Finding Dory (2016)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Andrew Stanton en Angus MacLane
met de stemmen van Ellen DeGeneres, Albert Brooks en Ed O'Neill

De hyperactieve Dory komt er achter dat ze geboren is in het Marine Biology Institute of California, waar vele zeedieren worden voorbereid op hun terugkeer naar de zee. De vergeetachtige blauwe vis werd op jonge leeftijd weer in de oceaan vrijgelaten, maar ze reist terug naar het instituut om haar ouders te vinden.

lezertje
Ted Kerkjes schreef:
Natuurlijk respecteer ik jouw mening en natuurlijk schrijf jij geen onzin. Jouw mening verbaasde mij alleen, gezien het feit dat jij zowel The Jungle Book uit 1967 als The Jungle Book uit 2016 erg goed vindt. (Daar komen immers ook pratende dieren in voor.)

Nou is erg goed misschien te veel gezegd. Animatiefilms kenmerken zich nu eenmaal heel vaak door sprekende dieren als protagonist te bombarderen. En wat 'The Junglebook' betreft meen ik mij te herinneren dat ik zoiets schreef dat de remake wel heel knap gemaakt was, maar in feite een overbodige film. Het wachten is op de film van Andy Serkis, die ook beloofd het echt verhaal te vertellen. In het boek blijkt de Kaa de slang trouwens Mowgli's vriend te zij in plaats van zijn aartsvijand in beide animatiefilms.

Kollinski
Ted Kerkjes schreef:
Dan kun je de film eigenlijk niet beoordelen.

Ja dat argument is een goede, maar toch heb ik de film beoordeelt door de film te verlaten.
Als iemand een film der mate slecht vind om deze geheel uit te willen zitten, dan geldt dat ook als oordeel. Ik had ook met mijn ogen en oren dicht kunnen blijven zitten, had ik dan wel recht op een oordeel? Als ik de film nou verlaten had omdat ik de trein van half 7 moest halen dan valt er niet veel te oordelen inderdaad, tja..

Vermakelijke Pixar weer, maar dan ook niet meer dan vermakelijk. Vooral jonge Dory deed het erg goed, en ik vind het nog altijd ontzettend knap hoe een animatiefilm ervoor kan zorgen dat je een animatie figuur zo lief of schattig kan vinden. Sowieso 1 van de sterkere punten van de Pixar films.

De film had niet gehoeven maar is desalniettemin leuk en vermakelijk en vooral voor de jongere generatie die waarschijnlijk zonder Nemo zijn opgegroeid.

avatar van AmazingPP
lezertje schreef:

Dar had ik bij 'Nemo' absoluut niet het geval. Een pratend clownvisje, alsof dat best wel eens zou kunnen.

Ja, als je zo naar film gaat kijken kun je beter ophouden met kijken. Ik heb eens naast iemand gezeten bij een Star Wars, zegt ie: "Dat kan toch nooit...". Ik draai naar hem om en zeg: "Heel de film kan niet, oen!" Een beetje inleving is misschien nodig...

AmazingPP schreef:

Opzich eens, voor wat betreft inleving bij films. Maar een uitspraak als "Ja, dat zou best wel eens kunnen" bij een film als Finding Nemo gaat er bij mij ook niet in hoor . Bij zo'n animatiefilm heb ik dergelijke inleving niet nodig, om het toch een topfilm te vinden.

avatar van Ted Kerkjes
Kollinski schreef:
Nee, dat is onzin. Je kunt iets niet eerlijk als geheel beoordelen als je het niet als geheel gezien hebt. (Dat lijkt me toch vrij logisch.) Je gaat ook geen boek van tweehonderd pagina's beoordelen op de eerste honderd? Je kunt het hele boek dan niet beoordelen, puur omdat je niet het hele boek gelezen hebt.
Kollinski schreef:
Natuurlijk niet. Dat geldt dan hoogstens als een oordeel voor de eerste twee minuten.
Kollinski schreef:
Het gaat uiteraard niet om je aanwezigheid, maar om je aandacht, maar dat snap jij natuurlijk ook wel.
?

avatar van KingJ
inderdaad vermakelijk maar niet meer dan dat
leuk voor de kids maar geen klassieker zoals z'n voorganger wel is (geworden)

avatar van getthecool
Vermakelijk, maar geen waardige opvolger van Finding Nemo.

Afgezaagde verhaallijn die na halverwege de film al erg 'gerekt' aanvoelt, inconsequentie in de herinneringen van Dory, totaal onrealistische scènes (hoe stom het ook klinkt) en teveel referenties naar deel 1.

Teert puur op de kwaliteit van de karakters zoals opgebouwd in Finding Nemo. De animatie was ook niets bijzonders. Bijna reden om te gaan twijfelen aan de kwaliteiten van Pixar, gelukkig was de short een stuk beter.

