Finding Dory (2016)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Andrew Stanton en Angus MacLane
met de stemmen van Ellen DeGeneres, Albert Brooks en Ed O'Neill

De hyperactieve Dory komt er achter dat ze geboren is in het Marine Biology Institute of California, waar vele zeedieren worden voorbereid op hun terugkeer naar de zee. De vergeetachtige blauwe vis werd op jonge leeftijd weer in de oceaan vrijgelaten, maar ze reist terug naar het instituut om haar ouders te vinden.

avatar van john mcclane 2
Heerlijke pixar film weer.
Niet hun beste .
En wel makkelijk om te scoren om zo' n sequel te maken.
Verheug me personelijk veel meer op het wel veel meer terechte vervolgd van the Incredibles .
Maar het zag er prachtig uit,,er valt genoeg te lachen ,,en op zijn disneys een brok in je keel te hebben .
Hier nog even de honest trailer .
Honest Trailers - Finding Dory - YouTube

avatar van IH88
“Hi. I'm Dory. I suffer from short-term re-mem-bory loss.”

Aardig vervolg. Dory is in een bijrol erg geslaagd, maar als hoofdpersonage is ze een beetje too much. De grappen om haar geheugenverlies werden in Finding Nemo al snel repeterend en in deze film gaan de makers er mee door.

Vooral het eerste half uur is moeilijk door te komen. Daarna worden er allemaal nieuwe personages geïntroduceerd en wordt het beter. Nemo en Marlin hebben hier een bijrol, maar het zegt al veel dat hun relatie nog steeds het hart van deze film vormt en dat de zoektocht van Dory naar haar ouders wat gekunsteld en geforceerd grappig overkomt. In Finding Nemo voelde je echt de band tussen Marlin en Nemo, en hun zoektocht had een mooie emotionele lading. De zoektocht van Dory naar haar ouders heeft dat niet. Gelukkig zijn sommige grappen bijzonder geslaagd, zijn personages zoals Hank, Bailey, Fluke en Rudder erg leuk en ziet de film er prachtig uit.

Blu ray gekocht voor de kids. Zelf meegekeken. Finding Nemo was een erg goede film. Dit een goedkope kopie daarvan. Valt me echt enorm tegen van Disney-Pixar: slechtste prestatie ooit.
Volgende keer geen blinde aankoop meer van producten uit deze studio.

avatar van dvdfreak123
Minder dan finding nemo maar toch weer prima genoten. Film begint wat traagjes vond ik tot hank enzo er bij kwam die trouwens 1 van de leukste personages is in deze finding dory. Animatie ziet er weer zeer goed uit. Hier en daar een grappig moment. Leuk voor jong en oud. 7/10

avatar van sean-penn
Dieptepunt van het jaar. Niet voor kinderen, die zullen er wel plezier aan beleven. Op animatie gebied is er echter ook een hoogtepunt van 2016 en dat is Storks . zonder dieptepunt heb je geen hoogtepunt en in dat opzicht mogen we blij zijn voor deze film al zullen de makers niet met die ambitie zijn begonnen.

Dory heeft een mankement maar op cruciale momenten heeft ze er klaarblijkelijk daar geen last meer van. Dan zit ik toch met mijn handen in het haar en bekruipt het gevoel dat ze het publiek niet serieus nemen. Jaja in films kan alles en zeker in animatie. Je liet me geloven dat vissen kunnen praten en dat ze kan lezen. Onwaarschijnlijk? zeker maar bewijs maar dat vissen dat niet kunnen.

