Genre: Drama / Komedie
Speelduur: 102 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Peter Bogdanovich
Met onder meer: Ryan O'Neal, Tatum O'Neal en Madeline Kahn
IMDb beoordeling: 8,1 (53.878)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Paper Moon
"These aren't everyday people and this is no ordinary movie."
Het Amerika van de depressie, 1936. Moses Pray woont de begrafenis bij van één van zijn vriendinnen. De buren van de overledene vragen hem om het 9-jarig dochtertje Addie naar Missouri te brengen, waar haar tante woont. Het meisje past totaal niet in de plannen van Moses, die als oplichter aan de kost komt. Uiteindelijk geeft Moses aan de druk toe en vertrekt hij met Addie naar Missouri. Op weg naar Addies familie heeft Moses zijn handen vol aan het negenjarig meisje: ze rookt, vloekt, en is zelfs nog manipulatiever en sluwer dan hij. Ze besluiten hun talenten te bundelen als zwendelaars.
Externe links
Acteurs en actrices
Moses Pray
Addie Loggins
Trixie Delight
Deputy Hardin / Jess Hardin
Miss Ollie
Mr. Robertson
Leroy
Imogene
The Minister
Floyd (Desk Clerk)
Video's en trailers
Reviews & comments
kos
-
- 46372 berichten
- 8602 stemmen
Aanrader, komt regelmatig s'middags op bbc of sbs of zo. opnemen dus, want hij is echt leuk
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ja en hier won Tatum O'Neil de Oscar van de beste bijrol mee. De jongste Oscarwinnaar ooit.
hugohei
-
- 2149 berichten
- 2347 stemmen
Niet helemaal.
'The youngest Oscar winner was Shirley Temple, who won a Special Award at the age of six for her outstanding contribution to screen entertainment during the year 1934'.
(Guiness Film Facts & Feats)
Tatum was negen.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Dat meende ik me ook te herinneren. Kon het helaas niet vinden; maar was dan ook een speciale Oscar (Special Award).
narva77 (crew films)
-
- 12474 berichten
- 6442 stemmen
Leuke tragische komedie; Tatum O'Neal was idd goed voor haar leeftijd.
Eat your Coney Island!
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
De film werd in 1974 verdergezet als tv-reeks met één van de grootste talenten in de vrouwelijke filmgeschiedenis: de toen 11-jarige Jodie Foster als Addie Pray. Volgens mij was La Foster in de serie veel beter dan de zeker niet slechte Tatum O'Neal die er een Oscar mee won. Aanrader...
xenne
-
- 903 berichten
- 1367 stemmen
Ja en hier won Tatum O'Neil de Oscar van de beste bijrol mee. De jongste Oscarwinnaar ooit.
maar soit,
ik vond dit wel een charmant verhaaltje, zeer mooi gefilmd in zwart/wit, 't lijkt uit de jaren 30 te komen. het komische gehalte vond ik wel ietsje tegen vallen, denk dat sommige grappige scenes toen grappig waren en nu niet meer zo. het verhaal is wel origineel en zeker niet cliché. de klassieker zag ik er niet echt in, maar zeker een vermakelijk tussendoortje goed voor een 3tal sterren
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ja, die oscar is een uiterst dubieuze zaak, een bijrol voor een hoofdrol, wel onterecht voor een hoofdrol verder.
Uiterst vermakelijke roadmovie, met een hele lichte toets, maar zeker geen hoogvlieger, lichtgewicht-acteur Ryan O'Neal slaagt er niet in, zijn rol enige diepgang te geven. Waardoor het allemaal teveel richting Komedie dreigt te schieten.
Voor de vermakelijkheid 3.5. Maar geen topfilm.