Kollinski
?

je kan er nu wel een heel filosofisch verhaaltje van maken, maar je oordeelt een film of je oordeelt het niet. Ik oordeel de film en als ik het bagger vind dat ga ik wat anders doen met mijn tijd. Zo simpel is het.

De makers van deze film hebben zich duidelijk goed beseft waar ze aan begonnen. Ze hebben niet geprobeerd Finding Nemo opnieuw uit te vinden maar hebben er een eerbetoon aan gebracht, waarbij het publiek precies krijgt waarop ik althans zat te wachten; bakken met terugkomende karakters uit Finding Nemo en alle registers gaan open: schattigheid, humor en chaos op 110%.

Elk probleem dat Dory, Nemo en Marlin tegen komen op deze tweede grote reis kan (Dory-stijl) luchthartig en relatief eenvoudig overwonnen worden met een halfbakken plan, dat voor een groot deel vertrouwt op geluk. Toen op enig moment otters middels hun schattigheid een snelweg afzetten, waardoor Dory en Hank (vis en octopus) samen een vrachtwagen konden kapen, dacht ik heel even "gaat dit niet wat te ver?", om me meteen te realiseren dat ik een lach van twee meter breed op mijn gezicht had en niet zo'n ouwe zeurpiet moest zijn; ik zat te genieten van al die chaos.

Deze film kan qua verhaal niet tippen aan zijn voorganger en zal geenszins de filmgeschiedenis ingaan als een meesterwerk, maar is kleurrijk en heeft mij herhaaldelijk hardop laten lachen, dus ik kan 'm aanbevelen.

avatar van Popcorntales
Is deze Finding Dory een leuke film? Absoluut! Is het de gedroomde opvolger van Finding Nemo? Dat dan weer niet. Misschien moet je beide films niet met elkaar vergelijken, maar dat doe je onbewust toch omdat het nu eenmaal een opvolger is. Om kort door de bocht te gaan, waar Finding Nemo perfect de juiste snaren weet te raken en een mooi evenwicht vindt tussen alles, mikt Finding Dory iets teveel op de slapstick jokes en de nodige actie. Maar het is zeker en vast geen miskleun zoals Cars 2 dat wél was. Dit komt mede dankzij de nieuwe leuke personages (Hank, Bailey, Destiny) en de prachtige wereld die Pixar opnieuw weet te scheppen. Leuke, aangename film maar ook niet veel meer dan dat. Volledige recensie kan je op mijn website lezen: Recensie: Finding Dory – Popcorn Tales - popcorntales.com

samen met mn zzontje gekeken. Mn jongen vond het wel leuk. Tja ik als volwassenen vond ik totaal niks dus 0,5!!

avatar van JacoBaco
Helemaal vergeten te stemmen op deel 1. Nou die verdient zeker wel een dikke 4 sterren, maar inmiddels denk ik ook al 10 jaar niet gezien. Finding Dory gaat dit keer over Dory en dat had natuurlijk opnieuw heel erg leuk kunnen worden en dat is het ook. Alleen niet heel erg leuk, maar gewoon leuk! Wat ik vooral mis bij deze film zijn de fantastische extra... ehhh personages zoals Bruce de haai, de school sardientjes en natuurlijk de meeuwen. Hier vind ik de extra personages toch wat minder leuk. De 2 zeehonden zijn het grappigst en de rest mwa.

Leuke film en that't it!

Veel leuker dan ik dacht.

avatar van Jusstinb
Ik vind Finding Nemo veel meer op je gevoel inspelen, meelevend en zielig verhaal.

Bij Finding Dory lijkt de focus meer op comedy te liggen. Zelf heb ik beide films recentelijk kort na elkaar gezien. En heb toch echt het idee dat ik me meer vermaakt, en veel meer gelachen heb bij finding dory. En niet alleen ik, de bioscoop zaal(pathe city, allemaal volwassenen) lag continue in een deuk. Gewoon een dikke 4 net als voor Finding Nemo!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Op momenten dat je het vervolg op Finding Nemo, één van de geslaagdere Pixar films, wat aan de magere kant vindt, ga je je afvragen of inmiddels een enorme ouwe zuurpruim geworden bent of de film ook gewoon echt niet zo heel sterk was. Of beide. Waarschijnlijk beide.

Akkoord, Finding Dory is een sympathieke film en op geen enkel front barslecht te noemen, maar in tegenstelling tot de eerste film had ik ook veelal het gevoel van 'meh'. De film is in grote lijnen veel te veel een herhaling van de eerste film, men had tijdens het maken de Finding-Nemo-checklist voortdurend bij de hand, zo lijkt het. Maar ook los gezien van het origineel valt de film in herhaling, de gehele speelduur zien we vissen van waterbak naar waterbak hoppen om iets te vinden. Onderweg komen ze wat nieuwe typetjes tegen, die allemaal niet zo bijster memorabel zijn. Leuke sequenties zijn er wel en de film zorgt geregeld voor een glimlach. Maar net zo vaak - of misschien wel vaker - voor een déjà vu.