Finding Dory mist de creativiteit en humor die het wel liet zien bij Finding Nemo. Vegetarische haaien schiet nu net binnen en weer moet ik lachen. Blijft grappig
Dory zie ik liever op de grill dan in een vervolg....Helaas

avatar van TornadoEF5
Helaas. Het niveau van de Pixarfilms daalt zienderogen en deze kan wel wedijveren voor de titel: slechtste Pixar. Irritante hoofdpersonages, te ongeloofwaardig en een te moralistisch verhaaltje. Kan de studio niet wat originelere dingen maken. Disney doet het toch pakken beter anno de jaren '10.

avatar van missl
Vermakelijke film met een leuk verhaal, daarin is Disney wel geslaagd met dit 2e deel. Aan de andere kant vond ik het echter veel te serieus, met te veel moraal. Dory is niet meer zo vrij als in deel 1 en dat is jammer want dat was juist zo leuk

avatar van Iron Maiden
Wat een saai en inspiratieloos vervolg, Dory is gewoon geen interessant hoofdpersonage en de film heeft een veel te lange speelduur. Tegenvaller van formaat, ik hou m'n hart vast voor Toy Story 4 en The Incredibles 2 na deze goedkope poging.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik was al niet bepaald wild van Finding Nemo, maar de Pixar-fabriek bracht toen wel een kwalitatieve animatie. Boeiend verhaal, wat leuke figuren, vrij voorspelbaar maar met voldoende humor en drama. Finding Dory pikt dan weer in op meer van hetzelfde, en vooral de gemakkelijke grappen en nog jongere insteek. Dory's geheugenverlies verveelt na een tijd en ik mis vooral de chemie die zo'n film groot moet maken. Nu zijn het grapjes voor de kleinsten. Het tempo is ook voor hen hoog met snelle korte grappen. Geen tijd voor wat rust of drama. Een jong publiek zal hier nog van kunnen genieten. Maar verder is het een overbodige sequel.

avatar van Earth
Redelijk vervolg, maar ook niet meer dan dat.

knap hoe ze in de film omgaan met leven, dood en andere grote zaken in een kinder(mensen)leven. De natuur is het mooiste als het echt is

laten we de natuur koesteren anders check je in deze animatiefilm misschien wel de laatste school vissen die je ooit zal zien in je leven en het zijn geeneens echte vissen.

Ik heb een vis in een ronde kom hij is oranje met wit en zijn naam is Ben ik had ben met dierendag een vriendinnetje gegeven een oranje goudvis haar naam was tamara

met kerstavond was t kregen ze bonje tamara is inmiddels door ben uit de kom gewipt

Ik heb nu samen met Ben deze film bekeken en we hebben ervan genoten

Ben denkt erover na om te verhuizen naar de sloot in de achtertuin btw.

dat heeft hij aan onze verslaggever ter plaatse vermeldt

avatar van Kondoro0614
Finding Dory

Als groot fan van het vorige deel ‘Finding Nemo (2003)‘ heb ik nu zijn opvolger ‘Finding Dory’ gezien maar, of ik er nou echt van stond te kijken is een heel ander verhaal. Ruim 13 jaar later bedenkt Andrew Stanton samen met zijn partner Angus MacLane het idee om toch een sequel van het eerste deel te maken. Waarschijnlijk is Angus er mee gekomen aangezien het zijn eerste film is. Even na gaan dat ‘Finding Nemo (2003)‘ een jeugd film van mij is, was toen welgeteld vijf jaar oud.

Hoewel ik erg stond te springen voor deze Sequel is hij me echt vies, vies en dan ook echt vies tegengevallen. Ik zou vooropstellen dat ik het geen slechte film vond maar, de manier waarop ‘Finding Dory’ is gemaakt en werd gepresenteerd is het gewoon een grote kopie van ‘Finding Nemo (2003)‘ , wat ik al wel een beetje dacht. Deze film mag dan wel een totaal ander verhaallijn hebben het komt echt op het zelfde neer. Waar nu Nemo zijn vader niet naar Nemo zoekt, zoekt Dory naar haar ouders, die waren ook al gevangen geweest en wisten weer met behulp van andere zeedieren naar buiten gebracht. Nee, dat deed mij vrij weinig.

Waar ik Dory in ‘Finding Nemo (2003)‘ toch een heel leuk karakter vond (zelfs bij de herziening afgelopen zomer) is een eigen film niet voor de karakter Dory weggelegd. Het was zeker een film wat zozeer niet saai was, het doen en laten van Dory lopen nogal op het zelfde uit. Dit ADD- vergeet achtig visje valt 97 minuten constant in herhaling door de zelfde opmerkingen te maken. Ja, dat hoort nou eenmaal bij de dingen die ze heeft, het is gewoon na een tijdje saai aan het worden om te kijken wat ik erg zonde vond.

