• 15.900 nieuwsartikelen
  • 178.665 films
  • 12.255 series
  • 34.046 seizoenen
  • 648.428 acteurs
  • 199.187 gebruikers
  • 9.383.014 stemmen
Avatar
 
banner banner

Zwartboek (2006)

Thriller / Oorlog | 145 minuten
3,74 5.431 stemmen

Genre: Thriller / Oorlog

Speelduur: 145 minuten

Alternatieve titel: Black Book

Oorsprong: Nederland / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / België / Frankrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Paul Verhoeven

Met onder meer: Carice van Houten, Sebastian Koch en Thom Hoffman

IMDb beoordeling: 7,7 (83.538)

Gesproken taal: Nederlands, Duits, Engels en Hebreeuws

Releasedatum: 14 september 2006

Plot Zwartboek

"To fight the enemy, she must become one of them."

In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog wordt plotseling de boerderij, waar de Joodse revuester Rachel Stein ondergedoken zit, gebombardeerd. Ze wordt opgevangen door een lokale zeiler, maar krijgt dezelfde avond nog bezoek van Van Gein, die hen waarschuwt dat de Duitsers dit nieuwe adres al op het spoor zijn, en hen een veilige doorvaart door de Biesbosch naar het (bevrijde) zuiden van Nederland aanbiedt. Het bezette deel van Nederland ontvluchten blijkt echter niet zo gemakkelijk als ze had gedacht.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Rachel Stein / Ellis de Vries

Ludwig Müntze

Hans Akkermans

Günther Franken

Prison Guard with Baret

Gerben Kuipers

General Käutner

Notary Wim Smaal

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Wouter schreef:

Maar andersom zie ik het bij Zwartboek meer. 1 vernietigende recensie in The Guardian en half journalistiek Nederland gniffelt.

Die trieste instelling (en constatering) was allang bekend helaas ...


avatar van Wouter

Wouter

  • 18720 berichten
  • 3085 stemmen

raymon schreef:

nou, vind niet slecht. Had slechter gekund, alleen Paul Verhoeven is bekend daar dus ik vind het nog best meevallen en die 250.000 euro is voor San Fu Malta weer een binnen lopertje.

Denk niet dat hij daar een stuiver van ziet.


avatar van Wouter

Wouter

  • 18720 berichten
  • 3085 stemmen

Earth schreef:

http://www.ukfilmcouncil.org.uk/cinemagoing/boxoffice/?p=D4A157780307718B75WxO121D2CD&skip=

De resultaten voor het eerste weekend in Engeland, valt niet tegen, valt niet mee. De film draait toch niet in heel veel bioscopen.

Voor een niet-Engelse film wel. Maar ik vind dat screen averige ook niet zo heel slecht, nee.


avatar van Evil Empire

Evil Empire

  • 144 berichten
  • 272 stemmen

raymon schreef:

Ik weet niet wanneer de Bafta awards worden uitgeriekt maar als hij deze wind word de film misschien beter bezocht.

Er zit toch echt een luchtje aan deze uitspraak...


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8557 stemmen

Lol.


avatar van raymon

raymon

  • 926 berichten
  • 1534 stemmen

Evil Empire schreef:

(quote)

Er zit toch echt een luchtje aan deze uitspraak...

hoezo, is toch zo. Men gaat eerder naar een film met een grote prijs ( ik bedeol in engeland dan met zwartboek) is overval wie een prijs wint krijgt meer aanmerking van het publiek. En voor een Nederlandse film in het buitenland is het nog belangrijker voor bezoekers aantallen. Of zie ik dit nou verkeerd en prijs doet heel veel voor een film is sommige gevallen...


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Nou, ik denk dat hij het over je taal(fouten) had.

(uitgeriekt, wind)


avatar van raymon

raymon

  • 926 berichten
  • 1534 stemmen

god soms is berichtjes schrijven erg irritant je weet nooit precies wat iemand bedoeld en erdan ook nog een probleem van maken is nog erger.


avatar van Evil Empire

Evil Empire

  • 144 berichten
  • 272 stemmen

Ik zal het nooit meer doen...


