The Mighty Ducks (1992)

Alternatieve titels: Champions | The Mighty Ducks Are the Champions

Familie / Komedie

geregisseerd door Stephen Herek
met Emilio Estevez, Joss Ackland en Lane Smith

Hij is een succesvol advocaat en neemt een verkeerde beslissing als hij de gewonnen zaak viert met een krat bier in zijn auto. Omdat het niet zijn eerste overtreding is moet hij iets terug doen voor de gemeenschap, in de vorm van het coachen van een stel straatkinderen van ijshockey-district 5. Ze kunnen absoluut niet spelen, en accepteren hem nauwelijks als leider. Onder hen is er één die wat aardiger is. Hij heeft zijn vader verloren en vindt in de nieuwe coach een verloren vriendschap.

gimli f
De eerste film, daarna volgden er nog drie. Deze is de leukste, daarna is het effect er snel af. Dit is zo'n ongelooflijk stereotypische feel-good movie, dat ik begin te denken dat Hollywood dat soort films expres maakt, om de Amerikaanse kindertjes en jeugd wijs te maken dat het leven mooi is, en dat je alles kunt waarmaken, als je maar wilt en goed je best doet.
Een soort positieve stimulatie, of zoiets..

Hoe dan ook: goed vermaak als je wat jonger bent.

bekend concept inderdaad.
maar zolang het leuk verfilmd wordt hoor je me niet klagen

its my life
erg melig.
Wel erg voorspelbaar een 3.0

lizard
2,5 kom op deze film hebben we ooit wel eens gezien en voor velen is het ene leuke film.

avatar van SuperSideSwipe
Erg leuke jeugdfilm.

Mischien alleen omdat ik gek ben op dit genre (sportfilms). Maar ik heb me erg vermaakt!

avatar van Purmerend
Leuk ijshockey spelen met eieren. 3*

avatar van Fran
Echt een leuke, grappige onderhoudende film.

Natuurlijk voorspellend en niet diepzinnig, maar gewoon leuk. Lekker hangen voor de buis en kijken maar.

jeugd sentiment!!!

Vond t altijd en vind t nog steeds een goede feel-good movie.

avatar van Seifer
Leuke jeugd films, al weer jaren geleden dat ik de 3 delen gezien heb.

avatar van jumpstylemovie
Er zijn beter films van dit gerne.
maar deze is nog best wel te pruimen.
2***

avatar van dvdfreak123
Erg toffe jeugdfilm van genoten

The Last
Vermakelijk sport filmpje, niet meer dan dat. 2,5*

Leuke jeugdfilm die ik vroeger erg vaak gekeken heb. Charlie (Joshua Jackson) was toch altijd wel mijn favoriete personage in de film.

avatar van FrisoBoei
Als je het bekijkt als jeugdfilm is het een prima film.
Heb er vroeger vaak van genoten!

Als film is het niet zoveel waard, maar als kinderfilm heb ik in mijn jeugd zoveel van deze films gehouden dat ik ze een hoog cijfer moet geven! Emilio Estevez rules!

avatar van Phantasm
Lekkere vlotte jeugdfilm.

avatar van seanpuffy
zalig film doet me denken aan men vroegere kindertijd:d

is zo'n leuke film omdat ik hem vroeger echt graag bekeek =)

avatar van Muggsy
Een onbedreven ploeg, met een bende stereotiepe misfits binnen haar gelederen, groeit net op tijd naar elkaar toe om de belangrijke wedstrijd op het einde van de film te winnen.
De premisse klinkt al afgezaagd en zo voelt de hele film dan ook aan. Estevez is weinig charismatisch, eventjes lachwekkend in het begin van de film als 'topadvocaat', en hij raffelt de clichés in snel tempo af tegenover zijn toehoorders. De ploeg zelf bestaat uit de bekende stereotypes: de goedlachse joodse dikkerd, de Afro-Amerikaanse trashtalker, de teruggetrokken stille kracht, de nieuweling die eerst niet vertrouwd wordt, en natuurlijk de jonge held die heiliger is dan de paus.
Uit jeugdsentiment nog eens herbekeken (evenals de andere twee) maar een echte meevaller was het niet.

GuyB
Leuke feelgood, zou niet weten wat er mis mee is, typisch hollywoodstuff, maar wel inspirerend goeds voor de jonge knullen onder ons, is positief.

avatar van filmliefhebber92
Heel leuke film voor een koude winter zondag/zaterdag middag.

avatar van NovaChe
Zulke films kan ik altijd wel kijken, van die luchtige komedies. Eigenlijk sport komedies. Heerlijk om te kijken, als je eens geen actie film of thriller wilt zien. Kan ook niet wachtten tot die kids van mij de leeftijd bereiken en ook zulke films leuk gaan vinden.

avatar van Metalfist
He barely touched him!

