Wonder Woman (2017)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Patty Jenkins
met Gal Gadot, Chris Pine en Robin Wright

Een Amazoneprinses verlaat haar weelderige tropische eiland om te leven in een wereld met stedelijke stadsgezichten van glas en staal. Opgeleid door Griekse krijgers en uitgerust met uitzonderlijke gaven is ze de afgezant van de goden die zal uitgroeien tot een van de grootste heldinnen ooit.

avatar van Basto
Fantastisch slechte film. Vooral de openingssequence met al die amazines doet me denken aan het slechtste wat de jaren 80 hebben voortgebracht. Wel lekker natuurlijk al die dames. En Wonder woman doet haar naam eer aan, want ze weet elke scene, hoe idioot ook tot kijk genot re verheffen met haar aanwezigheid. Heerlijk zoals ze over het slachtveld rent!

3,5 voor een bijzonder campy film.

avatar van Basto
horizons schreef:
Behalve dat sommige films twee weken later pas in 2d gaan draaien. Moet je weer internetloos leven om spoilers te ontwijken...

Spoilers?valt er iets over deze film te spoileren dan?

avatar van teigertje
Vandaag naar de bioscoop geweest.

In een woord gezegd en niet verwacht maar een van de beste films sinds tijden gezien.

Overdonderende super helden film en de hoofdrolspeelster Gal Gadot speelt de rol met allure.

Niet alleen wonder woman maar wat een wonder schone vrouw.

Geweldige cast.

Een dikke vette tien, meesterlijke film !

Kippenvel.

Grootse special effects en schitterende film muziek.

Een must see voor de liefhebber van het genre.

Begon matig, maar éénmaal van t eiland af was t een leuke film geworden. Alleen jammer dat t op het einde weer zo'n zack snyder debacle wordt. Leek wel of ik dat eindeloze bagger einde van batman vs superman weer aan t zien was. Dc wordt beter, maar is nog lang geen marvel.

Zwolle84
’I used to want to save the world, this beautiful place. But the closer you get, the more you see the great darkness simmering within’

Je hoeft niet altijd buiten de lijntjes te kleuren om te imponeren, zo hebben de vele, steeds beter wordende superhero movies van de laatste jaren wel bewezen. In de basis bestaan ze allemaal uit hetzelfde skelet, maar toch hebben ze hun eigen identiteit in combinatie met een doorgaans hoog niveau.

Tot voor kort had Marvel bijna het alleenrecht op dit subgenre, maar inmiddels klopt DC op de deur. Dat gaat vooralsnog met vallen en opstaan; Batman v Superman was een enorme miskleun, Suicide Squad daarentegen deed wel veel goed. Wonder Woman trekt die sterk stijgende lijn door. Niet alleen legt het de DC-lat een stuk hoger, ook Marvel zal er een flinke kluif aan krijgen om dit te overtreffen.

De reden? Pure regisseerskills. Op dat vlak is Wonder Woman bijna het exact tegenovergestelde van Batman v Superman. Waar laatstgenoemde een enorm onsamenhangend geheel is waarbij de afzonderlijke onderdelen domweg uit balans zijn, heeft Wonder Woman een heel nette, verzorgde opbouw. Spannend is dat niet per se, maar wel een uitstekende drager voor het eveneens goed verzorgde verhaal.

Het begint al met een opvallend lang stuk op het eiland waar Diana is geboren. Je bouwt als kijker een band met haar op en leert haar omgeving kennen. Wat dat betreft merk je duidelijk dat regisseur Patty Jenkins uit de dramahoek komt (ze regisseerde het zeer goed ontvangen Monster); ze weet hoe belangrijk de connectie tussen personages en kijker is.

Op de explosieve finale na is Wonder Woman, naar de maatstaven van het genre tenminste, ook een vrij down to earth film. De gebeurtenissen rond WO I en de onderlinge verhoudingen tussen de personages worden niet in de weg gezeten door onophoudelijke actie of een heel arsenaal aan gadgets.

