• 8.351.998 stemmen

Geregisseerd door: Richard Attenborough

Met onder meer: Michael Douglas, Audrey Landers en Vicki Frederick

Releasedatum: 6 februari 1986

Plot A Chorus Line

Een regisseur cast dansers voor een grote productie. Grote aantallen dansers doen auditie hopend om geselecteerd te worden. Gedurende de dag vallen er steeds meer af en wordt de competitie moeilijker. Uiteindelijk blijven er de beste dansers over en zij strijden om de verschillende rollen die er verdeeld worden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van You_bastard

You_bastard

Mijn favoriete liedje in deze film is "tits and ass"

avatar van peetjuh

peetjuh

Een leuke film, musical was ook erug leuk vooral als je van dansfilms houd is dit echt een aanrader

avatar van mazdalfa

mazdalfa

Ik ben zeker geen echte liefhebber van musicals of films die te zwaar leunen op muziek (Saturday Night Fever bijvoorbeeld). Maar deze film staat bij mij hoog aangeschreven. Uitermate boeiend beeld van de wereld van musical en theater. De songs ondersteunen het verhaal en worden nooit allesoverheersend. Prima acteerwerk en choreografie.

avatar van Esteban

Esteban

Wat Richard Attenborough ooit zag in het idee om een auditie te verfilmen in de vorm van een musical, gaat waarschijnlijk m'n verstand te boven. De man die iedereen kent als John Hammond uit Jurassic Park heeft nochtans films als 'Gandhi' met Ben Kingsley en 'Cry Freedom' met Kevin Kline en Denzel Washington geregisseerd. 'A Chorus Line' brengt niets meer dan een uur en een half lang durende auditie voor een nieuwe musical van regisseur Zach (Michael Douglas). Kandidaten komen en kandidaten gaan tot ze nog met ongeveer 6 op het podium staan… Deze gebeurtenis, doorspekt met 80's dansjes en soms écht wel afgrijselijke liedjes met ronduit lachwekkende slechte teksten, is zo interessant als de levenscyclus van neushaartjes. Origineel was dit een concept bedoeld voor theatermusical en daar had het dan ook moeten bij blijven.

A Chorus Line *1/2

avatar van Egbertbos

Egbertbos

een briljante verfilming van het beroemde toneel stuk. De film laat zien hoe de audities voor een musical verlopen. De persoonlijke dillema's waar de peronages mee leven en hoe graag ze voor een aantal minuten in de schijnwerpers willen staan op het theater podium.

avatar van Waku

Waku

Leuk om weer eens terug te zien.

Nog steeds is a Chorus Line een prettige musical om naar te kijken. Vooral choreagrafisch zit het allemaal erg goed inelkaar. Veel dans, veel muziek.

Het verhaal is natuurlijk flinterdun en een nadeel is misschien dat de film practisch in een ruimte afspeelt.

Swingende produktie en daar gaat het uit eindelijk om in een muzikale speelfilm.

avatar van Queto Yurlunyur

Queto Yurlunyur

De bijrol van Michael Douglas is wel grappig, maar verder is het acteerwerk bedroevend slecht (met Boyd als dieptepunt). Dat de film niet echt een verhaal heeft, hoort natuurlijk bij het concept, maar dan moeten er wel interessante personages zijn; niet van die wandelende clichés zoals in deze film (met ook nog eens ontzettend domme en onsubtiele dialogen waarmee de achtergrond van elk personage wordt toegelicht). En het ergste is dan nog - heel pijnlijk voor een musical - dat de acteurs ook absoluut niet kunnen zingen. 1,5 *

avatar van Yuma Q.

Yuma Q.

Zo ongelooflijk fout dat het vanzelf grappig wordt.

avatar van judgepaddy

judgepaddy

• 2025 stemmen

Wel fout maar niet grappig.

Ik haat musicals!

avatar van TerryA

TerryA

wel iets heel anders van Richard Attenborough die eerder ons top films als Gandhi en A Bridge Too Far had gegeven!

de soundtrack is best aardig maar de film had veel beter gedaan zonder Douglas. film is ok om een keer te kijken als je niks anders te doen hebt maar haalt hooguit net een 5.5 uit 10

voor mij is het een poging om Bob Fosse na te doen (met de meesterlijk All That Jazz met Roy Scheider in de hoofdrol) alleen Roy Scheider was puur klasse terwijl Douglas best triest overkomt in zijn vertolking. triest als in bad acting!

de veel betere en aanrader ALL THAT JAZZ

All That Jazz (1979)

avatar van badfans69

badfans69

• 2090 berichten

Volgens mij is dit een betere poster link

avatar van mar007

mar007

Ik heb dit altijd al een leuke film gevonden.

Michael Douglas speelt hier een regisseur, op zoek naar dansers voor een grote musical.

Wat je krijgt te zien is hoe het eraan toe gaat tijdens de zoektocht naar alleen de beste

dansers,we volgen de auditie's van de kandidaten.

Tijdens de audities leren we de kandidaten en regisseur beter kennen.

Leuke personages, volop dans,muziek,en drama in deze voor mij geslaagde film.

Heerlijke film en voor liefhebbers van dit genre zeker een aanrader.

avatar van Basto

Basto

De grootste bioscoop ter wereld.

Op 18 januari 1986 stapte ik Odeon Leister square binnen. Op dat moment met bijna 2000 stoelen (een van) de grootste bioscoop ter wereld. (Inmiddels zijn het 5 zalen waarvan de grootste 800 stoelen heeft) Dat A Chorus Line draaide was toeval, maar daardoor heb ik deze toen wel in de bioscoop gezien. Ik vond m best goed daar op het immense scherp. Tijd voor herziening.

Cats bevestigde mij dat ik echt wel dol ben op filmsmet dans, actie of vechtsporten. De dynamiek van choreografieën leent zich prima voor cinema. Zeker in combinatie met actieve cameravoering en een lekkere soundtrack.

A Chorus Line heeft ook een aantal opvallende overeenkomsten met Cats. Beide films zijn een compilatie van liedjes, spelen zich af in een theater en draaien om een selectieproces.

Enfin A Chorus line begint sterk met een fijne theme tune, een lekker ritme en een bewegende camera. Vanuit honderden kandidaten wordt in een lange sequence de selectie terug gebracht tot 16. Het zijn vrijwel allemaal onbekende gezichten, waardoor Michael Douglas alle kans krijgt om er bovenuit te stijgen.

Maar als de individuele songs aan de beurt komen gaat het mis. Niet alleen zijn ze vrij zwak en vertegenwoordigen ze (in tegenstelling tit bij Cats) allemaal uit de zelfde muzikale stroming. Die van musical liedjes. Maar erger dan dat is dat de lip sinc vreselijk slecht gedaan is en de playbackshow die wordt opgevoerd, nergens weet te overtuigen. Maar ook op visueel vlak wordt het plots dodelijk saai. Nee, dat viel erg tegen. Zeker omdat Attenborough, die hiervoor met Ghandi vele Oscars won, nu niet beperkt werd door budget of middelen.

Maar goed, herziening was toch best leuk, vooral omdat het muzikale hoofdthema regelmatig terug kwam.

Maar de film maakt ook nog eens duidelijk hoe ontzettend Cats eigenlijk is.

Halfje eraf. 2,5