Normaal gezien was het het plan om ons verder bezig te houden met de Jackie Chan marathon maar mijn kameraad met wie ik de films kijk is geopereerd aan zijn wijsheidstanden en zat dus thuis. Niet erg want ik heb nog genoeg andere films om te kijken maar om de een of andere reden vond ik niets interessant tussen de stapels films die ik nog moet zien. Althans, dat was zo totdat ik The Mighty Ducks nog eens tegen kwam.

Vroeger was dat één van mijn favoriete films (eigenlijk alledrie de delen) maar het was ondertussen alweer jaren geleden dat ik de films had gezien. Hoog tijd dus om daar eens iets aan te gaan doen en vanaf de eerste momenten is het weer ouderwets genieten. Aan The Mighty Ducks hangt dan ook enorm veel nostalgie aan bij mij. Het was dan ook met deze reeks films dat ik vroeger hockey wou gaan spelen, het was wel gewone straathockey want een ijshockeyveld was te ver weg maar bon. Wat vandaag de dag opvalt is dat The Mighty Ducks wel een serieus voorspelbare film is. Ook de moraal die bijna in je strot wordt geduwd valt me nu veel harder op dan vroeger maar tegelijkertijd blijft dit natuurlijk een jeugdfilm die dan ook nog eens door Disney is gemaakt, de koning van de moraal in films steken. Stoort dat hard? Neen, eigenlijk niet want de film vliegt op zich voorbij juist vanwege deze clichés. Het team van kinderen die nergens echt bij lijken te horen, coach Bombay die het coachen tegen zijn zin doet maar langzaamaan aan de kinderen gehecht geraakt, de finale wedstrijd die dan net dezelfde opbouw heeft als de verloren wedstrijd uit de coach zijn jeugd, ... Al vanaf de eerste minuten kun je de film voorspellen maar net dat maakt het ergens nog zo leuk. Komt voornamelijk ook doordat hier eigenlijk best nog wel vrij leuke humor in zit. Het zootje dat zich een team noemt bestaat uit allerlei verschillende types die regelmatig met elkaar botsen en dat geeft een aantal vermakelijke situaties.

Emilio Estevez blijft zelfs na al die jaren perfect voor deze rol. Ik ben hem in de jaren die hierop volgden regelmatig nog eens ergens anders tegen gekomen maar dit zal toch voor altijd de rol zijn waaraan ik hem link. Estevez speelt de rol van coach Bombay dan ook op een simpele maar degelijke manier. Leuk trouwens om Joshua Jackson te zien als kleine Charlie Conway. Ik ben nooit een fan geweest van Dawson's Creek maar de laatste tijd ben ik aan Fringe begonnen waar hij ook een grote rol heeft. Blijft toch vreemd om hem dan als 10-jarige te zien spelen. De bijrol van Lane Smith was ook wel vrij vermakelijk maar de kracht van de film zit hem eigenlijk in het spel van de kinderen. Ik heb het al meermaals gezegd bij een film maar normaal gezien heb ik een hekel aan kinderen in een film. Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar voornamelijk in oudere films lijken ze precies voor het eerst voor een camera te staan. Hier is dat gelukkig niet het geval en zorgt het voor een aantal leuke situaties. Sowieso is Elden Henson als Fulton gewoon een heerlijk personage maar ik geloof dat het allemaal nog net iets leuker werd met deel 2 vanwege de Bash-Brothers dus dat zal voor één van de volgende dagen zijn.

Dit soort nostalgie blijft het toch nog altijd heerlijk doen bij mij na al die jaren. Recentelijk Street Fighter en Space Jam ook nog eens herzien en die bleken ook nog altijd als een huis te staan. Hoewel The Mighty Ducks in elk opzicht voorspelbaar en cliché is, is het ook nog altijd een vermakelijke jeugdfilm. Ik voelde me in ieder geval toch weer even kind.

avatar van booyo
Ultiem jeugdsentiment.

avatar van Franza
Jeugdsentiment!
Ik weet nog wel dat iedereen in ons team het hier vroeger het over had.
Het blijft zoiezo een leuke film.
En zoiezo: IJshockey!

avatar van IH88
“Quack, quack, quack, quack, quack!”

Sympathieke film en een klein beetje jeugdsentiment. Emilio Estevez die leiding moet geven aan een ijshockey team met kinderen die allemaal zo hun problemen hebben. De interactie tussen Estevez en de jonge acteurs vormt het hart van de film en dat gedeelte werkt. Het is jammer dat het verhaal wel erg voorspelbaar is en nergens verassend uit de hoek weet te komen. Ook de personages blijven opvallend vlak, en het acteren en de dialogen zijn soms van een bedenkelijk niveau. Maar de underdog wint en dat is altijd mooi meegenomen.