• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.505 films
  • 12.241 series
  • 34.027 seizoenen
  • 647.800 acteurs
  • 199.139 gebruikers
  • 9.379.636 stemmen
Avatar
 
banner banner

El Laberinto del Fauno (2006)

Fantasy / Drama | 118 minuten
3,91 4.188 stemmen

Genre: Fantasy / Drama

Speelduur: 118 minuten

Alternatieve titel: Pan's Labyrinth

Oorsprong: Spanje / Mexico / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Guillermo del Toro

Met onder meer: Ivana Baquero, Sergi López en Doug Jones

IMDb beoordeling: 8,2 (742.377)

Gesproken taal: Spaans

Releasedatum: 26 april 2007

Plot El Laberinto del Fauno

"What happens when make-believe believes it's real?"

In 1944, na de zege van Franco, verhuizen de 12-jarige Ofelia en haar zwangere moeder naar een landelijk gebied in Noord-Spanje, waar ze bij Ofelia's strenge en keiharde stiefvader Kapitein Vidal komen wonen. Met zijn leger vecht de meedogenloze Vidal tegen de rebellen die in de bossen leven. In deze barre omstandigheden ontmoet Ofelia op een nacht een mysterieuze faun. Deze vertelt haar dat ze eigenlijk een prinses is en dat ze zich kan bewijzen als ze drie belangrijke opdrachten uitvoert.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Mug

Mug

  • 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Altijd leuk, discussieren. Ik denk dat er ook mensen zijn die niet luisteren naar mensen die andermans meningen compleet negeren of non-inhoudelijk de wind inslaan. pffffff


avatar van tsjidde

tsjidde

  • 2112 berichten
  • 4040 stemmen

Eveline B schreef:

sorry hoor maar iemand die babe hoger heeft genoteerd dan pan's labyrinth luister ik niet....

Over wie heb je het nu eigenlijk?


avatar van Wouters

Wouters

  • 2665 berichten
  • 1837 stemmen

geen idee, het slaat iig nergens op. Meningen niet serieus nemen omdat iemand een film hoog heeft staan die jij niks vindt. :S


avatar van Baggerman

Baggerman

  • 10839 berichten
  • 8285 stemmen

tsjidde schreef:

(quote)

Over wie heb je het nu eigenlijk?

Al vast excuses voor dit off-topic commmentaar!

Bij mij staat 'Babe' in mijn top 10; mijn 'guilty pleasure'! Het zal dus wel over mij gaan? Ik dacht wel dat er vroeg of laat iemand over zou gaan zeuren.....(maar ik schaam me niet voor mijn keuze!).

Ik wist niet dat de volgorde van je persoonlijke top 10 van belang is?Mijn top 10 staat trouwens in willekeurige volgorde (want die volgorde en sowieso wat er in mijn hele top 10 staat wijzigt om de haverklap en is afhankelijk van in wat voor stemming ik verkeer).

Misschien zal voor mijn volgende commentaar mijn top 10 maar tijdelijk volgooien met Bergmannen en Tarkovsky's, zodat ik wat intellectueler overkom?


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Een wereld van niet-bestaande oerclichés die ondertussen al lang ontdaan zijn van alle magie en verwondering die een mooi potje fantasy kan brengen.

Fantasy betekend natuurlijk dat de film zich in een fantasiewereld afspeelt, niet hoe origineel die fantasiewereld is. Vanuit dat oogpunt wint LotR het met gemak van Pan. Al wil ik de vergelijking niet te ver doordrijven. Het zijn twee verschillende films, met verschillende uitgangspunten.

Daarbij vind ik net het gebrek aan overdaad een punt wat de film goed doet.

"Gebrek aan overdaad", "niet te veel fantasie", dat soort opmerkingen vind ik neigen naar understatements. Van mij hoeft niet de hele film fantasy te zijn, maar een film van 2 uur binnen het fantasygenre mag wel meer dan een half uur aan fantasie bevatten. Ruim een uur wordt besteed aan een clichématig gevecht tussen rebellen en een gemene generaal. Een strijd die precies verloopt zoals je zou verwachten. Dat maakt het wachten op de wel degelijk interessante fantasyscènes niet meteen interessanter.

