Miracle (2004)

Verenigde Staten / Canada
Drama / Sport

geregisseerd door Gavin O'Connor
met Kurt Russell, Patricia Clarkson en Nathan West

Amerika snakt naar iets positiefs, een succes dat ze vertrouwen geeft. Uit het niets is daar de onbekende coach Herbert Brooks en zijn twintig jongens. Het ijshockey en zijn frustratie gaan terug tot 1960. In dat jaar werd hij het Olympische team uitgezet, dat uiteindelijk de gouden medaille zou winnen. Met een klein groepje enthousiaste jongens gaat hij aan de slag. Het blijkt de juiste man, op het juiste tijdstip. Gedurende zeven maanden kneedt en schaaft hij aan het team, dat boven zichzelf uit zal groeien. Samen zullen ze het onmogelijke bereiken. Als door een wonder verslaan ze het ijshockeyteam van de Sovjet-Unie en winnen goud. De overwinning straalde af op de hele Amerikaanse natie.

avatar van witboek
De Russische nederlaag door de Amerikanen.

Hoeveel films konden de Russen maken van al hun overwinningen?

avatar van handelaar
Naomi Watts schreef:
En dan de rol van Russell die een strenge maar ook een zeer rechtvaardige trainer neerzet

Hopelijk komt er ook nog eens een soort gelijkverhaal over Louis van Gaal tijdens het aankomende WK. Het wonder van Oranje, wie weet...
Affijn, dit soort sportfilms kunnen alleen de Amerikanen maken.

avatar van Decec
Een goede drama/familie/historie/sport film...
Prima verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Kurt Russell en Noah Emmerich ...
Gedeeltelijk mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Insignificance
Ach ja, dit zet je dan tijdens deze Winterspelen eens op als liefhebber van de sport. Zelfs met die stemming en dit wonder is het geen al te beste film. Wat O'Connor onlangs bij Warrior verrassend genoeg voor elkaar kreeg, lukt hem hier nog niet. Misschien dat het, onder meer, iets te maken heeft met de vele personages.

Met een teamsport heb je er simpelweg meer, terwijl de tijd om die te behandelen zo ongeveer gelijk blijft. Het scenario zoomt dan wel in op enkele spelers, de goalie bijvoorbeeld, toch is het te weinig om tot een echte klik te komen. De troef op dat vlak zou de coach moeten zijn, maar dan blijkt het ook erg doorzichtig.

Zo is er uiteraard een zeurend vrouwtje die de zenuw van een vorige Olympiade eventjes pijnlijk blootlegt onder begeleiding van muziek die zo van de lopende komt rollen. Kippenvel om de verkeerde redenen. Al met al valt van deze Herb Brooks niet veel meer te maken dan een strenge coach met een aparte tactiek.

Russel, of zijn rol, is te saai. Eenmaal op het ijs gaat het beter. Ietwat chaotisch, maar vooruit. Wat mij dan wel tegenvalt is het commentaar tijdens de wedstrijden. Van de toenmalige verslaggever, die het opnieuw heeft ingesproken, maar het werkt pas wanneer zijn beroemde woorden landen. En die zijn wel van toen.

avatar van mrklm
Prima reconstructie van het mirakel van Lake Placid (hoewel je de 5 gouden medailles van Eric Heiden toch ook een mirakel mag noemen). De VS namen revanche voor de even pijnlijke als controversiële verloren basketbalfinale tijdens de Olympische Spelen in 1972 door Rusland in de halve finales van het Olympische ijshockeytoernooi van 1980 te verslaan. Het was de eerste keer sinds 1960 dat Rusland het toernooi niet won. De film richt zich vooral op coach Herb Brooks [Kurt Russell] die in 1979 besluit het roer flink om te gooien: hij laat een aantal topspelers thuis en vervangt ze door mensen die - in zijn ogen - beter in het team passen omdat ze een bepaalde taak goed kunnen uitvoeren. Zijn meerderen zijn daar uiteraard niet over te spreken, bovendien zijn de spelers bepaald niet overtuigd van hun eigen kunnen. Het is aan Herb en zijn staf om de spelers om te smeden tot een team én ze het geloof te geven dat ze iedereen, zelfs de Russen, kunnen verslaan.
Kurt Russell is overtuigend in een rol waarin zijn frustratie over het feit dat Brooks de laatste speler was die afviel voor het Olympische team in 1960, schuil gaat achter een masker van kalmte en verbetenheid. De manier waarop de spelers langzaam naar elkaar toegroeien is boeiend en geloofwaardig neergezet en het feit dat de cast grotendeels uit talentvolle ijshockeyers bestaat, betekent dat de reconstructies van de trainingen en de wedstrijden absoluut overtuigen. De scherpe montage draagt extra bij aan een stukje sporthistorie dat niet bijzonder diepgravend, maar wel zeer goed gemaakt en uitermate onderhoudend is.

avatar van jippie2010
Oei, de film begint ontzettend zwakjes. De eerste scenes zijn onder niveau en zo is het ingewikkeld om goed in het verhaal te komen.
Maar Russell tackelt dit probleem eigenhandig door een ijzersterke rol neer te zetten.
Los van de slechte start en los van de nodige clichés heeft de film toch iets overtuigends in zich. Zeker het bekijken waard. *3.5