• 15.829 nieuwsartikelen
  • 178.409 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.671 acteurs
  • 199.117 gebruikers
  • 9.378.471 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Godfather (1972)

Misdaad | 175 minuten
4,37 10.570 stemmen

Genre: Misdaad

Speelduur: 175 minuten

Alternatieve titels: Mario Puzo's The Godfather / De Peetvader

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Francis Ford Coppola

Met onder meer: Marlon Brando, Al Pacino en James Caan

IMDb beoordeling: 9,2 (2.200.235)

Gesproken taal: Engels, Italiaans en Latijn

Releasedatum: 18 januari 1973

Plot The Godfather

"An offer you can't refuse."

Don Vito Corleone staat aan het hoofd van een maffia familie in New York. Als een gangster van een andere familie besluit drugs te gaan verkopen in heel New York, ontstaan er problemen. Don Vito is tegen de handel in drugs en laat dit ook blijken. Dit leidt tot een poging om hem te vermoorden. Daarna wordt één van Don Vito's adviseurs gekidnapt, om zo z'n zoon te dwingen de drugsverkoop goed te keuren.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Don Vito Corleone

Michael Corleone

Sonny Corleone

Connie Corleone Rizzi

Carlo Rizzi

Captain McCluskey

Jack Woltz

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Mister_Pink

Mister_Pink

  • 632 berichten
  • 0 stemmen

Zit De Niro in deze film dan? Maak er maar een 0,5 van, jochie.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

een paar idioten roepen ff dat het prachtig is en de domme massa huppelt er braafjes achteraan.... Ik vond het een saaie %$&film, en moest me best doen om nie in slaap te vallen..

Wat doe ik hier in godsnaam nog? Hoeveel van die nietszeggende butberichten zullen MM nog sieren de komende tijd? Post iets inhoudelijks of post gewoon niets! Doet pijn aan mijn ogen..........


avatar van Mister_Pink

Mister_Pink

  • 632 berichten
  • 0 stemmen

Heb je een alternatief, ramon?


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Och man, het is dat MM zo gebruiksvriendelijk is en dat hier ook nog een kliek leuke mensen zit waar je, ook filmsgewijs, nog wat aan hebt, maar dit irriteert me wel mateloos ja.


avatar van Hobbes

Hobbes

  • 2911 berichten
  • 1195 stemmen

Pistons schreef:

wat een zwaar overschatte kut-film , een paar idioten roepen ff dat het prachtig is en de domme massa huppelt er braafjes achteraan.... Ik vond het een saaie %$&film, en moest me best doen om nie in slaap te vallen.. Tog nog 1,5 ster, omdat ik DeNiro wel een aardige goser vindt...:d

Blijkt maar weer dat 't hoog tijd wordt dat de scholen weer moeten gaan beginnen...


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Toch nog 1,5 ster zegt hij dan. Maar het is duidelijk dat hij nog niet goed kan lezen, want hij heeft 0,5 gestemd.


avatar van JoeHallenbeck

JoeHallenbeck

  • 3413 berichten
  • 0 stemmen

Don't feed the troll.


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Sorry, maar als jij dan flink uit gaat halen, zorg dan wel dat je zelf nergens op te betrappen bent. Dat haalt de impact een beetje weg.

Maar goed, ik hou m'n mond verder wel.


avatar van nice guy eddy

nice guy eddy

  • 210 berichten
  • 0 stemmen

vraag: bedroog Santino nu eigenlijk zijn vrouw ?


avatar van belber

belber

  • 40 berichten
  • 10 stemmen

oké,..kort en duidelijk the Godfather....meesterwerk

The Godfather 2.....goed vervolg..

The godfather 3......redelijke film met goede uitschieters en klasse rol van Garcia.

En even op nice guy eddy te antwoorden...ja die bedroog wel heel duidelijk zijn vrouw..


avatar van sn@ke

sn@ke

  • 2077 berichten
  • 888 stemmen

Terecht bestempeld als beste film ooit. The godfather is ( ook wat gezien zijn leeftijd ) is erg indrukwekkend. De film geeft een boeiend beeld van de mafia. Het gaf hen een "gezicht". The godfather is veruit de meest sfeervolste film ooit gemaakt. Brando is fantastisch als de godfather. De film neemt de tijd om het hele verhaal van de familie te vertellen. Pacino zit erg goed in de rol. Je ziet zijn persoonlijkheid groeien en veranderen. Andere klasseacteurs versterken de cast zoals Caan en Duval. Veel onvergetelijke scenes zorgen voor een pure klassefilm.

10/10


avatar van eerdekes

eerdekes

  • 1529 berichten
  • 587 stemmen

Eindelijk, maar dan ook eindelijk heb ik het voor velen onder ons immens aangrijpende en geprezen misdaad epos gezien.