Meestal zorgt overdaad binnen fantasy voor een gebrek aan creativiteit of afwerking. Films als MirrorMask en dergelijke kunnen veel leren van deze film.

Mwah, als een fantasywereld eigen regels heeft dan kan het wel coherent blijven. Wat creativiteit betrefd zit het bij Pan op zich wel goed, maar ik wou gewoon meer zien. De link met de echte wereld had juist een interessant verhaal kunnen opleveren. Nu blijven de twee werelden te veel gescheiden.

En nee, ik geef Babe niet hoger dan Pan's Labyrinth.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87599 berichten
  • 12855 stemmen

Fantasy betekend natuurlijk dat de film zich in een fantasiewereld afspeelt, niet hoe origineel die fantasiewereld is.

Je sprak over wat LOTR qua fantasy te bieden had. Ik vind dat persoonlijk bitter weinig. Het mag dan bol staan van de fantasy, maar veel bieden doet het jammer genoeg niet.

Ik vind fantasy zonder verwondering een erg uitgehold begrip dat enkel nog lijkt te duiden dat er een tovenaar, wat draken en ouderwetse plunjes in voorkomen. Als genre aanduiding is dat misschien afdoende maar enige vorm van waardering valt aan zo'n definitie niet meer te hangen, integendeel.


avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

  • 15579 berichten
  • 2845 stemmen

The One Ring schreef:
Maar er was nog geen lang geen overkill. 1 kwart aan fantasyscènes is weinig voor een fantasyfilm. Het is hetzelfde als dat je een western zou aanzetten die zich voor driekwart op zee of in de jungle afspeelt of een musical met maar een liedje.


Niet mee eens. Ik hield eens een keer een observatiekring waarin ik een duif aan de kinderen uit mijn klas liet zien. Ik trapte in de valkuil dat ik gelijk allemaal waarnemingsvragen over de duif op de kinderen afvuurde. De kinderen een paar minuten naar een levend voorwerp in hun klas laten kijken, met de opmerking om de duif eens goed in je op te nemen had al volstaan. En had de mythe van de duif wat langer vastgehouden. De verwondering werd door mij echter te snel bruut verstoord door het cognitieve deel bij de kinderen aan te spreken. Zo zie ik het ook bij deze film, de fantasiewereld is uniek en je moet er niet mee overgooid worden. Lord of the Rings is mooi gemaakt, alleen echte verwondering heb ik weinig gekend tijdens de film, doordat er veel te zien was, maar niet iets wat er echt bovenuit stak. Nou, ja. Gollem ( My Pleasure, meende ik ) dan.

Maar ik begrijp je punt ook wel. Ben het er alleen dus niet mee eens. Er moet ook wat te raden overblijven. Dat houdt het allemaal wat mysterieuzer.

Zou kunnen, maar ik vind het dan bizar dat alle recensies (hier, op IMDB, in de pers) spraken over een magische sprookjeswereld en nauwelijks over oorlogscènes. Mijn verwachtingen waren dan ook wel verkeerd. Wat niet wegneemt dat ik denk ik nooit echt iets met deze halfbakken uitwerking zal hebben.


Er zijn meerdere elementen die je het gevoel kunnen geven dat je naar een fantasiefilm kijkt. Het zijn heus niet alleen de personages die in het echt niet bestaan, die zoiets creëren. Ook de muziek, de decors, de manier waarop Ofelia trachtte haar moeder beter te maken. spelen hierin een rol. Vele dingen uit de fantasiewereld sloten aan op de realistische wereld. Waardoor er een magische reactie tot stand kwam.

Als je bedoelt dat de generaal invloed uitoefent op de fantasiewereld is dat niet helemaal waar. Hij ziet de fantasiën van Ofelia immers niet.


