• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.482 films
  • 12.239 series
  • 34.025 seizoenen
  • 647.798 acteurs
  • 199.138 gebruikers
  • 9.379.535 stemmen
Avatar
 
banner banner

El Laberinto del Fauno (2006)

Fantasy / Drama | 118 minuten
3,91 4.188 stemmen

Genre: Fantasy / Drama

Speelduur: 118 minuten

Alternatieve titel: Pan's Labyrinth

Oorsprong: Spanje / Mexico / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Guillermo del Toro

Met onder meer: Ivana Baquero, Sergi López en Doug Jones

IMDb beoordeling: 8,2 (742.377)

Gesproken taal: Spaans

Releasedatum: 26 april 2007

Plot El Laberinto del Fauno

"What happens when make-believe believes it's real?"

In 1944, na de zege van Franco, verhuizen de 12-jarige Ofelia en haar zwangere moeder naar een landelijk gebied in Noord-Spanje, waar ze bij Ofelia's strenge en keiharde stiefvader Kapitein Vidal komen wonen. Met zijn leger vecht de meedogenloze Vidal tegen de rebellen die in de bossen leven. In deze barre omstandigheden ontmoet Ofelia op een nacht een mysterieuze faun. Deze vertelt haar dat ze eigenlijk een prinses is en dat ze zich kan bewijzen als ze drie belangrijke opdrachten uitvoert.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van rikkie_90

rikkie_90

  • 34 berichten
  • 151 stemmen

Kijk, ik weet niet hoe het met jullie schoolopleiding zit, maar ik heb geen spaans in mijn pakket. Daar kan Pan's Labyrinth uiteraard niks aan doen, maar het is wel hoe ik het ervaar. Engels kan ik heel goed volgen, ondertiteling is een luxe. Maar de spaans sprekende acteurs vond ik gewoon niet overtuigend, dat komt waarschijnlijk door het spaans, maar zo kwam het op mij over.

Pastichio Rocker zegt: Al Pacino, Samuel L. Jackson en Robert De Niro zijn toch wel de bekendste namen die tegenwoordig schromelijk overgewaardeerd worden.

Hier kan ik me gedeeltelijk in vinden, maar toch kun je niet ontkennen dat deze acteurs hun sporen over de jaren heen toch wel verdient hebben.

Ik geef toe dat ik niet heel erg op de hoogte ben van al het acteertalent in spanje, frankrijk en Macedonië maar het feit dat er voor mij geen grote ster meedeed was voor mij toch wel een minpunt.


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

BennyZ1991 schreef:

(quote)

Voor mij zitten hier geen grote namen in nee, maar misshcien ben ik dan beperkt op dit gebied.

Maar jij vind iemand als bijv. Samuel L Jackson overgewaardeerd is? Vreem dat je dan Pulp Fiction in je top 10 hebt staan. Ik vind de door jou genoemde acteurs ook zeker niet overgewaardeerd ze worden misschien meer betaald omdat zij de naam hebben, maar zij hebben die naam zelf gecrëeerd.

Ik zeg dan ook: tegenwoordig. Pulp Fiction is ondertussen al 15 jaar oud.


avatar van korp

korp

  • 151 berichten
  • 0 stemmen

BennyZ1991 schreef:

(quote)

Voor mij zitten hier geen grote namen in nee, maar misshcien ben ik dan beperkt op dit gebied.

Maar jij vind iemand als bijv. Samuel L Jackson overgewaardeerd is? Vreem dat je dan Pulp Fiction in je top 10 hebt staan. Ik vind de door jou genoemde acteurs ook zeker niet overgewaardeerd ze worden misschien meer betaald omdat zij de naam hebben, maar zij hebben die naam zelf gecrëeerd.

Het zijn relatief grote namen. Niet zozeer in Hollywood, maar dat is zoals eerder al gezegd, niet de enige plek voor film. Dus ja je bent beperkt op dat gebied.

Dat je ook daadwerkelijk in iemand zijn top 10 gaat zitten neuzen om iets te betrappen?:P Anyway ,recent gaat niet samen met Pulp Fiction. Maar dat weet je nu onderhand wel. Ben het eens over Al Pacino en Robert de Niro. Ooit grandioze acteurs, het werk wat ze nu leveren overgewaardeerd.

Maar de naam die ze gecreëerd hebben is niet echt relevant hier en snap ook niet zo waarom je daar mee aankomt.

rikkie_90 schreef:

Maar de spaans sprekende acteurs vond ik gewoon niet overtuigend, dat komt waarschijnlijk door het spaans, maar zo kwam het op mij over.

Jep, vond het zelfs onwijs irritant. Zo kijk ik eigenlijk ook nooit japanse films omdat ik de taal niet trek. Schijnt dat ik daarmee ontzettend veel misloop.


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

korp schreef:

Jep, vond het zelfs onwijs irritant. Zo kijk ik eigenlijk ook nooit japanse films omdat ik de taal niet trek. Schijnt dat ik daarmee ontzettend veel misloop.

