Wonder Woman (2017)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Patty Jenkins
met Gal Gadot, Chris Pine en Robin Wright

Een Amazoneprinses verlaat haar weelderige tropische eiland om te leven in een wereld met stedelijke stadsgezichten van glas en staal. Opgeleid door Griekse krijgers en uitgerust met uitzonderlijke gaven is ze de afgezant van de goden die zal uitgroeien tot een van de grootste heldinnen ooit.

• zondag om 20:00 uur op TV (Veronica)

avatar van Decec
Uitstekend actie/avontuur/fantasie/SF/Oorlog film...
Uitstekend verhaal...
Super mooi 3D kwaliteit breedbeeld...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek met DTS Master 5.1
(helaas geen 7.1)...
Uitstekend camerabeweging...
Uitstekend mooi gemaakte SF...
Uitstekend acteerwerk...
Heerlijk genoten...
Ben benieuwd voor vervolg deel 2 (2019)...

avatar van knusse stoel
Zelf meer een liefhebber (in dit genre) van "The Avengers". Een mooiere filmreeks en dichterbij komend dan deze film. Toch viel het geheel mij niet tegen en heb mij, ook dankzijn de leukere scènes echt niet verveeld. Er zat trouwens een groot verschil in het verhaal tussen begin en einde, paarden en elektrisch, bij wijze van spreken. Inderdaad een leuke aanvulling op de heldenreeks. En voor een vervolg moeten we dus nog ruim een jaar geduld hebben. Misschien even de 'kostschool' van The Avengers" ertussen door?

avatar van Anamorph
OK, maar niet bijzonder. Had van mij wel een half uurtje korter gekund.
Ziet er mooi uit en klinkt ook erg goed.
Wel een echte eerste film: Het achtergrondverhaal van Wonder Woman. Ik hoop een opmaat naar wat mooiers.

avatar van soom
Begint vrij sloom, traag.
Om dan verpletterend te eindigen.
Ik heb nog steeds een dingetje voor meneer Pine. Gal Gadot is wel okee, het verhaal weet uiteindelijk wel te raken.
Al zag ik dan wel liever een man in de regie. Ik weet niet. Ergens vind ik het vrij storend dat een vrouw dit mocht maken.
Enige zever misschien, waar een man gewoon dwars door de linies heenbreekt en wat meer vertelt aan de hand van beelden, inplaats van moralistische levenslessen erin te proppen, door middel van de stemmenwerker.
Ach ja. Het verschil tussen man en vrouw, zo oud als de weg naar Rome.
Wat je kunt doen en mag, terwijl studiomensen achter je nek staan te hijgen.

Het is overal wel aardig, vermaakt op zich. Maar ik had waarschijnlijk beter kunnen wachten op de uitverkoop.

avatar van Clubber Lang
Decec schreef:

Chris ...

Ik zou hopen dat je hier een grap maakt..

avatar van Decec
Nee hoor

Zwolle84
Blijft ook na herziening thuis fier overeind. Ik blijf dan ook bij m'n 8 en m'n stelling dat het een van de betere superheldenfilms van de afgelopen jaren is. Solide opbouw, goede balans van actie en achtergrond en bovenal de perfect gecaste power woman Gal Gadot. De climax is bovendien zeer sterk.

Ik ben, op BvS na, dol op de nieuwe generatie DC-films en dit is vooralsnog de beste.

avatar van Roger Thornhill
Een aardig verhaal, sterke hoofdrollen, een lekkere ultieme schurk (glansrol van David Thewlis die de retoriek zeer overtuigend brengt) en de mooie beelden maken hier een zeer onderhoudende en smakelijke superheldenfilm van. Als bonus mag gelden dat het een aangename verrassing is dat de film nergens echt sentimenteel wordt (ik had zelf niet verwacht dat Chris Pine op het einde het loodje zou leggen en al evenmin dat dat hele nèt bevrijde Belgische dorpje compleet van de kaart zou worden geveegd) en dat de bovennatuurlijke gave van de heldin op boeiende wijze wordt gecontrasteerd met de realistische setting van de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog. Knappe film die z'n succes aan de kassa naar mijn smaak meer dan waard is.