Mede daardoor voelen de sporadische actiescènes extra dynamisch aan. Nu scheelt het dat alles voortreffelijk in beeld is gevangen. De slowmo’s zijn hier eens niet corny, maar vooral erg mooi. Ze voelen episch, net als die gave Wonder Woman-tune. Het kleurgebruik - niet zo fel als de meeste Marvels, niet zo overdreven duister als BvS - is eveneens fraai, net als de special effects. En zowaar: de 3D voegt ditmaal écht iets toe doordat er veel gebruik wordt gemaakt van diepte.

Wat daarnaast ook een flinke duit in het zakje doet: Gal Gadot is een van de beste hoofdrolspelers die we in dit soort films - en dat zijn er nogal wat - voorbij hebben zien komen. Je bouwt zoals gezegd een band op met Diana. Nu is het sowieso een erg prettig, likeable karakter, maar het zit hem ook zeker in de diepgang van Gadots performance. Haar zachte en harde kanten komen overal even natuurlijk over.

De verwachtingen waren vooraf al hoog, maar dat Wonder Woman zó goed zou zijn had ik niet verwacht. Als rapportcijfer zou ik zo rond de 8,4 uitkomen, waarbij ik niet uitsluit dat de film bij herzieningen nog verder zal stijgen. Dat het de beste superhero movie van het afgelopen jaar is, is alvast een zekerheid.

avatar van Dying Rose
Ben geen fan van dit soort universa, wel van Saïd Taghmaoui (Sameer in dit geval).
Hoe groot is zijn aandeel? Trailer stelt alleszins al teleur.

Dying Rose schreef:
Hoe groot is zijn aandeel?

Klein. BIjrolletje. Ik moest zelfs Googlen wie Sameer is.

avatar van Dying Rose
Auwtch.
Dan pas ik toch. Heb verder weinig houvast om naar uit te kunnen/willen kijken.

avatar van alexspyforever
IH88 schreef:
[Maar serieus, de eerste vrouwelijke superheld is iets wat er in Amerika ingaat als zoete koek.

Waarom zeg je dat steeds, in de jaren 80 had Supergirl toch al haar eigen film gekregen?

avatar van clubsport
Catwoman
Elektra
Nikita
Charlies angels
Lucy

avatar van Uier
Positieve discriminatie gaat inderdaad hard in Murica.

Uier schreef:
Positieve discriminatie gaat inderdaad hard in Murica.

Hoezo positieve discriminatie? Het zijn gewoon vrouwelijke hoofdpersonen omdat de personages ook vrouwelijk zijn, that's it. Het is niet dat Wonder Woman eigenlijk een man zou zijn en ze onder druk van de Dolle Mina's zijn gezwicht.

avatar van Uier
Ik bedoel daarmee dat de uitstraling van feminisme de film een extra boost geeft bij een deel van het publiek. Net zoals de Oscaruitreiking wel erg geforceerd gekleurd werd na de commotie van het jaar ervoor.

Wonder Woman richt haar pijlen nu ook op Nederland | Nieuwsuur - nos.nl

Zwolle84
Blijft altijd een aparte discussie, vind ik. Juist door te focussen op de vrouwrol wordt discriminatie er aan de haren bijgesleept. Terwijl het in mijn ogen eigenlijk helemaal geen onderwerp zou moeten zijn.

avatar van Uier
Ben ik volledig met je eens.

Wat een heerlijke film.
Ik vindt dat Dc veel meer interessante personages heeft dan Marvel.
Persoonlijk heb ik Wonder Woman altijd een van de leukste Dc superhero personages gevonden.
Dit was de zomer blockbuster waar ik het meeste heen uitkeek.
gal Gadot is perfect als princess Diana.
Ondanks de toch luchtigere sfeer was hij nog altijd donkerder dan de Marvel films.
( hou toch meer van die gritty look en feel in een super hero movie ).
DC heeft eindelijk weer eens een echt geweldige film afgeleverd.

avatar van Ajax&Litmanen1
I can save today. You can save the world.

