• 10.590 nieuwsartikelen
  • 161.805 films
  • 10.108 series
  • 29.671 seizoenen
  • 613.413 acteurs
  • 192.961 gebruikers
  • 8.967.702 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Wrong Man (1956)

Drama / Film noir | 105 minuten
3,43 341 stemmen

Genre: Drama / Film noir

Speelduur: 105 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Alfred Hitchcock

Met onder meer: Henry Fonda, Vera Miles en Anthony Quayle

IMDb beoordeling: 7,4 (31.137)

Gesproken taal: Spaans, Engels en Italiaans

Releasedatum: 3 januari 1958

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Wrong Man

"Somewhere... somewhere there must be the right man!"

Muzikant Manny Balestrero leidt een gelukkig leven met zijn vrouw Rose en hun twee zoontjes, alleen kampt het koppel met financiële problemen. Wanneer Rose een dure tandheelkundige ingreep moet ondergaan, gaat Manny naar een verzekeringsmaatschappij voor geld. De bediende ziet hem echter aan voor de overvaller die de bank al twee keer beroofd heeft en alarmeert de politie. Nadat andere getuigen Manny eveneens herkennen, wordt hij gearresteerd.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Christopher Emanuel 'Manny' Balestrero

Rose Balestrero

Frank D. O'Connor

Detective Lt. Bowers

Detective Matthews

Mama Balestrero

Constance Willis

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Flavio

Flavio

  • 4438 berichten
  • 4707 stemmen

Nogal on-Hitchcockiaanse Hitchcock, deze film draait meer om het drama dan om de suspense. Eigenlijk is die vrijwel afwezig. The Wrong Man verloopt redelijk volgens verwachting, op de nervous breakdown van de echtgenote na dan, en dat deel was ook het minst uitgewerkt. Vooral de eerste 30 minuten zijn erg goed, als Manny (een uitstekende Henry Fonda, een onschuldiger personage kun je je bijna niet voorstellen) beschuldigd wordt en gevangen gezet na nogal twijfelachtige procedures. Daarna zakt het toch wat in, de rechtszaak eindigde in een anticlimax -terwijl Hitchcock deze toch zorgvuldig had georchestreerd met de krant met de aangekruiste paardenrennen, de tandarts, de onbekende kaartspeler. Het bleken allemaal afleidingsmanoeuvres. Hitchcock moest ook natuurlijk trouw aan het verhaal blijven.

Sterk begin, wat weifelend middenstuk en een ietwat teleurstellende finale. Overigens zou o.a. Harry Dean Stanton een uncredited rol hebben (als Department of Corrections Employee), ik heb hem niet gezien.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 30410 berichten
  • 5190 stemmen

Hitchcock heeft sowieso een neus voor goeie verhalen. Want het verhaal achter The Wrong Man is echt gebeurd en op zich al interessant. Er wordt gekozen om zo dicht mogelijk bij de echte feiten te blijven. Helaas mist het daardoor wel de eigen insteek van Hitchcock. Want zo is er meer focus op de verhaallijn van Rose Balestrero, en had ik liever gezien hoe de spanning opbouwt om een zaak te zien van iemand die onschuldig de cel in vliegt. Met de spanning of hij het toch zou gedaan hebben, en als hij onschuldig zou zijn hoe hij er onderuit kan geraken.

De wat stijve acteerprestatie van Fonda past wel bij het personage. En Hitchcock is nog altijd een goeie regisseur die zelfs met een minder script (op een weliswaar boeiend verhaal) toch een mooie film kan maken.


avatar van TMP

TMP

  • 1794 berichten
  • 1629 stemmen

Alfred Hitchcock doet zijn bijnaam 'The Master of Suspense' geen eer aan met deze ronduit saaie film, gebaseerd op een waargebeurd verhaal. De regisseur heeft hier geen cameo, maar verzorgt zelf de introductie van het verhaal. Henry Fonda is een goede acteur en hij doet zijn best, maar zijn personage is nogal kleurloos en het kon mij weinig schelen wat zijn lot was. Het plot is verhaaltechnisch niet echt verkeerd, maar het greep mij nergens. De instorting van de vrouw van het hoofdpersonage (vertolkt door Vera Miles) wordt ook niet al te overtuigend gebracht en haalt vooral de vaart uit het verhaal. Een beduidend mindere Hitchcock.


avatar van mrklm

mrklm

  • 8024 berichten
  • 8109 stemmen

Hitchcock kon het zich permitteren om films voor het grote publiek af te wisselen met films die hem een nieuwe uitdaging boden. Fonda is ronduit geweldig in deze als documentaireachtige reconstructie van het verhaal van 'Manny' Balestrero, een bassist in een nachtclub die in 1953 onterecht werd gearresteerd en veroordeeld voor een serie overvallen. Deze film toont de samenloop van omstandigheden die resulteerden in Balestrero's arrestatie, het hele verloop van het onderzoek - waarbij het geduld en de sympathie van de detectives zeer opvallend is - en Hitchcock slaagt er op briljante wijze in om louter met visuele middelen duidelijk te maken hoe Manny zich voelt. Vera Miles is eveneens fantastisch als Manny's echtgenote die volledig instort wanneer ze begint te twijfelen aan Manny's onschuld. Miles was dan ook de oorspronkelijke keuze voor de hoofdrol in Hitchcocks opvolger Vertigo, maar trok zich terug toen ze zwanger bleek te zijn.


avatar van John Milton

John Milton

  • 21484 berichten
  • 11677 stemmen

Vooral de moeite door Fonda, en omdat het gegeven nu eenmaal interessant is. Maar de uitwerking vond ik niet heel hoogstaand, en spannend is het ook niet echt. Niet een van de betere Hitchcocks dus, wat mij betreft.