avatar van thoyouknow1980
Leuke super heldin film
En ik mag haar wel die wonderlijke madam,ze is sterk maar ook lief what's not to love
Na haar optreden in het geweldige Batman vs Superman mag ze hier alleen schitteren.
Het is een mooi filmpje geworden met genoeg actie,prachtige beelden en een knallende finale

Na 3 deze film gekeken hebben, verandert mijn mening niet. Het wordt maar elke keer beter.

avatar van DjFrankie
Duurt me veel te lang, verwijzing naar de WOI oorlog is wel goed opgezet en uitgewerkt.

avatar van Duke Nukem
Man man, ik had hier toch meer van verwacht! Veel lovende berichten gelezen en overal hoge scores, maar het is me toch een teleurstelling. Ik had het moeten weten, bijna alle zogenaamde superheldenfilms zijn zwakjes. De film neemt zichzelf veel te serieus, zit vol infantiele dialogen en saaie actie. En het verhaal is ronduit oninteressant.

Eerst krijgen we op een saaie manier het achtergrondverhaal van Wonder Woman voorgeschoteld, en meteen met een overmaat aan lelijke CGI en zwaardgevechten die er enorm fake uitzien. Je ziet bijna de draden waar de amazones aan hangen te bengelen. Je zou toch meer verwachten van een gewezen gevechtsinstructeur in het Israëlische leger! Laat haar dan toch wat meer zelf doen in plaats van alles zo fake te maken.

Dan komt een zekere Chris Pine ten tonele, met een verveelde uitdrukking op zijn gezicht, en nog voordat het koppel in Londen aanspoelt zijn ze al in een romance verwikkeld. Je zou haast denken dat Wonder Woman de eerste beste man aanklampt die ze ziet, na haar hele leven op een eiland te vertoeven met alleen maar vrouwen. "Een man is enkel nodig voor de voortplanting", zegt ze. "Hij is niet nodig voor het genot", en dan kruipt ze meteen met hem in bed!

Het hitsige duo besluit dat ze hulp nodig hebben om de strijd aan te binden tegen Ares, de god van oorlog. Ze omringen zich dan ook met een soldaat die eigenlijk acteur wil zijn, een scherpschutter die helemaal niet scherp kan schieten en al even slecht kan zingen, en een indiaan die niet wil vechten. Dit gouden team wordt verder in de film amper aan het werk gezet, het wordt gewoon een one-womanshow en gelukkig maar dat Gal Gadot er beeldig uiziet (ze zou niet misstaan als de nieuwe Lara Croft!) want anders was er niet veel te beleven. Naar het einde van de film toe nog meer lelijke CGI en bombastische muziek, een paar filosofische uitspraken en dat was het dan weer.

De slechterikken dan maar eens bekijken. Danny Huston is een goede acteur, maar doet geen enkele moeite om als Duitser over te komen. Geen enkele Duitse soldaat spreekt Duits, gelukkig hoor je wel enkele woorden in het Vlaams in het Belgische dorpje (hoewel de vrouw in de loopgraven een heel rare zin uitkraamt die klinkt alsof ze een Duitse actrice Vlaams wilden doen spreken). En zijn karakter Ludendorff wordt veel te snel omgebracht. Dan heb je nog de getalenteerde David Thewlis, die eerder bespottelijk dan bedreigend overkomt als god van de oorlog! Er zit trouwens ook nog een klein, gezet vrouwtje in deze film die ik wel grappig vond, ik dacht die brengt vast wat humor in de film maar nee hoor, daar werd verder niets mee gedaan.