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8557 stemmen

Het karakter van Derek de Lint zou overigens eerst Poters heten en de montage zou door Humphrey Dixon worden gedaan.

Weet iemand trouwens welke rol Gijs Scholten van Aschat eigenlijk zou spelen?


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Quentin schreef:

Weet iemand trouwens welke rol Gijs Scholten van Aschat eigenlijk zou spelen?

Laatst ergens gelezen, volgens mij in een KRO gids van (eind) vorig jaar. Meen de rol die De Lint nu speelt ...


avatar van neo

neo

  • 15436 berichten
  • 10045 stemmen

Er werd toendertijd veel over gesproken dat Hoffman en van Aschat de mannelijke hoofdrollen zouden spelen. Moet inderdaad de rol zijn geweest die naar de Lint ging.


avatar van Adje7

Adje7

  • 1 berichten
  • 575 stemmen

Vind ik een goede film, zeker als Nederlandse oorlogsfilm. Ook is er met special effects gebruik gemaakt, uiteraard bekend bij Paul Verhoeven. Daarom ook komt deze film bij mij ook binnenkort in mijn dvd verzameling voor.


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Hier staat de Amerikaanse trailer in (veel) betere kwaliteit.


avatar van raymon

raymon

  • 926 berichten
  • 1534 stemmen

staat op 9 in de box office van Rusland, vind het toch leuk om te zien hoe de film in andere landen word ontvangen.


avatar van by_the_way

by_the_way

  • 3792 berichten
  • 504 stemmen

raymon schreef:

staat op 9 in de box office van Rusland, vind het toch leuk om te zien hoe de film in andere landen word ontvangen.

Leuk om te horen, idd


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87601 berichten
  • 12862 stemmen

Had hier niet veel van verwacht, sowieso.

Wat nog steeds meer bleek dat de film te bieden had. Een hoop kleine irritatiepunten achterwege gelaten, vond ik het vooral desastreus oubollig.

Visueel is het enorm saai. Flauw, vervelend, wat verveeld. Camerawerk is niks, editing ook niet.

Van Houten vind ik ook totaal geen actrice om een film als deze te dragen. Weinig tot geen uitstraling, en valt compleet door de mand bij de dramatische scenes.

Verhaaltje vond ik niet boeiend, de muziek is uiteindelijk naast het visuele nog het grootste pijnpunt van de film. Meer dan eens aan Star Wars gedacht. Over dramatisch en zwaar opgefokt.

Vind het maar een zware mislukking. Ik doe binnenkort nog wel eens een Van Warmerdam. Nog steeds de enige NL regisseur die ik ken wiens films niet als driedeling fillertje op TV vertoond kunnen worden.

Goeie punten ? Ik kan er echt geen opnoemen. Score is er dan ook naar. Sorry.

0.5*


avatar van Linn

Linn

  • 3289 berichten
  • 3798 stemmen

Ik wil in tegenstelling tot Onderhond even mijn lof uitspreken over deze film! Dit is de eerste Nederlandse film die mij zeker aanspreekt. Verder ben ik nooit zo goed te spreken over Nederlandse films.

Ik vond deze film mooi omdat ook al gaat het om de oorlog er niet al te zware scenes inzitten. Deze film heeft echt een verhaal itt Soldaat van Oranje waar ik me nogal wat gruwelijke beelden van kan herinneren. Verder goed acteerwerk. Alleen vond ik Johnny de Mol er totaal niet tussenpassen als Theo, en ook geen fijn acteur om naar te kijken.

Onderhond schreef:

oubollig.

Wat verwacht je dan? van een film die in 1944 (tweede wereldoorlog is erg lang geleden) afspeeld?

