Iron Will (1994)

Avontuur / Familie

geregisseerd door Charles Haid
met Mackenzie Astin, Kevin Spacey en David Ogden Stiers

1917. De jonge Will Stoneman heeft een ijzeren wil. Zijn vader is overleden en tot overmaat van ramp dreigt faillissement voor zijn moeder. Will is van plan de deurwaarder weg te houden door een sleehondenrace te winnen die van Winnipeg (Canada) naar Saint Paul, Minnesota (Verenigde Staten) voert. De hoofdprijs bedraagt namelijk tienduizend dollar, die hij zo hoopt binnen te sleeën.

De muziek deed me erg denken aan die van de "Titanic". Deze film is ouder, dus handig geleend?? Zelfde componist??

avatar van The Goss
Prachtig gefilmd, maar het verhaal was matig.
Op het laatst krijg je overal jeukplekken als de toeschouwers Iron will zijn melodietje gaan fluiten om hem over de streep te krijgen. archhhh!!.

avatar van Flipman
Wat weinig stemmen, ik heb deze Film twee keer gezien!

Wel 'n hoog gemiddelde, ik ben het helemaal met The Goss eens!

BlueSword
erg mooie film vond ik het, heb hem nog op vhs liggen hier.
zelf hebben wij ook sledehonden dus vandaar dat deze mij ook wel interreseert.
het verhaal is wel een beetje matig ja maar vind de film wel aardig sterk.

avatar van Filmkriebel
Standaard Disneyfilm over een sledehondenrace. Bereid je ook voor op de zwaaiende Amerikaanse vlaggetjes, een hoop opgehemeld patriottisme en sentimentele opvoeringen. Het leed van het begin af geen twijfel wie de race zou winnen. Een mooie film voor een jonger publiek, verder miste ik meer magie tussen acteurs en honden.

Vermakelijke Disney rond een avontuurlijke sledehondenrace die voert langs prachtige sneeuwrijke locaties.
Ondanks de sentimentele kant valt de zoetsappigheid reuze mee. De race kent genoeg ontberingen en een heuse bad guy en nog wat types met snode plannen.
Die sledehonden zijn prachtige beesten. Die lijken echt onvermoeibaar.
Herkenbare rol van Spacey, eentje die aansluit bij zijn andere werk.
Natuurlijk is de film wel wat voorspelbaar, maar het verhaal kent genoeg afwisseling en weet van begin tot eind te boeien.

avatar van Norma
Prima film die helemaal biedt wat je van een avonturenfilm mag verwachten.
De avontuurlijke reis die de jongen met zijn hondenslee maakt is prachtig in beeld gebracht; de barre tocht gaat dwars door besneeuwde bossen en over ijzige vlaktes wat spectaculair is om te zien. Daardoor neem ik de typische Disney clichés zoals de stereotype slechterikken, cheesy wijze woorden en nadrukkelijk aanzwellende muziek op spannende momenten graag voor lief. En wat betreft het sentimentele einde; na anderhalf uur vol bewondering voor het doorzettingsvermogen van zowel de jongen als de honden meegeleefd te hebben is zo’n finale gewoon waar ik zin in heb

avatar van alexspyforever
Sterk meeslepend avontuurlijk drama. Ook van de prachtige natuurshots heb ik enorm genoten.
Ik sluit me aan bij het commentaar van Norma. Einde is misschien wel cliché maar dat gunde ik die jongen met ongelooflijk doorzettingsvermogen helemaal!