Dat klopt, maar hij oefent wel invloed op haar gedachtengang uit door alles ruw te verstoren.

De hele film ervaarde ik toch wel als een soort coming-of-age-film. Een beetje zoals Spirited Away en The Wizard of Oz, alleen dan duisterder natuurlijk. Maar een film over volwassenwording kan natuurlijk niet eindigen met een hoofdpersoon die niet volwassen wordt, maar sterft zodra het in de buurt komt. Dat is niet gedurft, maar gewoon een zwakte. Een anticlimax haast. Maar wellicht zit ik er met mijn interpretatie weer naast.


Coming of age `s films bevatten inderdaad vaak veel feel - good elementen die vaak voortkomen uit de karakterontwikkelingen die de hoofdpersonages doormaken. Wat hier dus niet echt het geval was. Bij deze film had ik absoluut niet het idee dat ik naar een coming of age film keek. Ten eerste omdat Ofelia `s personage weinig karakterontwikkeling kent en omdat ik coming of age - films vaak associeer met onderwerpen als: beroepskeuze, school, eigen identiteit, prille/onmogelijke liefde etc. Ofelia streeft naar een hoger doel en handelt niet alleen uit eigenbelang. Eerder naar iets wat Baggerman in zijn post in de laatste 2 alinea `s ook al mooi omschreef.

Dit is toch niet het geval. Ik besef me juist maar al te goed dat vroegere sprookjes vaak grimmigere eindes hadden dan tegenwoordig gewoon is. Heel mooi allemaal, maar een duister einde hoeft niet meteen te betekenen dat de hoofdpersoon dood gaat. Dat paste gewoon niet in deze film naar mijn gevoel. Het had ook op vele andere manieren slecht af kunnen lopen.


Hoe zou jij dan willen dat het afliep?


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

The One Ring schreef:
Ik besef me juist maar al te goed dat vroegere sprookjes vaak grimmigere eindes hadden dan tegenwoordig gewoon is. Heel mooi allemaal, maar een duister einde hoeft niet meteen te betekenen dat de hoofdpersoon dood gaat. Dat paste gewoon niet in deze film naar mijn gevoel. Het had ook op vele andere manieren slecht af kunnen lopen.




Het is aan het begin van de film al overduidelijk dat zij dood gaat op het einde. Je ziet haar al dood liggen aan het begin van de film.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

maxcomthrilla schreef:
Hoe zou jij dan willen dat het afliep?


Het is natuurlijk niet mijn taak of zo om een einde te verzinnen (ik zeg dus ook niet direct dat ik het beter kon) en er zijn meerdere mogelijkheden, maar ik zag het eerder gebeuren dat Ofelia afscheid moest nemen van haar fantasiewereld. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld doordat Ofelia ziet dat de fantasiewereld niet echt is. Of dat ze eruit gegooit wordt door de Faun, om een of andere reden. Of dat de generaal iets ergs veroorzaakt. Of Ofelia moet een keuze maken tussen de realiteit en de fantasiewereld. Uiteindelijk zou Ofelia dus de echte wereld moeten accepteren en er volwassener door moeten worden; wellicht door haar zusje (of was het een broertje; ik ben het vergeten) gaat zorgen. Geen feel-good einde dus, maar naar mijn gevoel meer passend. Al moet ik toegeven dat de scène waarin Ofelia na haar dood in de fantasiewereld werd gelaten wel mooi was.



psycholamp schreef:



Het is aan het begin van de film al overduidelijk dat zij dood gaat op het einde. Je ziet haar al dood liggen aan het begin van de film.


Dat weet ik niet meer. Maar dat doet toch niks af aan mijn argumenten verder?


avatar van astrobart

astrobart

  • 6 berichten
  • 6 stemmen

lotr sucks, nog nooit zo'n vermoeiende film proberen uit te zitten.

Al dat geloop in die film het lijkt wel de 4daagse.