En daar heb ik vanzelfsprekend helemaal geen spijt van.

Hoe kon het ook anders. Een film als deze verdient alle respect, en alle bejubeling van de gemiddelde filmliefhebber. Hierbij wil ik dan ook mijn verachting aankaarten voor de 0.5/5 stemmers. Etc..

Aan hen allen ...Zijn jullie ziek?

Ga een eindje lopen jullie met een lolly in je mond.

Maar eigenlijk sta ik hierboven. ( vind ik )

Als beginnend filmliefhebber weet ik, en besef ik maar al te goed dat tot in de dag der dagen ( het uur der uren ) een film van dit kaliber, niveau niet vaak meer gemaakt zal worden.

Dit is zo'n film die je ieder jaar wel vijf keer kan kijken. Je hele leven lang ( en dat weet ik nu al). En dat wil wat zeggen, toch?

Ok, hij is bij vagen wat lang, en het is een serieus lange zit, maar stoorde mij dat? - Neen.

Wat maakt de film dan zo goed, vraag je je zelf dan af? Of anders gezegd ... wat maakt de film zo apart, grandioos? Ik zal het je even zeggen

Brando & Pacino.

Marlon Brando speelt de pannen van het dak als 'de peetvader'. Als de machtige maffiabaas. Met z'n heerlijke "hese stem"

De al even getalenteerde Pacino die de jonge Michael Corleone neerzet zoals het gewoon moest. Niemand had dit beter gekunnen dat Pacino.

En uiteraard James Caan als een verschrikkelijk sterke Sonny Corleone.

Verder vond ik John Cazale ook erg sterk !

En nee, ik vergeet hem niet.

Tom Hagen schitterend gedaan door Robert Duvall.

Ik heb een paar dagen geleden deze film gezien, en lang nagedacht over deze film. Want hij blijft je zeker bij, citaten als .

i'll make him an offer he can't refuse

A man who doesn't spend time with his family can never be a real man

Your my older brother, but don't never ever take sides against the family again. Stuk voor stuk prachtige citaten. Die je nooit mag vergeten, kan vergeten, zal vergeten !

Om een lang verhaal kort te maken.

***** sterren is te weinig voor dit fel indrukwekkend megawerk"je".

Ik geef deze film graag de volledige pot.

En baaaaf, in die top 10 hengsten.

Score : *****


avatar van nice guy eddy

nice guy eddy

  • 210 berichten
  • 0 stemmen

Prachtig gezegd eerdekes.


avatar van PatrickL

PatrickL

  • 1586 berichten
  • 2398 stemmen

Op naar deel twee zou ik zeggen eerdekes. Gezien je enthousiaste commentaar bij deze film zal ook deel twee je zeker niet tegen vallen.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2081 stemmen

eerdekes schreef:

Hierbij wil ik dan ook mijn verachting aankaarten voor de 0.5/5 stemmers.

Volgens mij hoort die 5 er niet achter....

Aan hen allen ...Zijn jullie ziek?

Ga een eindje lopen jullie met een lolly in je mond.

Daar hoef je niet gek voor te zijn. Ik loop ook zovaak een eindje met een lolly in mijn mond.

PatrickL schreef

Op naar deel twee zou ik zeggen eerdekes. Gezien je enthousiaste commentaar bij deze film zal ook deel twee je zeker niet tegen vallen.

Inderdaad Eerdekes.. Deel 2 is ook steengoed..

Zowel The Godfather als The Godfather part II heb ik op 4.5* staan. Binnenkort maar weer eens zien..


avatar van De GeuS

De GeuS

  • 2180 berichten
  • 2859 stemmen

U-96 schreef:

(quote)

Volgens mij hoort die 5 er niet achter....

Ik wil niet betweterig klinken, maar hij bedoelt waarschijnlijk 0,5 uit 5 sterren....


avatar van Vito Corleone

Vito Corleone

  • 198 berichten
  • 0 stemmen

Dit is de beste triologie van een film ooit!!!!!


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Off-topic berichten verwijderd.


avatar van Kai

Kai

  • 5164 berichten
  • 1001 stemmen

Vito Corleone schreef:

Dit is de beste triologie van een film ooit!!!!!

Helemaal mee eens!


avatar van waves

waves

  • 8 berichten
  • 8 stemmen

geweldig, verveelt geen moment. brando is super. de scene met dat paardenhoofds in het bed is echt goed. het is een van de accuraatste films maffia tot op de dag van vandaag (dacht ik ergens gelezen hebben). Steengoed (al vind ik deel 2&3 ietsje minder) 4,5


avatar van ThaMovieVoter

ThaMovieVoter

  • 3637 berichten
  • 2242 stemmen

Ik vind persoonlijk Donnie Brasco het meest accuraat, en goodfellas ook.

