• 8.487.295 stemmen

Geregisseerd door: Andrew Stanton en Angus MacLane

Met onder meer: Ellen DeGeneres, Albert Brooks en Ed O'Neill

Releasedatum: 29 juni 2016

Plot Finding Dory

"An unforgettable journey she probably won't remember."

De hyperactieve Dory komt er achter dat ze geboren is in het Marine Biology Institute of California, waar vele zeedieren worden voorbereid op hun terugkeer naar de zee. De vergeetachtige blauwe vis werd op jonge leeftijd weer in de oceaan vrijgelaten, maar ze reist terug naar het instituut om haar ouders te vinden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Fluke (stemrol)

Rudder (stemrol)

avatar van Tommy De Vito

Tommy De Vito

Leuk, maar daar is het ook wel mee gezegd. Finding Nemo was een kaskraker, een geweldige animatie avontuur, met een flinke scheut humor en leuke personages.

Maar Finding Dory doet op geen één front het beter dan zijn voorganger. Persoonlijk vond ik FD niet grappig en het verhaal is bijna een na bootsing van FN. En vaak té voorspelbaar. Dory vond ik meer irritant als leuk, maar dit vond ik al in FN. Er zaten zeker wel een paar leuke personages bij, maar met dank aan zijn voorganger. Jammer dat Bruce de haai even niet om de hoek kwam kijken.

Visueel weer mooi, maar dertien jaar na Finding Nemo is het er niet beter op geworden. De kon ook net zo goed in 2003 gemaakt zijn. Toch 3 sterren voor de mooie onder water wereld!

avatar van PZN

PZN

Een geweldige opvolger van de eerste film. Alle leuke dingen kwamen er in terug. Ik vond hem zelfs beter dan zijn voorganger.

avatar van stratmans

stratmans

plezante film.

Redelijke goedkope kopie van finding nemo.

avatar van shrink

shrink

• 2022 stemmen

Aardig vervolg, maar veel te overdreven (lees ongeloofwaardige wendingen)

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Verwonderlijk dat dit vervolg op Finding Nemo bijna vijftien jaar op zich heeft laten wachten. Moest er wel van komen. Dit is een aardig vervolg maar niet zo sterk en ook niet zo grappig als Finding Nemo. Ditmaal krijgt Dory de hoofdrol en gaat op zoek naar haar ouders, met vele avonturen in een sea life park en ook vele ontmoetingen met nieuwe vriendjes waarvan Hank de octopus (erratum : septopus) de opvallendste is. Dat was dan ook de beste toevoeging in deze film want die debiele vogel Becky en die twee zeeleeuwen waren eerder irritant.

Finding Nemo : 4,5*

Finding Dory: 3,5*

avatar van Shadowed

Shadowed

Ai.

Na het toch wel vermakelijke deel 1 was dit weer een aanfluiting. Maar als 1 van mijn kritiekpunten op deel 1 het karakter Dory was en DeGeneres die Dory inspreekt was, dat weet je dat Finding Dory toch wel een teleurstelling zal gaan worden. En dat werd het dan ook.

Deel 1 was een avontuur door zowat de gehele oceaan heen, maar deel 2 beperkt zich voornamelijk tot een wateramusementspark en die weet helaas niet zo speciaal te zijn als de oceaan. Hier en daar nog wel leuke ideeën, maar er ontbreekt toch echt een speciale factor. Alhoewel de eerste 20 minuten, waar de oceaan nog wel centraal staat, nog wel de leukere momenten kennen.

DeGeneres vond ik vreselijk. Maar dan ook echt vreselijk. Irritante voice-acting, en jammer genoeg is ze nu de hoofdrol in de film, wat de boel er beslist niet leuker opmaakt. Ook de humor was erg ondermaats en irritant, tot soms ronduit pijnlijk. Dory in de emmer met dode vissen bijvoorbeeld.

Maar het is voornamelijk dat de film nogal geforceerd de toon en humor zo kinderlijk mogelijk door de film probeert te pompen. Veel scenes zijn net wat te overdreven of enthousiast geacteerd. De dramamomentjes tussendoor maken ook weinig indruk en echte emotie is ook ver te zoeken.

Ik mis ook voor de rest een echt avontuurlijk gevoeltje en een vonkje van creativiteit. Nu heb je wel een mooie animatiefilm, maar met beduidend minder liefde gemaakt dan het voorgaande deel. En dat is dan toch wel weer een beetje jammer.

avatar van Sw7d

Sw7d

Finding Nemo is een klassieker, maar Finding Dory vind ik vrij underwhelming. Nooit echt grappig, visueel niet heel interessant, oninteressante personages. Deze had voor mij niet gehoeven.