Gister de film bekeken waar ik best kritisch naar toe ben gegaan, omdat DC de laatste jaren nou niet topfilms heeft afgeleverd aan de kijkers van superheldenfilms. Man of Steel was bagger, Suicide Squad op zijn best gemiddeld en Batman vs Superman was nodeloos langdradig en simpel, maar was op een of andere manier nog best vermakelijk. Wat ik vreemd bij DC vind is dat ze niet echt een geslaagd plan van aanpak hebben. Ze hebben de afgelopen films al zoveel nieuwe namen geïntroduceerd, dat praktisch niemand nou echt op een toffe wijze binnen is gebracht en met een persoonlijk verhaal waardoor je de persoon een beetje snapt en sympathiek gaat vinden. Maar daar is nu gelukkig verandering in gebracht.

Wonder Woman is namelijk by far het beste wat DC gemaakt heeft en is echt een indrukwekkend eindproduct geworden. De film duurt met bijna 2,5 uur speeltijd behoorlijk lang, maar is in tegenstelling tot bijvoorbeeld de net genoemde Batman vs Superman geen moment saai, warrig of misplaatst. Nouja, misschien het slot, maar daar kom ik op terug. Je ziet een lange introductie op het eiland waar Diana met haar familie en volk leeft, waar ze een krijger wil worden en dit ook met horten en stoten voor elkaar krijgt. En als dan Chris Pine erbij komt, dan komt het allemaal erg lekker los met een heerlijke invasiescène . Op dat moment wist ik dat het wel goed zat met de film.

Daarna volgt gewoon een buitengewoon sterk verhaal in de setting van de Eerste Wereldoorlog, wat erg aardig uitgewerkt is. Wel leuk dat deze oorlog steeds vaker ook decor is van films of games (Battlefield One), want het is best vaak een onderbelichte periode voor de massa. Ik hou er echt van, als ze fictief met realiteit op een boeiende manier als deze weten te verwerken. Aan de ene kant kijk je een superheldenfilm, aan de andere kant volg je een behoorlijk indrukwekkend thema als de eindfase van een wereldoorlog. Zeker als we Wonder Woman voor het eerst los zien gaan op het slagveld is het genieten voor de kijker. En zo volgen er nog wel een paar behoorlijk coole stukken. Wel spijtig dat we richting het einde weer naar die bekende Zach Snyder CGI slowmotion actie gaan met een uit de kluiten gewassen bad guy, een beetje in de sfeer van Batman vs Superman, wat weer niet zo positief is. Maar anderzijds zag het er wel flitsend uit en was het maar een klein deel van een vrij lang en intens verhaal.

Prettig om weer eens een superheldenfilm vanuit een ander perspectief te zien. Gal Gadot spat van het scherm als Wonder Woman, die ze met veel enthousiasme en charisma speelt. En dat ze erg aantrekkelijk is, speelt natuurlijk ook wel een beetje mee. Maar zonder dat dit een te feministisch verhaal is geworden, zien we wel een vrouw die behoorlijk haar mannetje staat en waar ik graag meer Wonder Woman in de toekomst van wil zien. Inclusief die hele gave cello-themesong.

avatar van horizons
Cello.

Pas ik het even aan

Ik had geen idee, zo muzikaal ben ik niet.

alexspyforever schreef:

Ik bedoel de eerste vrouwelijke superheld sinds de superheldenhype (begonnen met x-men in 2000). Voorbeelden als Catwoman, Elektra en Charlie Angels worden in Amerika niet meegeteld. Ten eerste zijn het gedrochten van films, ten tweede niet van de Marvel Universe/DC universe zoals we die nu kennen. ScarJo als Black Widow wordt niet gezien als superheldin. De x-films hebben vrouwelijke superhelden, maar die hebben geen eigen film.