Maar goed ik dacht dat het hier over een andere film ging ??!!


avatar van N811

N811

  • 1459 berichten
  • 913 stemmen

Ieder geval beter dan narnia


avatar van donnie darko

donnie darko

  • 6140 berichten
  • 2823 stemmen

Amai, dit gemiddelde is wel heel snel heel fel omhoog gegaan. Verdient het wel, maar een paar maanden geleden was het nog 3.94


avatar van Betamax

Betamax

  • 1256 berichten
  • 1231 stemmen

Meer dan 3* kan ik hem echt niet geven.

Leuk verhaal, mooie beelden maar het verhaal viel me wat tegen.

Te veel een sprookje en te weinig spanning.

En zoals in de meeste films reageren de mensen anders dan dat zo ooit in de realiteit zouden doen.

3* dus.


avatar van fanaat

fanaat

  • 287 berichten
  • 91 stemmen

Voor je het weet krijgt deze film een plaatsje in de top 250.


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

fanaat schreef:

Voor je het weet krijgt deze film een plaatsje in de top 250.

Ja, en?


avatar van fanaat

fanaat

  • 287 berichten
  • 91 stemmen

psycholamp schreef:

(quote)

Ja, en?

Ja en? Dat zal ik geweldig vinden want ik vind deze film een van de beste films die deze dagen gemaakt zijn. Ik heb hem ook niet voor niets een 4,5 gegeven.


avatar van Banjo

Banjo

  • 2038 berichten
  • 4299 stemmen

morgen ga ik hem kijken. ik heb echt geen enkel idee wat ik kan verwachten dus ik heb er zin in..

@atrobart hoe lui kan je zijn?


avatar van Bugssje

Bugssje

  • 36 berichten
  • 312 stemmen

Viel bij mij helaas erg tegen. Ik kreeg geen "fantasie"gevoel. Slecht was hij zeker niet. Verschil in smaak moet er blijven. 2,5 ster.


avatar van fritsje

fritsje

  • 265 berichten
  • 294 stemmen

Gruwelijk "sprookje",zeer fantasievol uitgewerkt. ook wel voorstelbaar dat zo een meisje zich uit de wrede werkelijkheid wil terugtrekken.De zg. ooghanden waren werkelijk echt eng! ik zou hem zowiezo niet op kinderpartijtjes laten zien.4*

WEL JAMMER IS DE WEL ERG VLAAMSE VERTALING.


avatar van D-L

D-L

  • 11 berichten
  • 15 stemmen

Mooi sprookje, erg mooie fantasy personages!

En veeeel beter dan Narnia


avatar van fritsje

fritsje

  • 265 berichten
  • 294 stemmen

D-L schreef:

Mooi sprookje, erg mooie fantasy personages!

En veeeel beter dan Narnia

Ja , dat is ook een zondagmiddag kinderfilm!dit kun je toch niet vergelijken.


Pluspunten: het basisidee van de film is goed, mooie sets, de fau en de andere figuren waren zeer mooi gemaakt, prachtige make-up en af en toe een echt interessante scène.

Minpunten: Oorlog – fantasy band niet mooi uitgewerkt, het hele verhaal is een beetje verkeerd aangepakt. Het meisje zelf heeft weinig met de oorlog te maken. Ik vond de oorlogscènes boeiender dan de fantasyscènes wat trouwens echt niet de bedoeling geweest kan zijn. Het oorlogsverhaaltje was misschien wel iets te cliché. Personages vond ik ook niet echt interessant waardoor ik me niet echt kon inleven. Het einde vond ik trouwens ook maar raar.

Ik had meer van deze film verwacht door de goede commentaren, 3 sterren.


avatar van rondh

rondh

  • 599 berichten
  • 2316 stemmen

Erg sterke film met een erg goed einde.

Je ziet een fantasywereld uit de gedachte van het meisje. Ze probeert de echte wereld te vergeten door een eigen wereldje te creeeren. Die wereld is erg goed gemaakt.

