• 8.985.415 stemmen

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada

Ontwikkeld door: David Jacobs

Met onder meer: Larry Hagman, Patrick Duffy en Ken Kercheval

Release datum: zondag 2 april 1978

Eerst uitgezonden op: CBS (Verenigde Staten)

Plot Dallas

Dallas draaide voornamelijk om de levens van de leden van de familie Ewing. Jock Ewing en zijn vrouw Ellie Southworth woonden op de Southfork Ranch, de ranch die al decennia in de handen van de familie Southworth was. Het gezin bestond verder uit drie zonen, de onberekenbare J.R., de altijd brave Bobby en het zwarte schaap Gary. De vaste bezetting van het eerste seizoen bestond verder uit Bobby's vrouw en tevens de dochter van Jocks aartsvijand, Pamela Barnes, J.R.'s aan alcohol verslaafde vrouw Sue Ellen Shepard en de dochter van Gary, Lucy Ewing.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Komt er een Dallas seizoen 15?

Miss Ellie Southworth Ewing Farlow

Jock Ewing

Meningen over Dallas

avatar van Dievegge

Dievegge

vrijdag 9 september 2022
Dallas seizoen 1 Volgens de huidige normen zou deze pilootserie geen soap genoemd worden, maar een familiedrama met een zakelijke invalshoek. De vete tussen de twee families begon jaren geleden met een conflict rond een olieclaim tussen Jock Ewing en Digger Barnes. De tweede generatie vecht het verder uit. J.R. Ewing is een harde zakenman met trekjes van een psychopaat, het type dat over lijken loopt en denkt dat alles met geld gekocht kan worden. Cliff Barnes is een gefrustreerde jurist die z'n erfvijand via politieke en juridische weg ten val probeert te brengen. Binnen de familie Ewing zijn allerlei conflicten gaande. Het huwelijk tussen Bobby Ewing en Pamela Barnes, de jongste telgen van de twee rivaliserende families, is een verboden liefde à la Romeo en Juliet. Bobby is het jongere broertje dat voor zichzelf op leert te komen. Pamela oogt fragiel, maar weet wat ze wil en staat op haar strepen. Sue Ellen is de bedrogen echtgenote die iets te gauw naar een glas cognac grijpt om haar zorgen te vergeten. Nichtje Lucy is een verwend nest met puberstreken, maar haar jeugdige charme is moeilijk te weerstaan. Ray is een trouwe voorman, maar zet graag de bloemetjes buiten. Miss Ellie is de stille kracht die de familie bijeen wil houden. Jerrold Immel schreef het legendarische kenwijsje, met een heroïsch thema in de koperblazers een funky begeleiding. Tijdens de titelsequentie krijg je meteen twee kanten van Texas te zien: het vee op de Southfork-ranch en de wolkenkrabbers in de stad Dallas. Het is mooi gefilmd, met veel buitenbeelden en camera's die aan een helikopter of een plafond hangen. Een hooizolder en een hippe discotheek zitten in dezelfde aflevering verwerkt. De psychologisch onderbouwde personages worden gespeeld door een ensemblecast met niveau. Met z'n Texaanse accent en z'n valse gelaatsuitdrukkingen was Larry Hagman geboren voor deze rol. Hij kon de smeerlap uithangen, maar toch een zekere sympathie opwekken. Ook Patrick Duffy, Victoria Principal en Charlene Tilton danken hun faam aan deze rol. Barbara Bel Geddes speelde twintig jaar eerder een nevenrol in Vertigo. Latere seizoenen zouden lijden onder ongeloofwaardige wendingen, maar de eerste vijf afleveringen zijn Amerikaanse televisie op z'n best.

stinissen

zondag 15 november 2015
Dallas seizoen 1 Beste serie ooit.
avatar van alexspyforever

alexspyforever

vrijdag 12 februari 2016
Dallas seizoen 3
stinissen schreef:
Beste serie ooit met afstand.
Je hoeft dat heus niet bij elk seizoen te gaan herhalen hoor, we weten ondertussen dat je een fan bent. Ik zal ook wel een aantal toevoegen ook al is het een serie waar ik nooit interesse voor heb gehad.