Dit is duidelijk een film die ook op het jongere publiek is afgestemd, voor een film die zich in WWI afspeelt is er bijzonder weinig tot geen bloed te zien. En het verhaal is stompzinnig eenvoudig! Maar goed, omwille van de setting in WWI, de mooie verschijning Gal Gadot en een paar glazen lekkere rode wijn heb ik mij niet volledig verveeld met deze film. En voor een film in het DC universe viel het nog best mee! Ik twijfel tussen 2.5 en 3 sterren... ah, omdat ik deze film goedkoop op de koop heb kunnen tikken zal ik gul zijn, 3 sterren dan maar.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Bejubelde formulefilm is een lange zit en geregeld aan de saaie kant, maar Gal Gadot is geen straf om naar te kijken en er zijn wat aardige scenes. Vond de intro met de ultra slowmotion ook nog wel leuk gedaan. Maar vond het daarna vooral een hoop showing off, met een voorspelbaar verhaal, vaak spuuglelijke art direction met name op dat eiland en matige scenes op het slagveld (WO1 zag er geregeld uit als WO2 trouwens). De gebruikelijke gezwollen teksten waren ook lachwekkend ("The world needs love" "Then I shall destroy you grrr!" en er volgt weer een bliksemschicht).
Als popcornvermaak best OK maar verder toch erg gemiddeld.

Meest verrassend was nog de weinig flatteuze verschijning van Dawn, de leuke receptioniste uit The Office UK.

avatar van Brix
Het heeft lang geduurd voordat ik ertoe kwam om deze in mijn Blu-ray player te mikken.
Na "Black Panther" had ik het wel even helemaal gehad met superhelden.
Nu het dan toch ervan gekomen is kan ik zeggen dat Wonder Woman de enige superheldenfilm is die ik met plezier van begin tot eind bekeken heb.
De film doet naar mijn mening precies wat hij zou moeten doen, en dat is een stripverhaal omzetten in bewegende beelden.
De cast past prima in dat concept.
Ik verwacht geen oscarwaardige acteerprestaties in een dergelijk spektakel.

Chris Pine beseft goed dat hij een strip-achtig personage moet uitbeelden en kwijt zich prima van zijn taak.
Zo ook Elena Anaya (Dr Maru) Danny Huston (Ludendorf) en David Thewlis (Sir Patrick)

Wat Gal Gadot betreft, die geeft alles wat ze heeft; en dat is ruim voldoende.
Ze heeft een sympathieke, zelfs lieflijke uitstraling, die bij het bekijken van de extra's op de Blu-ray (en met name de bloopers) nog versterkt wordt.
Voor de liefhebbers van eerdere Wonder Woman vertolkingen is het wel even wennen, want Gadot heeft nog geen greintje van de sexy presence van actrice Lynda Carter.
Echt nodig is dat overigens ook niet voor dit verhaal, dat me wel kon bekoren.

De CGI effecten zien er goed uit.
Enige euvel (waaraan de meeste films tegenwoordig lijden) zijn een aantal te donkere scènes.
Misschien dat die in de bioscoop beter uit de verf komen.

Voor mij 3,5 * waard, neigend naar 4 .

avatar van DragQueen
Prima superheldenfilm. Ik had er iets meer van verwacht, maar toch is de film me allerminst tegengevallen. Gal Gadot is een mooie verschijning, en overtuigt in haar rol als Wonder Woman. Het verhaal is verder onderhoudend, en de actie en effecten vermakelijk. 3,5 Ster.

avatar van cantforgetyou
Door de hoge scores van deze film had ik misschien iets teveel verwacht. Het is allemaal niet slecht. De acties, special effects, etc. Maar toch viel het wat tegen. Zeker naar het einde toe werd het steeds bombastischer.
Nou is de hoofdrolspeelster wel erg leuk, mooi en sexy om naar te kijken in haar stoeipakje. Dus dat kijkt wel lekker weg. Toch duurt het allemaal erg lang. En op het einde had ik het allemaal wel gezien. Het is een leuk tussendoortje. Maar niet helemaal mijn genre. Heb ik sowieso met al die helden/actie films. Beetje elke keer hetzelfde: Goede vecht tegen het slechte, veel actie, alles kapot en gebroken en uiteindelijk wint het goede altijd. Pffffff. Beetje saai wordt dat.

avatar van LhKsoft
In het begin nogal saai, maar toch verder gekeken. Eenmaal na de helft van de film begon het pas boeiend te worden. Goede aktie (na de helft van de film) en het slot helemaal fun.

