D2: The Mighty Ducks (1994)

Familie / Komedie

geregisseerd door Sam Weisman
met Emilio Estevez, Kathryn Erbe en Michael Tucker

Hij had niet gedacht dat hij het jeugdhockeyteam The Mighty Ducks nog zou laten vliegen, maar als een sponsor hem benadert kunnen de kinderen meedoen aan de Junior Goodwill Games. Aangevuld met nieuwe talenten uit het hele land worden ze Team USA. De kinderen vrezen echter dan niet alleen de naam maar ook het gevoel van de Ducks hiermee verloren gaat. Hijzelf ziet met afschuw toe hoe het IJslandse team wordt gecoacht door de man die zijn leven verwoestte.

avatar van narva77
Haha best lachen nog, maar niet zo leuk als deel 1!

gimli f
Mja, wel aardig ja, voor een kinderfilm.

Allen die sportdetails he...
Ik bedoel, ijshockeyen tegen Trinidad & Tobago (yeah right!) en IJsland (dat eiland is zo klein dat ze geeneens een team hebben)?

Right..!

Ik wacht al op een film waarin de V.S. wereldkampioen voetbal (!) wordt door vervolgens Liechtenstein, Vanuatu, Fiji, Peru, de Seychellen, Mongolie, en, vooruit, Finland verslaan....

Mja, wel aardig ja, voor een kinderfilm.

Allen die sportdetails he...

Idd heel leuk voor kinderen, ik weet nog dat ik de films geweldig vond. Er zitten echt van die feel good stukken in. Maar ja, voor volwassenen is de film blachelijk en lachwekkend. Maar als je rekening houdt met de doelgroep ben ik nog bereid hem 2.5* te geven

avatar van Captain Pervert
Wat is er met die Emilio Estevez gebeurd? Aan de coke zeker?

avatar van Clueless Dork
Hij is bezig met MD 4.

goede film, niet alleen voor jeugd, 6*, nee geintje, 2,5 *

D-ark
2,5 goed gemaakte jeugdfilm maar lang niet zo goed als deel 1

avatar van Materny
Fantastische film voor het kleine grut maar meer ook niet.
Leuk A-origineel plotje, acteerwerk is wel stukken minder maar wat verwacht je met zo''n jonge cast.

Buiten dat flitsende scene''s op het ijs.
Kan hier eigenlijk geen stem uitbrengen omdat het buiten mijn doelgroep valt maar ik stem toch maar met het iq van een 12 jarige.

lowhusky
Dit deel draait veel te veel om die Adam Banks en te weinig over Charlie Conway

avatar van matthijs_013
Typisch jaren 90 familie filmpje me een paar bekende acteurs. Film was standaard en duurde veel te lang om geïnteresseerd te blijven.

avatar van tukkerstein
Om te kotsen, veel te Amerikaans, veel te Disney, veel te standaard. Totaal niet orgineel.

Leuke vermakeljke film, vond dit de minste van de drie maar toch nog steeds leuk om te zien.

avatar van jumpstylemovie

avatar van dvdfreak123
goeie film maar deel 1 is inderdaad nog beter

avatar van Sjakie14
jeah..
de film komt er morgen weer op.
ik vind het een mooie film.
D3 heb ik ook gezien is ook mooi.
ik heb de 1e nog niet gezien maar die
lijkt mij ook mooi.
van mij heeft het een 5.0 gekregen

avatar van Phantasm
Ik vind deze net zo goed al het 1-ste deel.

avatar van Muggsy
Dat hele uitvaren tegen reclame was toch echt misplaatst, zeker als je af en toe eens een NHL-wedstrijd (of een andere Amerikaanse sport) meepikt op televisie. Die onderbrekingen zitten volgestouwd met reclameboodschappen.
Om nog maar te zwijgen over de reclame die Disney maakte voor 'The Mighty Ducks of Anaheim' met deze film, hun NHL-franchise toentertijd.
IJsland introduceren als aartsvijand was inderdaad hilarisch, maar vond het vooral vreemd dat aan de wedstrijd tegen Rusland zo weinig tijd werd besteed en aan die tegen Canada zelfs helemaal geen.
Film was verder slechts een kopie van de eerste maar de gebeurtenissen speelden zich af op een groter podium. Ook werden er nog meer stereotypes geïntroduceerd waaronder de Texaan die overal een rodeo van weet te maken.
Ook afgrijselijk te zien dat Disney er weer maar eens in slaagt een onderscheid te maken tussen 'ongeoorloofd geweld' van IJsland, dat op gejoel van het publiek kan rekenen en 'geoorloofd geweld' van Team USA, dat zelfs toegejuicht wordt.

avatar van Metalfist
Ducks fly together!