Het verhaal is zoals al gezegd er eentonig en een mooie kopie van zijn voorganger.. We volgen dit keer Dory, die haar ouders kwijt is geraakt. Ze gaat samen met de twee clownvisjes opzoek naar haar ouders waar ze al snel uitkomen bij een soort Seaworld. Wanneer ze daar in allerlei probleempjes terecht komen vinden ze haar ouders uiteindelijk buiten het prak en was het eind goed al goed. om het maar even vluchtig samen te vatten.

Het meest heb ik nog wel genoten van de twee zeeluipaarden (zeeleeuwen wat het waren) die op een steen zaten en dat er constant er eentje bij wou, met het er af blaffen. Dat vond ik nog wel goud waardig, heb ik ook nog wel om gelachen maar de rest viel mee. CGI was redelijk up-to-date en was niet irritant om naar te kijken, zo heb ik deze ook weer gehad en viel ook dit me weer erg tegen.. Veel films uit 2016 zijn een negatief gedachten bij mij.

(Gezien op 30-12-16)
Soms heb ik wel heimwee naar die oude Disneyfilms, zoals Sneeuwwitje.
Maar een computeranimatiefilm heeft ook zijn charmes.

Deze 'Finding Dory' mag er absoluut zijn.
Het vergeetachtig visje Dory zoekt haar ouders terug.
Ze zoekt haar identiteit. Waar horen we thuis om iemand te zijn?

Bijzonder vond ik zeer zeker ook Hank de octopus als opportunist en optimist!

Mooi, avontuurlijk en vol leuke, humoristische taferelen.
Een film hoeft niet volmaakt ze zijn om goed te zijn.

avatar van mcdaktari
Best wel weer een aardige animatie maar toch haalt deze niet het niveau van Finding Nemo. Die vond ik iig toch beter. Ik weet nog dat ik , toen deze stijl van animatie nieuw was, het helemaal niks vond. Tenminste ik moest echt heel erg wennen aan de nieuwe computer animaties. Ik was de ouderwetse getekende animatiefilms gewend en kon er in het begin heel moeilijk aan wennen. Maar toen hadden de films ook nog niet de kwaliteit die bv de Pixar en Disney animaties tegenwoordig hebben. Maar dingen wennen snel, want als ik nu een oude getekende Disney kijk, vind ik dat weer stukken minder. Een beetje de omgekeerde wereld, of niet?

avatar van JJ_D
Typisch zo’n film die van net-afgewende-catastrofe naar oh-nee-alweer-een-rampscenario sjeest. Maar ah. De personages zijn geestig, het ritme zit goed en de enkele ontroerende momenten zitten uitstekend ingebed in het humoristische geheel.

Ideaal voor een avondje sloefen-uit-voeten-onder-‘t-deken-hoofd-achterover-en-genieten.
Zucht-blaas-oef.
Euhm, wanneer verschijnt het vervolg...iemand?

avatar van the new guy
sperwer 27 schreef:
(Gezien op 30-12-16)
Soms heb ik wel heimwee naar die oude Disneyfilms, zoals Sneeuwwitje.
Maar een computeranimatiefilm heeft ook zijn charmes.

Deze 'Finding Dory' mag er absoluut zijn.
Het vergeetachtig visje Dory zoekt haar ouders terug.
Ze zoekt haar identiteit. Waar horen we thuis om iemand te zijn?

Bijzonder vond ik zeer zeker ook Hank de octopus als opportunist en optimist!

Mooi, avontuurlijk en vol leuke, humoristische taferelen.
Een film hoeft niet volmaakt ze zijn om goed te zijn.

Mag ik vragen wanneer je sneeuwwitje voor 't laatst hebt gezien? Ik heb 't vorig jaar nog eens geprobeerd, ook jungle boek nog een bekeken. Voor mij geen doorkomen aan, zoo traag. Vroeger was 't echt niet altijd beter qua kinderfilms, maar dat hadden wij als Kids niet door.