Gal Gadot is leuk om naar te kijken maar ik had er veel meer van verwacht. Voorspelbaar maar redelijk amusant. Geen film om nog een keer te zien, daarvoor zijn er beter films.

avatar van Corcicus
The feminism is strong in this one.

In deze film hakt een Amazoneprinses eigenhandig de Kaiserliche Armee in de pan, maakt ze van haar lichaam een kanonskogel die een kerktoren aan flarden schiet en doet ze nog allerlei dingen waarvan je denkt: "Genderneutraliteit is één ding, maar dit gaat nou toch effe wat ver."

Ik kan het allemaal niet anders omschrijven dan volstrekt belachelijk. I.p.v. vrouwen zoet te houden met dit soort nonsens, zou men beter de wetgeving veranderen zodat ze pepperspray in hun tasje mogen houden om het echte gevaar af te wenden, vandaag in onze eigen straten.

avatar van Nicholas
Het visueel geweld was veelal saai en lelijk, maar de charme van Gadot en de chemie tussen haar en Pine in de meer intieme scènes waren veruit de betere in deze film. Rommelige vertelling waarbij je het idee krijgt dat er wel iets goeds in had gezeten als er bijvoorbeeld meer samenhang was geweest. Bij momenten had ik het gevoel dat ik even in slaap was gesukkeld, weer wakker was geschrokken en een deel had gemist. Niets was minder waar.

avatar van kleez
De hoge notering is mij een raadsel!!

En nee ik ben geen enorme zeiker , maar dat deze film zóveel nominaties heeft gekregen is puur politiek.

Nazi’s die geen Duits praten, in deze tijd... komop zeg!
Flinterdun verhaal, echt extreem dun!
Ik vond deze cast voor wonder woman, ja ze is super knap hoor (we mogen niet op uiterlijk oordelen toch?), ook to-taal niet bij wonder woman passen. Maarja, een lekker wijf dat scoort altijd zullen ze gedacht hebben.
En die scène met David Thewlis, opeens schiet ze de lucht in istie dood (... eh...).

Enigszins realistische scène vond ik de dood van Chris Pine

Ik vond dit de meest slechte film van de gehele DC Comics line, sorry vond het echt enorm slecht.

avatar van Bossxx
Als je van deze genre houdt dan geloof ik dat je deze film geweldig vindt. Maar het is helaas niet mijn cup of tea. Verder wel genoten van de mooie special effects.

avatar van Skuller
Ben wel fan van het genre, maar vond deze toch niet zo heel bijzonder. Gal Gadot is natuurlijk geen straf om naar te kijken maar vond de film toch te lang duren .het boeide gewoon niet zo.

avatar van Lucaij
kleez schreef:
De hoge notering is mij een raadsel!!

Nazi’s die geen Duits praten, in deze tijd... komop zeg!
Flinterdun verhaal, echt extreem dun!

Enigszins realistische scène vond ik de dood van Chris Pine

Er zitten geen nazi’s in deze film, want dit speelt zich af tijdens de eerste Wereldoorlog. Helaas worden de Duitsers wel afgebeeld als Nazi’s.

