The Rookie (2002)

Drama / Familie

geregisseerd door John Lee Hancock
met Dennis Quaid, Rachel Griffiths en Jay Hernandez

De film vertelt het waargebeurde verhaal van Jim Morris, die door een armblessure moest stoppen met honkballen. Twaalf jaar later besluit hij, geïnspireerd door de jongens die hij traint, om alsnog te proberen om zijn droom uit te laten komen. Hij weet uiteindelijk een contract te krijgen bij de Tampa Bay Devil Rays, waarbij hij in september 1999 alsnog de Major League haalt.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
De film huppelt van het ene cliché na het andere, dus wat dat betreft zou ik 'm een lage beoordeling willen geven...

...aan de andere kant heb ik echt 2 uur lang met een grote smile en kippenvel zitten kijken, d'r zitten echt zo veel mooie momenten in deze film. Erg vermakelijk, leuke rol van Quaid

3,5 * dan maar

avatar van Ibrahim
Ik zou het vreemd vinden als deze film niet de bioscoop zult halen want in Amerika werd het heel goed ontvangen.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Klopt, maar ja het de film gaat over een sport die hier niet populair is, en een speler die hier niet bekend is...

Geweldige film , geen gelul gewoon een topfilm die nog echt is gebeurd ook 4.5*

avatar van petey
Mooie film, vooral voor mensen die ook nog van honkbal houden.

Wel heel Amerikaans natuurlijk, want waar anders zou iemand op latere leeftijd de top nog kunnen bereiken en zien dat er een film over hem gemaakt wordt. Zie het toch niet gebeuren in Nederland: Jan van Halst, de film.

kappeuter (moderator)
Deze poster is een variant op de Southern Comfort poster.

Amerikaanse prut.
Dat is het!
Ik zal niet stemmen. ; )

avatar van Phil Leotardo
De film in de zomer van 2002 in het vliegtuig gezien naar mijn familie in Californië. Wel een aardige dramafilm. Mooie opnames en Dennis Quaid. Als je niet veel om honkbal geeft vind je deze film misschien niet veel. Persoonlijk hou ik wel van honkbal. Ik geef de film 3 sterren. Trouwens in Any Given Sunday speelt Dennis Quaid ook al een soort sportveteraan

avatar van Phil Leotardo
Trouwens hier staat weer dat de film om 22.45 uur begint. Maar hij is toch echt om 20.30 uur begonnen. Dat hebben jullie altijd op deze site bij films van SBS6. Pas dat PHP-script en/of database nou eens aan

20.30 ? ik dacht al waarom, de film zo snel was afgelopen.

Leuk film trouwens maar, niet echt speciaal. Ik vond het allemaal een beetje overdreven.

3.0

avatar van mikey
Sentimentele inkopper van disney. 2

us_raider
Om 22.45 begon het deel dat na Hart van Nederland werd uitgezonden. Geweldige film, met erg goed acteerwerk ook. De kinderen deden dat ook heel goed!

sentimentele baseball film, maar wel goed geacteerd met een goed verhaal.

***

avatar van TheRisingSun
Heerlijke film die, voordat Quaid zelf aan de bak gaat, al een lekkere sportfilm was,maar als hij zelf gaat gooien word het alleen maar beter.
Schitterend verhaal dat erg mooi is verfilmd.

4,5 ster

avatar van SiSsY bOY
jammer alleen dat er in de omschrijving hier al staat hoe de film verloopt!

avatar van McClane
SiSsY bOY schreef:
jammer alleen dat er in de omschrijving hier al staat hoe de film verloopt!

Want dat was natuurlijk niet te voorspellen van tevoren...

Voorspelbaar, sentimenteel, maar desalniettemin een leuke film om naar te kijken. 3*

avatar van Werwolf
Best een aardige film, en een goede rol van Quaid. Verder is het waargebeurd dus allicht weet je al hoe het afloopt. Dus maakt het toch eigenlijk niet uit dat de omschrijving er al bij staat. Redelijk hoge gevoelswaarde had deze film voor mij. 3*

lowhusky
Goed geacteerd, vermakelijke scenes, wel een te gemakkelijk einde

The Last
Goeie film zeg. Quaid acteert goed als 'rookie', het (waargebeurde) verhaal is ook echt prachtig en wordt mooi verteld. Ook erg vermakelijk allemaal.

Ruim 3.5 sterren.

Bij sportfilms ben ik nooit zo kritisch. Zeker niet bij baseball-films. Ja, het is allemaal wat sentimenteel, maar van de Olympische Spelen jank ik ook bijna elke dag.
Vaak mooi acteren. De scènes met de Owls zijn soms bijna documentair van aard en het filmwerk mag ik ook. Rachel Griffiths vond ik niet zo op haar plaats in deze film - dat is niet omdat ze slecht speelt, maar omdat ik word afgeleid door de veel interessantere rollen die ze in het verleden heeft gespeeld. Een zo passieve rol als hier ergert me dan een beetje. Het zoontje vond ik erg leuk, het regisseren gaat wat dat betreft ook heel gedetailleerd: de camera zoomt uit en het zoontje springt van de tribune af. Hij slaapt niet op zijn zij zoals zo veel slapende kinderen in films, maar op zijn buik met een bijna kwijlend mondje op het kussen. Mooie details, die raken.
Het verhaal zette me een beetje op het verkeerde been, ondanks de grote voorspelbaarheid. Op gegeven moment zegt Morris dat de Owls een bijzonder clubje is, en verwacht ik uiteindelijk dat hij terug gaat naar Big Lake, om ook hun een toekomst te geven, maar dat wordt helemaal niet ingelost. Het gaat toch puur om zijn carrière. Mooie rol van Brian Cox. Jammer altijd als een filmtitel niet uniek is, zeker als de eerdere film met dezelfde titel niet zo veel eerder gemaakt is.

avatar van moviemafketel
Ben gek op sportfilms en het is altijd lekker om zo'n film zonder reclame op de BBC te kunnen aanschouwen. Ik kende dit waargebeurde verhaal nog niet en het is heel erg bijzonder hoe Morris alsnog de kans krijgt om zijn talent in de Major League te kunnen tonen, nadat het daar natuurlijk jaren niet naar uitzag.
Er zit een prettige opbouw in. Het trainen van de jongens en het uiteindelijk behalen van de titel is erg speels opgezet en er was duidelijk chemie tussen de cast. De moeizame relatie met zijn vader komt sterk over. Sterke vrouw achter zich, schattige kinderen, misschien iets te schattig, maar dat zie ik door de vingers.
Kreeg kippenvel toen Morris werd opgeroepen om te gaan pitchen in dat enorme stadion. Het respect dat hij overal weer moest verdienen en zo beloond worden. Ja, ik zie dit soort films graag !

avatar van masterrossi
ik vind honkbal leuk, ik vind het verhaal best aardig (waar gebeurd, ik weet het) maar vond het acteer spel maar mwah en dat jochie (zoontje) een ontzettende zwakte bod (ohh we hebben geen goed shot voor deze scene...nog een keer die glimlach dan maar...)

mdus...

avatar van Berthil
Jordy schreef:

3,5 * dan maar

Mee eens na 14 jaar
Blijft een Disney film maar toch leuk om naar te kijken en sterke rol van Quaid.

Een film uit de Disneystal met de onvermijdelijke sentimentaliteit, zoals gebruikelijk ietsje "Te" op het einde.
De vader-zoon-verhoudingen zijn wel keurig uitgebeeld en dat de film vele gelijkenissen vertoont met andere Amerikaanse balsportenfilms moet toegegeven.
In zijn geheel evenwel toch genietbaar met goede acts.