Coen
-
- 35 berichten
- 354 stemmen
Van regisseur Bogdanovich heb ik met The Last Picture Show (te) weinig gezien. Ik ken hem eigenlijk meer als de psycholoog 'Elliot' uit The Sopranos. Toen ik Paper Moon ergens voor een schappelijke prijs zag staan hem ik hem blind aangeschaft. Wat een aanschaf is het gebleken. Een enorm emotionele, maar toch opbeurende film over een oplichter die een meisje van 9 een lift geeft naar een ander deel van de VS. Eerst kunnen de twee elkaars bloed wel drinken, maar naarmate de reis vordert beginnen de twee (die in het echt vader en dochter zijn) het beter met elkaar te vinden. Humor, spanning en emotie in 1 stemmig geschoten film gegoten. De acteerprestatie van de kleine meid is overigens niets minder dan briljant. En dat geldt misschien ook wel voor de film zelf. *****
Dk2008
-
- 10636 berichten
- 770 stemmen
Deze film nooit eerder gezien. Vind de depressiejaren ook niet echt een onderwerp om vrolijk van te worden. Toch word je daarmee in de film weinig mee gefronteerd. Het geeft het tijdsbeeld een beetje weer maar blijft vaak op de achtergrond.
Dat hij in zwartwit was opgenomen vond ik een duidelijk pluspunt. Voor een keer is het wel leuk film om deze film gezien te hebben. Op een gegeven moment echter gaan die oplichterspraktijken wel wat vervelen omdat het niet overal even geloofwaardig overkomt.
In het laatste half uur verandert de film toch verrassend goed richting drama. Ook is John Hillerman nog te zien, die hier een dubbelrol heeft maar voor mij vooral bekend is van de serie Magnum. Ik vond het acteerwerk van allen spelers best wel in orde.
niethie
-
- 7314 berichten
- 6815 stemmen
Las bij afloop dat vader en dochter O'Neal in het echt geen al te goede band met elkaar hebben, daar is in deze film weinig van te merken. Vond de twee een prima chemie hebben, al is het natuurlijk vooral dochterlief Tatum die de show steelt, de oscar was dan ook wel verdiend. Verder wel een vermakelijk, luchtig filmpje, al kan het natuurlijk nergens tippen aan die andere twee (The Last Picture Show en Targets) die ik eerder van Bogdanovich zag.
3 sterren
BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
Moze: I ain't about to leave some poor child stranded. I got scruples, too. You know what that is, scruples?
Addie: No. But if you've got them, it's a sure bet they belong to somebody else.
Misschien niet de beste, maar vast en zeker de leukste road movie.
En dat is vooral de verdienste van de piepjonge Tatum O'Neal, die werkelijk de sterren van de hemel speelt en terecht een Oscar in wacht sleepte.
Film geeft op de achtergrond bovendien een realistisch beeld van het troosteloze Midden-Westen van Amerika tijdens de Depressiejaren.
Naar mijn mening met voorsprong de leukste film van Peter Bogdanovich.
fun in acapulco
-
- 263 berichten
- 1359 stemmen
"I want my 200 dollar!" Tatum is innemend en briljant. Perfecte komedie met genoeg dramatische diepgang voor een komedie. Het moet wel een komedie blijven uiteraard.
John Milton
-
- 22396 berichten
- 12108 stemmen
Mijn tweede Bogdanovich na Mask. Lang niet gek, maar ik werd ook weer niet weggeblazen. Had iets meer misdaad/drama en iets minder luchtige komedie gehoopt.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Had van Bogdanovich eerder The Last Picture Show gezien en vond toen de vervallen sfeer van Texas erg pakkend. In Paper Moon is dat niet anders: Paper Moon speelt zich af tijdens de depressie van de jaren '30 en toont het mdiden van Amerika lekker mistroostig. Het had wat road-trips-achtig en vond het daarbij een opvallend vlot en geestige film. Vader en dochter O'Neal spelen uitstekend hun rollen als beroepszwendelaar en jong meisje wiens ouders onlangs zijn overleden. Al gauw ontpopt zij ook als doorgewinterde oplichtster die met gevatte acties en opmerkingen alles na haar hand weet te zetten. Prima vermaak hoor !