Jammer, je mist veel moois (Spaans, Portugees, Chinees, Japans, Frans en Duits) als je je door de taal of de aanwezigheid van bekende acteurs/actrices laat beperken.


avatar van BennyZ1991

BennyZ1991

  • 44 berichten
  • 322 stemmen

Ok we zijn het erover dat hier voor jullie dan wel grote namen in spelen. Maar dan nog vond ik ze in het spaans niet groots, maar goed ik stop nu met deze discussie mijn mening over de film blijft toch wel en die van jullie ook.

Ik blijf niet begrijpen dat je deze film goed kan vinden.

P.S Korp, het is niet zo veel moeite om even op de desbetreffende naam te klikken om zijn top 10 te kijken. Ik doe dit vaker omdat deze persoon een compleet andere mening heeft was ik benieuwd wat hij voor top 10 had niet zo heel gek als je het mij vraagt.


avatar van kos

kos

  • 46702 berichten
  • 8857 stemmen

rikkie_90 schreef:

Maar de spaans sprekende acteurs vond ik gewoon niet overtuigend, dat komt waarschijnlijk door het spaans, maar zo kwam het op mij over.

Wat heeft het ermee te maken of je de taal niet spreekt of een rol overtuigend gespeeld wordt. .


avatar van korp

korp

  • 151 berichten
  • 0 stemmen

Madecineman schreef:

(quote)

Jammer, je mist veel moois (Spaans, Portugees, Chinees, Japans, Frans en Duits) als je je door de taal of de aanwezigheid van bekende acteurs/actrices laat beperken.

Heb het eigenlijk alleen bij Spaans, en in mindere mate met Japans. Als de film bv heel erg goed is kan Japans wel. Bij een Spaanse film zou ik heel erg jammer vinden dat het in het Spaans is. Hier ook het geval


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Moeten de Spanjaarden hun films dan in het Engels of Japans gaan maken? Sorry, maar dit is toch wel een erg merkwaardige redenering. Wat is er mis met Spaans dan?


avatar van korp

korp

  • 151 berichten
  • 0 stemmen

Madecineman schreef:

Moeten de Spanjaarden hun films dan in het Engels of Japans gaan maken? Sorry, maar dit is toch wel een erg merkwaardige redenering. Wat is er mis met Spaans dan?

Waar haal je dit vandaan? wat een onzin. Heeft helemaal niets met het Spaans te maken, enkel met het persoon.


avatar van LEIDENAAR187

LEIDENAAR187

  • 993 berichten
  • 0 stemmen

korp schreef:

(quote)

Waar haal je dit vandaan? wat een onzin. Heeft helemaal niets met het Spaans te maken, enkel met het persoon.

Je vind het toch jammer dat spaanse films in het spaans worden gemaakt?

Zeg je zelf..


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

korp schreef:

Waar haal je dit vandaan? wat een onzin. Heeft helemaal niets met het Spaans te maken, enkel met het persoon.

Ik volg je echt niet? Volgens jou kan een film in het Japans wel erg goed zijn maar in het Spaans niet? Als het niets met het Spaans te maken heeft dan ben ik toch wel erg nieuwsgierig waarmee dan wel...?


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

korp schreef:

Bij een Spaanse film zou ik heel erg jammer vinden dat het in het Spaans is.


avatar van korp

korp

  • 151 berichten
  • 0 stemmen

Madecineman schreef:

(quote)

Ik volg je echt niet? Volgens jou kan een film in het Japans wel erg goed zijn maar in het Spaans niet? Als het niets met het Spaans te maken heeft dan ben ik toch wel erg nieuwsgierig waarmee dan wel...?

Nee ik reageerde op je bericht over dat Spaanse films dan maar in een andere taal geschoten moeten worden.

Zelf beschouw ik het een gemis voor mij, verwijt het Spaans in het geheel niet dat het voor mij irritant in de oren klinkt. Als er iets verweten moet worden is het mijn opinie over Spaans.

Madecineman schreef:

Moeten de Spanjaarden hun films dan in het Engels of Japans gaan maken? Sorry, maar dit is toch wel een erg merkwaardige redenering. Wat is er mis met Spaans dan?

Dat ik het Spaans een irritante taal vind wilt niet zeggen dat Spanjaarden (of taalgenoten) maar in een andere taal moeten gaan filmen.

Spaanse films hebben evenveel potentie om goed te zijn dan in wat voor taal dan ook. En er zijn zat toppers in deze taal te vinden.

Vind het simpelweg gewoon een vreselijke taal en klinkt voor geen meter. Daar iets niets vreemds aan, dat vind ik gewoon.

Nergens zeg ik dat Spaanse films niet goed kunnen zijn.


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Nou ja, in principe wel. Het wordt namelijk in jouw geval erg moeilijk een Spaanse film te waarderen wanneer ook de taal Spaans is.


avatar van LEIDENAAR187

LEIDENAAR187

  • 993 berichten
  • 0 stemmen

Misschien geluid uit en ondertiteling lezen dan maar korp,zo kijken doven ook films,dus je zou niet de 1ste zijn...


