Awake (2007)

Thriller / Drama

geregisseerd door Joby Harold
met Hayden Christensen, Jessica Alba en Lena Olin

De film vertelt het verhaal van Clay, een man die slachtoffer is van bewuste verdoving, dat wil zeggen: volledig bij bewustzijn maar wel verlamd zijn tijdens een operatie. Deze traumatische ervaring heeft grote gevolgen voor zijn verdere leven en dat van zijn jonge vrouw, die bovendien zo haar eigen problemen heeft.

Laoslander schreef:
Had niemand het gevoel dat deze prent sterk geïnspireerd is op Eternal Sunshine, maar dan zonder emotionele kern?

Kwam aanvankelijk ook meteen bij me op, maar vanaf de plottwist verdween dat gegeven een beetje. Niet per sé slecht: het hoeven niet allemaal films zoals Eternal Sunshine te zijn: da's een bloedmooie, emotionele en romantische film, terwijl dit eigenlijk veeleer een thriller is.

Ik snap overigens wel dat ze het subplot en de wending in het verhaal erin hebben gestoken. Als ze van het moment dat de operatie begint enkel nog doordrammen over het feit dat hij wakker is en alles voelt, kunnen ze die film nooit van z'n leven nog interessant genoeg houden. Ik vroeg me echt af hoe ze dat nog een uur gingen kunnen volhouden, en vond de verdere afwikkeling van het verhaal best interessant (weliswaar een tikje onrealistisch, maar het is fictie voor iets, dames en heren).

avatar van K. V.
'k vond het geen misse film. Voor mensen die niet graag operaties (de hartoperatie komt in beeld) zien of niet zo aan ziekenhuizen zijn, raad 'k deze film minder aan, omdat de film grotendeels in het ziekenhuis afspeelt.
Omdat de film niet zo lang duurt (84min), was het een boeiende film, met een verrassende twist midden in het verhaal.
Misschien niet direct een film om in de bios te zien, maar zeker de moeite waard om eens te huren.

avatar van janwauters
leuk idee, niet echt geweldig uitgewerkt

avatar van Crook
Ik dacht op het begin: ok, hoe kan je over dit onderwerp nou een film maken die boeiend blijft? Maar dat is toch aardig gelukt. Leuke uitwerking van een naar fenomeen. Geen hoogvlieger, maar toch verassend.

Het filmdebuut van Joby Harold doet denken aan een aflevering van Twilight Zone. Een behoorlijk spannend en melodramatisch, maar raar verhaal, dat zich grotendeels afspeelt binnen de muren van een ziekenhuis. De regisseur zat vol ideeën en de uitkomst is verrassend, maar mede door een niet sterk operende cast maakt de film minder indruk.

avatar van tsjong
Wat een prut...

avatar van floor87
Ik heb deze film net gezien

Saaaiiiiii!!!!

En wat een flut eind.

bahbah dacht dat het meer zou zijn, zo zie je maar moviemeter is niet altijd een goede leidraad.

Een origineel gegeven. Het script en de uitwerking waren misschien niet helemaal optimaal (naar mijn idee een beetje rommelig en daardoor wat aan spanning verliezend), maar het verhaal vond ik wel boeiend, met soms een mysterieuze sfeer.

avatar van Carl
Goede film, goed spel, leuk plot - in ieder geval had het plot veel potentie in zich.
maar geloof me, als je borstbeen wordt doorgezaagd en je bent bij bewustzijn, dan laat je het niet bij 2 harde schreeuwen zoals de hoofdrolspeler in dit geval.
Soms af en toe niet realistisch dus.
Ook vond ik het einde van het verhaal totaal onverwacht. Als je in de postertekst leest: "Deze traumatische ervaring heeft grote gevolgen voor zijn verdere leven en dat van zijn jonge vrouw, die bovendien zo haar eigen problemen heeft." dan verwacht ik nog zeker een uur verhaal en niet zo'n totaal onverwacht einde. Degene die dit schreef lijkt een deel2 of zo te hebben gezien.
een 3

avatar van Guzziking
janwauters schreef:
leuk idee, niet echt geweldig uitgewerkt

Kan het niet beter verwoorden...

Aardige thriller waarin een rijke jongeman een nieuw hart krijgt, maar tijdens de operatie blijkt de verdoving niet te werken. Een onderhoudend plot met genoeg goeie twists en dat ook redelijk goed in elkaar zit. De film ziet er stijlvol uit en Jessica Alba is uiteraard ook leuk om te zien. Alleen een beetje jammer dat de niet-werkende verdoving verder niet van belang is voor het verloop van het plot.

avatar van TragieStar.*
Wilde de film al heel lang graag zien. Vooral vanwege Alba die gewoon altijd heel mooi is, maar toch best een leuke actrice is. Of ze ook goed is, daar valt over te oordelen, maar iig is ze hier zeker niet slecht! Hayden Christensen ken ik niet zo goed, maar hij deed het ook prima, ook een erg charmante man om te zien. Al vond ik zijn overtuigingskracht tijdens de narcose, terwijl hij bij bewustzijn was vrij lachwekkend en totaal slecht. Maarja, zoiets is ook vrij lastig te acteren en overtuigend over te brengen.

De rest van de cast was ook vrij goed. Het verhaal begon allemaal erg leuk, later werd het nog leuker en toen kwam de spanning erin. Aan de ene kant ook weer erg leuk, aan de andere kant vrij ongeloofwaardig en nep. Zoiets kan gewoon niet echt gebeuren, tenminste daar is een kleine kans voor. En dat vond ik jammer, had meer gehoopt op een wat waarheids getrouwe film. Wist ook niet dat de film over een moordcomplot zou gaan, maar juist meer over het bewustzijn bij een narcose en daar de gevolgen van, gewoon zonder moordneigingen van mensen.

