Hokuto no Ken (1986)

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Toyoo Ashida
met de stemmen van Akira Kamiya en Kenji Utsumi

Na een atoomoorlog is een groot deel van de aarde verwoest en nergens groeit meer wat. Kenshiro (Kayima) vecht tegen het onrecht, maar wordt door zijn beste vriend Shin verraden om een vrouw. Hij wordt voor dood in een ravijn achter gelaten. De broer van Kenshiro, Raoh (Utsumi), neemt de titel Fist Of The North Star van hem over, maar hij is alleen maar op zoek naar macht. Kenshiro komt sterker dan ooit terug, maar is hij opgewassen tegen zijn grote broer?

Kevin13 schreef:
Heb deze film gehuurd op DVD met nederlandse ondertitteling.

Deze denk ik.

En dat is een andere...

Kevin13
Is deze film dan niet Het Tijdperk van Raoh?

Pastichio Rocker schreef:
Deze, of die uit 2006?

Ben vrij zeker dat het deze was. Animaties zagen er toch gedateerd uit.

Pastichio Rocker
Deze film is volgens mij niet op dvd dus het lijkt me sterk...

Kevin13
Zal binnenkort nog is in de videotheek gaan kijken. Weten we het direct.

Kevin13 schreef:
Is deze film dan niet Het Tijdperk van Raoh?

Nee.

Dat is juist die ander (waar ik de link van gaf). Deze is gewoon nog niet uit op regio 2 (anders had ik het al lang geweten). De film is enkel op regio 1 te verkrijgen en die release is er ook nog niet lang.

avatar van Ramon K
Trailer van de originele animatiefilm uit 1986. Niet van de serie of eventuele sequels.

Kevin13
Heb wat op Youtube opgezocht. Jullie hebben gelijk. Ik heb blijkbaar een andere film bekeken. Stem ook meteen verwijderd.

OK!

Kevin13
Maar toch, welke film heb ik dan in godsnaam bekeken? Die uit 2006 kan het niet zijn, heb daar ook al filmpjes van opgezocht en de animaties zagen er veel te mooi uit.

In de film dat ik had gezien maakte de hoofdpersoon van die rare vrouwelijke geluidjes toen hij begon te vechten. Misschien dat dat helpt?

Mochizuki Rokuro schreef:
Net bij Boudisque even getest in de winkel. Volgens de aftiteling uit 2006 en geregisseerd door Imamura. Het is dus inderdaad niet deze versie, maar diegene uit de link van Ramon. Filmfreak heeft dus een pijnlijke misser begaan (site is nog steeds niet aangepast).

Het moet dus de film uit 2006 zijn want M. Rokuro heeft de aftiteling gezien.

avatar van Mochizuki Rokuro
En ik heb altijd gelijk!

Kevin13
In dat geval . Ok heb dus hoogstwaarschijnlijk de versie uit 2006 bekeken. Deze staat niet op MovieMeter zeker?

avatar van Gordon Gekko
Wat een baas van een film is dit toch.

Vooral de scene waar Ken (met baard en stoffige cape) door flatgebouwen heen loopt staat stijf van de testosteron.

avatar van PEN15
5 sterren voor de echte Japanse versie hokuto no ken en 4,5 of minder voor onze fist of the north star die door Manga entertainment werd verzorgd. Tjonge wat hebben die een hoop verminkte VHS versies op de markt gebracht. Als je de kans hebt de originele japanse versie zoeken met engelse ondertitels. Aan de westerse versie hebben ze iets te veel zitten zagen.
Ik kan nooit genoeg krijgen van deze splatter-anime. Nog steeds beter dan de nieuwere heruitvoeringen. De oude serie in losse afleveringen is net zo sterk.
Een grap die wij vroeger wel eens maakten: "Rustig, rustig! De rode inkt is bijna op!!"

PublicEnemy
Aah! De tijden dat ik kennis maakte met deze film kan ik me nog goed herinneren. Het label Manga Entertainment was net geïntroduceerd in Nederland (rond 1993/1994 moet dat zijn geweest) en de eerste films werden uitgebracht: Akira, Urotsukidoji, Dominion Tank Police en deze: het ultrabrute Fist of the Northstar. Gretig legde ik m'n zuurverdiende geld neer voor deze releases (toentertijd betaalde je gewoon 40 gulden voor een film als deze op VHS) en na al die tijd kan ik me nog steeds erg vermaken met deze film (ondertussen natuurlijk alweer allang vervangen op DVD).
Ijzersterk begin, in het midden kakt de film een beetje in, maar het overdonderende eind-gevecht maakt een hoop goed.
Vergelijk het maar met Mad Max on 10.000 steroids: maar dan in animatievorm.

Dragonball Z in zijn meest extreme vorm. Fist Of The North Star is over the top geweld en bloed met een miniem verhaaltje, maar het kijkt oh zo makkelijk weg. Persoonlijk vind ik dat men in de live-action film nog best goed naar het verhaal heeft gekeken. Raoh zit er dan misschien niet in, maar het verhaal met Shin was interessant genoeg om uit te werken, terwijl het hier wel erg makkelijk weggemoffeld werd.

Kleurgebruik is wel erg fel en zeker niet mijn meest favoriete stijl, maar dat mag de pret verder niet drukken. Fijn ook dat de film in tegenstelling tot andere Japanse animes uit deze tijd zichzelf niet hoeft te richten op vrouwelijk naakt en misogynie, maar gewoon prima werkt in het bloederige geweld. Ziet er vanzelfsprekend allemaal te nep uit, maar het gegeven van exploderende ledematen werkt zo goed, dat dit allemaal niet uit maakt. Toppulp.

Heh.

Eén van die film die ik al érg lang wil terugkijken, al was het nu ook weer niet zo dat ik er half het land (of internet) voor wou afschuimen. Was vooral benieuwd wat er nog van deze film over zou blijven na al die tijd.

Het resultaat is eigenlijk best moeilijk te beoorden. De tekenstijl is echt énorm lelijk (maar dat had je wel met Ashida), de film is véél te serieus en bij momenten ook echt gewoon drakerig melo-dramatisch.

Maar daartegenover staat dat de animatie nog best vlot oogt en dat de film 25 jaar na release nog steeds belachelijk over-the-top is. Vooral dat laatste viel me erg mee, had gedacht dat een hoop "leuker" was in gedachten, maar de film wist me zelfs af en toe nog te verrassen. Gedrochten van personages, bloed en ingewanden overal .. toch echt wel genieten.

Het maakt het serieuze karakter van de film zelfs nog grappig, een wel erg vreemde combinatie van eco-moraal en hypergore verpakt in een overepisch verhaal. Heb me eigenlijk best nog geamuseerd met deze film, uiteindelijk zeker beter van verwacht al moet je nu ook weer geen meesterwerk verwachten.

Edit: en wat lijkt die Ken eigenlijk enorm op Bruce Lee, of ben ik de enige die de gelijkenis ziet?

Nee, dat was me ook al opgevallen, hij maakt in ieder geval ook nog van die kenmerkende geluidjes er bij

avatar van constructivist
Echt een guilty pleasure dit!