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Deze sentimentele en tegelijk cynische komedie-achtige (voor de glimlach) feelgood familie roadfilm, boeide vooral dankzij de beide hoofdrolspelers. De film, geschoten in zwart-wit, ging over de ongewone vriendschap tussen een gewiekste en naïeve oplichter en een koppig meisje waar hij aan dacht te verdienen en speelde zich af in de dertiger (wereldwijde depressie) jaren. Opvallend was de slechts 10 jaar oude Tatum O'Neil: ijzersterk in stemmingen, van vrolijk tot treurig. Ik zag wel met gefronste wenkbrauwen het roken.
Woland
-
- 4415 berichten
- 3583 stemmen
Erg charmante komedie, met een vleugje misdaad - maar genoeg van een vleugje voor een crime-label op IMDb. Moze is een zwendelaar die overleeft in het Amerika van de jaren '30 door verse weduwen op te lichten, en zo in de marge z'n bestaan bij elkaar te sprokkelen. Tot hij op de begrafenis van een ex-vriendin/vrouw van lichte zeden komt, om haar de laatste eer te bewijzen. En daar wordt hij opgezadeld met haar negenjarige dochtertje Addie, die echter net zo hebzuchtig en misschien nog wel manipulatiever blijkt dan Moze. De film gaat voornamelijk over de gezamenlijke zwendelpraktijken van dit vreemde duo, op een road trip door Kansas en Missouri. Tatum O'Neal doet het erg leuk als Addie, al is die Oscar misschien een beetje teveel van het goede - en een bijrol was het ook zeker niet. Leuke dynamiek ook met haar vader Ryan O'Neal, die Moze prima neerzet als rommelaar in de marge. Je kan het een stuk slechter treffen dan Paper Moon: 4.0*.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Fijne lieve film, naast drama en komedie is dit ook een combinatie tussen misdaad en een road movie. Op basis van de plotomschrijving dacht ik dat dit een soort van Matchstick Men (2003) zou worden, deze steekt echter wel wat anders in elkaar maar is zeker niet minder leuk. Het bijdehand meisje (gespeeld door Tatum O'Neil) kwam soms wel veel te volwassen over voor haar leeftijd. Haar rol leverde haar wel een Oscar en een Golden Globe op. Een heel vermakelijk tussendoortje die uitstekend wegkijkt. Een ruime 3,5*.
alexspyforever
-
- 21228 berichten
- 2328 stemmen
Met dank aan arno74 heb ik deze bekeken. Hij viel me eigenlijk goed mee. Leuke rol voor een nog erg jonge Tatum O'Neill. De wisselwerking met sympathieke oplichter Moses Prayer vond ik zeer geslaagd. Dat ze uiteindelijk in het echt wel vader en dochter zijn, zal ongetwijfeld wel hebben meegeholpen hoewel ik bij een van de reacties lees dat ze niet zo een goede band hadden. Daar heb ik in de film weinig van gemerkt. Zeer vermakelijk en Tatum kreeg die Oscar ook wel terecht. Fijn dat ze deze ook in zwart/wit hebben gefilmd zodat ik nog meer het gevoel kreeg dat het zich daadwerkelijk in de jaren 30 afspeelde. Het comedy gehalte was net goed, niet overdreven en gelukkig werd het nooit te sentimenteel.
Movsin
-
- 8024 berichten
- 8274 stemmen
Schitterende komedie met uiterst grappige scènes (de "gepersonailseerde" bijbelverkoop, de aftroggelarij in de winkel, de chantage...) en knap samenspel van de O'Neals.
Het wit-zwart verhoogt het sociaal aspect diat toch ook in de film huist (het troosteloze van de regio, het florerend illegaal "zaken doen", het meisje dat geen cent heeft om naar haar familie terug te keren, al wacht haar daar ook weinig geluk, is een zwartje...).