Het overloopt zich in de standaard dingetjes, maar dat maakt het wel weer compleet en aangenaam voor mij. Je weet aan alle kanten wel hoe het af zal lopen, al had ik eerst het vermoeden dat het toch weer slecht zou eindigen, maar dat gelukkig niet. Ik hou niet van slecht aflopende eindes. Dan blijf je altijd met een kut gevoel achter, maar het maakt het in sommige gevallen wel weer realistischer.

De film is mooi in elkaar gezet ook fijn waren de momenten tussen moeder en zoon die zich al afspeelden in het hiernamaals en dat ze dan toch nog afscheid van elkaar nemen (eerst had ik een hekel aan die moeder, maar dat werd helemaal anders meer naar het einde, en toen kreeg ik juist een hekel aan Alba) , hun verleden, Christensen die het licht van het hiernamaals al zag en de lichten die steeds kleiner werden en doofde en noem het maar op.

Ben zelf ook enorm angstig voor het bewustzijn bij een narcose. Vind het daarom ook niet prettig om geopereerd te worden. Terwijl ik me eigenlijk niet zoveel zorgen moet maken, aangezien er maar een kleine kans bestaat. Hopelijk hoef ik zulke dingen dan ook niet mee te maken. Uberhaupt hoop ik geen grote operatie in mijn leven mee te maken.

De film is helaas iets anders verlopen dan ik dacht, maar het is toch nog een erg leuke film geworden. Al had ik graag nog gezien dat Christensen, Alba nog even een flinke mep ging verkopen ofzo .

mrs A
Beter dan verwacht! Dacht voordat ik de film ging kijken nog hoe je een goeie, boeiende film kunt maken over dit onderwerp, maar wauw goed gelukt!
Alba is goed, zoals altijd, een Christensen, yep, daar ga ik zeker ook meer van kijken!

Had eerlijk gezegd weinig verwacht van de film, maar vond het echt een sterke film. Het verhaal begint ook wel een beetje zoals ik had verwacht (meer romantisch) en neemt vervolgens een hele goede wending. Twee wendingen zelfs! Die had ik dan weer niet verwacht en meestal kan ik een film toch wel goed voorspellen.

Goeie film met verrassende plotwendingen.
Zeer goed geacteerd, was volledig meegezogen met het verhaal.
Dat er blijkbaar niet echt steriel hoeft gewerkt te worden bij harttransplantatie is wel vreemd en maakt dat het verhaal wel inboet aan geloofwaardigheid.
Maar heb mij geen seconde verveelt, dat is ook niet moeilijk want zeer korte film die wel wat langer had mogen duren

avatar van tattoobob
In mijn ogen een hele sterke thriller,waar ik van genoten heb!!

avatar van Daan258
Vond het maar een aardige drama/thriller, meer niet.
Het verhaal vond ik zeker nog niet zo slecht gedaan, maar toch werd die voor mijn gevoel nergens echt boeiend of interessant.
Acteerwerk was wel dik in orde.

Tja, leuk voor 1x maar meer niet.

Betere film dan ik had verwacht.
Knap scenario en goede vertolkingen, van zowat de ganse cast.
Ben er heel tevreden over.

avatar van mnrk
I think my new heart will love you as much as my old one.

Een prima en vermakelijke thriller van Joby Harold...

Het verhaal is gewoon in orde en wordt ook zo gebracht, dat de film zich grotendeels afspeelt in het ziekenhuis maakt het allemaal nog wat beter, de gehele plotwending in de film geeft deze film net dat extra's....

Hayden Christensen en Jessica Alba acteren gewoon goed in deze film en worden voor de rest bijgestaan door een prima cast met voorop Terrence Howard....

avatar van misterdhdh
goed filmpje, niet echt top, maar heb me wel vermaakt. Het verhaal zit wel goed in elkaar, leuke wendingen, In het begin vond ik de moeder irritant, maar op het einde kon ik ze al wat beter af. jessica Alba is toch ook een super mooie actrice, wat voor mij de film een extra troef geeft, vrouwelijk schoon is altijd leuk.

3.5/5

avatar van Titatiko
Lekker heuuuuur

avatar van Pazmaster
Een vergezocht verhaal dat redelijk begint maar eigenlijk steeds belachelijker wordt. Het idee van het wakker zijn tijdens een operatie is nog interessant maar de poeha die daarna komt is iets teveel van het goede. Over het acteerwerk ben ik eigenlijk ook niet zo te spreken. Ik ben al geen fan van Alba maar de rest presteert ook matig. Leuk geprobeerd maar deze film is over het geheel genomen niet zo best, eerder belachelijk.

avatar van Eminem8Milefreak
Concept was wel leuk.
Acteerprestaties vallen wel mee: Jessica Alba vind ik wel goed, Hayden Christensen iets minder.
Speciale maar te verwachten plotwending.
Spijtig van een paar scènes die te ongeloofwaardig waren.

avatar van tattoobob
Sterke en spannende film waar ik zwaar van genoten heb.
Zowiezo vind ik het altijd een pluspunt als een mooie vrouw in een film speelt.....Alba dus,maar de film zelf is ook goed geschreven,niet voorspelbaar en er zit een goede twist in.
Acteerwerk van de cast is ook prima......aanrader voor de thriller liefehebber.

Top film! Verassend en meeslepend

avatar van Tiany
Speciaal filmpje, interessant en spannend verhaal met onverwachte wendingen. Hebben er van genoten op Kerstavond.