3 sterren.

avatar van xaboetje
Ik wil met mijn dochter van net 7 naar finding dory. Maar ons vorige bezoek aan een de bios was niet zo goed bevallen. We gingen naar zootropolis en we hebben halverwege de bios verlaten omdat ze het te eng vond. We hebben toen 2 maanden langs haar bed gezeten totdat ze in slaap viel.
Ik heb toen gezegd dat we voorlopig niet meer naar 6+ films gaan.

Nu is finding dory ook een 6+ film dus kunnen we er niet heen. Maar is die 6+ terecht? Zitten er echt engere momenten in de film? Hoe verhoudt hij zich tot zootropolis?

Ik verwacht niet dat hij zo eng is als zootropolis maar ik heb geen zin om weer de bios halverwege te moeten verlaten en met een dochter te zitten die niet alleen naar de wc durft.

avatar van Ajax&Litmanen1
xaboetje schreef:
Ik heb toen gezegd dat we voorlopig niet meer naar 6+ films gaan.

Zootropolis is ook wat serieuzer en zwaarder. Finding Dory is totaal niet eng. In deel 1 zag nog een grote haai, maar die zit er zelfs niet meer in. Enige wat ze misschien naar zal vinden is het verhaal van Dory die haar ouders kwijt raakt? Ik heb geen idee wat 6 jarigen allemaal eng vinden
Zou de gok wel durven te wagen (maar wel op eigen risico, niet de mijne, haha).

avatar van Jusstinb
xaboetje schreef:

Hoi! Finding Dory kent geen echte enge momenten. Misschien een keer een donkere verlaten zee maar Finding Nemo is dan iets enger denk ik. De film heeft vooral veel humor! Alles wordt speels in beeld gebracht. Zo is er op het einde een auto crash waarbij de auto in zee stort, maar er vallen geen gewonden en de vissen vallen speels in het water.

avatar van devidia
Sterk vervolg.
Misschien net iets te veel heen en weer geloop en gezwem, maar Pixar weet als geen ander perfect de gevoelige snaar te raken en een lach te toveren.

avatar van cantforgetyou
Echt een super leuke avonturen film. Dory is soms erg grappig. Later in de film worden de grappen minder, maar er is genoeg actie en vertier. Je verveelt je geen moment. De 3D komt weer goed naar voren in deze film. Ik ben niet zo van de 3D, maar in Pixar/computer animatie films is het juist prachtig. Ik blijf me verbazen over de zee en golven uit de computer. Net echt. Het korte voor filmpje van Pixar is echt prachtig. Leuk ook dat ze Sigourney Weaver hebben gevraagd voor (wederom) een stem. Ze heeft een prachtig geluid en doet dit perfect.

avatar van sonyjh
-jack_sparrow- schreef:

Ik ga hier eigenlijk helemaal mee akkoord, Dory was absoluut mijn minst favoriete personage in Finding Nemo ... maar ze is (in mijn ogen) enorm aangenamer en sympathieker in deze film!

Kheb de film gisteren eindelijk gezien. En ik ben het eens . Waar ik dory irritant vond in de eerste fining nemo, vond ik het een aangenaam personage in deze finding Dory. Toffe film!

Prachtig vervolg.

avatar van Walter S.
Ik ga altijd met mijn kinderen naar dit soort films, maar ik vind ze zelf ook altijd erg leuk, deze was ook prima te doen, grappig, 'spannend' en mooi gemaakt.

avatar van Effie
Ik weet het niet hoor, maar als de mensen in de zaal maar blijven lachen als de walvishaai voor de 10e keer tegen een paal zwemt, Dory voor de 20e keer een gek stemmetje op zet om met de walvishaai door de buizen te communiceren en Dory voor de 30e keer vergeet wat ze eigenlijk aan het doen is, dan vraag ik me wel eens af of ik eigenlijk wel humor heb... Ik weet echt niet wat de mensen daar nou zo leuk aan vonden... Wat een uitgekauwde zweetsok was dit zeg... 2,5 ster voor de mooie animatie en de handvol grappen waar ik wél om moest lachen...

Effie schreef:

Dat heb ik ook hoor alleen kan ik nooit lachen om animatie of tekenfilms , alleen Finding Nemo vond ik de moeite en daar moest ik ook niet om lachen maar vond het wel een mooie film...

avatar van ibendb
Finding Dory: De sequel die we nodig hadden.