Te apprecieren is zeker ook de muzikale begeleiding, recht uit de dertiger jaren gegrepen. Erg passend bij het schalkse en soms trieste van het gebeuren.
scorsese
-
- 12282 berichten
- 10493 stemmen
Uitstekende film over een man en een kind die onderweg zoveel mogelijk mensen oplichten. Deze charmante roadmovie speelt zich af tijdens de grote depressie. Meer dan genoeg vermakelijke scenes waarbij de jonge Tatum O'Neal de show steelt. De interactie tussen haar en Ryan O'Neal (haar vader in het echt) komt ook goed uit de verf.
wendyvortex
-
- 5079 berichten
- 7166 stemmen
Deze film had ik tot nu toe altijd gemist. Peter Bogdanovich had al eerder het prachtige The Last Picture Show gemaakt, één van mijn all time faves. Deze is wat lichter qua toon. Een soort van licht komische roadmovie met ook hier prachtig camerawerk. Ryan O'Neal en de 9-jarige Tatum O'Neal als een soort alternatieve Bonnie en Clyde in de Amerikaanse crisisjaren. Zonder geweren, maar met colportage en wisseltrucs.
Boenga
-
- 2530 berichten
- 1472 stemmen
Het verhaal stelt eigenlijk niet zo heel veel voor, vader O'Neal vind ik niet indrukwekkend, en Madeline Kahn is beter op haar plaats in de Mel Brooks-films.
Maar de jonge Tatum O'Neal is echt wel indrukwekkend. Ook al zag ik bij de extra's op de dvd dat voor een aantal (langere) scenes heel wat takes nodig waren om haar teksten er helemaal uit te krijgen, maar: ze deed het toch maar. En straalt bovendien een overdosis zelfvertrouwen uit.
Nog een fijne vaststelling: net door de zwart-wit beelden is de film helemaal niet gedateerd. Het lijkt integendeel eerder een hedendaagse halve parodie op de oldies.
Leuke zit, 3,5*.
ZAP!
-
- 5246 berichten
- 3585 stemmen
Moze: I ain't about to leave some poor child stranded. I got scruples, too. You know what that is, scruples?
Addie: No. But if you've got them, it's a sure bet they belong to somebody else.
"I want my 200 dollar!" Tatum is innemend en briljant.
starbright boy (moderator films)
-
- 21767 berichten
- 4665 stemmen
Een ander vroeg succes van Bogdanovich en tot zijn dood een van zijn bekendste films gebleven. Ik zag de film als een soort eerbetoon aan Ryan O'Neall van wie ik twee films keek, Dit was de beste. Al is de film wat mij betreft niet zo goed als Targets of The Last Picture Show.
De film is stilistisch een ode aan de helden van Bogdanovich. Mensen als Orson Welles en Howard Hawks.Veel deep focus beelden dus. Verder in zwartwit wat hier wel past maar minder toegevoegde waarde heeft dan in The Last Picture Show. De dialogen zijn snappy als in een oude studiofilm, al kon er in 1973 natuurlijk net wat meer. In die zin een aardige botsing tussen klassiek en new Hollywood.
Deze dagen bevestigden voor mij ook dat O'Neal geen groot acteur was. Hij had een goede regisseur nodig om er genoeg van te maken. Hier lukt dat vrij aardig. Het samenspel met zijn dochter is innemend en bevat veel mooie momenten.
Het laatste nieuws
'28 Years Later' is nergens te bekennen, 'Inglourious Basterds' komt zeer binnenkort naar Netflix | MovieMeter Recap
Ewan McGregor en Hayden Chrsistensen hinten naar een tweede seizoen van 'Obi-Wan Kenobi'
'Le Regard de Charles' is nu te streamen: 'Een nostalgische trip door de ogen van Aznavour'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Bekijk ook
Mary and Max
Animatie / Drama, 2009
382 reacties
Fitzcarraldo
Avontuur / Drama, 1982
116 reacties
Who's Afraid of Virginia Woolf?
Drama, 1966
134 reacties
The Last Picture Show
Drama, 1971
151 reacties
Bacheha-ye Aseman
Komedie / Drama, 1997
25 reacties
Harold and Maude
Komedie / Drama, 1971
60 reacties
Gerelateerde tags
bijbeloplichtercarnavalbegrafenisgrote depressiemissourivriendschapauntrondritkansas, usameisjeconroadmovietween girl
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.