A Chorus Line (1985)

Muziek / Drama

geregisseerd door Richard Attenborough
met Michael Douglas, Audrey Landers en Vicki Frederick

Een regisseur cast dansers voor een grote productie. Grote aantallen dansers doen auditie hopend om geselecteerd te worden. Gedurende de dag vallen er steeds meer af en wordt de competitie moeilijker. Uiteindelijk blijven er de beste dansers over en zij strijden om de verschillende rollen die er verdeeld worden.

avatar van You_bastard
Mijn favoriete liedje in deze film is "tits and ass"

Een leuke film, musical was ook erug leuk vooral als je van dansfilms houd is dit echt een aanrader

Ik ben zeker geen echte liefhebber van musicals of films die te zwaar leunen op muziek (Saturday Night Fever bijvoorbeeld). Maar deze film staat bij mij hoog aangeschreven. Uitermate boeiend beeld van de wereld van musical en theater. De songs ondersteunen het verhaal en worden nooit allesoverheersend. Prima acteerwerk en choreografie.

avatar van Esteban
Wat Richard Attenborough ooit zag in het idee om een auditie te verfilmen in de vorm van een musical, gaat waarschijnlijk m'n verstand te boven. De man die iedereen kent als John Hammond uit Jurassic Park heeft nochtans films als 'Gandhi' met Ben Kingsley en 'Cry Freedom' met Kevin Kline en Denzel Washington geregisseerd. 'A Chorus Line' brengt niets meer dan een uur en een half lang durende auditie voor een nieuwe musical van regisseur Zach (Michael Douglas). Kandidaten komen en kandidaten gaan tot ze nog met ongeveer 6 op het podium staan… Deze gebeurtenis, doorspekt met 80's dansjes en soms écht wel afgrijselijke liedjes met ronduit lachwekkende slechte teksten, is zo interessant als de levenscyclus van neushaartjes. Origineel was dit een concept bedoeld voor theatermusical en daar had het dan ook moeten bij blijven.

A Chorus Line *1/2

een briljante verfilming van het beroemde toneel stuk. De film laat zien hoe de audities voor een musical verlopen. De persoonlijke dillema's waar de peronages mee leven en hoe graag ze voor een aantal minuten in de schijnwerpers willen staan op het theater podium.

Leuk om weer eens terug te zien.
Nog steeds is a Chorus Line een prettige musical om naar te kijken. Vooral choreagrafisch zit het allemaal erg goed inelkaar. Veel dans, veel muziek.
Het verhaal is natuurlijk flinterdun en een nadeel is misschien dat de film practisch in een ruimte afspeelt.
Swingende produktie en daar gaat het uit eindelijk om in een muzikale speelfilm.

De bijrol van Michael Douglas is wel grappig, maar verder is het acteerwerk bedroevend slecht (met Boyd als dieptepunt). Dat de film niet echt een verhaal heeft, hoort natuurlijk bij het concept, maar dan moeten er wel interessante personages zijn; niet van die wandelende clichés zoals in deze film (met ook nog eens ontzettend domme en onsubtiele dialogen waarmee de achtergrond van elk personage wordt toegelicht). En het ergste is dan nog - heel pijnlijk voor een musical - dat de acteurs ook absoluut niet kunnen zingen. 1,5 *

Zo ongelooflijk fout dat het vanzelf grappig wordt.

avatar van judgepaddy
Wel fout maar niet grappig.
Ik haat musicals!

avatar van TerryA
wel iets heel anders van Richard Attenborough die eerder ons top films als Gandhi en A Bridge Too Far had gegeven!
de soundtrack is best aardig maar de film had veel beter gedaan zonder Douglas. film is ok om een keer te kijken als je niks anders te doen hebt maar haalt hooguit net een 5.5 uit 10
voor mij is het een poging om Bob Fosse na te doen (met de meesterlijk All That Jazz met Roy Scheider in de hoofdrol) alleen Roy Scheider was puur klasse terwijl Douglas best triest overkomt in zijn vertolking. triest als in bad acting!

de veel betere en aanrader ALL THAT JAZZ

All That Jazz (1979)

avatar van badfans69
Volgens mij is dit een betere poster link

avatar van mar007
Ik heb dit altijd al een leuke film gevonden.
Michael Douglas speelt hier een regisseur, op zoek naar dansers voor een grote musical.
Wat je krijgt te zien is hoe het eraan toe gaat tijdens de zoektocht naar alleen de beste
dansers,we volgen de auditie's van de kandidaten.
Tijdens de audities leren we de kandidaten en regisseur beter kennen.
Leuke personages, volop dans,muziek,en drama in deze voor mij geslaagde film.
Heerlijke film en voor liefhebbers van dit genre zeker een aanrader.