• 15.830 nieuwsartikelen
  • 178.412 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.702 acteurs
  • 199.119 gebruikers
  • 9.378.523 stemmen
Avatar
 
banner banner

Finding Nemo (2003)

Animatie / Avontuur | 100 minuten
3,74 5.441 stemmen

Genre: Animatie / Avontuur

Speelduur: 100 minuten

Alternatieve titel: Op Zoek naar Nemo

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Andrew Stanton en Lee Unkrich

Met onder meer: Albert Brooks, Ellen DeGeneres en Willem Dafoe

IMDb beoordeling: 8,2 (1.195.718)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 27 november 2003

Plot Finding Nemo

"There are 3.7 trillion fish in the ocean. They're looking for one."

De clownvis Marlin leidt samen met zijn enige zoon Nemo een veilig leventje in het Great Barrier Reef bij Australië. Wanneer Nemo onverwachts weggehaald wordt van zijn thuis, en in het aquarium van een tandarts belandt, is het aan Marlin om hem te redden. Hij krijgt hierbij hulp van Dory, de vis met het slechtste kortetermijngeheugen en het grootste hart van de hele oceaan.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Marlin (stemrol)

Dory (stemrol)

Nemo (stemrol)

Gill (stemrol)

Nigel (stemrol)

Bloat (stemrol)

Peach (stemrol)

Gurgle (stemrol)

Bubbles (stemrol)

Deb / Flo (stemrol)

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van lngrid

lngrid

  • 1232 berichten
  • 553 stemmen

eeflien schreef:

nee, maar een goed verhaal zit meestal iets ingewikkelder in elkaar en dat snappen kinderen niet.

Beter is niet altijd ingewikkelder, volgens mij. Natuurlijk bestaan er goede verhalen die kinderen begrijpen! Lees maar eens Annie M.G. Schmidt of Roald Dahl.


avatar van Sjoerd

Sjoerd

  • 999 berichten
  • 1348 stemmen

lngrid schreef:

(quote)
Beter is niet altijd ingewikkelder, volgens mij. Natuurlijk bestaan er goede verhalen die kinderen begrijpen! Lees maar eens Annie M.G. Schmidt of Roald Dahl.

Wat is er zoveel beter aan een willekeurig verhaal van Annie MG boven deze film...?


avatar van SlingBlade

SlingBlade

  • 272 berichten
  • 0 stemmen

Dustyfan schreef:

Weet wat je mist, een goed verhaal ....

Had je hem liever achterstevoren net als bij Memento gezien, of een superverrassend plot als in The Usual Suspect?

Wat een onzin allemaal zeg


avatar van eeflien

eeflien

  • 383 berichten
  • 261 stemmen

ben het helemaal eens met kos en ingrid, maar ik ben niet zo goed in zulke dingen uitlegge


avatar van Willem-Jan

Willem-Jan

  • 133 berichten
  • 107 stemmen

Er MOET gewoon een twentenaar tussen de scriptschrijvers gezeten hebben... deze humor is zo droog als een beschuit! Geniaal gewoon.

Het verhaal is niet baanbrekend maar het is toch knap om het voor elkaar te krijgen om ELKE seconde film aangrijpend te maken (van grappig tot ontroerend!)

DIKKE vette 4*

Mensen die dit niet kunnen waarderen zijn gewoon een stelletje chagerijnige kanslozen...


avatar van Willem-Jan

Willem-Jan

  • 133 berichten
  • 107 stemmen

Sjoerd schreef:

(quote)

Wat is er zoveel beter aan een willekeurig verhaal van Annie MG boven deze film...?

en volgens mij heb jij er echt geen zweetzak van begrepen :S...


avatar van Hobbes

Hobbes

  • 2911 berichten
  • 1195 stemmen

Willem-Jan schreef:

Er MOET gewoon een twentenaar tussen de scriptschrijvers gezeten hebben... deze humor is zo droog als een beschuit! Geniaal gewoon.

de gemiddelde twentenaar heeft toch een veel simpelere vorm van humor dan dit...


avatar van EmDee

EmDee

  • 7192 berichten
  • 1417 stemmen

A joh, dat mèn ie nie !


avatar van MFEO

MFEO

  • 682 berichten
  • 38 stemmen

Mijn No.4 van 2003!


avatar van Sjoerd

Sjoerd

  • 999 berichten
  • 1348 stemmen

Willem-Jan schreef:

[en volgens mij heb jij er echt geen zweetzak van begrepen :S...