The untouchables vind ik weer een mixje van misdaad en Indiana Jones.

The Godfather is natuurlijk mijn favoriet met nog een paar anderen maar als je het echte leven van de maffia gaat onderzoeken loopt het toch iets anders.

The Godfather is niet alleen gebasseerd op het leven van de maffia maar ook om de dingen daar omheen, zoals het gezinsleven wat net iets te dramatisch wordt verfilmd.

Wat ik gelezen heb is dat de meeste maffialeiders vrij naiëve en eigenzinnige figuren waren en dus nooit lang aan de top paradeerden.

Er was veel sprake van inteeld en ongezond leven en weinig echte wijsheid in tegenstelling tot Vito Corleone, die meer weergeven wordt als volkslieveling dan een onsympathieke bendeleider.


avatar van Zelva

Zelva

  • 2188 berichten
  • 2702 stemmen

het is een van de accuraatste films maffia tot op de dag van vandaag

Als er één film een geromantiseerd beeld geeft van de maffia, is het deze wel inderdaad. Dit is echt niet accuraat te noemen.

Aan het verhaal van ThaMovieVoter wil ik nog toevoegen dat slechts hoogst- en hoogstzelden het stokje werd overgegeven aan zoonlief. De meesten waren zo slim om hun kinderen zo ver mogelijk weg te houden van deze praktijken. Zeker ook omdat als zij zelf de pineut waren, hun zoon natuurlijk ook geen enkel krediet meer bij de tegenstander zou hebben.


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3282 stemmen

Voor een realistisch beeld van het maffia wereldje kan je denk ik beter naar The Sopranos kijken, voor zover ik dat kan beoordelen dan.


avatar van ThaMovieVoter

ThaMovieVoter

  • 3637 berichten
  • 2242 stemmen

BoordAppel schreef:

Voor een realistisch beeld van het maffia wereldje kan je denk ik beter naar The Sopranos kijken, voor zover ik dat kan beoordelen dan.

Nee dat vind ik niet, the Sopranos is weer veel te zachtaardig.

En Antonio Soprano ziet er meer uit als een kruimeldief dan een real-time gangster, dan hebben we het over Lucky Luciano, Al Capone of Paul Castellano.

Allen leefden in grote rijkdom, gigantische villa's, veel mensen om zich heen, met een uitgestrekte handel en een zeer goede organisatie.

Tony Soprano ziet er dus veel meer uit als een lokale wijk-crimineel of gewoon slechts een soort van soldaat.

Dan geef ik toch weer de voorkeur aan the godfather.


avatar van kos

kos

  • 46697 berichten
  • 8853 stemmen

ThaMovieVoter schreef:

Nee dat vind ik niet, the Sopranos is weer veel te zachtaardig.

Ik denk dat de Sopranos een stuk realistischer is dan The Godfather.


avatar van PartyMarty

PartyMarty

  • 3165 berichten
  • 1311 stemmen

Misschien moet user Mafiabaas of doncorleone zijn oordeel hierover maar vellen.


avatar van ThaMovieVoter

ThaMovieVoter

  • 3637 berichten
  • 2242 stemmen

kos schreef:

(quote)

Ik denk dat de Sopranos een stuk realistischer is dan The Godfather.

Dan ben ik wel benieuwd waarom je dat vindt?


avatar van kos

kos

  • 46697 berichten
  • 8853 stemmen

The Godfather is meer een geromantiseerd beeld van een mafia-familie. Natuurlijk komen er aspecten in voor die in de werkelijkheid ook zo waren, maar eenzijdiger dan bij The Sopranos.

Niet dat ik daar iets tegen heb, want het is wel gewoon een enorm mooi verhaal.

Bij The Sopranos laten ze ook meer de andere kant van de mafia zien, de dingen die je niet verwacht bij zo'n illustere organisatie. Persoonlijker en simpele menselijke kanten die iedereen heeft.


avatar van ThaMovieVoter

ThaMovieVoter

  • 3637 berichten
  • 2242 stemmen

Ja je hebt gelijk, dat zie ik ook heel erg bij Donnie Brasco dus.


avatar van PartyMarty

PartyMarty

  • 3165 berichten
  • 1311 stemmen

kos schreef:

Persoonlijker en simpele menselijke kanten die iedereen heeft.

Maar dat zit ook wel in The Godfather volgens mij, bijvoorbeeld de huwelijksproblemen van Michael en Kay, of als Tom Hagen wordt gepasseerd, wat veel mensen in hun werksfeer ook zal overkomen.