avatar van hpdw
Dikste strontfilm die ik ooit gezien heb. Ongelooflijk slecht hoe de wonder woman helemaal emotioneel overstuur raakt van de oorlog maar vervolgens zelf Duitsers wel een kopje kleiner maakt. Daarnaast is de hoofdactrice zeer slecht. Ze kijkt continu met een modellenkoppie in de camera wat grote ergernis opwekt. Ze is zeer knap maar heeft een flinterdun karakter. Vergelijkbaar met Doutzen, die toevallig ook in deze strontfilm voorkomt. Ik begin niet eens over een verhaal want dat was er gewoon niet. Het was oersaai met te lange monologen en bij de vechtscene's moest bij iedere duitser die ze ombrangt de boel op slowmo. Zeer dikke bak stront dit. Zonde van de grote hoeveelheid geld

avatar van feyenoord126
Decec schreef:
Uitstekend actie/avontuur/fantasie/SF/Oorlog film...
Uitstekend verhaal...
Super mooi 3D kwaliteit breedbeeld...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek met DTS Master 5.1
(helaas geen 7.1)...
Uitstekend camerabeweging...
Uitstekend mooi gemaakte SF...
Uitstekend acteerwerk...
Heerlijk genoten...
Ben benieuwd voor vervolg deel 2 (2019)...

Die Saïd heb ik werkelijk nog nooit eerder van gehoord. Maar wellicht dat dat aan mij ligt.

Ik vond dit wel wat tegenvallen hoor....maar als nog wel een leuke film dus een voldoende voor mij.

Waar ik me vooral aan irriteerde was haar accent en eigenlijk vond ik haar superkrachten wat tegen vallen. Het einde vond ik stom en afgeraffeld.

alleen Ewen Bremner kende ik trouwens...goeie acteur.

avatar van Vidi well
Erg leuke film, waarbij oude mythen in een hedendaagse setting worden geplaatst. Dat levert veel onbegrip en grappige situaties op, maar ook een erg spannende film. Ik was in ieder geval aangenaam verrast, want het superhelden genre is niet echt aan mij besteed over het algemeen.

Toch kent de film ook minpunten: Duitsers die Engels praten vind ik echt een afknapper. De overdaad aan CGI richting het eind is wat overweldigend en de film had volgens mij een half uur korter gekund. Maar los van dat, een vermakelijke actiefilm.

avatar van Dievegge
Normaal kunnen superhelden mij niet boeien, omdat ze eendimensionaal en onoverwinnelijk zijn. Wonder Woman vormt de uitzondering, aangezien ze ingaat tegen enkele vastgeroeste opvattingen. De vraag of ze feministisch is, kun je op twee manieren bekijken. Enerzijds zitten er vechtscènes in waarin de mannelijke held slechts vervangen is door een jong en sexy vrouwelijk exemplaar. Anderzijds is de superheldin gemodelleerd naar Olive Byrne, het derde deel van een progressieve menage à trois. Er zit een boodschap in dat meisjes alles kunnen wat jongens kunnen. Het is een breuk met de traditionele damsel in distress, waarbij een zwakke vrouw gered moest worden. Rolpatronen worden omgekeerd. Het zwaard is een fallus, de lasso symboliseert dominantie, haar schild en metalen armbanden maken haar bestand tegen aanvallen.

Ook haar pacifisme is dubbelzinnig. Ze wil Ares uitschakelen om een einde te maken aan de oorlog. Ze lost de problemen echter op door zelf te vechten, maar vredesonderhandelingen met iemand als Ludendorff zouden ook weinig uithalen. Haar principe is om door de liquidatie van één of twee schurken vele levens te redden. Mosterdgas was een van de eerste massavernietigingswapens. Voor Doctor Poison (Elena Anaya) toont ze wel genade.

In 1941 ging de nieuwe stripheldin de strijd aan met de Duitsers. De stap van de Tweede naar de Eerste Wereldoorlog is niet zo groot. Het geeft een vermenging van fantastische en realistische elementen. In de Griekse mythologie was Themyscira de hoofdstad der Amazones; hier is het een eiland geworden. Ares werd inderdaad voorgesteld als een god die aanzette tot oorlog. Menselijke conflicten zijn dan een gevolg van de wispelturigheid der goden. In het begin is het Louvre even te zien, omdat Diana Prince daar werkt. In één scène draagt ze een gestolen helderblauwe jurk, waarin ze afsteekt tegen de grauwe omgeving, als iemand die hoop brengt. De meest heroïsche scène is wanneer ze No Man's Land betreedt. De grappigste scène is het gedeeltelijk geïmproviseerde gesprek in de boot.