Owk dan... leg es uit.


avatar van zeus

zeus

  • 1201 berichten
  • 2891 stemmen

He dude

Gisteren nog een keer gezien in de bios omdat de vriendin hem nog niet had gezien. Hij blijft gewoon leuk en ik zag toch weer dingen die mij eerst niet waren opgevallen.


avatar van Nick Kang

Nick Kang

  • 973 berichten
  • 488 stemmen

Is die dan mog steeds in de bioscoop te bewonderen dan? Als dat zo is, wil ik hem ook nog wel een keer in de bioscoop gaan bekijken.


avatar van visje1991

visje1991

  • 111 berichten
  • 0 stemmen

wauw wat een film!


avatar van zeus

zeus

  • 1201 berichten
  • 2891 stemmen

Nick Kang schreef:

Is die dan mog steeds in de bioscoop te bewonderen dan? Als dat zo is, wil ik hem ook nog wel een keer in de bioscoop gaan bekijken.

Jazeker bij ons nog steeds en in 2 versies, de Nederlandse en de originele.


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8556 stemmen

zeus schreef:

(quote)

Jazeker bij ons nog steeds en in 2 versies, de Nederlandse en de originele.

Waarbij de orginele toch absoluut mijn voorkeur heeft! (ivm met enorm slechte/niet leuke vertalingen in de NL versie)


avatar van eeflien

eeflien

  • 383 berichten
  • 261 stemmen

Ook zijn bij zulke films de Engelse stemmen veel leuker dan de Nederlandse.


avatar van GerwinF

GerwinF

  • 1643 berichten
  • 0 stemmen

eeflien schreef:

Ook zijn bij zulke films de Engelse stemmen veel leuker dan de Nederlandse.

Vaak is dit het geval, maar ook soms niet zoals bij de Asterix films is de nederlands/belgische vertaling vaak super grappig.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

DISNEY BESCHULDIGD VAN PLAGIAAT (ANP)

Een Franse kinderboekenschrijver heeft het amusementsconcern Walt Disney aangeklaagd wegens plagiaat. De door Disneys werkmaatschappij Pixar Studios gemaakte succesvolle animatiefilm Finding Nemo zou volgens Franck le Calvez gebaseerd zijn op zijn boek Pierrot le poisson-clown (Pierrot de clownvis). De Britse krant Financial Times meldde maandag dat de zaak in februari voor de rechter komt.

Le Calvez' advocaat beweert dat meerdere karakters in de animatiefilm sterke trekken vertonen met figuren uit zijn vorig jaar verschenen kinderboek.Bovendien leeft ook zijn clownvis in anemonen en worden gezinsleden door een roofvis verslonden.

Het copyright op de figuur Pierrot le poisson-clown bestaat al sinds 1995.

Le Calvez wist echter geen productiemaatschappij geïnteresseerd te krijgen voor zijn verhaal over het oranje clownvisje en besloot er uiteindelijk een boek van te maken. Zijn schepping zou volgens hem via een van deze ondernemingen bij Disney terecht zijn gekomen. De uitgave van 2000 exemplaren heeft hij zelf betaald.

Finding Nemo is een kaskraker en heeft volgens ingewijden dit jaar al meer dan 670 miljoen dollar opgeleverd. Het is bovendien de best verkochte dvd tot nu toe.

Disney ontkent elke vorm van plagiaat en beweert dat het om een eigen creatie gaat. De makers van Finding Nemo liggen ook onder vuur van milieuactivisten. Volgens de Financial Times beweren zij dat door de film het aantal mensen dat tropische vissen houdt, buitenproportioneel is toegenomen.



avatar van zeus

zeus

  • 1201 berichten
  • 2891 stemmen

Er zijn altijd mensen die overal geld mee proberen te verdienen.


avatar van Nick Kang

Nick Kang

  • 973 berichten
  • 488 stemmen

tsjonge jonge zeg. Hebben die lui niet iets beters te doen. Iedereen zoekt achter elke opmerking of idee wel een potje geld. Milieuactivisten die maar zitten te zeiken over alles wat met dieren te maken heeft. Spelontwikkelaars die worden aangeklaagd (Activision), Pixar die wordt maar doodleuk aangeklaagd.