Al met al een dikke 4* mooi gedaan Verhoeven!


avatar van by_the_way

by_the_way

  • 3792 berichten
  • 504 stemmen

Onderhond schreef:

Had hier niet veel van verwacht,

0.5*

Onbegrijpelijk hoe je veel wat de meeste mensen goed/leuk vinden af kunt kraken. Van je reactie op deze film had ik ook niks anders verwacht, dan een 0,5*.


avatar van Linn

Linn

  • 3289 berichten
  • 3798 stemmen

by_the_way schreef:

(quote)

Onbegrijpelijk hoe je veel wat de meeste mensen goed/leuk vinden af kunt kraken. Van je reactie op deze film had ik ook niks anders verwacht, dan een 0,5*.

Ieder zijn eigen mening. Niet iedereen vind alles even goed. En wat veel mensen goed vinden kan een ander juist niet goed vinden. Dat is toch onderhand wel duidelijk? Ik ben het ook niet eens met Onderhond,(Hij zat naast me in de bios en ik zag dat hij het echt niet kon waarderen) maar laat hem zijn mening behouden net zoals iedereen die hier kan hebben.


avatar van cornelis

cornelis

  • 4744 berichten
  • 681 stemmen

Persbericht Nederlands Film Festival

Utrecht, 29 januari 2007

Eerste Diamanten Film voor ZWARTBOEK

Het Nederlands Film Festival en het Nederlands Fonds voor de Film hebben de Diamanten Film in het leven geroepen voor Nederlandse speelfilms en documentaires die tijdens de roulatie meer dan één miljoen bezoekers naar de bioscoop trekken. De oorlogsthriller ZWARTBOEK heeft dit aantal inmiddels ruim bereikt en regisseur Paul Verhoeven en producent San Fu Maltha nemen de eerste Diamanten Film op 31 januari in ontvangst.

Producent San Fu Maltha organiseert ter ere van de miljoen bezoekers een diner voor regisseur Paul Verhoeven, de hoofdrolspelers en een aantal belangrijke crew-leden. Tijdens dit diner dat plaats vindt op 31 januari in Rotterdam reikt Doreen Boonekamp, directeur van het Nederlands Film Festival, de eerste Diamanten Film ooit uit. ZWARTBOEK is de eerste Nederlandse film die, sinds de filmprijzen voor het aantal verkochte bioscoopkaartjes in 2001 in het leven werden geroepen, één miljoen bezoekers trok.

ZWARTBOEK, naar het scenario van Gerard Soeteman en Paul Verhoeven, is een oorlogsthriller over een jonge joodse vrouw, gespeeld door Carice van Houten, die zich aansluit bij het Haagse verzet. Om zijn zoon te redden haalt de leider van het verzet haar over om een affaire met het hoofd van de SD te beginnen. Ze wordt steeds verder meegezogen in een dodelijk web van dubbelspel en verraad.

Hoofdrollen in de film worden vertolkt door onder anderen Carice van Houten, Sebastian Koch, Thom Hoffman, Halina Reijn, Derek de Lint en Dolf de Vries. De film is geproduceerd door Fu Works en gecoproduceerd door Egoli Tossell Film (Duitsland), Clockwork Pictures (Verenigd Koninkrijk), Motel Films en Hector (beide uit Nederland). ZWARTBOEK is een VIP Medienfonds 4 productie in co-productie met de AVRO.

De film is genomineerd voor een BAFTA Award, de belangrijkste Engelse filmprijzen, en voor de London Critics Circle Film Award. In Venetië was de film de Beste Buitenlandse Film en op het Nederlands Film Festival won ZWARTBOEK de Gouden Kalveren voor de Beste Actrice, Beste Regisseur en Beste Lange Speelfilm.

Vanaf 26 april is ZWARTBOEK te koop op DVD en op dit moment is de film nog te zien in 50 bioscopen.

De Gouden Film, Platina Film en Diamanten Film worden door het Nederlands Film Festival en het Nederlands Fonds voor de Film toegekend wanneer voor een Nederlandse speelfilm of documentaire tijdens de roulatie respectievelijk 100.000, 400.000 en 1 miljoen bioscoopkaartjes zijn verkocht. De Kristallen Film wordt uitgereikt aan Nederlandse documentaires die 10.000 bioscoopbezoekers hebben getrokken.

