Finding Dory (2016)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Andrew Stanton en Angus MacLane
met de stemmen van Ellen DeGeneres, Albert Brooks en Ed O'Neill

De hyperactieve Dory komt er achter dat ze geboren is in het Marine Biology Institute of California, waar vele zeedieren worden voorbereid op hun terugkeer naar de zee. De vergeetachtige blauwe vis werd op jonge leeftijd weer in de oceaan vrijgelaten, maar ze reist terug naar het instituut om haar ouders te vinden.

avatar van Tommy De Vito
Leuk, maar daar is het ook wel mee gezegd. Finding Nemo was een kaskraker, een geweldige animatie avontuur, met een flinke scheut humor en leuke personages.

Maar Finding Dory doet op geen één front het beter dan zijn voorganger. Persoonlijk vond ik FD niet grappig en het verhaal is bijna een na bootsing van FN. En vaak té voorspelbaar. Dory vond ik meer irritant als leuk, maar dit vond ik al in FN. Er zaten zeker wel een paar leuke personages bij, maar met dank aan zijn voorganger. Jammer dat Bruce de haai even niet om de hoek kwam kijken.

Visueel weer mooi, maar dertien jaar na Finding Nemo is het er niet beter op geworden. De kon ook net zo goed in 2003 gemaakt zijn. Toch 3 sterren voor de mooie onder water wereld!

PZN
Een geweldige opvolger van de eerste film. Alle leuke dingen kwamen er in terug. Ik vond hem zelfs beter dan zijn voorganger.

plezante film.
Redelijke goedkope kopie van finding nemo.

Aardig vervolg, maar veel te overdreven (lees ongeloofwaardige wendingen)

avatar van Filmkriebel
Verwonderlijk dat dit vervolg op Finding Nemo bijna vijftien jaar op zich heeft laten wachten. Moest er wel van komen. Dit is een aardig vervolg maar niet zo sterk en ook niet zo grappig als Finding Nemo. Ditmaal krijgt Dory de hoofdrol en gaat op zoek naar haar ouders, met vele avonturen in een sea life park en ook vele ontmoetingen met nieuwe vriendjes waarvan Hank de octopus (erratum : septopus) de opvallendste is. Dat was dan ook de beste toevoeging in deze film want die debiele vogel Becky en die twee zeeleeuwen waren eerder irritant.

Finding Nemo : 4,5*
Finding Dory: 3,5*