en maakt hiermee zijn miskleun van 'The Passion' meer dan goed.


avatar van maerk

maerk

  • 4249 berichten
  • 2702 stemmen

Waarom staat deze nog niet in de top 250 Hij heeft genoeg stemmen en aan het aantal stemmen te zien zou hij op #245 terecht moeten komen!


avatar van P8rb

P8rb

  • 10773 berichten
  • 1828 stemmen

Kijk eens even goed wat er boven de top 250 staat. Nou vooruit, ik ben zo aardig om het voor je te citeren:

"De top 250: de films met de hoogste waardering op MovieMeter. Om voor deze lijst in aanmerking te komen moet een film minstens 150 stemmen ontvangen hebben. Films die in de afgelopen 2 jaar in de bioscoop zijn gaan draaien komen nog niet in aanmerking voor deze lijst."

Als je op statistieken klikt, krijg je dit te zien: bioscoop: 11 januari 2007.


avatar van maerk

maerk

  • 4249 berichten
  • 2702 stemmen

O oke, dankjewel . Ik dacht omdat er 2006 tussen haakjes stond dat dat de releasedatum was.


avatar van Jackson07

Jackson07

  • 69 berichten
  • 0 stemmen

Val.Broman schreef:
Ik heb deze film niet afgezien, vond de scene dat die gast was weggerent met een speer in z'n buik(rennen met een speer in je buik.............) en dat ie daarna in die boom hing en dat er een druppel bloed naar beneden viel precies op zo'n man die hem aan het zoeken was veel te belachelijk. Had daarna geen zin meer om de film af te kijken. Had er ook niet veel van verwacht na het overdreven Passion Of The Christ.

Het overdreven Passion of the Christ??? Jij hebt blijkbaar geen idee waar je het over hebt, veel theologen zijn het erover eens dat het misschien nog wel veel bruter was dan Mel Gibson in zijn film heeft laten zien. En dan komt er ineens een nono die Val.Broman heet, en die beweert weer dat het overdreven is, blijkbaar is het dus niet overdreven, dat het je shockeerd is de bedoeling geweest, om je te laten zien dat het bruter is geweest dan jij denkt.
Apocalypto het verhaal, daar was en ben ik niet in thuis, maar het was een harde film die mijn vanaf het begin tot het einde in zijn greep heeft gehouden.
Cijfer: 4,5


avatar van tarentino

tarentino

  • 313 berichten
  • 0 stemmen

veel theologen, misschien? Weet jij eigelijk wel waar je het over hebt?


avatar van Jackson07

Jackson07

  • 69 berichten
  • 0 stemmen

tarentino schreef:

veel theologen, misschien? Weet jij eigelijk wel waar je het over hebt?

Ik heb het even voor jou opgezocht, hier staat de omschrijving: Een theoloog, ook wel godgeleerde genoemd, is iemand die theologie als onderwerp van studie heeft. Daarbij denkt men voornamelijk aan de studie van theïstische, in het bijzonder de monotheïstische abrahamitische godsdiensten: jodendom, christendom en islam.

Weet jij waar je het over hebt????

Even ter duidelijkheid, met Theologen doelde ik op de film Passion of the christ, daar had degene die ik had gequote het over. Ik heb een docu gezien over de ophef van Passion of the Christ, daar werd gezegd dat het nog bruter was dan Mel Gibson in zijn film liet zien, de Passion of the Christ dus


avatar van tarentino

tarentino

  • 313 berichten
  • 0 stemmen

oah oke dus niet misschien?


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5835 stemmen

Bronnen willen we zien Jackson. Niet vage verwijzingen naar 'theologen'. Hoe heette die docu?


avatar van Jackson07

Jackson07

  • 69 berichten
  • 0 stemmen

mister blonde schreef:

Bronnen willen we zien Jackson. Niet vage verwijzingen naar 'theologen'. Hoe heette die docu?

KOm op zeg, je weet zelf toch ook wel dat er een hoop ophef over deze film (Passion of the christ) is geweest, er zijn onder andere docu's geweest op die christelijke omroepen hier: ned 1,2 en 3, hoe ze heten weet ik niet. Het is toch niet gek wat ik zeg, na al die ophef is er gewoon een hoop over gesproken, dat is geeneens een kwestie van mij geloven, dat is een feit. Het is toch ook niet gek dat theologen hier een mening over hadden, er wordt hier gedaan of ik iets geks zeg.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7894 berichten
  • 1388 stemmen

tarentino schreef:

Het was columbus, daarna zijn er nog allemaal anderen naartoe gegaan om goud te zoeken etc. Hierdoor zijn de maya's bijna allemaal uitgeroeid. Heel treurig allemaal, maar Mel Gibson slaagt erin om hier sensatie uit te slaan.

Ik zag 'm ook al denken... hoe kunnen we die kut Mayas nóg een keertje goed aanpakken.

Vreemde opmerking hoor.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5835 stemmen

Jackson07 schreef:

KOm op zeg, je weet zelf toch ook wel dat er een hoop ophef over deze film (Passion of the christ) is geweest, er zijn onder andere docu's geweest op die christelijke omroepen hier: ned 1,2 en 3, hoe ze heten weet ik niet. Het is toch niet gek wat ik zeg, na al die ophef is er gewoon een hoop over gesproken, dat is geeneens een kwestie van mij geloven, dat is een feit. Het is toch ook niet gek dat theologen hier een mening over hadden, er wordt hier gedaan of ik iets geks zeg.