Einde persbericht

www.filmfestival.nl / www.diamantenfilm.nl


avatar van neo

neo

  • 15436 berichten
  • 10045 stemmen

Leuk zeg! En waar gaat dat diner plaatsvinden?


avatar van raymon

raymon

  • 926 berichten
  • 1534 stemmen

Whoo dat ik dit heb mogen mee maken, toch bijzonder!


avatar van by_the_way

by_the_way

  • 3792 berichten
  • 504 stemmen

Geweldig idd.


avatar van by_the_way

by_the_way

  • 3792 berichten
  • 504 stemmen

Linn schreef:

(quote)

Ieder zijn eigen mening. Niet iedereen vind alles even goed. En wat veel mensen goed vinden kan een ander juist niet goed vinden. Dat is toch onderhand wel duidelijk? Ik ben het ook niet eens met Onderhond,(Hij zat naast me in de bios en ik zag dat hij het echt niet kon waarderen) maar laat hem zijn mening behouden net zoals iedereen die hier kan hebben.

Ik vraag me af hoe je zo'n mening kunt 'creeen' als deze film iets niet verdient is het wel een 0,5. Het gaat boven mijn pet dat je verscheidene 'top' films zo laag kan waarderen, t zal wel aan mij liggen.


avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

  • 10408 berichten
  • 2596 stemmen

by_the_way schreef:

t zal wel aan mij liggen.

Inderdaad.


avatar van TimD

TimD

  • 1095 berichten
  • 0 stemmen

Lijkt net of hij alles wat andere mensen tof vinden de grond in boort om zo een eigen mening te hebben.


avatar van stan

stan

  • 4649 berichten
  • 1288 stemmen

Amerikaanse trailer ziet er wel vet uit

http://www.apple.com/trailers/sony/blackbook/trailer/


avatar van kijkert

kijkert

  • 3584 berichten
  • 0 stemmen

TimD schreef:

Lijkt net of hij alles wat andere mensen tof vinden de grond in boort om zo een eigen mening te hebben.

Niets vreemds aan. Als je een strakke eigen smaak hebt die afwijkt van die van velen, dan gebeurt het nu eenmaal vaak dat je een film 'die velen' hoog waarderen net niets vindt.

Leuk toch?


avatar van Ronnievb

Ronnievb

  • 602 berichten
  • 683 stemmen

kijkert schreef:

(quote)

Niets vreemds aan. Als je een strakke eigen smaak hebt die afwijkt van die van velen, dan gebeurt het nu eenmaal vaak dat je een film 'die velen' hoog waarderen net niets vindt.

Leuk toch?

Ik vind ook dat er verschillende users zijn hier op Moviemeter (dus niet per definitie Onderhond, die ik altijd wel redelijk gegrond commentaar vind geven) die films die hoog aanslaan bij een meer algemeen publiek graag een negatieve waardering geven, en dat dan extra overdrijven om op die manier het gemiddelde omlaag te krijgen. En dat dan verder gaat dan een enkele 'klassieker', zeg maar gerust de halve top 10 van de top250. Maar boven dat alles staat dat ze op zekere hoogte wel gelijk kunnen hebben, het gaat hier misschien vooral om verwachtingen en hoe je een film ingaat. Ik kan goed begrijpen dat een film als Zwartboek niet het spektakelstuk is wat je er van kan verwachten, die 4 na 700 stemmen is toch veelbelovend, niet? Volgende voorbeeld; de absolute nummer 1, the Shawshank Redemption is daar misschien vooral is gekomen door meeloopgedrag, men vindt die film hardstikke goed, laat ik ook maar een 5,0 stemmen, en niet zo zeer dat diegenen dat zelf vinden. Liever iemand die tegen de stroom ingaat , al is het met een overdreven 0,5, dan iemand die standaard 5 stemt omdat de rest dat ook doet.