
Non Ho Sonno (2001)
Alternatieve titels: Sleepless | Nonhosonno
Italië
Misdaad / Horror
117 minuten
geregisseerd door Dario Argento
met Max von Sydow, Stefano Dionisi en Chiara Caselli
Torino, 1983. De jonge Giacomo Gallo (Dionisi) moet hulpeloos toekijken hoe zijn moeder op werkelijk afgrijselijke wijze wordt vermoord. Inspecteur Ulisse Moretti (Sydow) belooft de jongen dat hij de moordenaar zal vinden, zelfs als de zoektocht zijn hele leven duurt.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=TPFz-LV6l6U
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,2 / 6369)trailer (YouTube)filmscore (MusicMeter)Een dikke 4* voor nu.
Maar qua verhaal erg genietbaar.
Non Ho Sonno begint niet slecht. Zo'n achtervolging in de trein is bijvoorbeeld Argento op z'n best en ook de daarop volgende moord is lekker nasty. Helaas zakt de film daarna steeds verder in. De kills blijven heerlijk gory en ook de opzet is niet slecht maar het constante gezeur, wat in dit geval het plot is, is dermate saai dat de interesse af en toe toch behoorlijk wegzakt. 117 Minuten was dan ook wat veel voor een film als deze als je het mij vraagt.
Op het einde, die wat Scream (1996) achtig aanvoelde, laat Argento de good-guy en de bad-guy hun motieven en alle geheimen nog even ontrafelen. Dit gaat in een keer allemaal wel héél snel en voelt dan ook veel te gehaast aan. Gelukkig gaat de film er wel uit met een knaller, letterlijk en figuurlijk.
Op zich geen onaardige film maar het was toch een heel stuk beter geweest als Argento de suspense van de eerste +- 20 minuten had aangehouden.
Komt deze soundtrack: Non Ho Sonno (Sleepless) - Original Goblin Soundtrack - YouTube trouwens voor in de film? Heb wel keer op keer het gitaar deuntje gehoord, maar geen enkele keer dat keyboard(?), wat je hier in het filmpje hoort...
En Max von Sydow is natuurlijk altijd aangenaam om naar te kijken.
Op z'n Italiaans gefilmd en belicht (erg mooi en gestileerd, maar af en toe ietwat knullig - plus veel studiowerk), een uitstekend gebruik van muziek en knappe speciale fx. Soms campy (als ik het einde op zich zou kijken zou ik lachen) maar het werkt.
En bij zo'n exploderend hoofd begin ik gewoon heel hard te juichen.
POV's die niet kloppen. Camerawerk dat erg slordig is. Lelijke kaders en diagonalen. Who cares, het is naieve filmerij van iemand die dat met liefde doet.
Argento heeft gekozen voor veel expliciet geweld. De gore effects zien er over het algemeen goed verzorgd uit. Enkel het onthoofde hoofd ziet er wel erg fake uit.
De score van Goblin is weer erg sterk. Enkel wanneer de elektrische gitaar erbij komt vind I'm het wat te dominant worden, maar verder is het weer erg goed gedaan.
Wat de film wel wat tegenzit is de duur, want bijna 2 uur is wel erg lang. Daardoor valt de film af en toe tussen de moorden wat stil en duren een aantal scenes wat lang. Wat mij betreft had een film van 90 of 100 minuten me beter geleken om de vaart er wat in te houden.
Al met al een aardige throwback naar de giallo.
Inspecteur Moretti beloofd de jonge Gallo dat hij de moordenaar van zijn moeder zal vinden, ook al kost het hem zijn hele leven. Jaren later is Moretti met pensioen als de moorden weer beginnen. Alles wijst erop dat 'De Dwerg' weer actief is, samen met Gallo probeert hij de moordenaar op te sporen.
Max von Sydow speelt - zoals je wel kon verwachten - een goede rol als Moretti, wat mij betreft zou hij veel vaker dit soort rollen mogen spelen. Ook erg knap dat hij goed wist te reageren op de Italiaanse acteurs, volgens mij is de film namelijk in het Italiaans opgenomen met alleen Sydow in het Engels. Het verdere acteerwerk was uiteraard minder, maar ook zeker niet slecht. Gabriele Lavia speeld na Inferno en Profondo Rosso weer een rol voor Argento.
De eerste film van Argento sinds Phenomena met soundtrack van de band Goblin. Goblin heeft zich door de jaren heen een beetje tot metal-band ontpopt, maar godzijdank zijn de synthesizers nog steeds prominent aanwezig. De soundtrack is weer erg gaaf en past uitstekend bij de film. Nog steeds die goede oude Goblin-stijl, maar dan wat moderner.
Ook in de 21e eeuw heeft Argento zijn visuele genialiteit niet verloren. De cinematografie is weer uitstekend en lekker ouderwets. Hoe kan het ook anders, want deze is verzorgt door Ronnie Taylor. Een oude rot in het vak die cameraman was voor o.a. Star Wars en later als cinematograaf voor Argento heeft gewerkt. Veel statische shots en first-person beelden die je eerder in een jaren '80 film zou verwachten en verder ook Argento's gebruikelijke bizarre camerahoeken. Met name de donkere scènes in de trein waren erg mooi geschoten. De geanimeerde visualisatie van het kinderrijmpje was ook erg grappig, niemand verwacht zoiets tegen te komen in een film als deze.
De film begon bijzonder goed, helaas wordt het plot daarna wat minder. Het had allemaal stukken beter uitgewerkt kunnen worden en Sydow had van mij ook een wat grotere rol mogen hebben in de ontknoping. Hoewel er veel meer had gezeten in het concept was het zeker niet slecht. Een spannend verhaal met uitstekende elementen dat nergens voorspelbaar wordt en eindigt met een drie-dubbele twist. De film heeft een aantal lekker brute moorden met uitstekende gore en make-up, ook de opbouw naar de moorden toe was suspensevol gedaan.
Net als in Tenebre staan zijn Misdaad-romans het voorbeeld voor moorden en net al in Profondo Rosso is een kind de moordenaar. Dat met die dwerg en de kinderrijmpjes vond ik erg leuk bedacht. Roberto Zibetti was wel niet heel overtuigend als de moordenaar, maar dat maakt het natuurlijk alleen maar onvoorspelbaarder. Het einde was een beetje apart door de plotselinge headshot (ook heerlijk ouderwets trouwens) en de eindcredits die veel te vroeg al door het beeld rollen.
Al met al weer een ondergewaardeerde film van Dario Argento. Niet zo goed als dat ik had verwacht, maar toch weer een goede film van de meester. Een moderne Giallo met Max von Sydow, wat wil je nog meer. Aanraders voor liefhebbers van Argento en de Giallo.
Vanaf het moment dat de film meer focus gaat leggen op het plot en de echte hoofdpersonages worden geïntroduceerd wordt het allemaal een stuk minder interessant. Uiteindelijk is het wel leuk gevonden zo moorden op basis van een kinderliedje (nursery rhyme) maar de scènes tussen de kills zijn niet interessant, bij momenten zelfs tenenkrommend. In tegenstelling tot de meesten vond ik Von Sydow's karakter eerder vervelend bij momenten zelfs karikaturaal. Niet enkel een teveel aan plot en personages, de kills worden steeds saaier en slordiger. Ik kan er nog een nipte voldoende aan kwijt voor een sterk eerste half uur ongeveer.