Goeie film over een jong visje met een slecht korte-termijn geheugen die zijn ouders kwijt raakt. Een prima vervolg met een behoorlijk avontuurlijk verhaal (waardoor het de volle lengte onderhoudend is). Vergeleken met de vorige film is er wat minder in de personages geïnvesteerd (ondanks dat de stemmencast uitstekend is).

avatar van LOTR-lover
Eerlijk gezegd vind ik Finding Dory leuker dan Finding Nemo. Daar zullen weinig mensen het mee eens zijn, maar gelukkig: smaken verschillen. Heb me uitstekend vermaakt met deze feel-good animatiefilm van Pixar. De humor klopt, Dory is een zeer loveable personage en ook de terugblikken naar de vroegere Dory zijn vertederend. Het was ook erg leuk om Nemo & Marlin weer terug te zien, net als een paar andere personages. Niet de beste Pixar film, maar stijgt zeker wel boven de middenmoot uit wat mij betreft.

7/10 (IMDB)

avatar van horizons
Redelijk. Een herhalingsoefening van het eerste deel met enkele, dus veels te weinig, leuke momentjes. Die vogel was hoogtepunt van de film.

Heerlijk vervolg op finding nemo. Ik heb ze beide achter elkaar gekeken. erg leuk! Ook heeft de 3D een prima uitwerking gekregen!

avatar van DeCol
Als hoofdpersonage vind ik Dory eigenlijk niet leuk genoeg. Gelukkig zijn er met Hank, Destiny, Bailey en Becky een aantal leuke nieuwe karakters in dit vervolg op Finding Nemo. Verder is het veel van hetzelfde. Visueel is het weer prima. Al met al leuk om eens te zien.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw bekeken op bluray. Als fan van de 1e film zat ik vorig jaar in de bios en Finding Dory was gewoon leuk, vooral door Ed O'Neill als Hank. Het niveau van Finding Nemo halen ze nergens, maar de film heeft wel een bepaalde klasse die ook na 2 keer kijken nog prima overeind blijft. Visueel mooi, leuke nieuwe personages erbij, een feel good sausje erover dat goed werkt. Alleen...Finding Nemo is een absolute klassieker die je elke keer weer opnieuw kan bekijken en weer onder de indruk kan zijn en Finding Dory is gewoon leuk zonder echt uit te blinken.

3,5* blijven staan.

avatar van Boneka
Films als Finding Dory zijn zo aandoenlijk dat het gewoon plezier is om naar te kijken. Af en toe wel wat (te) druk maar verder prima te doen. Vooral de kwaliteit op blu ray is er eentje om te smullen. Geluid en beeld zijn prima verzorgd. Dory is een lief visje die zijn ouders kwijt is en ik weet zeker dat kinderen deze versie zeker ook leuk vinden. Vond alleen het eind wat minder, maar goed om heel eerlijk te zijn vond ik deze toch een halve punt beter dan Finding Nemo. Waarom weet ik niet, maar zal Finding Nemo nog eens goed bekijken om een goed oordeel te kunnen geven. Voor volwassenen is ie ook prima te doen.

Heb gekozen voor de originele "Engelse" stemmen. Dat bekt vaak beter dan de Nederlandse stemmen.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en vond het een prima film. Wel een beetje een herhalingsoefening, maar er zaten ook leuke stukjes in (bv die zeehonden).
Visueel was het weer een pareltje.
Wel niet zo sterk als het eerste deel, maar toch wel een vermakelijk deel.

avatar van misterdhdh
Niet echt goed, niet slecht. Verhaal op zich is niet echt origineel, de uitwerking is het ook niet. Dit verhaal lijkt wel erg op Finding Nemo, die ik iets beter vond. Er zitten wel leuke stukken (bv. zeehonden) in maar ook saaie lange stukken. Ik miste toch een beetje de verfijnde humor. Alles is natuurlijk zeer voorspelbaar maar is zeker niet storend. Visueel is het natuurlijk topkwaliteit. Gewoon middenmoot deze film al behoren dit soort films niet echt tot mijn favoriete genre. Met een paar animatiefilms per jaar heb ik het wel gezien.
3/5
***

avatar van Ajax&Filmfreak
Ik vond deze film ook weer leuk net als Nemo...
Maar mijn dochter van 19 maanden die toch meer richtig doelgroep zit vond er niks aan .
19 maanden is ook nog wel erg jong dus wat niet is kan nog komen, maar Cars vind ze wel al geweldig.