Het gaat er ook niet om dat er veel ophef over is. dat is iets anders. Heb er moeite mee om nu juist zoiets als feit aan te nemen. Wil weten hoe die docu die je zag heet, welke theologen wat zeggen en waar ik er meer over kan vinden. Moet je vast nog wel kunnen vinden.


avatar van tarentino

tarentino

  • 313 berichten
  • 0 stemmen

Stephan schreef:

(quote)

Ik zag 'm ook al denken... hoe kunnen we die kut Mayas nóg een keertje goed aanpakken.

Vreemde opmerking hoor.

Dat zeg ik niet. Ik snap alleen niet hoe iemand zo'n fantasie kan hebben over een cultuur waar weinig over bekend is. Oorlog tussen maya-stammen zal wel geweest zijn, maar om dit alles zo te overdrijven als in deze film gebeurt gaat mij heel ver.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7894 berichten
  • 1388 stemmen

tarentino schreef:

Dat zeg ik niet. Ik snap alleen niet hoe iemand zo'n fantasie kan hebben over een cultuur waar weinig over bekend is.

Daarom is hij verhalenverteller en jij niet...


avatar van tarentino

tarentino

  • 313 berichten
  • 0 stemmen

een verhalenverteller met een ziekelijke fantasie dan wel.


avatar van Jackson07

Jackson07

  • 69 berichten
  • 0 stemmen

tarentino schreef:

een verhalenverteller met een ziekelijke fantasie dan wel.

En dat zegt iemand waarvan zijn nickname 'Tarentino' is, staat ook wel bekend als iemand met een ziekelijke fantasie.


avatar van tarentino

tarentino

  • 313 berichten
  • 0 stemmen

Pff, slaat nergens op. Om te beginnen weet je niet eens waar mn naam op slaat, Dat maakt ook niks uit want de films van Tarantino behoren wel tot mijn favorieten, maar dit is geen vergelijk. Tarantino maakt totaal andere films. Dit is een film over een bestaande cultuur en Mel Gibson maakt hier een actie-film van met bad- en good-guys, hij laat ze elkaar afslachten en op het laatst komt het rambo-figuur bij de hoodpersoon ook nog even naar boven, wat een onzin. En dan ook nog de onjuistheden waar ik me mateloos aan ergerde zoals de vrouw met haar kind in die kuil, dat het 5 minuten regent en de halve kuil is volgelopen en dan kunnen ze natuurlijk ook nog niet zwemmen, zo waren er ook nog veel meer dingen. Ik kan niet genieten van deze misplaatste actie.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7894 berichten
  • 1388 stemmen

tarentino schreef:

Dit is een film over een bestaande cultuur en Mel Gibson maakt hier een actie-film van met bad- en good-guys, hij laat ze elkaar afslachten en op het laatst komt het rambo-figuur bij de hoodpersoon ook nog even naar boven

Je hebt gelijk... dat soort heldendaden is alleen aan Amerikanen toebedeeld.

En dan ook nog de onjuistheden waar ik me mateloos aan ergerde zoals de vrouw met haar kind in die kuil, dat het 5 minuten regent en de halve kuil is volgelopen en dan kunnen ze natuurlijk ook nog niet zwemmen, zo waren er ook nog veel meer dingen. Ik kan niet genieten van deze misplaatste actie.

5 minuten? Waar haal je die onzin vandaan? Het regende in de film al langer dan dat, en filmtijd hoeft niet continue te zijn.

Daar komt bij dat een put niet voor niets een put is. Er zal zich een hoop water verzamelen in een put, anders kunnen ze net zo goed natte bladeren likken.

En zwemmen? Mijn moeder kon pas zwemmen toen ze 40 was... dus wat bedoel je nou?


avatar van tarentino

tarentino

  • 313 berichten
  • 0 stemmen

-Understatement, er is in ieder geval uit de film te halen dat de kuil veel te snel vol liep met water. En dan kan het water nog door de openingen in de rotsen wegstromen, zo'n kuil midden in de jungle kan nooit helemaal dicht zijn.

-Het kan natuurlijk wel zo zijn dat ze niet kunnen zwemmen, maar dan konden ze zich ook nog aan de kant blijven vast houden en zich rustig aan naar boven laten drijven. Ik weet wel dat het bedoeld is om de spanning op te bouwen maar toch irriteerde het mij.


avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

  • 2651 berichten
  • 7068 stemmen

net voor de 3e x gezien ofzo.

ik vond het nog steeds een superfilm, maar het verhaal tussendoor werd echt vervelend.

omdat ik hem al kende, zat je alleen maar op de stoere stukken te wachten en ga je het verhaal als irritant beschouwen.

een film hoort leuk te blijven, hoevaak je hem ook ziet.

helaas is de opbouw van apocaypto erg traag en word er te veel gepraa t en te weinig gevochten tot de laatste 30 minuten..


avatar van kutcherlover

kutcherlover

  • 43 berichten
  • 29 stemmen

Deze film was echt te ruig.