In de echte wereld zie je de naoorlogse met wrede nasleep, waar het meisje ook nog deel uit maakt. Je snapt waarom het meisje die wereld probeert te vergeten.

De oorlogsbeelden zijn ook goed gemaakt.

De wrede Kapitein, ook stiefvader van het meisje, wordt erg goed gespeeld door Sergi López. Die man is echt eng.

Het meisje (Ivana Baquero) speelt ook erg goed. Ariadna Gil speelt wat minder, maar ook niet slecht.

4,5 sterren


avatar van Hakkinen

Hakkinen

  • 11 berichten
  • 16 stemmen

astrobart schreef:

lotr sucks, nog nooit zo'n vermoeiende film proberen uit te zitten.

Al dat geloop in die film het lijkt wel de 4daagse.

Eindelijk iemand gevonden die mijn mening deelt.....de meest overschatte overgecommercialiseerde films van de laatste 10 jaar....

En ook namens mij excuses voor dit off-topic commentaar , maar ik kon het niet laten.


avatar van DragQueen

DragQueen

  • 3224 berichten
  • 4069 stemmen

Mooie film, al had ik het niet verkeerd gevonden als er wat meer van de fantasy wereld in verwerkt zou worden. dit viel mij dan ook een klein beetje tegen. ik had hier meer van verwacht. maar ja, dat neemt natuurlijk niet weg dat het verhaal knap uitgewerkt is, en de voorkomende sets en special effects steengoed zijn uitgevoerd. het geheel in de film is mooi, en erg sfeervol weergegeven. ook het acteerwerk is prima, en de film wist mij de gehele lengte te boeien. 4 sterren.


avatar van Akazuki

Akazuki

  • 14 berichten
  • 12 stemmen

Ik heb hem net gezien vond hem wel leuk vooral dat fantasie gebeuren. Helaas komt er iets wat te weinig invoor. Verder vond ik het verhaal van de rebellen en militairen wat standaard en niet echt interresant. Het was ook wel weer leuke om een niet engelstalige film te zien van een hoog niveau. 3,0


avatar van Avitas Sibannac

Avitas Sibannac

  • 521 berichten
  • 621 stemmen

Zeer sterke film. Fantasierijk, mooi, maar met momenten ook hard.
De creaturen zoals de faun waren erg knap gemaakt, maar vooral dat angstaanjagende beest aan die tafel had een schitterende morbide uitstraling.

Het fantasy-gedeelte in combinatie met het verhaal van de burgeroorlog was dik in orde. Met het prachtige einde hier bovenop verdient deze film 4 dikke *.


avatar van GGG

GGG

  • 523 berichten
  • 586 stemmen

Van mij krijgt deze film een 5! Echt geweldig mooi gemaakt voor Europese begrippen!


avatar van Wouter

Wouter

  • 18720 berichten
  • 3085 stemmen

Vreemde laatste opmerking.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

De film ziet er mooi uit. Mooi camerawerk en goede production design zoals dat heet in vakjargon.
Het meisje acteert geweldig. Ze heeft een mooie uitstraling. Deed me denken aan dat meisje met zwarte krullen in Cify of the Lost Children van Jeunet. Weliswaar iets ouder.
Sergi López zet een overtuigende badguy neer, wat een eng mannetje.
Het verhaaltje viel me wat tegen. De scenes waarin het meisje vlucht in pans wereld zijn prachtig. Het 'gedoe' met de 'kapitein' vs. de rebellen vond ik niet zo boeiend. Pas in het laatste half uur werd het echt interessant.

Het expliciete geweld vond ik dikwijls te ver gaan. Iets te veel gruwelijke moorden wat mij betreft.
Het faunengebeuren en het einde van de film vertonen veel parallelen met de bijbel. (o.a. de verboden vrucht) En uiteindelijk sterft ze voor de goede zaak en schaart ze zcih min of meer in de bij de heiligen.
Krappe 3,5 sterren