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

En bovendien Spaans is gewoon een mooie taal. Ola! Seniorita Korp


avatar van wyatt earp

wyatt earp

  • 5006 berichten
  • 2639 stemmen

De ondertiteling klopt ook niet altijd helemaal. De zinsopbouw was af en toe niet helemaal in orde.


avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

  • 2651 berichten
  • 7065 stemmen

VATOS LOCOS!


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Iron Maiden schreef:

VATOS LOCOS!

Volgens mij weet je niet eens wat het betekent.


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Het heeft bovendien ook helemaal niets met deze film te maken...


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Idd, als 'ie het nu bij 'Blood In Blood Out' had geroepen...


avatar van LEIDENAAR187

LEIDENAAR187

  • 993 berichten
  • 0 stemmen

Madecineman schreef:

Het heeft bovendien ook helemaal niets met deze film te maken...

Jij bent in staat om het weg te halen toch haha


avatar van roherium

roherium

  • 63 berichten
  • 126 stemmen

3.5* ik vond dit een leuke film


avatar van salvuccio

salvuccio

  • 3 berichten
  • 4 stemmen

Eigenlijk vind ik ook dat deze Spaans film niet in het Spaans gesproken had moeten worden, Had hem liever in een spaans dialect gehad ( Baskisch of zo) Dat kun je tijdens de film ook nog wat leren ( spaans dialect) Zo vind ik dat ook met het italiaans...Bla bla..

Kei goede Spaanse film


avatar van Zoyechka

Zoyechka

  • 50 berichten
  • 28 stemmen

Wat een prachtige film ...

Ik vond de balans tussen fantasie en harde werkelijkheid erg apart en mooi in deze film!!


avatar van FlyLo

FlyLo

  • 1070 berichten
  • 745 stemmen

Kan iemand eens uitleggen waarom deze film nog niet in de top-250 is opgenomen?

Is toch gewoon uit 2006, heeft genoeg stemmen en een meer dan hoog genoeg gemiddelde..


avatar van Hando

Hando

  • 1808 berichten
  • 1434 stemmen

De bioscooprelease hier geldt geloof ik.


avatar van FlyLo

FlyLo

  • 1070 berichten
  • 745 stemmen

Hando schreef:

De bioscooprelease hier geldt geloof ik.

Zelfs in apenland België was hij in november 2006 al te zien.

Maar ik zie nu op imdb:

25 April 2007 première in Nederland en vanaf 26 April voor iedereen.

Als het goed is, is hij binnen enkele dagen dus wél in de top 250?


avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

Laberinto del Fauno, El

Vandaag was de dag dat ik het mirakel Pan's Labyrinth mocht aanschouwen. Het is één van de meest meeslepende films die ik tot nu heb gezien, met volle overtuiging mijn top drie is geïnfiltreerd en nog potentie heeft om te groeien.

Er was eens... een meedogenloze kapitein in Spanje die de laatste opstandelingen tegen dictator Franco moet zien uit te schakelen. Deze man verwacht een zoon van de moeder van Ofélia, zodoende worden moeder en dochter naar een landhuis in de bergen vervoerd, waar de kapitein verblijft om de rebellen uit te roeien.

Ofélia is op sublieme wijze neergezet door Ivana Baquero, wat een prestatie voor een meisje van 12. Ofélia vindt de verhuizing maar niks en zoekt afleiding in de sprookjeswereld die al heel vroeg wordt geïntroduceerd. Dit vind ik echt geweldig en aangrijpend aan de film, het is heel begrijpelijk dat een meisje in zo'n situatie, met een zwangere moeder die haar weinig aandacht kan geven en een hatelijke stiefvader, overtuigende rol Sergi López, langzaam wordt opgeslokt door haar eigen fantasie, want dat voelt natuurlijk veel fijner aan.

Hoe zo'n fantasiewereld wordt geschept is altijd afwachten. Alle creaturen doen levensecht aan, daarnaast zijn de decors prachtig en de overheerlijke 'kers' op de slagroom is duidelijk het puike camerawerk dat je met open mond achterlaat. De scènes uit de realiteit zijn vaak verschrikkelijk en hartverscheurend en Ofélia maakt vaak de indruk alsof ze zich niet langer in de echte wereld zal redden.

De afwisseling tussen beide verloopt soepel, wat de film zo meesterlijk maakt.

Pan's Labyrinth is een wonderlijke film die absoluut één van de beste is die ik ooit heb gezien. De kracht ligt in het creatieve verhaal dat weet te overtuigen en ontroeren en de voortreffelijke samensmelting van realiteit en sprookje dat groots weet te eindigen. Een film die in mijn hoofd blijft spoken en dan weet ik dat ik met een hele goede te maken heb.


avatar van je80roen

je80roen

  • 357 berichten
  • 611 stemmen

Prachtige fantasie-film die weing zo gemaakt worden. Het duistere, harde en ruwe maakt hem zo uniek. De film doet me einigzins denken aan Tideland van Terry Gilliam wat ook over een meisje gaat wat aan haar ellendige realiteit wil ontsnappen.( Welke ik ook top vond) Deze is alleen nog beter mooier en schokkender.