avatar van mrklm
Fantastische film voor het hele gezin is de perfecte combinatie van humor, spanning en dramatiek. De film heeft bovendien een positieve boodschap met het verhaal van Dory [Ellen DeGeneres] die zich plotseling haar ouders kan herinneren en met hulp van haar vrienden Nemo [Hayden Rolence] en Marlin [Albert Brooks] probeert haar weg terug te vinden naar de plek waar zij haar ouders is kwijt geraakt.
Een paar van de kleurrijke karakters uit Finding Nemo keren terug, maar één van de grote verdiensten van deze film is dat het totaal nieuwe karakters weet te creëren en dat de film dezelfde visuele inventiviteit weet te behalen. Hank de Octopus [Ed O'Neill] is een schot in de roos in een belangrijke bijrol en Idris Elba en Dominic West scoren als twee behulpzame zeeleeuwen. De stemvertolkingen zijn perfect waardoor elke rake grap in het voortreffelijke scenario het gewenste effect heeft.

avatar van tommykonijn
Destijds Finding Nemo nog in de bioscoop gezien. De film heeft bij mij nooit zo hoog gezeten als bepaalde Disney Classics, maar ik heb 'm desondanks toch meermaals nog op dvd gezien in mijn jeugd. Toen ik las dat de sequel van Netflix ging verdwijnen, heb ik deze vrijwel meteen toch maar bekeken. Een herziening van Finding Nemo was wellicht leuk geweest, maar niet per se nodig. Ik kon me die film goed genoeg herinneren om Finding Dory meteen te bekijken.

Ik had niet heel veel met Dory in het origineel weet ik nog. Ik vond de zoektocht van Marlin naar zijn zoontje veel interessanter en Dory was af en toe grappig als sidekick. Het feit dat deze sequel zich volledig op haar focust, sprak mij dus niet meteen aan. Ik moet echter zeggen dat Pixar dit op een goede wijze gedaan heeft. De jonge Dory is ontzettend aandoenlijk en de relatie met haar ouders wordt op een hartverwarmende manier uitgewerkt. Daarnaast krijgen ook oudgedienden Marlin en Nemo weer genoeg te doen. De film is mooi geanimeerd en kent een gezonde dosis humor, die zowel jong als oud zal aanspreken. Persoonlijk kon ik erg genieten van de twee sadistische zeeleeuwen (gespeeld door Dominic West en Idris Elba) en Bailey (door de vertolking van Ty Burrell is het een regelrechte dolfijnversie van Phil Dunphy).

De show wordt echter gestolen door Hank. Deze norse octopus, met het hart op de juiste plaats, heeft de leukste scènes van de film op zijn naam staan en diens interactie met Dory werkt erg goed. Fijn ook dat dit personage vertolkt wordt door Ed O'Neill, iemand die ik erg kan waarderen om zijn werk in Married with Children en Modern Family. Qua personages komt Finding Dory dus eigenlijk niets tekort. Zowel oude bekenden als nieuwe personages werken goed en komen ook allemaal uit de verf. Het grootste 'minpunt' waar de film mee kampt, is eigenlijk simpelweg dat het niveau van het origineel net niet gehaald wordt. Ondanks dat de film tegen het einde (met het fragment op de snelweg) nogal over de top gaat, vond ik het ook wel wat hebben dat men (letterlijk) nog even flink gas durft te geven. Het zorgt in ieder geval voor een spectaculaire climax.

Een prima vervolg dus. Net iets minder goed dan Finding Nemo, maar nog steeds genietbaar van begin tot eind. De afwezige personages uit het origineel worden niet gemist door de vele leuke nieuwkomers; iets dat lang niet altijd een garantie is voor een film als deze. Ik heb genoten en zou Finding Dory als familiefilm zonder enige twijfel aanbevelen.