Normaal gezien was het het plan om gisteravond nog wat verder te gaan met de Jackie Chan-athon maar mijn kameraad belde af waardoor ik de kans zag om nog eens een Mighty Ducks film op te zetten. De trilogie barst van de nostalgie bij mij en die nostalgie was nog altijd aanwezig bij de herziening van de eerste film. In mijn herinnering was de tweede film nog net iets beter dus ik was benieuwd of dat nog altijd zo ging zijn.

En neen, de eerste film blijft toch nog mijn voorkeur hebben. Voornamelijk omdat ik de indruk heb dat ik in mijn hoofd een eigen samenraapsel van de beste momenten uit deel 2 en deel 3 heb gemaakt. Dit tweede deel van het ijshockeyteam heeft zeker wel zijn pluspunten (de Bash Brothers!) maar voor de rest kent de film praktisch dezelfde opbouw als zijn voorganger. Het blijft natuurlijk nog altijd wel vermakelijk om naar te kijken maar het is toch net iets minder. De film probeert halverwege ook nog een plot rondom reclame en sponsoring te introduceren maar dat voelt een tikkeltje geforceerd aan doordat dit soort sporten gewoonweg draait op geld van sponsors. Steven Brill neemt deze keer opnieuw het script voor zijn rekening en maakt dan ook voluit gebruik van de personages die hij in het eerste deel heeft laten opdraven. Hoewel er een aantal de uiteindelijke film niet halen (Tammy en Tommy Duncan onder andere), verschijnt de overgrote hoop wel terug opnieuw. Om het gebrek aan de anderen te compenseren introduceert Brill een aantal nieuwe personages en de ene is daar meer geslaagd van dan de andere. Portman blijft een goede toevoeging aan Fulton Reed maar de Texaan Robertson voelt dan enorm geforceerd aan. In ieder geval is het verfrissend om nieuw bloed te zien maar het was nu ook niet dat de personages die geknopt zijn zoveel meerwaarde hadden.

Ik zei het bij het eerste deel al maar Estevez blijft toch werkelijk geknipt voor deze rol. De broer van Charlie Sheen en zoon van Martin Sheen heeft voor de rest in de filmwereld niet al te veel brokken gemaakt maar dit doet hij gewoonweg goed. Vreemd trouwens dat de rol van Charlie Conway, hier opnieuw gespeeld door Joshua Jackson, zo beperkt is geworden. Zijn moeder, Heidi Kling, komt er al helemaal niet meer aan te pas en de aandacht gaat ook Vincent Larusso die de rol van Adam Banks speelt. Op zich niet zo erg want Larusso acteert goed, zeker voor een kind, maar ik zie Joshua Jackson ook wel graag spelen. Dan rest eigenlijk alleen nog maar de coach van IJsland en dat is in elk opzicht een typische Disney villain. Carsten Norgaard, lijkt eigenlijk best wel hard op Steven Seagal, doet dit dan ook op een geslaagde manier. Ook nog wel leuk natuurlijk dat de oude getrouwe cast terug op de proppen komt. Iedereen is wat ouder geworden, logisch ook, maar de cast blijft grotendeels hetzelfde.

Net iets minder dan deel 1 maar het scheelt niet veel. De nieuwe personages zijn over het algemeen geslaagd, het verhaal blijft getrouw aan de voorganger maar de feeling is er toch niet compleet. The Mighty Ducks 2 is een vermakelijke film die vooral zijn doelgroep zal aanspreken maar toch iets teveel terugvalt op deel 1.

avatar van darthconner
tukkerstein schreef:

Veel te Disney? Natuurlijk! Het is een Disneyfilm. Wat verwacht je dan?

avatar van Franza
Dit vind ik het beste deel van de serie.
Maar ik denk zoiezo dat je deze film leuker vind als je van de sport houdt