Ik zeg overigens niet dat het niet overdreven is hoe ze er in Amerika tegenaan kijken, maar zo gaat het daar. En gezien deze statistiek Wonder Woman (2017) - User ratings - imdb.com hebben ze ergens gelijk. Vrouwen willen graag een superheld waar ze tegenop kunnen kijken. En ze willen er geld aan uitgeven voor een bioscoopbezoekje. Ook belangrijk

avatar van alexspyforever
IH88 schreef:

Ok helder

Wellicht ben ik een beetje bevooroordeeld maar een film met Gal Gadot trekt me naar de filmzaal zoals een tijd terug Monica Bellucci dat ook deed. En dan ook nog eens in een ''Women over men'' film, *zucht*....

Toch is dit een van de betere producten in de wedijver tussen Marvell en DC Comics, zo niet de beste. Gal Gadot als de Wonder Woman is een perfecte casting. Dat de film feministisch aan zou doen vind ik niet terecht.

Mooi opgebouwd verhaal en prettige visuele ervaring, ondanks het wat kitscherige decor en verhaallijn in begin maar met dit soort heldenfilms ook geen punt en een beetje onvermijdelijk. Ook een reputatie herstel van producent Zack Snyder die in zijn vorige film echt mis schoot kort na de Batman uit de Christopher Nolan reeks. Zelfs de aftiteling was mooi, bleef er voor zitten.

Mooie film om ook echt te zien in de bioscoop. Van mij mogen er best een paar sequals komen, niet teveel.....

avatar van Ajax&Litmanen1
Gal Gadot verdient minder voor superheldenfilm dan collega's | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Karig bedragje. Ook onterecht, ze heeft een geweldige prestatie en film afgeleverd.

Zul je zien dat zo'n flutrol als die van de Joker in Suicide Squad wel met miljoenen is beloond.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Heeft iemand hier een verklaring voor? Actrices krijgen minder betaald dan acteurs, dat is bekend. Maar 3 ton tegenover 14 miljoen dollar? Onbegrijpelijk. Alhoewel Gadot vanaf nu wel gaat cashen natuurlijk.

Zwolle84
Dit is wel schrikken inderdaad! Ik had eerlijk gezegd verwacht dat vrouwelijke acteurs inmiddels evenveel verdienen als mannelijke.

avatar van IH88
Vooral omdat het over Henry Cavill gaat. Dat zo iemand het tig voudige verdient van het salaris van Gadot is triest.

avatar van Arri
Waarschijnlijk heeft ze er wel voor getekend dat ze voor het vervolg heel wat meer gaat krijgen. Soms is het gewoon heel scheef, voor Force Awakens kreeg Ford tientallen miljoenen, Hamill en Fisher enkele miljoenen en de new kids on the block (maar wel de echte hoofdrollen) Ridley en Boyega kregen enkele tonnen. Maar voor het volgende deel zit dat al op miljoenen, en daarna alleen maar meer...

En Zwolle84, nee dat is zeker nog niet zo. De media schrijft er graag over en dat doen ze ook heel wat keren per jaar.

Dikke 4 sterren. De mix van reality/fantasy vond ik goed gedaan, hierdoor bleek de film iets anders te zijn dan ik vooraf had gedacht. In positieve zin! Genoten van de setting, de opbouw van en het verhaal, de aktie en natuurlijk Gal Gadot.

avatar van IH88
The outrage over Gal Gadot’s $300,000 paycheck for Wonder Woman, explained - Vox Storm in een glas water dus. De macht van Twitter . Gadot gaat voor Justice League en WW 2 lekker heronderhandelen en een aardig salaris binnen harken. Die RDJ is wel aardig bezig. Beginnen met 5 ton, en nu 50 miljoen bijschrijven op je rekening. Not too shabby...

avatar van eltorro
Ironisch dat dan ook nog blijkt dat Adams meer betaald kreeg dan Cavill in Man of Steel, ik heb alleen zo'n vermoeden dat mensen daar niet zo'n probleem van zullen maken.