Nemo was als kind mijn favoriete goudvis met een spastische vin. Ik zag de film ontelbare keren en iedere keer maakte ik zélf deel uit van die magische onderwaterwereld die Pixar geschapen heeft. Dory was het grappige sidekickje en Marlin de verantwoordelijke vader. De andere leuke bijpersonages boeiden me eigenlijk niet zo veel. Pas een jaar of twee geleden ontdekte ik de subtiele en vaak hilarische volwassen humor in de film. En sindsdien houd ik nog meer van Finding Nemo.

Toen Ellen DeGeneres tijdens haar show aankondigde dat er een vervolg kwam, was ik in de zevende hemel, maar wanneer de eerste trailer uitkwam werd mijn enthousiasme wat ingetoomd. De trailer zag er niet uit. Mooie beelden, slecht gemaakt. Sindsdien heb ik alle trailers van de film vermeden en ben ik zonder al te veel voorkennis de film gaan zien.

Ik moet zeggen, het is lang geleden dat ik zo hard heb gelachen bij een animatiefilm. De bij vlagen kurkdroge humor was precies mijn tand. De film zat vol met kleine grapjes waar ik plat mee lag. De humor die meer bedoeld was voor kinderen (zoals Destiny en haar bijziendheid, kreeg dan weer een kleine glimlach.

Mijn grootste angst was dat Dory's geheugenverlies vervelend zou worden. In het begin neigde het er wel naar, maar gelukkig hebben ze er een leuke draai aan kunnen geven waardoor het luchtig blijft.
Verhaaltechnisch is het niet zo speciaal, maar dat moet niet altijd bij een animatiefilm.

De voicecast is subliem: Ellen is het perfecte voorbeeld van hoe een stem gecast moet worden. Haar stem past ideaal bij Dory en ik kan me niemand anders inbeelden als de blauwe doktersvis. Cameo's van Sigourney Weaver, Idris Elba en Dominic West zijn ook pure perfectie.

De reden waarom ik niet meer dan een 4* geef is omdat ik geen echte emotionele breakdown had, wat ik bij het origineel wel had. Ik verwachte een echt tearjerk-momentje, maar kreeg het niet echt.

avatar van Effie
@stinissen Ik vind tekenfilms meestal wel leuk, bijvoorbeeld echt wel kunnen lachen om de Toy Stories en -jawel- Shrek. Ik vind het zelf vaak fout gaan zodra er karakters in komen die een steekje los hebben, waar dan om gelachen moet worden. Was het in Finding Nemo nog beperkt tot Dory zelf, slechts 1 gestoord figuur, het vervolg zat er vol mee! Ik ben de namen al weer vergeten, maar wat dacht je van die vogel met die emmer, rechtstreeks uit het gekkenhuis, en die geflipte zeeleeuw, is met DSM-IV al niet meer te diagnosticeren, en wat zeg ik, eigenlijk hebben alle karakters wel een handicap die dan zogenaamd lollig zou moeten zijn. Als ik wil lachen om een stelletje clowns, dan ga ik wel naar het circus. En nee, ik hou niet van het circus. Ik wil lachen om een goede grap, en niet om een hyper-actieve eekhoorn die een scheet laat of laat staan een vis met geheugenverlies.

Waar ging dit stukje ook alweer over?

avatar van Walter S.
Effie schreef:

Ik lach zelden hardop om films, ik weet nog wel dat ik bij de openingsscene van Guest House Paradiso heel hard gelachen heb. Maar dat is ook al een tijdje geleden.

Het zal wel hetzelfde zijn als wanneer mensen naar het theater gaan om bij een cabaretier eens goed te lachen om grappen waar ze thuis voor de buis alleen om zouden glimlachen.

avatar van adriemeijer
Het voorfilmpje (met de schattige drieteenstrandlopers) was geweldig. Dat had van mij de hoofdfilm mogen zijn. Finding Dory zelf was zoals we mogen verwachten: wel OK. Nergens echt grappig of spannend.

Wat betreft de discussie over "Dat kan toch nooit...": Ik vind dat makers van animatiefilms dubbel goed hun best moeten doen om de kijker mee te sleuren in het verhaal. Neem bijvoorbeeld Spirited Away, waar Chihiro tergend langzaam en voorzichtig een steile trap afdaalt en dan onverwachts uitglijdt. Iedere kijker schrikt zich daar een ongeluk, en dat is een goed teken. Ook die film is 100% fantasie en er gebeurt van alles wat absoluut onmogelijk is, maar dat maakt voor het meeleven met de hoofdpersoon niet uit.
Bij veel (animatie)films mis ik dat echt: dat ik op het puntje van mijn stoel zit en me constant afvraag: "Hoe zal dit aflopen?". Bij Finding Dory zat ik meer op mijn horloge te kijken en me af te vragen: "Hoe laat zal dit zijn afgelopen?"