Waarom moet verdomme nou altijd weer iemand meevaren met de succes van anderen? Kunnen mensen het niet gewoon een leuke film vinden en niet meteen om een opmerking of iets dergelijks iemand gaan aanklagen?


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Ja, als je weet dat z'n strips uit sommige boekhandels gehaald zijn omdat ze verdacht werden van plagiaat gepleegd te hebben tegen Finding Nemo ...

Hoe zou je zelf zijn. Trouwens niet de eerste keer dat dit voorvalt. De Lion King is trouwens nog zo'n dubieus geval, dat door een overschot aan respect van Japanse zijde nooit is aangeklaagd geweest. Dus doe nou niet of Disney en Pixar heilig zijn.


avatar van Wouter

Wouter

  • 18720 berichten
  • 3085 stemmen

Op imdb zie je ook een andere Treasure Planet, een Bulgaarse animatiefilm uit de jaren ´80 (eveneneens gebaseerd op het boek van Stevenson)


avatar van Nick Kang

Nick Kang

  • 973 berichten
  • 488 stemmen

Onderhond schreef:

Dus doe nou niet of Disney en Pixar heilig zijn.

Dat zeg ik niet. Ik vind het gewoon irritant dat iedereen elkaar maar een rechtszaak aan z'n broek hangt voor de stomste dingen.


avatar van Moya

Moya

  • 15 berichten
  • 12 stemmen

Deze film is echt de beste! zo mooi gemaakt

De karakters ,de stemmen ,het verhaal alles goed.

Engelse versie natuurlijk ,want nederlands vind ik echt gaar.

Dat kan gewoon niet leuk zijn ,ten eerste zijn de grappen alweer veel anders wat dan gewoon niet leuk meer is ,in het nederlands herken je meteen alle stemmen die ook al in 50 andere films zijn gebruikt.

En over dat over dat mensen nu ineens tropische vissen houd ,dat kan je toch niet tegenhouden dat heb je met zoveel films dat gaat over een tijd toch weer over.

En finding nemo=Pierrot le poisson-clown

wat dacht je van:

The matrix=Ghost in the Shell

Atlantis= Nadia ,secret of .....

harry potter=tanya grotter gedoe

en nog veel meer. het is toch moeilijk om tegen woordig nog een orgineel verhaal te verzinnen.

Ze hebben 2/3 jaar aan die film gewerkt ,hij is fantastisch en daar moeten we van genieten inplaats van de boel meteen aan te klagen en weet ik veel wat.

een dikke 5*


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Nick Kang schreef:

Ik vind het gewoon irritant dat iedereen elkaar maar een rechtszaak aan z'n broek hangt voor de stomste dingen.

Het gaat hier wel om enorme bedragen...


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Moya schreef:

Ze hebben 2/3 jaar aan die film gewerkt

Wat heeft dat in godsnaam met de kwaliteit van een film te maken ? Hadden ze er maar een paar jaar extra voor uitgetrokken om er een origineel scenario van te maken...


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5832 stemmen

FisherKing schreef:

origineel scenario .


avatar van Kenshin

Kenshin

  • 168 berichten
  • 101 stemmen

Moya schreef:

wat dacht je van:

The matrix=Ghost in the Shell

Die vat ik niet


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Kenshin schreef:

(quote)

Die vat ik niet

Het is geen geheim dat De W broers na het zien van Ghost In The Shell op het idee gekomen zijn om 'ook zoiets' te maken, maar dan live action. Beide heren zijn grote fans van Oshii, en op verschillende punten in de film is de invloed duidelijk merkbaar.

En voor de Franse schrijver is dit niet zomaar een zoveelste aanklacht. Door het uitbrengen van Finding Nemo, wordt hij oneerlijke concurrentie aangedaan door idiote winkeluitbaters. Of hij daarom Disney moet aanklagen is een andere zaak, maar voor een kleine schrijver als hij (die al met het idee rondloopt sinds 1995) zal dit toch wel hard aankomen. Als kijker heb je makkelijk zeggen 'maak je toch niet druk', maar als het jou idee is dat ze herbruiken, zal je waarschijnlijk ook iets anders reageren.