In Vlaanderen zijn enkele zinnetjes Nederlands te horen. Ook onze halfgodin spreekt Nederlands, net als Soemerisch en Ottomaans. Dat geeft haar een vreemde mengeling van boekenwijsheid en wereldse naïviteit. Gal Gadot slaagt er perfect in de harde en zachte kanten van haar personage te verenigen.

avatar van Metalfist
Well, where I'm from that's called slavery

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet meer zo op de hoogte ben van het Extended Universe van DC. Als comicliefhebber ken ik de personages en een aantal verhaallijnen wel, maar in tegenstelling tot Marvel heb ik hier nooit de behoefte gehad om effectief de moeite te doen om de films in de juiste volgorde te kijken. Vandaar dat ik nu een kleine 2 jaar later pas aan Wonder Woman begin en dan vooral vanwege de positieve buzz die rond de film hangt.

En die is voor een groot stuk terecht, maar langs de andere kant snap ik echt niet waar het allemaal vandaan komt. Dat het de eerste vrouwelijke superheld is die het grote scherm siert is sowieso al een belachelijk statement (Elektra is misschien qua film niet van hetzelfde niveau als Wonder Woman, maar ze kickte mensen hun ass al wel reeds in 2005...) maar op zich is dit qua kwaliteit toch niet zo enorm verschillend van andere films in het genre. Er zijn gelukkig wel genoeg elementen om dit een extra duwtje in de rug te geven. Zo zit heel de dynamiek tussen Steve en Diana goed in elkaar en heb je met het trio Sameer, Charlie en The Chief nog wel een aantal goede bijrollen die voor afwisseling zorgen. De switch naar de Eerste Wereldoorlog in plaats van de Tweede Wereldoorlog heeft ook zijn nut en regisseuse Patty Jenkins neemt rustig haar tijd om het segment op Themyscira op te bouwen. Alleen wordt het naar het einde allemaal net iets te bombastisch met dat gevecht met Ares en wordt dan vooral de kaart van 'bigger & better' getrokken.

Gelukkig is daar dan nog altijd Gal Gadot. Het gerucht gaat dat ze eigenlijk haar acteren wou opgeven maar nog voor een (tot op dat moment anonieme) rol besloot te proberen en dat bleek dus Wonder Woman te zijn. Een nieuwe ster was geboren en Gadot heeft ondertussen al 4 nieuwe producties in het verschiet liggen. Mooi verhaaltje en ik twijfel of het waar is, maar het mag wel gezegd worden dat ze een uitstekende Wonder Woman is. Ook Chris Pine is goed op dreef als Steve Trevor en het is dan ook zo jammer dat de film compleet de mist ingaat met betrekking tot de Duitsers. Wanneer gaat Hollywood het nu eindelijk is leren dat het niet mogelijk is om Duitsers geloofwaardig te portretteren door ze heel de tijd Engels met een dik Duits accent te laten spreken.. Dat stukje Vlaams wanneer ze in Veld zitten klinkt ook wel erg vreemd trouwens, al zeker wanneer ze opeens Frans beginnen spreken! Zijn toch details waar meer mee gedaan had kunnen worden.

Kijkt vlotjes weg, zoveel is duidelijk en Gadot zal ongetwijfeld een goed voorbeeld zijn voor talloze jonge meisjes/vrouwen maar of dit nu echt zo'n gelauwerde film behoort te zijn? Krijg er een beetje een Black Panther gevoel bij (al was die op alle fronten heel wat minder) waarbij "het idee" de bovenhand boven de filmische uitwerking krijgt. Ik ben in ieder geval wel benieuwd naar het vervolg en ik wil de overige DC films waar ze in meespeelt ook nog wel is een kans gaan geven.